6 خواص بره موم | بره موم برای چه چیزی خوب است؟

خواص بره موم بسیار متنوع و مفید است بطوری که استفاده از آن در محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی بسیار معمول است. این ماده طبیعی ارزشمند می‌تواند به ...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
خواص بره موم عسل چیست در تغذیه و سلامت بدن انسان
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

خواص بره موم بسیار متنوع و مفید است بطوری که استفاده از آن در محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی بسیار معمول است. این ماده طبیعی ارزشمند می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی افراد کمک کرده و از این رو باید به میزان مناسب و با دقت از آن استفاده شود.

اگر علاقه دارید در مورد خواص بره موم بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بره موم عسل چیست؟

بره موم (Propolis)، یک ماده طبیعی است که توسط زنبورها تهیه می شود. واژۀ قدیمی بره موم، قرن ها پیش وقتی که یک دانشجوی علوم طبیعی یونانی این حقیقت را به اثبات رساند که زنبورهای عسل از بره موم برای باریک کردن و تنگ کردن کندویشان استفاده می کنند تا مانع ورود مهاجمان ناخوانده شوند، رواج یافت.

در واقع بره موم که به آن چسب زنبور نیز گفته می‌شود، مادۀ خمیری چسبناک است که از انواع درختان تبریزی، بید، درختان کاج و سایر درختان سوزنی برگان ترشح می شود و زنبورها آنها را جمع آوری و توسط سبدهای گردی که روی پاهای آنها قرار گرفته است به کندو حمل می کنند و درزها و حفره های کندو را با آن پر می کنند.

امروزه خواص بره موم هم در حوزه درمانی و هم آرایشی شناخته شده است و به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و مرطوب کنندگی، در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بطوری که بواسطه خواص بره موم استفاده از این ماده به عنوان یک محصول طبیعی، برای درمان برخی از مشکلات پوستی نیز مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بره موم یکی از محصولات طبیعی و چند منظوره است که به دلیل خواص درمانی و آرایشی‌اش، در صنایع آرایشی، غذایی و دارویی نیز استفاده می شود.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

بره موم عسل کجای کندو قرار دارد؟

بره موم را در نقاط مختلفی از کندو به وضوح می‌توانید پیدا کرده و مشاهده نمایید.

مهمترین مصارف آن در داخل کندو عبارت است از پر کردن شکاف ها، تنگ کردن سوراخ پرواز و سوراخ های تهویه، ترمیم شکستگی ها، ضدعفونی کردن سطح داخلی سلول های نوزادان قبل از تخمگذاری ملکه، جلا دادن سطح داخلی کندو، محکم کردن محل اتصال قاب ها و مومیایی کردن اجساد حیوانات خارجی که به داخل کندو راه یافته و کشته می شوند و زنبورها قادر به خارج کردن آنها نیستند مانند موش، مارمولک، حلزون و …

ارزش غذایی بره موم عسل

علاوه بر خواص بره موم، از نظر شیمیایی بره موم مخلوطی بسیار پیچیده است و عناصر شیمیایی آن متناسب با منبع آن متفاوت می‌باشد. رنگ آن از قهوه ای طلایی تا سبز متمایل به قهوه ای و قهوه ای متمایل به قرمز و قهوه ای متمایل به سیاه متغیر است.

نمایی از ارزش غذایی بره موم عسل تکه هایی به رنگ قهوه ای و گرده گل

بره موم دارای ترکیبات زیر می باشد:

  • صمغ معطر گیاهی: ۵۵ درصد
  • موم زنبور عسل: ۳۰ درصد
  • روغنهای آروماتیک و اتری (فرار): ۱۰ درصد
  •  گرده گل: ۵ درصد

بره موم برای چه چیزی خوب است؟

خواص بره موم یکی از شگفتی های دارویی کندوی زنبور عسل می‌باشد.

تحقیقات نشان می دهد که خواص بره موم متشکل از؛ ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال، ضد قارچ و حتی ضد ویروس بوده و یکی از نخستین عوامل محافظتی طبیعی است که عملکردی بسیار قوی داشته که با توجه به تحقیقات گسترده روس ها، پنی سیلین روسی نیز نامیده می شود.

علاوه بر این بره موم یک مادۀ تأثیرگذار قوی است که از گیاهان سودمند جهان به انسان تحویل داده شده است. بره موم شبیه یک ماده شیمیایی عمل نمی کند که باکتری ها و ویروس های خارجی و میکروب ها را تخریب کند اتفاقا درست برعکس توانایی بدن را برای مقابله با بیماری ها افزایش می دهد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خواص بره موم برای بدن

محدوده اثرگذاری و درمانی بره موم بسیار وسیع است و در درمان بیماری هایی مانند سرطان عفونت مجاری تناسلی، تورم گلو، نقرس، زخم های باز، درمان سینوس و سرماخوردگی ها، آنفلوانزا، برونشیت ورم معده، بیماری های گوش، دندان و لثه، عفونت های روده، زخم معده، اگزاما، آرتروز، سینه پهلو، بیماری های ریوی، ویروس های معده، سر درد، پارکینسون، اسکلروز، نقایص دستگاه گردش خون، زگیل، میخچه و گرفتگی صدا تاثیرگذار می باشد.

علاوه بر این بره موم برای بدن به عنوان تنظیم کننده هورمون ها و یک آنتی بیوتیک نیز به شمار می رود که خود محرک طبیعی مقاومت بدن است.. ممکن است بره موم توسط افراد سالم یا بیمار استفاده شود که به عنوان عاملی حفاظتی در مقابل میکروارگانیسم ها نیز عمل می کند.

همچنین بره موم بسیاری از بیماری ها را درمان می کند چون مادۀ طبیعی خاص با تأثیری قوی می باشد و در مقابل شرایط حاصل از عمل باکتری ها، ویروس ها یا قارچ های مختلف نیز مؤثر است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خواص بره موم برای گلودرد و سرماخوردگی

 بره موم نخستین عامل حفاظتی «طبیعی» نامیده شده است که مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تحقیقات علمی جدید نشان می دهند که افرادی که به طور منظم بره موم مصرف می کنند از ابتلا به سرماخوردگی زمستانه و گلو دردها مصون می مانند و ظاهراً در مقابل ویروس های معمول از جمله سویه های ویروس آنفلوانزا، ایمنی طبیعی به دست می آورند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خواص بره موم برای کبد

ابوعلی سینا بزرگترین شخصیت پزشکی ایرانی در کتاب قانون پزشکی خود به دو نوع موم اشاره کرده است که یکی موم سفید و دیگری موم سیاه است. موم سیاه همان بره موم است که به نظر ابن سینا دارای خاصیت بیرون آوردن خار و خاشاک از بدن است و همچنین این ماده خاصیت پاک کنندگی و زدایندگی دارد. به عقیده ابو علی سینا بره موم (موم سیاه) به علت داشتن بوی تند، باعث ایجاد عطسه می گردد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خواص بره موم آنتی بیوتیک طبیعی

 همچنین آنتی بیوتیک های شیمیایی کلیه باکتری های مفید و مضر موجود در بدن را از بین می برند و  فردی که به طور مداوم آنتی بیوتیک های تجویز شده را یکی پس از دیگری مصرف می کند، پس از مدتی کوتاه متوجه می شود که آن داروها دیگر به خوبی گذشته عمل نمی کنند زیرا علاوه بر اینکه باکتری های مهاجم هوشمندتر می شوند، اثرگذاری داروها کمتر می گردد.

ولی بره موم که یک آنتی بیوتیک طبیعی است، بدون از بین بردن باکتری های مفیدی که بدن نیاز دارد، علیه باکتری های مضر عمل می کند. همچنین ثابت شده است که بره موم در مقابل سویه هایی از باکتری هایی که به آنتی بیوتیک های شیمیایی مقاوم هستند، مؤثر می باشد.

پیشنهاد می کنیم که بره موم را به عنوان بخشی از برنامه های غذایی تکمیلی روزانه خود مصرف کنید زیرا این ماده به جامعۀ زنبور عسل کمک کرده تا برای مدت بیش از ۴۵ میلیون سال زنده بماند و رشد و نمو کند.

کلام آخر

معمولاً خواص بره مومی که توسط تله بره موم جمع آوری می شود از کیفیت بیشتری نسبت به خواص بره موم هایی که از ورودی کندو و قسمت های دیگر کندو جمع آوری می شود برخوردار است. 

این بره موم ها ممکن است آلوده به ذرات، چوب، رنگ و مواد خارجی دیگر باشند بنابر این اگر سعی در جمع آوری بره موم برای مصرف خوراکی و دارویی دارید از بره موم هایی که از سطح خارجی شان ها قرار دارند استفاده نموده و یا از تله بره موم برای تولید آن استفاده نمایید.

 بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، تولید بره موم یک کندوی زنبور عسل در فصل فعالیت زنبورها ۱۰ تا ۳۰۰ گرم است و مصرف سالانه آن در سطح جهانی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن برآورد شده است اما چیزی که باید در مورد مزایای خواص بره موم ادعایی و همچنین خطرات احتمالی آن بدانید این است که باید قبل از استفاده از این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

کتاب عسل درمانی، مرتضی علی آقایی نراقی

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران