ژل رویال در دوران بارداری |7 فایده، عوارض و بهترین زمان مصرف

استفاده از ژل رویال در دوران بارداری می‌تواند به سلامتی و رشد جنین کمک کند اما به دلیل تغییرات هورمونی و مشکلات دوران بارداری، مصرف آن نیازمند توجه به شرایط ویژه مادران باردار در این دوران است.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
سلامت مادر و جنین با مصرف ژل رویال در دوران بارداری

استفاده از ژل رویال در دوران بارداری می‌تواند به سلامتی و رشد جنین کمک کند اما به دلیل تغییرات هورمونی و مشکلات دوران بارداری، مصرف آن نیازمند توجه به شرایط ویژه مادران باردار در این دوران است.

در دوران بارداری، مراقبت از سلامتی و تغذیه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مواردی که ممکن است در این دوران توسط مادران مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از ژل رویال در دوران بارداری است.

ژل رویال؛ ماده‌ای است که توسط زنبورهای کارگر تولید شده و برای رشد لاروها و رشد و تخم گذاری ملکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل رویال حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی است که برای سلامتی انسان بسیار مفید می‌باشد.

به خواندن این پست ادامه دهید تا بیشتر درباره فواید سلامتی، عوارض جانبی و اقدامات ایمنی که باید توسط مادران هنگام مصرف ژل رویال در دوران بارداری رعایت شود، به شما بگوییم [3].

 

 

 

ژل رویال چیست؟

ژل رویال ترشح شیری رنگی است که با تلاش مشترک زنبورهای کارگر از شهد گل و گیاهان تهیه شده که دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری می‌باشد.

 

ترکیب ژل رویال با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی، متفاوت است و به طور کلی حاوی نسبت بالایی از آب، کربوهیدرات، پروتئین، قند طبیعی، چربی، ویتامین ها و اسیدهای آمینه می‌باشد.

 

ژل رویال به عنوان یک ماده طبیعی در تقویت کننده های سلامتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، قدرت باروری و مبارزه با اثرات پیری عمل می‌کند.

در اینجا لیستی از بیماری هایی که با مصرف ژل رویال قابل کنترل و حتی درمان نیز هستند، آورده شده است:

 

آسم

تب یونجه

بیخوابی

بیماری های کبدی

زخم معده

بیماری های کلیوی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اختلالات پوستی

کلسترول بالا

 

 

آیا خوردن ژل رویال در بارداری ضرر دارد؟

خیر، مصرف ژل رویال برای بارداری و در آن دوران فواید بسیاری برای سلامتی دارد و مصرف آن به صورت میان وعده یا خوراکی بی خطر است. همچنین می‌توانید این غذا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا مصرف ژل رویال در دوران بارداری، به هضم غذا کمک کرده و میل به شکر را کنترل می‌کند. با این حال، مانند بسیاری از غذاها مصرف بیش از حد آن مناسب نیست و برای جلوگیری از هر گونه عوارض نامطلوب آن بر سلامت جنین و مادر، ژل رویال را در حد اعتدال مصرف نمایید[3].

 

 

خواص ژل رویال در دوران بارداری

در ادامه برخی از فواید قابل توجه ژل رویال در دوران بارداری برای سلامتی مادران آورده شده است:

 

 

هضم غذا را بهبود می‌بخشد

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در بهبود عملکرد گوارش و هضم غذا مؤثر باشد، استفاده از ژل رویال است. زیرا با مصرف ژل رویال در دوران بارداری، می‌توان بهبود عملکرد روده ‌ها و سیستم گوارشی را تشویق کرد.

 

همچنین این ماده می‌تواند به تنظیم فعالیت میکروبی در روده ‌ها کمک کند و باعث تسهیل در هضم غذا و جذب مواد مغذی شود. علاوه بر این، ژل رویال می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بروز بیماری ‌های گوارشی و التهابی جلوگیری نماید.

 

بنابراین، استفاده از ژل رویال می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش، هضم غذا و به حفظ سلامتی بدن کمک کند. اما قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل غذایی، توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید[3].

 

 

 

احساس سیری

در دوران بارداری اغلب احساس گرسنگی شدید را تجربه می‌کنید و مصرف ژل رویال در دوران بارداری به رفع اشتهای شما کمک می‌کند. زیرا ژل رویال دارای کالری کمی است و به راحتی معده شما را پر کرده و به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید[3].

 

 

حاوی ویتامین

ژل رویال حاوی نسبت بالایی از ویتامین C و مقادیری ویتامین B است که ارزش غذایی بالایی دارد. زیرا این ویتامین ها به تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری کمک می‌کنند. علاوه بر این، حاوی مقدار کمی ویتامین D، ویتامین E و ویتامین A نیز می‌باشد. همچنین مصرف ژل رویال، سلامت دندان ها و لثه های شما را در دوران بارداری حفظ می‌کند.

 

جالب است بدانید که فولات یا همان اسید فولیک موجود در ژل رویال به جلوگیری از نقایص مادرزادی در نوزادان شما کمک می‌کند. در واقع در دوران بارداری، بدن شما نیازهای غذایی اضافی دارد، زیرا نوزاد متولد نشده شما تمام مواد مغذی حیاتی را از بدن شما می‌گیرد پس مصرف منظم ژل رویال در دوران بارداری از شما در برابر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی محافظت می‌نماید[3].

 

 

مواد معدنی حیاتی را تامین می کند

ژل رویال حاوی چندین ماده معدنی مفید مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، مس، سلنیوم و کلسیم است. کلسیم و منیزیم نقش اساسی در بهبود سلامت استخوان های جنین در حال رشد شما را دارند. علاوه بر این، پتاسیم به تنظیم سطح فشار خون کمک کرده و آهن به اکسیژن رسانی سالم خون کمک می کند.

 

پس مصرف ژل رویال در دوران بارداری دارای فواید بسیاری برای سلامت مادر و جنین می‌باشد[3].

 

 

پیچیدگی های بارداری را کاهش می دهد

در زنان باردار، مصرف منظم ژل رویال خطر ابتلا به نقص لوله عصبی، اسپینا بیفیدا (مُهره ‌شِکاف) و آنسفالی را در طول رشد جنین کاهش می‌دهد[3].

 

 

سیستم عصبی را تقویت می کند

مصرف ژل رویال در دوران بارداری به جنین شما کمک می‌کند تا بر مشکلات رشدی از جمله اوتیسم غلبه کند. همچنین مصرف ژل رویال، به رشد مناسب مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کند .[3]

 

 

استرس را کاهش می دهد

ژل رویال حاوی نسبت بالایی از اسیدهای آمینه ضروری است که به کاهش استرس و علائم افسردگی در زنان باردار کمک می‌نماید. بنابراین، مصرف ژل رویال هم برای شما و هم برای جنین شما مفید است زیرا به تامین نیازهای غذایی و روحی کمک می کند[3].

 

 

عوارض مصرف ژل رویال در دوران بارداری

در بخش قبل، فواید مصرف ژل رویال در دوران بارداری مطرح شد ولی تحقیقات مختلفی در مورد عوارض و اما و اگرهای مصرف ژل رویال در دوران بارداری وجود دارد که در ادامه چند مورد آن را با هم بررسی می‌نماییم:

 

تحقیقات نشان می‌دهد ژل رویال دارای برخی از خواص باروری است و به باردار شدن زنان کمک می‌کند. با این حال، فعالیت استروژنی دارد و نشان داده شده است که وقتی به موش های باردار تزریق می‌شود، باعث نازک شدن پوشش رحم می‌شود.

 

در واقع شواهد قابل اعتماد کافی در مورد بی خطر بودن ژل رویال در زنان باردار وجود ندارد. بنابراین، برای ایمن بودن، باید از آن اجتناب کنید. ولی اگر همچنان تمایل به مصرف ژل رویال در دوران بارداری دارید، می‌توانید این کار را در دوز های کم و البته زیر نظر پزشک معتمد خود انجام دهید [1]

اثرات ژل رویال بر روی فردی که باردار یا شیرده است نامشخص است پس اگر باردار هستید یا به نوزادی شیر می‌دهید، بهتر است به دنبال یک جایگزین مناسب باشید [2]

اگرچه مصرف ژل رویال در دوران بارداری بی ‌خطر است، اما واکنش‌ها و عوارض آلرژیک کمی در ارتباط با آن وجود دارد که عبارتند از:

 

تنگی قفسه سینه

حالت تهوع

سرفه کردن

خارش گلو

بثورات پوستی [3]

 

 

کلام آخر

ژل رویال یک ماده طبیعی است که از زنبور عسل به دست می‌آید و به دلیل اینکه غنی از مواد مغذی است، به عنوان یک مکمل غذایی مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از مزایای مصرف ژل رویال در دوره بارداری شامل افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهابات و افزایش تولید شیر مادر می‌باشد.

 

ژل رویال می‌تواند به بهبود سلامت مادر و جنین کمک کند و موجب کاهش خطراتی مانند زایمان زودرس شود. با این حال، قبل از شروع هرگونه مکمل جدید، اهمیت دارد که با پزشک خود مشورت کرده و از ایمنی و موثریت آن در دوره بارداری مطمئن شوید.

 

مصرف ژل رویال باید با دقت و با رعایت دستورات مصرف توصیه شود تا هرگونه عوارض جانبی جلوگیری شود. در نهایت، مصرف ژل رویال در دوره بارداری می‌تواند به بهبود سلامت مادر و جنین کمک کند، اما تنها با مشورت پزشک و رعایت دستورات مصرف، می‌توان از مزایای آن بهره‌مند گردید.

 

 

منابع:

[1] https://www.healthxchange.sg/women/pregnancy/pregnancy-diet-myths-busted

[2] https://www.webmd.com/diet/royal-jelly-good-for-you

[3] https://www.momjunction.com/articles/jelly-during-pregnancy_00379799/

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران