5 روش درمان رفلاکس معده با عسل | آیا عسل برای اسید معده خوب است؟

جمعیت های باستانی هزاران سال پیش، به جهت خواص تغذیه‌ای و دارویی عسل، از آن برای تسکین برخی از علائم رفلاکس معده با عسل استفاده می‌کردند.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
درمان رفلاکس معده با عسل در مردان و زنان

جمعیت های باستانی هزاران سال پیش، به جهت خواص تغذیه‌ای و دارویی عسل، از آن برای تسکین برخی از علائم رفلاکس معده با عسل استفاده می‌کردند.

رفلاکس معده که به آن بازگشت اسید از معده به مری (GER: Gastroesophageal Reflux ) نیز می‌گویند، در بین بسیاری از مردم رایج است و زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده از طریق لوله‌ای که مری نامیده می‌شود، از معده به سمت گلو در جهت اشتباه حرکت کند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است فرد، اسید معده را بچشد و احساس سوزش در پشت سینه یا داخل گلو خود را تجربه کند. همچنین سوزش سر دل،  اغلب در عصر، بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن بدتر میشود.

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به روش‌های درمان رفلاکس معده با عسل پرداخته و بررسی کنیم که آیا مصرف عسل میتواند به رفلاکس اسید معده کمک کند یا خیر.

پس با ما همراه باشید.

عسل برای اسید معده خوب است؟

داروهای بدون نسخه (OTC: over-the-counter) و نسخه‌ های پزشکان، رفلاکس اسید معده را به روش‌های مختلفی مدیریت و درمان می‌کنند:

آنتی اسیدها، داروهایی هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

آلژینات ها، داروهایی هستند که یک سد چسبناک شناور در بالای محتویات معده تشکیل می‌دهند که ممکن است از رفلاکس منبع مطمئن به مری جلوگیری کند.

مسدودکننده‌های H2 و مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) داروهایی هستند که میزان اسید معده را کاهش می‌دهند و به ترمیم پوشش مری کمک می‌کنند.

جالب است بدانید که عسل برای کنترل اسید معده مفید بوده و می‌تواند به روش های مشابهی برای مقابله با رفلاکس اسید معده عمل کند.

خوردن عسل برای اسید معده

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که چگونه رفلاکس معده با عسل قابل کنترل و درمان خواهد بود.

در مورد استفاده از عسل برای اسید معده، باید اشاره کرد که عسل به عنوان یک درمان سنتی برای مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بطوریکه در مورد رفلاکس معده با عسل، این اکسیر طبیعی می‌تواند به عنوان یک داروی موثر برای کاهش ترشحات اسیدی معده و کنترل علائم این بیماری مفید باشد.

علاوه بر این، عسل دارای خصوصیات ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به تسکین التهاب مخاط معده کمک کرده و از طریق این راه، علائم رفلاکس معده با عسل کاهش می‌یابد. عسل دارای خواص آرامبخشی است که می‌تواند به کنترل ترشحات اسیدی معده و تسکین درد و سوزش این بیماری کمک کند.

در نهایت، یک گزینه طبیعی و مؤثر برای کنترل و کاهش علائم رفلاکس معده با عسل می‌باشد که در ادامه چگونگی عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

خنثی کننده اسید معده

اسید معده دارای pH حدود 1.5 تا 2 است که محیط آن را کاملا اسیدی می‌کند. در مورد این موضوع باید گفت که عسل به عنوان یک ماده طبیعی و خنثی کننده اسید معده شناخته شده است.

این موضوع به دلیل وجود مواد ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی در عسل است که می‌تواند به بهبود علائم مربوط به اسیدیته معده کمک کند. با این حال، همیشه بهتر است قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا درمان جایگزین، با پزشک مشورت کنید.

محافظ برای مری و معده

متخصصان فیزیولوژی در مجله پزشکی معتبر بریتانیا بیان کردند که عسل به دلیل ماهیت ویسکوزی که دارد می‌تواند عملکردی مشابه آلژینات‌ها داشته باشد.

همچنین عسل می‌تواند پوششی روی لایه داخلی مری و معده ایجاد کند و از رفلاکس معده با عسل جلوگیری کرد.

پپسین، آنزیم اسیدی معده

پپسین (pepsin)، آنزیمی است که اسید تولید می‌کند تا مواد غذایی منبع مطمئن را برای هضم تجزیه کند و در افراد مبتلا به رفلاکس اسید معده و پپسین می‌تواند به پوشش مری آسیب برساند. در مقایسه با مایعات نسبتاً غیر چسبناک مانند آب، عسل مایعی بسیار چسبناک است که بسیار کندتر جریان دارد و این بدان معنی است که عسل می‌تواند غشای مخاطی مری را بپوشاند و یک لایه محافظ برای آن ایجاد کند.

عسل همچنین می‌تواند فعالیت محافظ سلولی از خود نشان دهد. (محافظت از سلول‌ها فرآیندی است که در آن ترکیبات از سلول‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.)

علاوه بر این، رادیکال های آزاد ممکن است با آسیب رساندن به پوشش مری و معده به رفلاکس اسید معده کمک کنند و عسل یک آنتی اکسیدان است که می تواند رادیکال های آزاد را قبل از اینکه باعث آسیب شوند، حذف کند.

توانایی در التیام مری

تحقیقات ضد و نقیضی در مورد توانایی عسل در التیام آسیب مری وجود دارد و هیچ یک از این تحقیقات در مورد رفلاکس معده با عسل نیست. همچنین برخی از تحقیقات بر پتانسیل ترمیم زخم توسط عسل تمرکز دارند و نشان می‌دهند که عسل ممکن است به تسریع بهبود زخم از طریق مکانیسم‌هایی مانند:

اثرات ضد باکتریایی

اثرات ضد التهابی

فعالیت آنتی اکسیدانی

ترویج توسعه عروق خونی جدید، معروف به آنژیوژنز

تحریک واسطه های سیستم ایمنی

تشویق رشد سلولی و ترمیم بافت کمک کند.

همچنین رفلاکس معده با عسل می‌تواند به روند رفع و بهبود التهاب مری کمک کرده که این امر ممکن است با مهار برخی ترکیبات و کاهش التهاب آن همراه باشد.

درمان رفلاکس معده با عسل

یک یا دو قاشق غذاخوری عسل را روزانه میل کنید. می‌توانید هر روز صبح مقداری عسل (یک قاشق غذاخوری) را به آب گرم اضافه کرده و مصرف کنید.

اگر از سوزش سر دل رنج می‌برید، خمیری از عسل و پودر دارچین درست کنید و به جای ژله یا مربا روی نان خود بمالید. می‌توانید این ترکیب را هر روز برای صبحانه میل کنید تا سوزش شما بهبود یابد.

اگر از طرفداران ماست هستید و ماست را همراه با غذا میل می‌کنید، 1 تا 2 قاشق عسل به آن اضافه کنید تا به شما در رفع مشکلات رفلاکس اسید معده و سوء هاضمه کمک کند.

مخلوطی از سرکه و عسل برای رفلاکس اسید معده بسیار مفید می‌باشد. کافی است 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل را به 200 سی سی آب اضافه کنید و قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

مصرف عسل برای اسید معده

عسل یک ماده طبیعی و ایمن برای افراد بالای 1 سال است. با این حال، والدین نباید به کودکان کمتر از 12 ماه یا همان یک سال خود عسل بدهند زیرا دارای باکتری‌هایی است که ممکن است باعث بوتولیسم نوزاد شود.

در واقع بیشتر افراد می‌توانند عسل را بدون داشتن عوارض جانبی مصرف کنند و در کنار درمان‌های معمولی از آن استفاده کنند. با این حال، این لزوماً به این معنا نیست که هیچ تداخلی بین عسل و داروهای دیگر وجود ندارد و افراد باید همیشه برای تداخلات دارویی احتمالی با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

به همین دلیل پزشکان، مناسب‌ترین دوز و مدت زمان مصرف را ارزیابی کرده و آن را با داروهای معمولی برای این بیماری مقایسه می‌کنند. پس تا قبل از بررسی این موارد، متخصصان تغذیه و پزشکان متخصص نمی‌توانند رژیمی را برای درمان رفلاکس معده با عسل توصیه کنند.

درمان های رفلاکس اسید معده

بسیاری از تغییرات سبک زندگی و داروها در درمان رفلاکس اسید معده موثر هستند که در ادامه به چند مورد آن اشاره می کنیم:

حفظ وزن متوسط

ترک سیگار

هنگام خواب با بالش های اضافی، سر را از تخت به اندازه 6 تا 8 اینچ بلند کنید.

اجتناب از غذاهای مرتبط با علائم رفلاکس اسید معده، مانند غذاهای اسیدی، پرچرب و تند

مصرف آنتی اسیدها

مصرف مسدود کننده های H2

 

 

کلام آخر

عسل خواص زیادی دارد که می‌تواند برای رفلاکس اسید معده مفید باشد. این به طور بالقوه می‌تواند با خنثی کردن اسید معده، ایجاد یک مانع فیزیکی بین معده و مری و ایجاد یک پوشش محافظ، به افرادی که رفلاکس اسید معده را تجربه می‌کنند، کمک کند.

با این حال قبل از هرگونه استفاده درمانی از عسل برای اسید معده، با پزشک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران