آیا عسل برای دندان درد خوب است؟ | 5 راه تسکین درد دندان

عسل یک خوراکی خوشمزه است که در سرتاسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. اما، به عنوان یک شیرین کننده، آیا همانند شکر فرآوری شده عسل برای دندان های شما مضر است؟
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
استفاده عسل برای دندان درد، خوردن آن با قاشق چوبی عسلخوری یک زن جوان
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

عسل یک خوراکی خوشمزه است که در سرتاسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. اما، به عنوان یک شیرین کننده، آیا همانند شکر فرآوری شده عسل برای دندان های شما مضر است؟

خوشبختانه پاسخ منفی است! عسل از نظر سلامت دهان و دندان میتواند برای شما مفید باشد. حال برای کشف چگونگی جدا کردن حقایق از داستان های تخیلی در مورد عسل و دندان های خود، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت میکنیم.

پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آیا عسل برای دندان خوب است؟

عسل اغلب به عنوان یک غذای معجزه آسا معرفی میشود،که دارای فواید سلامتی بسیاری میباشد.

عسل همچنین میتواند:

        • هنگامی که با آب گرم مخلوط شود، به هضم چربی کمک کند.
        • مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین C، آهن و کلسیم را برای بدن فراهم می کند.
        • با حفظ سطح قند خون و با کمک به ریکاوری عضلات و تنظیم انسولین خون، انرژی را در ورزشکاران افزایش می دهد.

اما مرور موارد زیر، فواید عسل برای دندان را برایتان روشن خواهد کرد؛

فواید عسل برای دندان

عسل به عنوان یک ماده غذایی با ارزش و با خواص درمانی بسیاری برای سلامتی انسان شناخته شده است. در واقع عسل، به عنوان یک منبع طبیعی از قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی، خواص بسیاری برای سلامتی انسان دارد.

یکی از فواید عسل برای دندان که ممکن است برای بسیاری از شما جالب باشد، این است که عسل میتواند به بهبود و حفظ سلامت دندان‌ ها کمک کند. از زمان های قدیم، عسل به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات دهان و دندان استفاده شده است. زیرا عسل دارای ویژگی های ضد‌باکتریایی، ضد‌التهابی و آنتی اکسیدانی است که میتواند به بهبود و پیشگیری از بیماری های دندانی کمک کند.

برخی از مزایای عسل برای دندان عبارت است از:

ضد باکتریایی

عسل دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که میتواند باکتری های موجود در دهان را کشته و به پیشگیری از بیماری های دندانی مانند تسویه و التهاب لثه کمک کند.

ضد التهابی

خواص ضد التهابی عسل میتواند به کاهش التهاب های دهان و لثه کمک کرده و درمان مشکلات دندانی مانند التهاب دندان را تسهیل کند.

آنتی‌اکسیدانی

عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که میتواند به پیشگیری از آسیب های اکسایشی در دهان و دندان‌ها کمک کند و به حفظ سلامت دندان ها کمک کند.

تقویت ایمنی

مصرف عسل میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده که باعث پیشگیری از بیماری های دندانی و دهانی میشود.

در نتیجه، میتوان گفت که عسل برای دندان به عنوان یک ماده طبیعی با خواص بسیار زیادی که دارد برای سلامتی شناخته شده و به حساب می‌آید. با این حال، برای بهبود و حفظ سلامت دندان ها، مهم است که عسل به عنوان یک بخش از رژیم غذایی منظم و بهداشتی مصرف شود. همچنین، مراجعه به دندانپزشک برای بررسی و درمان مشکلات دندانی در این شرایط، حائز اهمیت میباشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خواص عسل برای سلامت دندان

تحقیقات نشان داده است که عسل برای دندان و سلامت دهان شما مزایای زیاد و شگفت انگیزی دارد که در ادامه چند مورد آن را با هم بررسی میکنیم.

  • عسل روی نزدیک به 60 گونه باکتری موجود در دهان، اثر ضد باکتریایی دارد و از رشد سویه های مقاوم باکتری جلوگیری میکند.
  • عسل در جلوگیری از رشد موجودات بیوفیلم، کاهش تولید اسیدها و کاهش التهاب لثه موثر میباشد.
  • کارآزمایی های تصادفی‌ سازی و کنترل ‌شده نشان میدهند که عسل به پیشگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه پس از درمان ارتودنسی کمک می‌کند.
  • عسل مانوکا و سایر عسل های خام تقریباً به اندازه کلرهگزیدین به عنوان دهانشویه مؤثر هستند.
  • انواع عسل ها و به ویژه مانوکا، بو و التهاب زخم های ثانویه ایجاد شده بدلیل کارسینوم (سرطان) سلول سنگفرشی حفره دهان را کنترل می کند.
  • عسل دارای اثرات سیتوتوکسیک (توانایی شناسایی و حمله به سلول های آلوده و سرطانی) بر روی کارسینوم سلول سنگفرشی دهان کشت شده، است.
  • گزارش های متعدد نشان می دهد که عسل در درمان موکوزیت (التهاب زبان) ناشی از تشعشع در افرادی که تحت رادیوتراپی درمانی برای سرطان سر و گردن خود قرار می گیرند، موثر می باشد.
  • عسل برای درمان خشکی دهان در افرادی که تحت پرتو درمانی برای سرطان سر و گردن هستند مفید است.
  • عسل در التیام زخم های غیر التیام شونده یا عود کننده در ناحیه سر و گردن که پس از رادیوتراپی ایجاد می شوند، موثر می باشد.

پس با توجه به فواید عسل برای سلامت دهان و دندان، بهتر است از آن غافل نشوید.

نقش عسل برای پوسیدگی دندان!

ساکارز ( قند یا شکر معمولی ) چنانچه در دهان باقی بماند ، توسط باکتری های لاکتیک به اسید لاکتیک تبدیل شده و این اسید باعث فرسایش دندان ها می‌شود . اما اگر به جای قند از عسل استفاده شود مثل ریختن یک قاشق چایخوری عسل در چای یا ریختن یک قاشق چایخوری عسل در شیشه شیر بچه های شیرخوار ، آنتی بیوتیک‌های عسل مانع فعالیت باکتری های لاکتیک و تولید اسید لاکتیک شده و آسیبی به دندان ها نمی‌رسد . 

فلوئور عنصری است ضروری برای استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها ، این عنصر در چای وجود دارد . توصیه شده است که در نوشیدن چای ، به جای قند از عسل استفاده شود تا عنصر فلوئور بهتر دندان ها را محافظت کند .

همچنین مالیدن ضمادی مرکب از یک قسمت عسل و یک قسمت سرکه انگور به لثه‌ها و دندان‌ها موجب جرم‌گیری و استحکام لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود .

نکته مهم: برخی افراد، به خصوص کودکان به گرده‌های گیاهی یا برخی انواع گرده‌ها حساسیت دارند و عسل به طور غیرقابل اجتناب حاوی گرده‌های گیاهی است که در افراد حساس موجب حساسیت می‌شود . این افراد باید از مصرف عسل پرهیز کنند و در مکان‌هایی که گرده گیاهان در فضا پخش است ، بدون ماسک بینی و دهان رفت و آمد نکنند .

پس بنابراین در حالی که عسل دارای محتوای قند بالایی است و حاوی چندین ترکیب مفید مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها است که میتواند به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی کمک میکند، هیچ نقشی در پوسیدگی دندان شما ندارد.

اهمیت مسواک زدن بعد از خوردن عسل

پس از خوردن عسل نیازی به مسواک زدن نیست. بله درست متوجه شدید زیرا عسل با توجه به ماهیتی که دارد به مبارزه با اسیدیته دهان که ناشی از غذاهای شیرین است، کمک کرده و همین امر موجب کاهش تجمع پلاک روی دندان ها میشود.

در نظر داشته باشید که عسل به طور طبیعی شیرین است ولی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر فرآوری شده دارد، بنابراین مانند شکر فرآوری شده به دندان های شما آسیب نمیرساند.

پس حالا اگر جز افرادی هستید که مسواک زدن براتون جز امورات سخت و طاقت فرسا به حساب می‌آید، استفاده از عسل را جز ارکان زندگی خودتون لحاظ کنید.

خطرات استفاده از عسل برای جرم دندان

برخلاف تصورات عامه مردم، عسل روی دندان های شما جرم و پلاکی ایجاد نمیکند. در واقع، عسل با مبارزه با باکتری هایی که در دهان اسید تولید میکنند، به کاهش تجمع پلاک و جرم گرفتن دندان های زیبای شما کمک میکند.

دیگر استفاده های عملی از عسل برای دندان و سلامت دهان

راه های مختلفی برای دستیابی به تمامی فواید عسل در برنامه روزانه شما وجود دارد که در ادامه چند مورد آن را مطرح می کنیم.

.

  • به عنوان خمیر دندان

حدود نصف قاشق چایخوری عسل را در دهان خود بریزید و با استفاده از زبان، آن را در اطراف دندان های خود پخش کنید.

سپس دندان های خود را مسواک بزنید.

.

  • برای ضایعات بافت نرم دهان

یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری عسل را به مدت یک دقیقه یا بیشتر در دهان خود بچرخانید، سپس قورت دهید.

این کار برای ضایعات بافت نرم دهان شما بسیار مفید می باشد.

.

  • برای لب ها و گوشه های دهان

عسل و به ویژه عسل مانوکا را روی لب های خشک و گوشه های دردناک دهان بمالید تا باعث التیام و نرمی لب های آسیب دیده شما شود.

می توانید عسل را روی لب های خشک و گوشه های دردناک دهان خود بمالید.

.

  • به عنوان دهانشویه

اگر احساس می کنید که نیاز به تازه کردن دهان خود دارید، یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری عسل در دهان خود بچرخانید، سپس قورت دهید.

همچنین می توانید از ترکیب آب و عسل برای دهان شویه استفاده کنید.

.

  • فواید دیگر عسل برای بدن

برای فوایدی مانند بهبود علائم عفونت های تنفسی فوقانی، جلوگیری از زخم معده و بهبود علائم گوارشی، حدود نصف قاشق چایخوری عسل را دو تا سه بار در روز بخورید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران