10 ترکیب ساده با عسل برای گلو درد | پیشگیری، تقویت و درمان آن

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از عسل برای گلو درد به واسطه برخی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که عسل دارد، علاوه بر کاهش التهاب و سوزش گلو به کاهش گلو درد و ترشح مخاط آن نیز کمک می کند.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
استفاده از عسل برای گلو درد در زمان سرماخوردگی زنان جوان

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از عسل برای گلو درد به واسطه برخی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که عسل دارد، علاوه بر کاهش التهاب و سوزش گلو به کاهش گلو درد و ترشح مخاط آن نیز کمک می کند.

گلو درد یکی از بیماری های شایعی است که اگر فردی به آن مبتلا شود، این امر می تواند برای او ناخوشایند و دردناک نیز باشد. در بیشتر موارد، گلو درد در عرض بازه یک هفته‌ایی بهبود می یابد، با این حال افراد می توانند از درمان های طبیعی، دارویی و حتی خانگی برای کاهش درد و مدت زمان درمان آن استفاده نمایند.

عسل برای گلو درد یکی از این درمان های طبیعی است که ضمن تسکین دردهای ناشی از آن، به کاهش سرفه نیز کمک می‌کنند.

اگر می خواهید بیشتر در مورد اهمیت مصرف عسل برای گلو درد بدانید و با فواید و انواع ترکیبات درمانی عسل برای گلودرد آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث گلودرد میشود؟

عوامل مختلفی موجب گلودرد می‌شوند که در ادامه به چند مورد از آن اشاره شده است:

      • عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا از علل اصلی گلودرد هستند.
      • عفونت های باکتریایی از گروه A استرپتوکوکی که باعث گلودرد استرپتوکوکی می‌شود.
      • التهاب لوزه ها
      • آلرژی فصلی
      • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
      • محرک هایی مانند سیگار کشیدن یا غذاهای تند
      • همچنین ممکن است جراحی برداشتن لوزه نیز موجب گلودرد شود.

علائم گلودرد چیست؟

بسته به اینکه چه چیزی باعث گلودرد شما شده است ممکن است علائم مختلف و حتی متفاوتی را تجربه کنید. علائمی مثل:

خشکی گلو یا خراشیدگی آن

درد هنگام بلع

صدای خشن

سرفه

این در حالی است که اگر گلودرد شما از نوع استرپتوکوکی باشد، علائم شما ممکن است به سرعت شروع شده و گسترش یابد. علاوه بر علائم فوق، دیگر علائم رایج گلودرد عبارتند از:

تب

لوزه های قرمز و متورم

لکه های قرمز روی سقف دهان

غدد لنفاوی متورم در جلوی گردن

لکه های سفید یا رگه هایی از چرک بر روی لوزه ها

گاهی اوقات نیز ممکن است مخملک با گلودرد استرپتوکوکی ایجاد گردد.

آیا عسل برای گلو درد خوب است؟

عسل یکی از مواد غذایی شگفت انگیزی است که از آن در زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است.

عسل برای گلو درد هم بسیار مفید است و می‌توان از آن برای تسکین، مقابله با تحریک و کاهش التهاب گلو استفاده کرد. خاصیت ضد باکتریایی عسل برای گلو درد به صورتی است که از تکثیر باکتری ها در گلو جلوگیری می‌کند. این به دلیل محتوای قندی عسل است که قادر به سرکوب رشد باکتری ها بوده و سطح pH موجود در عسل که بین 3.2 تا 4.5 در نوسان است را یک محیط اسیدی کرده که این امر موجب جلوگیری از تکثیر باکتری ها در عسل می‌شود.

علاوه بر این؛ عسل حاوی پراکسید هیدروژن بوده که به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده قوی شناخته شده و عمل می‌کند. در عسل نیز ترکیبات بسیاری مانند مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، آنزیم ها، اسیدهای آلی، پروتئین ها و پلی فنل ها وجود دارد که اثرات مثبت و مفیدی بر بدن دارند. همچنین عسل حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین B و ویتامین C نیز می باشد که همگی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با علائم ناخوشایند گلو درد می‌باشد.

در نظر داشته باشید که میزان و مقدار کمی و کیفی بسیاری از خواص عسل برای گلو درد مطرح شده در بالا بر اساس کیفیت آن عسل، فصلی بودن و البته نوع عسل می‌تواند متفاوت باشد.

عسل با چی برای گلو درد خوبه؟

علاوه بر مصرف عسل برای گلو درد، ترکیبات آن با دیگر مواد نیز تاثیرات معجزه آسایی بر تسکین و درمان گلو دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

 

 

معجون لیمو و عسل برای گلو درد

عسل و لیمو دو ماده طبیعی و موثری هستند که می‌توانند به خوبی به درمان گلو درد کمک کنند.

عسل به دلیل خواص مختلفی مانند ویسکوزیته (ضخامت) بالا و محتوای آب کم، می‌تواند اثرات ضد میکروبی بر روی طیف وسیعی از میکروب هایی که موجب گلو درد می‌شود، داشته باشد. همانطور که در بالا هم گفتیم عسل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی نیز دارد که می‌‌تواند باعث تسکین درد و التهاب گلو شود.

درمان سریع گلو درد!

لیمو دارای ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث بهبود سریعتر گلو درد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که لیمو دارای اثرات ضد میکروبی بر روی برخی از باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها است.

بهتر است عسل و آب گرم را با لیمو ترش تازه ترکیب کرده و آن را بنوشید و حتی می‌توانید به چای خود عسل و لیمو تازه اضافه کنید و از فواید آن برای تسکین گلو درد خود بهره‌مند شوید. این ترکیبات نه تنها به تسکین درد گلو کمک می‌کند بلکه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کرده و باعث بهبود سریعتر گلو درد شما شوند.

ترکیب شیر عسل برای عفونت گلو

شیر و عسل به عنوان یکی از روش‌ های سنتی و موثر برای درمان گلو درد شناخته شده است. این ترکیب طبیعی دارای خواص ضد ‌باکتریایی و ضد ‌التهابی است که می‌تواند به تسکین درد و التهاب گلو کمک کند.

شیر دارای خواص آرام ‌بخش و مرطوب‌کننده بوده که می‌تواند به تسکین درد گلو کمک کند.

عسل نیز با خواص ضد ‌باکتریایی و ضد ‌التهابی که دارد می‌تواند به بهبود سریعتر التهاب گلو کمک نماید.

بنابراین مصرف ترکیب شیر و عسل مخصوصا قبل از خواب، می‌تواند به بهبود و تسکین درد گلو کمک کند. فقط در نظر داشته باشید که عسل را به شیر داغ اضافه نکنید زیرا مواد مغذی آن را از بین می‌برد.

سرکه سیب و عسل برای گلو درد

سرکه و عسل دو ماده طبیعی و موثر هستند که می‌توانند به درمان گلو درد کمک کنند.

سرکه ماهیت اسیدی دارد که می‌تواند باکتری های موجود در گلو را از بین ببرد و گلو درد را تسکین دهد.

سرکه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند باعث کاهش التهاب و درد گلو شود که مصرف آن خلط موجود در گلو را شل کرده و موجب التیام آن می‌شود. 

عسل دارای خواص ضد میکروبی و آرام بخشی است که می‌تواند به تسکین درد و التهاب گلو کمک کند.

برای استفاده از این دو ماده ارزشمند طبیعی، می‌‌توانید یک قاشق سرکه و یک قاشق عسل را در یک لیوان آب گرم حل کرده یا آن را به چای خود اضافه کنید و بنوشید. همچنین، می‌توانید 1 قاشق چایخوری سرکه را به یک لیوان آب گرم یا آب و نمک اضافه کرده و غرغره نمایید.

سیر و عسل برای گلو درد

عسل و سیر دو ماده طبیعی هستند که استفاده از آن به عنوان درمان‌ خانگی برای گلو درد شناخته می‌شوند.

عسل به عنوان یک ضد میکروب طبیعی شناخته می‌شود که می‌تواند به کاهش التهاب و درد در گلو کمک کند.

سیر نیز دارای خواص ضد عفونی کنندگی است که در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی می‌تواند به تسکین گلو درد شما کمک کند. در واقع هنگامی که سیر خام له می‌شود، ترکیبی به نام آلیسین آزاد می‌شود که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است که می‌تواند با علل گلو درد مقابله نماید.

بهترین راه برای استفاده از سیر برای گلو درد، جویدن یک حبه خام یا برش آن و مکیدن آن به مدت 15 دقیقه است که این ممکن است برای اکثر مردم بسیار سخت باشد. برای راحت‌ تر خوردن سیر خام، می‌توانید آن را خرد کرده و مقداری عسل یا روغن زیتون به آن اضافه کنید و میل نمایید.

نکته کلیدی مصرف سیر این است که آن را خام و در اسرع وقت پس از له کردن مصرف کنید تا آلیسین موجود در آن موثر باشد.

دارچین و عسل برای گلو درد

عسل و دارچین دو ماده طبیعی و موثر هستند که می‌توانند به درمان گلو درد کمک کنند.

دارچین یک ادویه معطر و خوشمزه با محتوای آنتی اکسیدان بالا است که در طب چینی، یک درمان سنتی برای سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد نیز می‌باشد. دارچین دارای خواص ضد‌باکتری و ضد‌التهابی است که می‌تواند به بهبود وضعیت گلو درد شما کمک نماید. چای دارچین در اکثر خواربارفروشی ها به دو صورت گیاهی و معمولی قابل خرید است و مردم همچنین می توانند دارچین را به چای گیاهی یا سیاه اضافه نمایند.

از سوی دیگر عسل هم به عنوان ضد‌باکتری و ضد‌التهاب طبیعی شناخته شده است که می‌تواند به تسکین التهاب و درد گلو کمک کند.

برای استفاده از عسل برای گلو درد با دارچین به عنوان دو ماده شگفت انگیز طبیعی، می‌توانید یک قاشق عسل با یک قاشق دارچین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و آن را بنوشید. گزینه دیگر تهیه شیر بادام دارچینی است که به ویژه برای گلو درد بسیار تسکین دهنده می باشد (به جای شیر بادام، از شیر هم می‌توانید استفاده کنید).

برای تهیه شیر بادام دارچینی در خانه این دستور العمل را دنبال نمایید:

مواد لازم:

          • یک فنجان شیر بادام (یا شیر)
          • 2/1 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) دارچین آسیاب شده
          • 8/1 قاشق چایخوری (0.6 میلی لیتر) جوش شیرین
          • یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) عسل یا یک شیرین کننده دلخواه

دستور العمل:

          • دارچین و جوش شیرین را کاملا با هم مخلوط نمایید.
          • سپس شیر بادام را به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا خوب مخلوط شود.مخلوط را تا زمانی که شیر شروع به جوشیدن کند حرارت دهید، سپس آن را از روی حرارت بردارید.
          • در این مرحله، عسل یا شیرین کننده را به آن اضافه کرده و هم بزنید و سپس میل نمایید.
          •  

فلفل سیاه و عسل برای گلو درد

مخلوط فلفل سیاه و عسل برای گلو درد و سرفه، یک درمان قوی به شمار می‌آید. زیرا خواص قابض فلفل سیاه همراه با خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و آرام بخشی عسل می‌تواند به پاکسازی مجرای بینی و کاهش درد تنفسی کمک کند.

شما می‌توانید 4 تا 5 دانه فلفل سیاه (1 قاشق چای خوری فلفل سیاه) را کاملا آسیاب کرده و به همراه دو قاشق چای خوری عسل، به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و میل نمایید. در نظر داشته باشید که این ترکیب برای سرفه های خلط آور و تر بسیار مفید می‌باشد، پس از این ترکیب فوق العاده مبتنی بر عسل برای گلو درد غافل نشوید.

زردچوبه و عسل برای گلو درد

زردچوبه سرشار از یک ماده فعال به نام کورکومین است. کورکومین سرشار از فواید ضد التهابی است که می‌تواند تورم و التهاب را کاهش دهد. از این رو می‌تواند به تسکین عفونت های بدن که شامل التهاب هستند، کمک نماید.

جالب است بدانید که ترکیب زردچوبه با عسل برای گلو درد، یک سرکوب کننده قوی سرفه و رفع آن ایجاد می‌کند. این ترکیب طلایی به دلیل توانایی بالای آن در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن، برای درمان نه تنها گلودرد، بلکه سرفه و سرماخوردگی، یک داروی پرکاربرد است.

همچنین به دلیل خواص ضد التهابی زردچوبه، ترکیب عسل و زردچوبه و شیر، عفونت گلو را درمان کرده و درد گلو را کاهش می دهد. حتما ترکیب شیر زردچوبه با عسل را دو بار در روز بنوشید – یک بار صبح و یک بار عصر – تا از فواید آن بهره مند شوید.

علاوه بر این، یک فنجان چای داغ با آب لیمو و عسل برای گلو درد، به عنوان یک داروی عالی برای درمان آن به شمار می آید. افزودن زردچوبه به این مخلوط، قدرت آن را افزایش می دهد. پس چای را صاف کرده و با آبلیمو و عسل مخلوط کنید. زمانی که هنوز گرم است آن را بنوشید تا گلو درد شما تسکین یابد.

 

زنجبیل و عسل برای گلو درد

مخلوط کردن عسل با پودر زنجبیل یک داروی گرم کننده و آرام بخش برای سرفه و گلو درد ایجاد می‌کند. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی زنجبیل همراه با اثرات تسکین دهنده عسل برای گلو درد، آن را در آرام کردن علائم سرفه موثر می‌کند.

 

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل در ترکیب با عسل برای گلو درد، خواص ضد میکروبی داشته و اثر ضد میکروبی قوی تری پیدا می‌کند. نوشیدن چای زنجبیل همراه با عسل، یک درمان خانگی محبوب و موثر برای درمان گلو درد است.

 

برای تهیه چای زنجبیل در خانه می‌توانید؛ 2 قاشق چایخوری (9.8 میلی لیتر) زنجبیل تازه یا خشک شده را در 1 فنجان آب جوش ترکیب نمایید. بگذارید پنج دقیقه دم بکشد، سپس مایع را صاف کنید تا قبل از نوشیدن، زنجبیل از آن خارج شود و در مرحله آخر یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نمایید.

درنهایت برای تسکین درد خود، می‌توانید تا سه بار در روز چای زنجبیل را همراه با عسل برای گلو درد بنوشید.

 

بابونه و عسل برای گلو درد

بابونه به دلیل خواص درمانی خود مشهور و کمکی عالی برای درمان گلودرد بوده، با رایحه شیرین و آرام بخشش، نوشیدن آن را بسیار دلپذیرتر می‌نماید. یکی از ترکیبات بسیار مفید و موثر، چای بابونه و عسل برای گلو درد و تسکین آن می‌باشد

 

چای بابونه به لطف فیتونوترینت ‌های موجود در آن (یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان که به حفظ سلامتی بدن و ایمن ماندن از بیماری ها کمک می نماید)، دارای خواص دارویی است که به کاهش گلودرد کمک می‌کند.

 

محققان معتقدند که این چای نه تنها به روان کردن گلو کمک می‌کند، بلکه دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است تورم ناشی از گلودرد را کاهش داده و به طور بالقوه به سلامت و ترمیم بافت ‌ها کمک نماید. جالب است بدانید که جنبه مثبت این چای گیاهی، بدون کافئین بودن آن است، به این معنی که می توانید در هر زمانی از روز آن را بنوشید.

 

برای تهیه چای بابونه کافی است چند گل بابونه را به آب جوش اضافه کنید، بگذارید پنج دقیقه بماند، سپس چای را صاف کرده و با قاشق چای خوری عسل بنوشید. گرما و عطر چای، گلو را آرام کرده و درد را کاهش می‌دهد.

 

در نظر داشته باشید که علاوه بر چای، بابونه را می‌توان به صورت موضعی نیز استفاده کرد. مصرف موضعی بابونه به این معنی است که می‌توانید آن را مستقیماً مانند کمپرس روی ناحیه مربوطه قرار داده و استفاده نمایید. این کار باعث تسکین فوری درد و ناحیه تحریک شده گلو می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از عصاره بابونه روی گلو، التهاب و درد این ناحیه را کاهش دهید.

 

دیگر ترکیب عسل برای گلو درد

      • یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم حل کرده و چند بار در روز غرغره نمایید.
    •  
      • از طرف دیگر، می‌توانید آب گرم را به همراه یک قاشق سرکه سیب و یک قاشق عسل مخلوط کنید و چندین بار در روز غرغره نمایید.
    •  
      • مصرف آب نبات های حاوی عسل برای تسکین گلو درد بسیار مفید می باشد. به ویژه آب نبات های عسل با ترکیباتی مانند اوکالیپتوس، بره موم، زنجبیل یا لیمو نیز برای درمان گلو درد موثر می باشد.
    •  
      • شربت های سرفه مبتنی بر عسل، بره موم و سایر ترکیبات زنبور عسل، مکمل های بسیار مفیدی برای مقابله با سرفه و گلو درد نیز هستند.

 

کلام آخر

استفاده از عسل برای تسکین گلودرد و سرفه ناشی از آن، در بزرگسالان و کودکان حداقل یک سال به بالا توصیه می‌شود.

 

در نظر داشته باشید که هرگز به نوزادان و کودکان زیر یک سال عسل ندهید. زیرا عسل می‌تواند حاوی باکتری هایی باشد که باعث بوتولیسم نوزاد می‌شود ولی مصرف آن برای کودکان بالای 12 ماه / 1سال بی خطر است.

 

در حالی که عسل ممکن است به گلودرد کمک کند، اما علت آن را درمان نمی‌کند و اگر گلودرد استرپتوکوکی دارید، برای درمان آن باید تحت نظر پزشک خود، آنتی بیوتیک مصرف نمایید. یا اگر جراحی لوزه انجام داده اید، عسل نیز ممکن است به تسکین درد پس از جراحی کمک کند.

 

پس اگر از گلو درد رنج می‌برید، از عسل و ترکیبات آن غافل نشوید.

 

**********

منابع

https://www.strepsils.com.au/honey-lemon-sore-throat/

https://www.medicinenet.com/sore_throat_home_remedies_and_treatment/article.htm

https://www.asmitaorganicfarm.com/blog-aof/honey-for-cough-and-sore-throat/

https://www.pristyncare.com/blog/turmeric-for-sore-throat-pc0135/

https://tofillo.com/en/sore-throat-7-herbs-to-help-you-get-over-it/

https://health.clevelandclinic.org/honey-for-sore-throat-and-cough

https://share.upmc.com/2022/11/can-honey-treat-a-sore-throat/

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران