عسل بهتر است یا شکر | 7 ویژگی بهترین شیرین کننده کدام است ؟

عسل بهتر است یا شکر، در این مقاله با 5 دلیل به شما ثابت خواهیم کرد که چرا باید عسل را به شکر سفید ترجیح دهید...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
مقایسه تصویر عسل بهتر است یا شکر سفید در کنار هم
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

عسل بهتر است یا شکر؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت که، هر دو کربوهیدرات هایی هستند که عمدتاً از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند. درست است که از هر دو آنها به عنوان مواد تشکیل دهنده در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده و دستورالعمل ها مورد استفاده ترکیبات مختلف قرار می‌گیرند. اما در صورت استفاده بیش از حد هر یک می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند.

اگر در جستجوی جایگزین سالم‌تری برای شکر سفید هستید، عسل مسلما پیشتاز است. چرا که نه تنها طعم منحصر به فردی را ارائه می‌دهد، بلکه دارای مزایا و فوایدی برای  سلامتی نیز می‌باشد.

عسل و شکر سفید تصفیه شده هر دو شیرین کننده پرکالری هستند. اما برای تغذیه شکی نیست که عسل برای شما بهتر از شکر سفید است.

اما واقعا عسل بهتر است یا شکر؟ در ادامه با 5 دلیل به شما ثابت خواهیم کرد که چرا باید عسل را به شکر سفید ترجیح دهید، پس تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل ؛ شیرین کننده طبیعی

عسل، یک شیرین کننده طبیعی است که قرن هاست به دلیل خواص غذایی و دارویی اش مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده توسط زنبورها از شهد گل تولید می‌شود و در نتیجه مایعی شیرین و چسبناک مملو از قندهای طبیعی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به وجود می‌آید.

عسل عمدتاً از آب و دو قند فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است. همچنین حاوی مقادیر کمی از . . .

  • آنزیم ها
  • آمینو اسیدها
  • ویتامین های گروه B
  • ویتامین C
  • مواد معدنی

آنتی اکسیدان ها می‌باشد.

سفره کنفی بافت صبحانه حاوی عسل ، قند و شکر ، کنجد ، نبات با ظروف چوبی و قاشق چوبی

بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در عسل به عنوان فلاونوئیدها طبقه بندی می‌شوند. در واقع فلاونوئیدها دارای خواص ضد التهابی هستند که برخی از مزایای سلامتی را به همراه دارند.

مزیت های عسل

فروکتوز شیرین تر از گلوکز است.

از آنجایی که فروکتوز عسل بیشتر از گلوکز آن است، بنابراین می‌توانید از مقدار کمتری عسل در غذا یا نوشیدنی خود به جای شکر استفاده کنید.

همچنین عسل حاوی مقادیر کمی از گرده هاست که می‌تواند به کاهش حساسیت و واکنش های آلرژیک کمک کند.

عسل همچنین فواید بیشتری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال:

  • به از بین بردن میکروب ها کمک می‌کند زیرا دارای خواص ضدمیکروبی است.
  • هنگامی که به عنوان مرهم به شکل ژل استفاده می شود، به بهبود زخم ها و سوختگی های جزئی کمک می کند.
  • موجب کاهش سرفه و گلودرد می شود.
  • به طور کلی، عسل کمتر از شکر پردازش می شود و به صورت خام نیز قابل استفاده می باشد. به همین دلیل عسل بهتر است یا شکر می باشد.

معایب عسل

کالری عسل با حدود 22 کالری در هر قاشق چایخوری، کمی بیشتر از شکر است.

در واقع عسل در درجه اول دارای شیرینی است و باید به مقدار کم و در حد اعتدال مصرف شود. این امر به ویژه در مواردی که مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی یا چاقی دارید، بیشتر صادق است.

همچنین عسل ممکن است برای نوزادان خطرناک باشد، به همین دلیل قبل از مصرف عسل برای کودکان و به خصوص نوزادان، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

علاوه بر این، چسبندگی عسل ممکن است آن را به یک انتخاب ناخوشایند برای خانواده‌هایی با کودکان کوچک تبدیل کند.

تصویری از قند و شکر در ظروف چوبی برای مقایسه با قند و شیرینی عسل طبیعی

شکر؛ شیرین کننده مصنوعی

شکر از ترکیبی از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که به یکدیگر متصل می شوند و ساکارز را تشکیل می دهند و هیچ ویتامین یا مواد مغذی اضافه ای ندارد.

همچنین شکر یک کربوهیدرات متراکم کالری است که از چغندر قند و گیاهان نیشکر به دست می آید و قبل از تبدیل شدن به شکر تصفیه شده و دانه بندی شده ای که ما اغلب استفاده می کنیم، نیاز به پردازش چند مرحله ای دارد.

از بین بسیاری از انواع شکر، شکر سفید، قهوه ای و خام بیشترین استفاده را دارند.

شکر قهوه ای ترکیبی از شکر سفید و ملاس است و ممکن است مقدار کمی مواد مغذی داشته باشد و در درجه اول در پخت و پز استفاده می شود.

همچنین، شکر خام نسخه کمتر تصفیه شده شکر سفید است و قهوه ای روشن و حاوی کریستال های بزرگتر می باشد. همچنین شکر خام از نظر تغذیه ای با شکر سفید تفاوتی ندارد.

مزیت های شکر

شکر معمولاً کم هزینه است و به راحتی در دسترس می باشد و به عنوان یک کربوهیدرات منبع بالقوه سوخت سریع است، که مغز شما برای عملکرد روزانه به ۱۳۰ گرم کربوهیدرات نیاز دارد.

 همچنین این ماده طبیعی نیز کالری کمی دارد و یک قاشق چای خوری حاوی حدود 16 کالری است.

علاوه بر این، شکر سفید ماندگاری بالایی دارد و به راحتی در پخت و پز استفاده می شود.

معایب شکر

 شکر یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است، بنابراین ممکن است بیشتر از آنچه تصور می کنید از آن بخورید و به همین دلیل می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

همچنین مصرف  بیش از حد قند و شکر می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد و افراد مبتلا به دیابت باید مراقب مصرف قند خود باشند، زیرا می تواند باعث افزایش قند خون شود.

علاوه بر این، اگر شکر در مقادیر بیشتر از نیاز بدن شما مصرف شود، می تواند سوخت سریعی را به همراه داشته باشد و به دنبال آن افت شدید انرژی را به همراه داشته باشد.

راهکارهایی برای کاهش مصرف

  • بسیاری از افراد از روی عادت به سراغ شکر و عسل می روند. در واقع، ما به طعم نوشیدنی ها و غذاها عادت می کنیم و وقتی از آنها صرف نظر می کنیم، حس شیرینی را از دست می دهیم. پیشنهاد ما این است که به جای حذف کامل هر کدام، به جایگزینی و مصرف کنترل شده آن فکر کنید.
  • سعی کنید به جای یک وعده کامل، از نصف قاشق چایخوری عسل در چای یا نصف بسته شکر در قهوه استفاده کنید. می توانید همین ترفند را با غلات صبحانه و ماست امتحان کنید. اگر از شکر در پخت استفاده می کنید، کاهش یک سوم مقدار آن ممکن است تاثیر کمتری بر طعم و مزه داشته باشد.

طعم عسل بهتر است یا شکر

عسل بسیار بیشتر از یک شیرین کننده است زیرا طعم ها و پیچیدگی های عسل متنوع تر و فوق العاده است. از رنگ های روشن و وانیلی عسل اقاقیا گرفته تا طعم قوی و قاطع عسل گندم سیاه.

انتخاب یک نوع عسل به عنوان عسل مورد علاقه خود، کاری بسیار سخت است، بنابراین ما شما را تشویق می کنیم تا جایی که می توانید سعی کنید طعم های مختلف عسل را تست کنید.

گاهی مشتریانی که «عسل طعم‌دار» دوست ندارند از ما «عسل معمولی» می‌خواهند. ما پاسخ می دهیم که همه انواع عسل خام و مایع مجموعه دیجی ایران، کاملا طبیعی هستند و هیچ چیز اضافه و کم نمی شود.

انواع طعم های مختلف و لذیذ عسل از انواع مختلف شهد گیاهی است که زنبورها جمع آوری می کنند. زنبورها با علم و کمی سحر و جادو این شهد را به عسل تبدیل می‌کنند که پس از آن عاشقان عسل را در سراسر جهان خوشحال و تغذیه می‌کند.

شیرینی عسل بیشتر است یا شکر

1 قاشق غذاخوری شکر سفید حاوی 49 کالری است، در حالی که 1 قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری است. اما از آنجایی که عسل طعم شیرین تری دارد، می توانید کمتر در غذای خود استفاده کنید و در نتیجه در کل کالری کمتری مصرف کنید.

قند عسل بیشتر است یا شکر

شکر سفید 100٪ قند (50٪ فروکتوز و 50٪ گلوکز) است، در حالی که عسل حدود 85٪ قند با نسبت فروکتوز و گلوکز است، که در هر نوع عسل متفاوت می باشد و 15 درصد باقیمانده عسل آب، گرده و مواد مغذی کمیاب است.

 به دلیل این آرایش متفاوت، شکر سفید نسبت به عسل با سرعت بیشتری در بدن و خون جذب می شود. در واقع جذب قند با شاخص گلیسمی (GI) اندازه گیری می شود.

در این بخش، ابتدا میزان شیرینی مجموعه‌ای از قندهای رایج و شیرین‌کننده های مصنوعی را نسبت به ساکارز (همان شکر سفید) بررسی کرده‌ایم.

سطح شیرینی ساکارز 1 می‌باشد و هر نمره بالاتر از 1، نشان دهنده سطح شیرینی بالاتر از ساکارز می‌باشد. به عنوان مثال یکی از قندهای اصلی موجود در عسل، فروکتوز است که با مقیاس 1.17 می‌باشد، که این یعنی فروکتوز شیرین‌تر از ساکارز می‌باشد.

قندها

لاکتوز            0.16

گالاکتوز         0.32

مالتوز           0.33

گلوکز           0.74

ساکارز           1

فروکتوز       1.17

شیرین کننده های مصنوعی

آسپارتام       180

ساخارین     300

اسپلندا       600

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل و شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی (GI) میزان سریع افزایش سطح قند خون را توسط یک غذا اندازه گیری می کند.

 غذاهای با GI بالا می توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند، در حالی که غذاهای با GI پایین باعث افزایش آهسته تر و ثابت تر آن می شوند. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که باید سطح قند خون خود را به دقت مدیریت کنند بسیار مهم است.

بنابراین، براساس شاخص گلیسمی عسل بهتر است یا شکر؟ بدون شک عسل، چرا که عسل معمولاً دارای GI پایین تری نسبت به قند سفید است، به این معنی که احتمال کمتری دارد که باعث افزایش سریع سطح قند خون شود و  این امر باعث می شود عسل به طور بالقوه انتخاب بهتری برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت سطح قند خون خود هستند.

شکر سفید دارای GI 65 است، در حالی که عسل دارای GI بین 35 تا 55 هستند. همچنین عسل با درصد بالاتر فروکتوز در مقایسه با گلوکز، شاخص گلیسمی پایین تری دارد.این بدان معنی است که عسل در مقایسه با شکر سفید، در مدت زمان طولانی تری انرژی یکسانی را ارائه می دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که عسل دارای GI کمتری نسبت به شکر است، اما همچنان منبع کربوهیدرات است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

تفاوت قند عسل و شکر

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید: “شکر سفید کالری خالی است؟”

به این دلیل که شکر سفید حاوی قند است و از هیچ ماده دیگری تشکیل نشده است اما عسل خام حاوی مواد مغذی اضافی از جمله اسیدهای آمینه، آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

این فیتوکمیکال ها دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت و تندرستی بهتر کمک کنند.

تمایز و برتری عسل در قیاس و مقایسه با قند معمولی شکر در سرعت جذب و انرژی‌زایی سریع آن است . بنابراین در مواردی که شخص به تجدید سریع قوای از دست رفته بدن نیاز داشته باشد یا برای یک کار یا ورزش شدید نیاز به انرژی سهل‌الوصول داشته باشد ، نوشیدن شربت عسل به جای شربت قند توصیه می‌شود .

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟

در حالی که عسل دارای GI کمتری از شکر است، برای افراد دیابتی مهم است که به یاد داشته باشند که عسل همچنان منبع کربوهیدرات است و می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. بنابراین، باید در حد اعتدال و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود.

اگر قصد دارید شکر را با عسل جایگزین کنید، همیشه بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می توانند بر اساس نیازها و اهداف سلامت فردی شما مشاوره شخصی ارائه دهند.

 

کالری عسل بیشتر است یا شکر

به علاوه، مصرف عسل به جای شکر و قند، می‌تواند به کاهش مصرف کالری و کنترل وزن کمک کند. اگرچه مصرف عسل باید با اندازه‌گیری مناسب صورت گیرد و به میزان معقول مصرف شود، اما از نظر کالری، می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر و قند باشد.

در نهایت، می‌توان گفت که مصرف عسل به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و مفید، می‌تواند به حفظ سلامتی و کنترل وزن کمک کند. اما با اندازه‌گیری مناسب و مصرف معقول این ماده مهم است تا از مصرف اضافی کالری جلوگیری شود.

تفاوت قند عسل و شکر

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید: “شکر سفید کالری خالی است؟”

به این دلیل که شکر سفید حاوی قند است و از هیچ ماده دیگری تشکیل نشده است اما عسل خام حاوی مواد مغذی اضافی از جمله اسیدهای آمینه، آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

این فیتوکمیکال ها دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت و تندرستی بهتر کمک کنند.

همان طور که در بخش قبل گفته شد، عسل از ترکیبی از قندها تشکیل شده است، در حالی که شکر سفید فقط شامل قند ساکارز می‌باشد. به همین دلیل، برای مقایسه شیرینی عسل و شکر سفید، در ادامه لیستی از شیرینی قندهای رایج و شیرین کننده های مصنوعی را نسبت به ساکارز بررسی می‌کنیم.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل در مقابل شکر: فواید سلامتی

عسل نه تنها GI کمتری نسبت به شکر دارد. همچنین فواید سلامتی متعددی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، عسل سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر محافظت کند. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند.

در مقابل، شکر سفید ارزش غذایی کمی فراتر از ارائه یک منبع سریع انرژی دارد. برای مقایسه عمیق تر عسل و شکر، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

عسل بهتر است یا قند!

وقتی به شکر و قند فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند معمولا شکر سفید یا شاید حبه قندی است که به قهوه یا چای اضافه می‌شود. اما اصطلاح “قند” به یک گروه کامل از کربوهیدرات های شیرین مزه اشاره دارد. این گروه از کربوهیدرات ها عبارتند از:

گلوکز

فروکتوز

ساکارز

مالتوز

لاکتوز

گالاکتوز

عسل جایگزین قند

عسل علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز سلول ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، چندین مزیت مهم دیگر برای سلامتی نیز دارد.

اول اینکه، عسل یک سرکوب کننده ثابت شده سرفه است و همچنین گلودرد را تسکین می دهد.

همچنین برای بسیاری از افراد، عسل به تعدیل تحریکات سینوسی و گلو ناشی از آلرژی به گرده کمک می کند. برای برخی افراد، عسل خام آلرژی به گرده آنها را کاملا از بین می برد.

به علاوه، هضم عسل نیز در مقایسه با شکر سفید آسان‌تر است.

 همچنین مصرف عسل می‌تواند در کیفیت خواب تاثیرگذار باشد و خواب بهتری را برای شما به ارمغان می آورد.

کلام آخر

این دو شیرین کننده پرمصرف، طعم و بافت بسیار متفاوتی دارند. ممکن است متوجه شوید که از طعم و رطوبت شکر قهوه ای برای پخت لذت می برید، اما لطافت عسل را روی نان تست صبحگاهی خود ترجیح می دهید.

آزمایش کردن با هر کدام و در عین حال توجه به مقدار مصرف می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهترین است.

عسل ممکن است شهرت بهتری داشته باشد، اما هم عسل و هم شکر در صورت استفاده بیش از حد می توانند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشند و بهتر است تمام قندهای اضافه شده در حد اعتدال استفاده شوند.

پس آیا عسل بهتر از شکر است؟ از منظر سلامت، طعم و محیط زیست، پاسخ کاملاً مثبت است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که عسل همچنان منبع قند است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

چه در حال مدیریت دیابت باشید، چه به دنبال سبک زندگی سالم تری باشید، یا صرفاً بخواهید از یک جایگزین شیرین تر و طبیعی تر برای شکر لذت ببرید، عسل یک انتخاب فوق العاده است.

اگر دیابت یا بیماری قلبی دارید یا نگران کنترل وزن خود هستید، با یک متخصص متخصص تغذیه در مورد نیازهای غذایی خود صحبت کنید. آنها می توانند با شما همکاری کنند تا بهترین برنامه غذایی را برای شما ایجاد کنند.

 

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران