مصرف روزانه عسل | روزی چقدر عسل می‌توانیم بخوریم؟

بر کسی پوشیده نیست که عسل یکی از کامل ترین غذاهای طبیعی است. اما آیا مصرف روزانه عسل در مدت زمان طولانی بی خطر است؟
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
مصرف روزانه عسل در ایران برای صبحانه
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

آیا مصرف روزانه عسل در مدت  زمان طولانی بی خطر است؟

یا اینکه می‌توانیم بدون هیچ گونه عوارضی هر روز، هر چقدر که دلمان خواست عسل بخوریم؟

بر کسی پوشیده نیست که عسل یکی از کامل ترین غذاهای طبیعی بوده که سرشار از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین هاست که قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری های رایج استفاده شده است.

برای پاسخ به این سوال؛ بیایید فواید و مضرات مصرف روزانه عسل را در ادامه این مقاله با هم مطالعه و بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

فواید مصرف روزانه عسل

اگر هر روز عسل را به دور از افراط و زیاده روی در حد اعتدال مصرف کنید، هیچ اتفاق بدی برای شما نخواهد افتاد. اتفاقا برعکس چندین مزیت بالقوه در مصرف روزانه عسل وجود دارد؛

عسل منبع طبیعی انرژی است که می‌تواند به افزایش سطح قند خون در افرادی که قند خون پایینی دارند، کمک کند. همچنین عسل حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم و ویتامین C است.

این در حالی است که عسل بواسطه خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد حتی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند.

بنابراین، اگر به دنبال راهی سالم و طبیعی برای شیرین کردن غذا یا دریافت انرژی اضافی هستید، عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

میزان مصرف روزانه عسل

هیئت ملی عسل توصیه می‌کند که هر فرد می‌تواند به طور متوسط حدود دو قاشق غذاخوری عسل در روز مصرف کند.

طبق انجمن قلب آمریکا، زنان نباید بیش از 100 کالری عسل در روز و مردان بیش از 150 کالری مصرف کنند. این مقدار برای زنان معادل کمی بیش از دو قاشق غذاخوری و برای مردان سه قاشق غذاخوری است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

روزانه چقدر عسل بخوریم؟

با این حال، مقدار مصرف روزانه عسلی که یک فرد می‌تواند استفاده کند به عوامل مختلفی از جمله سن، سطح فعالیت و سلامت کلی بدن بستگی دارد.

به عنوان مثال، ورزشکاران یا افرادی که بسیار فعال هستند ممکن است نیاز به مصرف عسل بیشتری داشته باشند تا بعد از ورزش به بدنشان سوخت رسانی شود.

علاوه بر این، عسل حاوی مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند به دریافت روزانه مواد مغذی فرد نیز کمک کند. بنابراین، مهم است که با یک متخصص تغذیه برای تعیین مقدار مناسب میزان مصرف روزانه عسل برای هر فرد مشورت کنید.

معجزه خوردن روزانه یک قاشق عسل!

دغدغه بعدی پس از مشخص شدن میزان مصرف روزانه عسل، بهترین زمان خوردن عسل برای جذب بیشترین خاصیت و فایده آن است. بطور کلی اوقات مختلفی برای مصرف عسل تاکید شده؛

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

صبح

عسل راهی عالی برای شروع روز شماست. انرژی و مواد مغذی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند هوشیار و متمرکز شوید. چرا که در صبح زود معده خالی است و اثرات مفید آن بر سلامتی شما نیز بیشتر است. علاوه بر این، می‌تواند به بهبود هضم و کاهش التهاب کمک کند.

قبل یا بعد از ورزش

عسل همچنین یک میان وعده عالی قبل از ورزش است. زیرا قندهای طبیعی موجود در عسل می‌تواند به شما انرژی سریعی را منتقل کند و آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها موجود در آن باعث کاهش التهاب و ارتقا سطح توانایی بدن شما گردد.

عسل همچنین یک میان وعده خوب بعد از ورزش است زیرا می تواند به پر کردن ذخایر گلیکوژن شما کمک کند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

شب

عسل همچنین می‌تواند در شب نیز مفید باشد. زیرا قندهای طبیعی موجود در عسل می‌توانند با افزایش سطح قند خون به خواب بهتر شما کمک کنند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در عسل می‌توانند به محافظت از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

شیوه های مصرف روزانه عسل

بهترین راه مصرف عسل با قاشق است. زیرا به شما این مکان را می‌دهد که میزان مصرف روزانه عسل خود را کنترل کنید و همچنین می‌توانید طعم اصلی عسل را نیز بچشید.

راه دیگر مصرف عسل، اضافه کردن آن به نوشیدنی مورد علاقه‌تان است. این می‌تواند هر چیزی از چای گرفته تا قهوه یا حتی اسموتی نیز باشد.

 افزودن عسل به نوشیدنی‌تان می‌تواند به بهبود طعم آن کمک کرده و همچنین فواید سلامتی بیشتری برای شما نیز به ارمغان آورد. بهتر است به نوشیدنی های با دمای پایین اضافه شود زیرا دمای بالا ممکن است به عسل آسیب برساند.

همچنین می‌توانید از عسل در آشپزی یا پخت و پز نیز استفاده کنید. بدین رو که عسل را می‌توان به عنوان یک شیرین کننده در بسیاری از دستور العمل ها استفاده کرد و طعم منحصر به فردی را به غذاها داد.

مهم است که به یاد داشته باشید هنگام استفاده از عسل در پخت و پز، در دمای بالا کاراملی می‌شود، بنابراین بهتر است به جهت حفظ کیفیت و خواص عسل، آن را در پایان فرآیند پخت اضافه کنید.

بهترین عسل برای مصرف روزانه

اگر به دنبال عسلی هستید که بیشترین مواد مغذی و آنزیم ها را در خود حفظ کرده و داشته باشد، عسل خام بهترین انتخاب است.

عسل خام صرفاً عسلی است که به هیچ وجه حرارت نخورده یا فرآوری نشده باشد. این بدان معنی است که هنوز هم تمام گرده، بره موم و سایر ترکیبات مفید موجود در عسل تازه را در خود دارد. با این حال، گاهی اوقات یافتن عسل خام با کیفیت عالی ممکن است دشوار باشد.

از طرف دیگر عسل تصفیه شده عسلی است که برای زدودن ناخالصی هایی مانند گرده و موم فیلتر شده باشد.

عسل خالص معمولاً ظاهر شفاف تری نسبت به عسل خام دارد و در اکثر قفسه های سوپرمارکت ها نیز یافت می‌شود. با این حال، برخی از ترکیبات مفید موجود در عسل خالص، ممکن است در طی فرآیند فیلتر کردن و پاستوریزه شدن از بین بروند.

مضرات مصرف روزانه عسل

علیرغم مزایا و تاثیرات مثبت مصرف روزانه عسل بر سلامتی انسان، عسل سرشار از قند است که می‌تواند برای سلامتی نیز مضر باشد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم های غذایی با قند بالا می‌توانند باعث چاقی، التهاب، مقاومت به انسولین، مشکلات کبدی و بیماری های قلبی شوند.

شما باید عسل خام با کیفیت بالایی را انتخاب کنید که ارزش غذایی اصلی خود را داشته باشد. چرا که در غیر این صورت، ممکن است فقط شکر مصرف کنید.

نگرانی اصلی در مورد عسل میزان قند آن است. اگر چه عسل برای بدن مفید است. اما این دلیلی بر مصرف بیش از حد آن نیست زیرا افراط و زیاده روی در مصرف آن ممکن است به جای داشتن خواص و فوایدی، عوارض و مضراتی داشته باشد. به همین دلیل، مهم است که از عسل در حد اعتدال استفاده کنید.

در ادامه 5 علت اهمیت میزان مصرف روزانه عسل را اشاره خواهیم کرد که چرا باید عسل را در حد اعتدال مصرف کنیم.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

افزایش قند خون

عسل دارای مقدار زیادی قند و کربوهیدرات است. بنابراین وقتی در مصرف روزانه عسل زیاده روی شود، سطح قند خون شما افزایش می‌یابد. اگر شما هم از افراد مبتلا به دیابت هستید، افزایش غیرطبیعی در سطح قند خونتان می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

کاهش فشار خون

از عسل می‌توان به عنوان یک ماده عالی برای کمک به کنترل فشار خون نام برد. اما این نیز به معنی افراط در آن نیست. در صورت زیاده روی در مصرف روزانه عسل، می‌تواند شما را در معرض خطر فشار خون پایین یا افت فشار خون قرار دهد که این مسئله در دراز مدت، موجب تأثیر منفی بر عملکرد قلب شما گردد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

مشکلات معده

اگر از یبوست رنج می‌برید، عسل می‌تواند آن را بدتر کند حتی اگر این مشکل را نیز نداشته باشید. مصرف روزانه عسل بیش از حد معمول به دلیل محتوای بالای فروکتوز موجود در آن، می‌تواند شما را به دردسر یبوست بیندازد.

علاوه بر این، افراط در خوردن عسل می‌تواند منجر به نفخ و یا اسهال به سبب ناتوانی بدن شما در هضم قندهای موجود در عسل شود.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

افزایش وزن

اگر مراقب وزن خود هستید، کنترل مقدار مصرف روزانه عسل بسیار ضروری است. محتوای بالای کالری، قند و کربوهیدرات های موجود در عسل می‌تواند به افزایش وزن شما کمک کند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

پوسیدگی دندان

عسل دارای میزان بالایی قند می‌باشد، بنابراین زیاده روی در مصرف روزانه عسل می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شما شود.

بر اساس پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا)، حدود 82 درصد عسل از شکر تشکیل شده است و این برای آسیب رساندن به دندان کافی است. علاوه بر این، عسل ماهیت چسبندگی نیز دارد، به این معنی که می‌تواند به دندان های شما چسبیده و باعث پوسیدگی آن ها شود.

کلام آخر

عسل یک غذای فوق العاده است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. می‌توان آن را روزانه خورد، اما مهم است که روش صحیح مصرف آن و میزان مصرف روزانه عسل را که باید در روز داشته باشید را بدانید. عسل با کیفیت را انتخاب کنید و از طعم لذیذ و فواید بسیار آن برای سلامتی در حد اعتدال لذت ببرید.

منابع

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران