عسل برای گوارش | 5 تأثیر درمانی عسل بر زخم و مشکلات گوارشی

هنگامی که صحبت از محافظت و بهبود سیستم گوارشی می‌شود، عسل برای گوارش با خواص درمانی منحصر بفرد و فعالیت پروبیوتیک خود، برتر از دیگر مواد غذایی است.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
تأثیر درمانی عسل برای گوارش، زخم و مشکلات گوارشی در زنان جوان
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

هنگامی که صحبت از محافظت و بهبود سیستم گوارشی می‌شود، عسل برای گوارش با خواص درمانی منحصر به فرد و فعالیت پروبیوتیک خود، برتر از دیگر مواد غذایی است. زیرا  عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده که می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند.

همچنین مصرف عسل در تسکین علائم مشکلات گوارشی مانند سوزش معده یا گازهای معده موثر می‌باشد. بنابراین، اضافه کردن آن به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش شما کمک کرده و مشکلات مربوط به آن را کاهش دهد.

بیایید در این مقاله نگاهی عمیق ‌تر به این موضوع بیندازیم که چرا عسل برای گوارش بسیار مفید است، چگونه بر شرایط خاصی مانند زخم معده، سندروم روده تحریک پذیر، رفلاکس اسید معده و تحقیقاتی که از این فواید شگفت‌ انگیز پشتیبانی می‌کند، تأثیر می‌گذارد!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص عسل برای گوارش

عسل یکی از محصولات طبیعی است که به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، به عنوان یک غذای سالم و مفید شناخته می‌شود. عسل، به دلیل قدرت فعالیت ضد باکتری و ضد میکروبی خود و اثربخشی آن در درمان طیف گسترده ای از بیماری های بدن، بسیار قابل توجه می‌باشد. (زیرا محققان دریافتند که عسل شامل ترکیب شیمیایی طبیعی متیل گلیوکسال ( Methylglyoxal: MGOیا MG) ترکیبی با خواص ضدعفونی کنندگی و آنتی باکتریال است)

یکی از فواید اصلی عسل برای گوارش این است که می‌تواند به بهبود عملکرد روده‌ ها و تعادل میکروب‌ های معده کمک کند و عفونت‌ های روده‌ ای را کاهش دهد. علاوه بر این، مصرف عسل به تسهیل هضم غذا و جذب مواد مغذی در بدن کمک کرده و مشکلات معده مانند سوزش معده را کاهش می دهد.

پس بیایید در ادامه طیف وسیعی از فواید سلامتی عسل برای گوارش و میکروبیوم روده بررسی کنیم تا بهتر بفهمیم که چرا ممکن است یکی از بهترین گزینه ها برای سلامت روده، انتخاب عسل برای گوارش باشد.

خوردن عسل برای دستگاه گوارش

سیستم گوارشی ما حاوی میلیون‌ ها باکتری مختلف روده است که به طور موثر عمل می ‌کنند و بدن ما را سالم و متعادل نگه می ‌دارند. این باکتری‌ های مفید، پروبیوتیک نامیده می‌شوند و با بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سطح انرژی و … به بدن ما کمک می‌کنند. حتی برخی از تحقیقات نشان می دهد که میکروبیوم معده شما در تنظیم احساسات شما نیز نقش دارد.

این منطقی است، اگر تا به حال معده درد، اسهال یا هر بیماری ناخوشایند دیگری داشته اید، معمولاً در بهترین حالت روحی نبودید. پس یک بیوم روده خوب از شما در برابر بیماری محافظت می نماید و به شما کمک می کند بهترین احساس را داشته باشید. خوشبختانه، تحقیقات نشان می دهد که هر قاشق عسل، در ارتقاء یک میکروبیوم سالم و متعادل بسیار موثر می باشد.

تاثیر عسل بر گوارش

عسل به عنوان یک پری بیوتیک شناخته می شود که با پروبیوتیک هایی که قبلا ذکر کردیم متفاوت است. پری بیوتیک ها، غذاهایی هستند که می توانیم برای کمک به شکوفایی پروبیوتیک های طبیعی خود بخوریم. یعنی اگر معده خود را به عنوان یک باغ تصور کنید، پری بیوتیک ها، خاک غنی از مواد مغذی هستند که به شکوفه دادن گل های شما کمک می کنند.

در واقع عسل، پری بیوتیک هایی به نام فروکتو-الیگوساکارید (ماده ای که موجب رشد باکتری های مفید روده می شود)، تولید می کند که به حفظ سلامت و موثر بودن پروبیوتیک های مهم معده، کمک می کند. بنابراین وقتی نوبت به کمک به بیوم روده شما در حفظ تعادل بدن می رسد، عسل برای گوارشی مطلوب این نقش را با فعالیت بالا می تواند بسیار مفید انجام دهد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

نابودی باکتری های مضر

یکی از جنبه های قابل توجه و جالب در مورد اهمیت مصرف عسل برای گوارش این است که باعث رشد باکتری های خوب و مفید بدن مانند پروبیوتیک می شود و در عین حال باکتری ها و ویروس های مضری را که به سیستم گوارش ما حمله می کنند را از بین می برد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که عسل در از بین بردن بیش از 50 گونه باکتری مضر، موثر است.

 

برخی از باکتری هایی که به طور خاص به سیستم گوارش حمله می کنند عبارتند از:

  • هلیکوباکتر پیلوری – pylori                  ( Helicobacter pylori)     
  • کلستریدیوم دیفیسیل – diff                  (Clostridium difficile)
  • اشریشیا کلی – coli                               (Escherichia coli)
  • سالمونلا انتریتیدیس                               (Salmonella enteritidis)
  • سالمونلا تیفی موریوم                           (Salmonella typhimurium)
  • استافیلوکوکوس اورئوس (استاف)           (Staphylococcus aureus)

 

این باکتری ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی مانند زخم معده و کولیت شوند و حتی به هضم نامناسب غذا نیز کمک می کنند. با این حال، خوردن عسل برای گوارش به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما، یک درمان طبیعی عالی برای غالب مشکلات گوارشی می باشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ضد التهاب بودن عسل

یکی دیگر از دلایل مفید بودن عسل برای گوارش این است که باعث کاهش التهاب می شود. التهاب می تواند یک پاسخ ایمنی باشد که وقتی پاتوژن های خارجی (عامل ایجاد بیماری)، به بدن ما حمله می کنند ایجاد می شود. این امر می تواند در پوشش معده، روده ها و سایر قسمت های دستگاه گوارش رخ دهد. این نوع التهاب می تواند بسیار دردناک باشد و به کل بدن آسیب برساند.

قرن هاست که از عسل برای گوارش به عنوان یک ضد التهاب طبیعی استفاده می شود. علاوه بر این، غلظت بالای متیل گلیوکسال عسل (ترکیبی با خواص ضدعفونی کنندگی و آنتی باکتریال)، تأثیر بیشتری در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آن دارد.

عوامل ایجاد زخم معده

زخم معده یک زخم روی پوشش داخلی معده است. این زخم‌ ها زمانی ظاهر می ‌شوند که آسیب به غشای مخاطی رخ می‌دهد، که معمولاً توسط اسید هیدروکلریک موجود در اسید معده ایجاد می‌شود. همچنین این زخم ها می توانند توسط باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری نیز ایجاد شوند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

درمان زخم معده

یکی از بهترین راه هایی که عسل اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی خود را نشان می دهد، درمان زخم معده stomach ulcers (کولیت اولسراتیو) است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

تاثیر عسل بر علائم زخم معده

تحقیقات نشان می دهد که عسل در ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری موثر است و به کاهش التهاب ناشی از زخم معده کمک می کند. به طور مشابه، در سال 2016، محققان توانستند کشف کنند که عسل به محافظت از بافت معده در برابر ایجاد زخم کمک می کند و باعث بهبود ضایعات در هنگام بروز آنها می شود.

همانطور که می بینید، عسل سلامت فیزیکی معده شما را تقویت می کند و در عین حال به طور موثر، باکتری های مضری را که ممکن است سعی در حمله به آن ها داشته باشند، از بین می برد.

نقش عسل در سلامت روده

نمونه دیگری از توانایی ضد التهابی باورنکردنی عسل برای گوارش، در درمان علائم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر (IBS: Irritable Bowel Syndrome) و بیماری های التهابی روده (IBD: Inflammatory Bowel Disease) می باشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

IBS و IBD چیست؟

همانطور که از نام آن ها پیداست، IBS و IBD هر دو زمانی ایجاد می شوند که التهاب در سراسر روده رخ دهد. این یک مشکل رایج است، زیرا از هر 7 بزرگسال، تقریبا 1 نفر با علائم دردناک IBS سروکار دارد و می تواند علائمی مانند درد شکم، یبوست، اسهال، استفراغ و تقریباً هر چیزی را که در مورد معده درد فکر کنید، ایجاد کند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

قدرت ضد التهابی عسل در درمان IBS و IBD

خوشبختانه، خواص ضد التهابی عالی عسل برای گوارش، آن را به یک گزینه طبیعی فوق العاده برای مدیریت و درمان علائم IBS و IBD تبدیل کرده است. تحقیقات انجام شده در سال 2008 به این نتیجه رسیدند که مصرف عسل برای گوارش، به ویژه برای بیماران با علائم مزمن، کاهش قابل توجهی التهاب روده را به همراه دارد. همچنین افرادی که با این بیماری ها سر و کار دارند، علاوه بر مصرف عسل، معمولا باید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند تا علائم خود را به حداقل برسانند.

عسل و رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده، یکی دیگر از اتفاقات بسیار رایج در میان بزرگسالانی است که با معده درد و سایر مشکلات گوارشی سروکار دارند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

اثرات رفلاکس اسید معده بر بدن

رفلاکس اسید معده، باعث سوزش سر دل، گلودرد، درد قفسه سینه و گاهی اوقات می تواند باعث استفراغ شود. همچنین آسیب ناشی از رفلاکس اسید معده می تواند به مرور زمان به مری نیز آسیب برساند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل در تسکین رفلاکس اسید معده

خوشبختانه، تحقیقات نشان می دهد که عسل در درمان علائم رفلاکس اسید معده موثر می باشد. زیرا قابلیت های ضد التهابی عسل، به تسکین گلو و بافت های ظریف موجود در امتداد دستگاه گوارش کمک می کند.

همچنین عسل به محافظت از لایه نازک مخاطی که مری را می پوشاند، کمک کرده و اجازه می دهد تا یک سد قوی ایجاد شود. این پوشش قوی، از سلول های مری محافظت کرده و از ایجاد عفونت توسط باکتری های فرصت طلب، جلوگیری می نماید. در نهایت، عسل دارای توانایی های آنتی اکسیدانی چشمگیری است. زیرا اکسیدان ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش در ارتباط با افزایش التهاب شوند و مصرف عسل برای گوارش به مقابله با اثرات مخرب آن می پردازد.

عسل در مسمومیت غذایی

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

چه چیزی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

مسمومیت غذایی می تواند ناشی از بسیاری از مسائل مختلف از جمله آلرژی، رژیم غذایی و به ویژه باکتری ها باشد. یکی از رایج ترین باکتری هایی که بر سیستم گوارشی تأثیر می گذارد و می تواند باعث مسمومیت غذایی شود، کلستریدیوم دیفیسیل نام دارد.

فعالیت ضد باکتریایی قوی عسل برای گوارش، در از بین بردن این باکتری مضر در دستگاه گوارش بسیار موثر می باشد.

 

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

نقش عسل در تسکین علائم مسمومیت غذایی

محققان معتقدند که اثر ضد میکروبی عسل برای گوارش، وسیله ‌ای جدی برای درمان علائم دردناک مسمومیت غذایی و تقویت سیستم دفاعی بدن به منظور محافظت در برابر عفونت‌ های آینده است. جالب است بدانید که غلظت های بالاتر عسل، به طور فزاینده ای در برابر عفونت های کلستریدیوم دیفیسیل C. Difficile موثر است، بنابراین توجه به این نکته مهم است که عسل با عیار بالا، بهترین گزینه برای مقابله با این علائم می باشد.

نحوه مصرف عسل برای رفع مشکلات گوارشی

اگر به دنبال درمان هر یک از این مشکلات هستید، توصیه می کنیم روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری عسل بخورید. عسل همانطور که هضم می شود، از طریق دستگاه گوارش حرکت کرده و اثرات مثبت خود را در بدن شما می گذارد. پس مصرف مداوم عسل در دراز مدت به شما کمک می کند.

کلام آخر

به لطف مجموعه وسیعی از فواید مختلف عسل برای گوارش، این ماده غذایی ارزشمند، به یک درمان خانگی کاملاً طبیعی برای کسانی که با مشکلات سلامت دستگاه گوارش و روده سر و کار دارند، تبدیل شده است.

عسل چه برای از بین بردن باکتری ‌های مضری که باعث این شرایط می‌شوند، چه ترویج پروبیوتیک‌ های سالمی که سلامت کلی دستگاه گوارش ما را تقویت می‌کنند، چه کاهش التهاب یا بهبود قابلیت آنتی‌اکسیدانی باشد، یک انتخاب قوی برای کسانی است که به دنبال تسکین سریع، مؤثر و طبیعی هستند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوان علائم شما را از طریق قدرت شفابخش طبیعی عسل مدیریت کرد!

منابع

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران