عسل خام چه عسلی است؟ خواص، ترکیبات و مزایای مصرف آن

عسل خام در طول تاریخ همواره به عنوان یک ماده درمانی مؤثر طبیعی شناخته و استفاده شده است چرا که دارای فواید درمانی و مصارف پزشکی متنوعی است. بطوریکه در برخی...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
خاصیت عسل خام دیجی ایران برای سلامتی بدن
بروزرسانی شده در
22 اسفند 1402

عسل خام در طول تاریخ همواره به عنوان یک ماده درمانی مؤثر طبیعی شناخته و استفاده شده است چرا که دارای فواید درمانی و مصارف پزشکی متنوعی است. بطوریکه در برخی بیمارستان ها از آن به عنوان درمانی برای انواع زخم ها استفاده می شود . این در حالی است که بسیاری از این فواید و خواص ، مشخصا مربوط به عسل خام است.

اگر علاقه مند به تهیه و استفاده عسل خام هستید، بهتر است آن را از یک تولید کننده معتبر خریداری کنید.

در ادامه، به معرفی عسل خام پرداخته و با برخی از خواص و مزایای عسل خام که برای اطلاع و شناخت بهتر شما عزیزان می‌باشد ، آورده و عنوان شده است:

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل خام چه عسلی است؟

عسل خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. برخی از انواع عسل ها به اندازه میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.

رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل خام به نام پلی فنول دارای اثرات ضد التهابی است که می تواند در محافظت در برابر تعدادی از شرایط مرتبط با استرس اکسیداتیو مفید باشد.

همچنین عسل خام حاوی گرده زنبور و موم می باشد که فواید بیشتری نسبت به عسل های تصفیه شده و گرمادیده دارد. یکی از مطالعات سال 2017 نشان داد که عسل خام ممکن است اثرات محافظتی بالقوه ای برای سیستم تنفسی، گوارشی، قلبی عروقی و عصبی داشته باشد و حتی پتانسیل درمان سرطان را نیز دارد.

ترکیبات عسل خام

محتوای غذایی عسل خام بر اساس منشأ آن و سایر عوامل محیطی متفاوت است. ولی به طور کلی، یک قاشق غذاخوری یا 21 گرم عسل خام حاوی منبع مطمئن 64 کالری و 17 گرم شکر است. عسل خام همچنین حاوی مقادیر کمتری از ریزمغذی‌های زیر (یا ویتامین‌ها و مواد معدنی) است.

  • کلسیم (calcium)
  • منیزیم (magnesium)
  • منگنز (manganese)
  • نیاسین (niacin)
  • اسید پانتوتنیک (pantothenic acid)
  • فسفر (phosphorous)
  • پتاسیم (potassium)
  • ریبوفلاوین (riboflavin)
  • فلز روی (zinc)
تصویر اول از حجره موم عسل فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

علاوه بر این، عسل خام منبعی از مقادیر مختلفی از اسیدهای آمینه، آنزیم ها و سایر ترکیبات مفید است.

خواص عسل خام

خواص عسل خام یکی از موضوعات مهم و جذاب در زمینه تغذیه و سلامتی است که بررسی آن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها کمک کند. این عسل یکی از محصولات طبیعی با ارزش است که از زمان‌های قدیم مورد استفاده بوده است. این ماده غذایی ارزشمند از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است که به سلامتی بدن انسان‌ها کمک می‌کند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

منابع معتبر تحقیقات پزشکی نشان داده است که موم عسل خام دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی می باشد.

پتانسیل درمان های داخلی و موضعی با استفاده از عسل خام قابل توجه است. همچنین اثربخشی عسل خام به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به عسل متفاوت می باشد، اما به طور کلی برای درمان انواع عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

التیام زخم ها

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که عسل دارای خواص ضد میکروبی است. همچنین تحقیقات سال 2017 نشان داد که موم و ژل رویال عسل خام می تواند فواید سلامتی بالقوه ای برای مهار میکروبی و بهبود زخم داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که عسل مورد استفاده در محیط های تحقیقاتی درجه پزشکی است، به این معنی که بازرسی شده و استریل است. درمان بریدگی با عسلی که از فروشگاه می‌خرید ایده خوبی نیست. همیشه قبل از استفاده از عسل برای اهداف پزشکی با پزشک خود مشورت کنید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران
پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

نیروگاهی از فیتونوترینت

فیتونوترینت ها (Phytonutrients) ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و به محافظت از گیاه در برابر آسیب کمک می کنند. به عنوان مثال، برخی از حشرات را دور نگه می دارند یا گیاه را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند.

مواد مغذی گیاهی موجود در عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن و همچنین قدرت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن مسئول منبع قابل اعتماد هستند. همچنین تصور می‌شود که دلیل آن این است که عسل خام فواید تقویت‌کننده سیستم ایمنی و ضد سرطانی را نشان داده است. فرآوری سنگین در عسل معمولی می تواند این مواد مغذی ارزشمند را از بین ببرد.

کمک به مشکلات گوارشی

گاهی اوقات از عسل برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال استفاده می شود، اگرچه تحقیقات نشان می دهد که تاثیر آن محدود است. هم چنین به عنوان یک درمان برای باکتری هلیکوباکتر پیلور(H. pylori) ،که یکی از علل شایع زخم معده است، می باشد.

همچنین حاوی پری بیوتیک‌های مفید است، به این معنی که باکتری‌های خوبی را که در روده زندگی می‌کنند، تغذیه می‌کند، که نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامت کلی بدن بسیار مهم هستند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران
پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

تسکین گلودرد و سرفه

عسل خام یک داروی قدیمی گلودرد است که درد را تسکین می دهد و می تواند به سرفه کمک کند. وقتی ویروس سرماخوردگی شروع شد، آن را به چای داغ با لیمو اضافه کنید.

یک بررسی در سال 2021 نشان داد که عسل خام می تواند برای بهبود عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی برتری داشته باشد.

همچنین یک مطالعه در سال 2016 بیان کرد که خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن برای کمک به گلودرد بسیار موثر است.

کمک به سلامت مغز

کمک به سلامت مغز و حافظه یکی دیگر از  فواید شناختی عسل خام است. پلی فنول های موجود در عسل قادر به مقابله با التهاب منبع مطمئن در هیپوکامپ، بخشی از مغز که در حافظه نقش دارد، می باشد.

همچنین اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند برای بسیاری از قسمت های بدن از جمله سلامت مغز مفید باشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

کلام آخر

اینکه عسل خام هم مانند سایر مواد غذایی دارای خواص درمانی و پزشکی بسیاری می باشد که تنها 8 مورد آن به اختصار برای شما عزیزان ارائه گشته است.

لازم به ذکر است که قبل از هرگونه استفاده دارویی و درمانی از عسل، با پزشک خود مشورت کرده و از عدم حساسیت خود اطمینان حاصل نمایید.

منابع:

 

Feb 26, 2023

Written By

Rena Goldman, Catherine Clark

Edited By

Catherine Clark

 

Copy Edited By

Naomi Farr

Feb 25, 2022

Medically Reviewed By Marie Lorraine Johnson MS, RD, CPT

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران