مهمترین خواص عسل طبیعی برای سلامتی | 13 مصرف غذایی و دارویی

جدا از خواص عسل طبیعی عنصر رایجی است که در بسیاری از غذاها بوده و به اشکال مختلف نیز در دسترس می‌باشد. سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان های طبیعی و خواص ضد ...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
مصرف و خواص عسل طبیعی بر سلامتی ، شادابی و جوانی پوست و مو زنان و مردان جوان
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

فارق از خواص عسل طبیعی عنصر رایجی است که در بسیاری از غذاها بوده و به اشکال مختلف نیز در دسترس می‌باشد. سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان های طبیعی و خواص ضد باکتریایی نیز می‌باشد که می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در مدیریت دیابت نقش داشته باشد.

جدا از تمامی خواص عسل طبیعی و فواید درمانی آن باید برای استفاده از آن احتیاط لازم را داشت و جان بیماران را به خطر نینداخت. بطوری که به عسل و دیگر غذاها یا داروهای گیاهی باید به عنوان مواد کمک درمانی نگاه کرد و شفای بیماری های خطرناک را از معالجه اساسی آنها توسط پزشکان حاذق انتظار داشته باشند.

بسیار واضح است که اگر ضمن رعایت دستورات و تجویزهای پزشک معالج ، از عسل و دیگر غذاهای مغذی و مقوی و بعضاً دارویی به اندازه مناسب و آن هم با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه استفاده کنند ، مصرف مناسب این مواد به معالجه بیماری های مختلف سرعت می‌دهد .

اما بطور کل خواص عسل طبیعی برای سلامتی انسان دارای چندین مزیت بالقوه بوده که در بسیاری از درمان های خانگی و پزشکی نقش بسزایی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بیان چند مورد از خواص عسل طبیعی برای سلامتی بپردازیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص غذایی عسل

ترکیبات عسل شامل؛ قند خالص، مقدار کمی پروتئین، فیبر و فاقد چربی می‌باشد. همچنین حاوی مقادیر کمی از برخی مواد مغذی و منبع غذایی مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌باشد.

کالری : 61

چربی : 0 گرم

پروتئین : 0 گرم

کربوهیدرات : 17 گرم

فیبر :  0 گرم

ریبوفلاوین :  1٪ از ارزش روزانه  (DV: Daily Value)

مس :  1% DV

با این حال، شایان ذکر است که خواص عسل طبیعی متأثر از برخی از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی بوده که به نام پلی فنول ها شناخته می شوند.

خواص عسل طبیعی چیست؟

عسل اغلب به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود. با این حال برای بهره مندی از خواص عسل طبیعی و دریافت مقدار کمی آنتی اکسیدان، می‌توانید از آن به هر شکلی که معمولاً از شکر استفاده می‌کنید، استفاده کنید. برای شیرین کردن ماست ساده، قهوه یا چای و یا حتی می‌توانید از آن در آشپزی و پخت و پز نیز استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید که علیرغم تاکیدهای شده بر تمامی خواص عسل طبیعی، این ماده شیرین و خوشمزه یک نوع قند است، بنابراین مصرف آن باعث افزایش سطح قند خون شما می شود. خوردن مقادیر زیاد عسل، به خصوص به طور مداوم در یک دوره طولانی، می‌تواند به افزایش وزن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی را افزایش دهد.

با این حال؛ در ادامه تعدادی از مهمترین خواص عسل طبیعی را آوردیم تا بیشتر با این ماده حیاتی و شفابخش آشنا بشیم:

سلامتی قلب، حفظ ریتم زندگی

قلب پُرکارترین عضله بدن است که از بدو تولد شروع به کار می‌کند و با استراحت آن ، انسان و حیوانات به حیات ابدی می‌پردازند . این عضله که در طول زندگی انسان هرگز استراحت ندارد ، بالطبع بیشترین مصرف انرژی را در بین تمام عضلات بدن دارد . انرژی مورد نیاز عضلات از طریق سوختن گلوکز داخل سلول‌های بدن آزاد می‌شود که عسل منبع سرشار گلوکز است.

علاوه بر موارد فوق ، خواص عسل طبیعی برای قلب از آن رو است که عسل دارای آنزیم هایی است که قادر به تجزیه و انحلال چربی ها بوده و لذا مصرف عسل باعث می‌شود که علاوه بر تأمین انرژی فراوان برای تحریک و تقویت قلب ، چربی های داخل قلب و عروق تحلیل روند و به این وسیله باعث گشاد شدن عروق و رفع تنگی آن ها ، افزایش جریان خون در قلب و عروق و تنظیم فشار خون می‌شود و با چنین اثراتی طبعاً از خطر بروز سکته قلبی کاسته می‌شود. 

عسل همچنین به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، عسل می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم کمک کند که همه این عوامل در عملکرد و سلامت قلب نقش بسیار مهمی دارند. این درحالی است که عسل خام معمولاً حاوی موم بوده که این موجب کاهش و کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید در بدن ما می‌شود.

بیماری های قلبی و عروقی

بیماری های کلیوی

خواص عسل طبیعی برای کلیه با ضدعفونی کننده خوبی برای مجاری ادرار همراه است و در صورت مصرف پیوسته آن به صورت محلول در آب گرم ، باعث افزایش ادرار و خُرد شدن سنگ های مجاری ادراری و کلیه می‌شود . مصرف عسل به صورت محلول در جوشانده میوه نسترن (30 گرم میوه نسترن در یک لیتر آب) و آب ترب سیاه (3 استکان در روز) و نیز با آب لیمو و روغن زیتون به میزان 3 قاشق سوپخوری در روز توصیه شده است.

در هر صورت علی‌رغم خواص عسل طبیعی برای کلیه من باب مصرف عسل برای درمان بیماری‌های کلیوی این امر باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود . در مورد بیماران مبتلا به دیابت شیرین ، مصرف عسل به اندازه مصرف قند معمولی مضر است ، اما بهتر است مقدار مجاز مصرف قند از طریق عسل تأمین شود نه قند معمولی یا شکر .

خون سازی عسل

برای ساخته شدن هموگلوبین خون ، آهن و ویتامین ب12 کافی باید فراهم باشد . عسل از نظر عنصر آهن غذایی است نسبتاً غنی که با مصرف آن سنتز هموگلوبین و در نتیجه گلبول های قرمز خون افزایش می‌یابد.

با افزایش هموگلوبین در خون ، قدرت اکسیژن رسانی خون به بافت‌ها نیز بیشتر می‌شود که این امر خود نتایج مفیدی را در سوخت و ساز و سلامت بدن به بار می‌آورد و خواص عسل برای خون را مضاعف می‌کند .

بالا رفتن هموگلوبین خون در اثر مصرف مرتب عسل با آزمایش های مختلف به اثبات رسیده است .

قطره خون

بهتر از دیفن هیدرامین برای کودکان

سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین تأثیر بگذارند.

پژوهش های صورت گرفته در مورد تاثیر خواص عسل طبیعی بر سرفه کودکان نشان داد که عسل موثرتر از دیفن هیدرامین برای علائم سرفه است و همچنین به کاهش مدت سرفه کمک می کند.

علاوه بر آن  کیفیت خواب را در بین کودکان مبتلا به سرفه و همچنین والدین آنها بهبود می بخشد و برخلاف برخی از داروهای سرفه، عسل هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

التیام زخم و سوختگی

سابقه ای تاریخی برای استفاده از عسل موضعی برای التیام زخم و سوختگی وجود دارد. این عمل امروزه هم امری رایج می باشد.

تحقیقات نشان داده است عسل برای بهبود سوختگی‌های با ضخامت جزئی و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونت کرده‌اند، مؤثرتر است.

همچنین به طور خاص عسل مانوکا، کاربردهای مثبتی در درمان سوختگی دارند. با این حال، اگر سوختگی شدید دارید، درمان‌های خانگی جایگزین مناسبی برای مراقبت‌های اورژانسی نیستند و باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

محققان بر این باورند که قدرت شفابخش عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

چشم های عسلی

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است که بدون داشتن آن ، هیچ شخصی نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد . البته انسان هایی که چشم‌های سالم دارند ، قدر بینایی خود را نمی‌دانند ولی شخصی که سوء چشمانش از بین می‌رود ، اوست که خوب می‌داند بینایی بزرگترین نعمت خداوند است.

زیبایی و سلامت چشم های انسان

خواص عسل برای چشم حوزه‌ها و موارد مختلفی را شامل می‌شود برای مثال به عنوان یک ضماد در تسریع التیام زخم‌ها و سوختگی های نواحی مختلف بدن و نیز در التیام سریع‌تر زخم ، سوختگی و وَرَم چشم موثر است . ضماد مخلوط عسل و آب پیاز یا عسل و آب شبدر برای درمان سوختگی ، زخم و التهاب چشم موثر است . ضماد عسل و آب برگ اوکالیپتوس برای درمان ورم پلک و ملتحمه و زخم‌های چشمی موثر است (ابوعلی سینا) .

منظور این است که باتوجه به پیشرفت های بسیار زیادی که در علم چشم پزشکی صورت گرفته است و امروزه با عمل جراحی یا معالجات سرپایی یا داروهای بسیار موثر ، کمتر اتفاق می‌افتد که یک بیماری چشمی لاعلاج قلمداد شود .

لذا با توجه به حساسیت فوق‌العاده چشم و ضرورت اقدام فوری برای معالجه هر گونه بیماری یا مشکل چشمی ، اشتباه بسیار بزرگی است که به جای مراجعه به چشم پزشک و رعایت دستورات وی ، با اعمالی خودسرانه مثل ؛ مالیدن عسل به تنهایی یا مخلوط عسل و مواد دیگر به چشم ، درصدد معالجه ناراحتی های چشمی برآییم .

بیماری های ریوی

کسانی که به بیماری های ریوی ، اعم از یک گرفتگی کم اهمیت صدا ، سینه درد ، سرفه و حتی سِل مبتلا هستند ، نباید از خواص عسل طبیعی برای ریه‌ ها غافل شوند چنانچه به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک ، عسل یا معجون های مختلفی از عسل را نیز به طور مرتب مصرف کنند ، زودتر بهبود می‌یابند .

منبعی از آنتی اکسیدان ها

عسل حاوی بسیاری از ترکیبات  زیست گیاهی و آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک می باشد. همچنین گونه‌های تیره‌تر نسبت به انواع روشن‌تر، حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری می باشند.

 آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن گونه های فعال اکسیژن (reactive oxygen species (ROS)) در بدن شما کمک می کنند که می توانند در سلول ها تجمع کنند و باعث آسیب شوند. این آسیب می تواند به شرایطی مانند پیری زودرس، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند. به همین دلیل، بسیاری از خواص عسل طبیعی به محتوای آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می شود.

بیماری های دهان و دندان

یکی دیگر از خواص عسل طبیعی برای بدن و سلامتی آن که ممکن است برای بسیاری از شما جالب باشد، این است که عسل میتواند به بهبود و حفظ سلامت دندان‌ ها کمک کند. از زمان های قدیم، عسل به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات دهان و دندان استفاده شده است. زیرا عسل دارای ویژگی های ضد‌ باکتریایی، ضد‌ التهابی و آنتی اکسیدانی است که میتواند به بهبود و پیشگیری از بیماری های دندانی کمک کند.

کنترل کننده ای برای سطح قند خون

اگر چه عسل مانند انواع قندها سطح قند خون شما را افزایش می دهد اما آنتی اکسیدان های موجود در آن به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک میکند.

محققان دریافته اند که عسل التهاب را کاهش می دهد و تنظیم قند خون را بهبود می بخشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، مصرف روزانه عسل سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. با این حال، در حالی که برای افراد مبتلا به دیابت، عسل کمی بهتر از شکر تصفیه شده است، ولی باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند.

همچنین مهم است که بدانید برخی از زنبورداران و تولیدکنندگان، عسل را با شربت ساده رقیق می کنند. اگرچه تقلب عسل در اکثر کشورها غیرقانونی است، اما همچنان یک مشکل گسترده بوده که باید مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد.

کنترل کننده ای برای سطح قند خون

رابطه تغذیه سالم با سلامت کودک

در عسل گلوکز و فروکتوز به نسبت تقریباً مساوی وجود دارد . گلوکز در روده به سرعت جذب شده و جذب فروکتوز با مقداری تأخیر انجام ‌می‌شود . به همین دلیل پس از مصرف عسل ، انرژی موجود در آن در دو مرحله به سلول‌های بدن می‌رسد و این خواص عسل طبیعی موجب می‌شود که قندخون به مقدار زیاد و یک مرتبه بالا و پایین نرود . این خاصیت مصرف عسل ، به ویژه برای کوهنوردان یا ورزشکاران در مسابقات سودمند است .

طول عمر را زیاد می‌کند!

در قدیم میکروب‌ها و ویروس های بیماری‌زا و غیر بیماری‌زا شناسایی نشده بود و برای هر درد یا بیماری متوسل به گیاهان دارویی یا معجون های خوراکی می‌شدند . برخی از این مواد به علت اثربخشی مثبتی که در رفع آلام مردم داشتند یا به علت نشاطی که برای مصرف کنندگان آن‌ها به بار می‌آوردند ، یا به دلیل بیمار نشدن مصرف کنندگان و بالطبع طولانی‌تر شدن عمر آن‌ها نسبت به متوسط طول عمر مردم ، اکسیر جوانی یا عامل طول عمر نام می‌گرفتند . 

نقش سلامت بدن در طول عمر

با این حال به برکت پیشرفت علوم توسط معدود دانشمندان موجود در هر زمان و مکان و همچنین خواص عسل طبیعی، امروز ما می‌توانیم از روی محتویات و اجزای تشکیل دهنده اکسیرهای قدیمی را تحلیل کنیم که چرا دانشمندان قدیم نام اکسیر را روی آن‌ها می‌نهادند . به طور مثال ؛ از عسل به عنوان یکی از مشهورترین اکسیرهای جوانی و طول عمر بشر یاد شده است . ما دلایل داده شدن لقب اکسیر جوانی به عسل را در اینجا تحلیل کرده‌ایم.

لاغری و کاهش وزن

تحقیقات و بررسی های انجام گرفته نشان می‌دهد که مصرف عسل می‌تواند در لاغری مؤثر باشد.

بطور کلی افزایش وزن زمینه‌ساز و به نوعی تشدیدکننده ابتلای انسان به بیماری‌های مختلف می‌باشد بصورتی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و به راحتی از آن گذشت . تحقیقات زیادی برای پیشگیری و کنترل چاقی در دنیا در دست انجام است؛ مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عسل می‌تواند در لاغری مؤثر باشد.

عسل از جمله مواد خوراکی طبیعی است که برای سلامتی فواید زیادی دارد که یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی کمک به کاهش وزن است؛ طبق بررسی‌های انجام شده مصرف مناسب عسل در کنار یک رژیم غذایی سالم تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد.

انرژی‌زا بودن عسل

عسل یک غذای بسیار انرژی‌زا است . کالری عسل در هر گرم از آن 3.15 کیلوکالری است . قسمت اعظم عسل شامل قندهای ساده گلوکز و فروکتوز است که این دو قند بدون نیاز به تجزیه شدن در روده ( هضم ) ، جذب خون می‌شوند و به سرعت در اختیار سلول های بدن قرار می‌گیرند . 

کلام آخر

کلام آخر اینکه خواص عسل طبیعی به لطف ترکیبات مفیدی که در خود دارد، مانند آنتی اکسیدان ها، فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی دارد. این یک جایگزین عالی برای شکر است، اما آن را فقط در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا همچنان مانند قند در بدن شما رفتار می کند.

منابع:

Nov 19, 2021

Written By

SaVanna Shoemaker

Edited By

Daney Helgadóttir

Copy Edited By

Christina Guzik, BA, MBA

May 15, 2023

Written By

SaVanna Shoemaker

Edited By

Tom Rush

Medically Reviewed By

Kim Chin, RD

Copy Edited By

Copy Editors

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران