خواص عسل برای ورزشکاران| 2 قاشق عسل با بدن ورزشکار چه میکند؟

مطالعات زیادی در مورد خواص عسل برای ورزشکاران انجام شده است. برای ارتقای سلامتی اکیداً توصیه شده است که از محصولات طبیعی از جمله عسل استفاده نمایید زیرا محصولات کندو با غنای ترکیبی که دارند از جمله عسل برای ورزشکاران نقش بسیار مفیدی در زندگی حرفه‌ایشان دارد.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
خواص عسل برای ورزشکاران، عضله سازی در بدنسازی و تغذیه کوهنوردان

مطالعات زیادی در مورد خواص عسل برای ورزشکاران انجام شده است. در واقع در گذشته ورزشکاران یونانی عسل را قبل از مسابقات مصرف می‌کردند، امروزه نیز عسل توسط برخی از ورزشکاران حرفه ای مصرف می‌شود. برای مثال نواک جوکوویچ، تنیسور مشهور صربستانی در مصاحبه ای عادات غذایی خود را توضیح داده و اعلام کرد که هر روز دو قاشق عسل با یک لیوان آب گرم مصرف می‌کند.

برای ارتقای سلامتی اکیداً توصیه می‌شود که از محصولات طبیعی از جمله عسل استفاده نمایید زیرا محصولات کندو با غنای ترکیبی که دارند از جمله عسل برای ورزشکاران می‌تواند بسیار مفید باشد. در ادامه دلایل ارزشمند بودن مصرف عسل برای ورزشکاران مورد بررسی قرار گرفته است.

پس با ما همراه باشید.

خواص عسل در ورزش

یکی از مواد غذایی ارزشمند که به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سالم مطرح است، عسل برای ورزشکاران بوده که بسیار مفید می‌باشد. قند عسل، متشکل از قندهای ساده؛ گلوکز و فروکتوز می‌باشد که به سرعت انرژی بدن را فراهم نموده و عملکرد فیزیکی بدن را افزایش می‌دهد.

عسل دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های طبیعی است که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب های اکسیداتیو جلوگیری می‌نماید. این خواص عسل باعث می‌شود که ورزشکاران بتوانند با استفاده از آن انرژی بیشتری داشته باشند و بهبود عملکرد ورزشی خود را تجربه کنند. همچنین ورزشکاران با اضافه کردن عسل به رژیم غذایی خود، می‌توانند به بهبود عملکرد ورزشی، افزایش تحمل و کاهش خستگی‌شان کمک نماید.

عسل برای ورزشکاران به عنوان یک غذای طبیعی و خالص بدون مواد افزودنی و شیمیایی، انتخاب مناسبی است که به دنبال بهبود عملکرد ورزشی و حفظ سلامتی خود هستند. در واقع خواص عسل برای ورزشکاران بی شمار است که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌نماییم؛

خواص عسل برای ورزشکاران

عسل حدودا 75 درصد گلوکز، فروکتوز و دکستروز دارد که همراه با ویتامین های B1، B2، B3، B6، B12، ویتامین K، ویتامین C و مواد معدنی آهن، مس، منگنز، سیلیکون، کلر، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، آلومینیوم، منیزیم و اسیدهای گلوکونیک، فرمیک، استیک، مالیک، سیتریک و مقدار کمی پروتئین و آنزیم، دانه های گرده و مواد معطر بوده که این موارد تنها بخشی از خواص و ارزش غذایی این ماده شگفت انگیز می‌باشند.

اکنون ثابت شده است که از 24 ریز عنصر موجود در خون، عسل حاوی 22 عنصر آن می‌باشد. در واقع عسل تنها ماده طبیعی است که تقریباً 91٪ از تمام مواد لازم برای گردش خون انسان را در خود دارد و تنها محصول طبیعی روی زمین با 100٪ جذب است. علاوه بر این، عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی نیز می‌باشد.

جالب است بدانید که از زمان مصریان و یونان باستان، عسل اساس زندگی سالم و طولانی مدت بوده است. بنابراین تصادفی نیست که حتی در آن زمان ها و از طریق دین «شهد خدایان» نامیده می‌شد.

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که مصرف عسل برای ورزشکاران در قبل و بعد از تمرین، به عنوان یک مکمل ضروری برای تغذیه آنان عمل می‌کند. همچنین به عنوان یک مکمل پروتئینی، عسل برای ورزشکاران، سلامتی  و بدن‌شان حیاتی است اما در نظر داشته باشید که سطح پروتئین موجود در عسل نیز پایین است و باید در کنار دیگر منابع غذایی سرشار از پروتئین، مصرف گردد.

از آنجایی که موفقیت ورزشی، اغلب به تامین کربوهیدرات های بدن بستگی دارد، بنابراین کربوهیدرات هایی که به راحتی تجزیه می‌شوند، برای ورزشکاران بسیار مهم هستند. ارزشمندی عسل برای ورزشکاران از آن جهت است که عسل محتوای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است. زیرا عسل بسیار غنی از کروم که یک ماده معدنی ضروری برای تجزیه کربوهیدرات هاست بوده که عوارض جانبی مصرف مقادیر بالای قندهای ساده را کاهش می‌دهد. برخلاف شکر، عسل حاوی کربوهیدرات های ساده دیگری مانند گلوکز و فروکتوز است.

جالب است بدانید که علاوه بر ساکارز، کربوهیدرات های پیچیده نیز بخشی از محتوای طبیعی عسل برای ورزشکاران است. عسل سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست اما باید از طریق غذا وارد بدن شود. با این حال باید بگوییم که عسل تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن انسان را دارد اما مقدار آنها کافی نیست و باید از منابع دیگر هم تامین گردد.

نقش عسل در ورزش

عسل برای ورزشکاران، به عنوان یکی از محصولات طبیعی و خوشمزه‌ای که به عنوان یک منبع انرژی‌زا و قدرتمند شناخته می شود. این ماده غذایی، غنی از قند های ساده مانند گلوکز و فروکتوز بوده که به سرعت انرژی بدن را تامین می‌کنند. عسل منبعی از کربوهیدرات های حاوی ترکیبات فلاونوئیدی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و دارای خواص ارژوژنیک (افزایش عملکرد فیزیکی) هستند.

علاوه بر این، عسل شامل ویتامین های B6، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاویناست که برای تقویت و سلامت استخوان ها ضروری می باشد. جالب است بدانید که چندین تن از مطالعات، تغییراتی را در استحکام استخوان بدن پس از مصرف عسل برای ورزشکاران در کنار برخی تمرینات پرشی یا رقص هوازی گزارش کرده‌اند. پس اگر به دنبال استخوان هایی قوی هستید از مصرف عسل غافل نشوید.

عسل برای عضله سازی

در واقع مصرف عسل برای ورزشکاران قبل، حین و بعد از تمرین می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی آنان کمک کند زیرا این ماده طبیعی، باعث افزایش تحمل و استقامت بدن می‌شود و به کاهش خستگی عمومی بدن و خستگی عضلات کمک می‌نماید. همچنین، عسل می‌تواند به بهبود فرآیند بازسازی و نوسازی عضلات کمک کرده و موجب بازیابی سریع بدن پس از تمرین گردد. علاوه بر این، عسل به دلیل قابل هضم بودن، عملکرد ورزشکار را در حین تمرین و یا مسابقه مختل نمی‌کند زیرا از مشکلات تخمیر جلوگیری می‌نماید.

 

دو قاشق عسل با بدن ورزشکار چه می‌کند؟

به طور کلی مصرف دو قاشق غذاخوری عسل برای ورزشکاران فواید ارزنده‌ای دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

مصرف عسل فرآیندهای متابولیک بدن را تسریع کرده و در نتیجه موجب بهبود گردش خون می‌شود.

سرعت پاکسازی عضلات از اسید لاکتیک (ترکیب شیمیایی که در فرآیند تولید انرژی در سلول ‌های بدن انسان تولید می‌شود و در اثر فعالیت عضلات در حین ورزش شدید یا برای مدت زمان طولانی، افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث احساس خستگی و درد عضلات شود) را افزایش می‌دهد.

مصرف عسل برای ورزشکاران هزینه‌های مصرف انرژی را برای بدن جبران می‌کند.

موجب افزایش تمرکز می‌گردد.

عسل برای ورزشکارانی که به شدت تمرین می‌کنند، مسئله ریکاوری سریع امری اساسی است. بنابراین جای تعجب نیست که عسل در رژیم غذایی روزانه ورزشکاران قرار گیرد.

ورزشکاران در حین تمرین و مسابقات، در فاصله زمانی کوتاهی حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند و در آن زمان، بدن آنها انرژی زیادی مصرف می‌کند. چنین تلفاتی باید به سرعت جبران شود که دقیقاً خاصیت عسل است زیرا گلوکز موجود در عسل به سرعت به بافت ها رسیده و کار عضلات را افزایش می‌دهد.

تحقیقات انجام شده بر روی ورزشکارانی که عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل مصرف می‌کنند نشان داده است که وضعیت جسمانی، مصرف اکسیژن و هموگلوبین آنها بهبود یافته است. در پایان آزمایش، کاهش لاکتات (یک ترکیب اسید لاکتیک) در خون ثبت شد. علاوه بر این، اوره خون نیز کاهش یافت و شاخص های دینامومتری، اسپیرومتری و پنوموتاکومتری، برای آن ورزشکاران بهبود یافته بود. در نتیجه ورزشکاران نتایج بهتری کسب کردند و استراحت بیشتری داشتند.

مصرف عسل بعد از تمرین، به شما این امکان را می‌دهد که فرآیندهای کاتابولیک (فرآیندهای شیمیایی بدن که منجر به تجزیه مولکول ‌های بزرگ به مولکول‌ های کوچک ‌تر می‌شوند و انرژی آزاد می‌کنند) را تقریباً به صفر برسانید و شکاف های تبادل انرژی را بلافاصله پر کنید و همه اینها به دلیل ساختار خوب و جذب سریع این محصول طبیعی است که فرآیندهای بازیابی را تحریک کرده و فلور روده و معده را تحریک نمی‌کند.

ترکیب عسل با مواد دیگر، می‌تواند کوکتل‌های ورزشی منحصر به ‌فردی به دست آورد که حتی استروئیدهای آنابولیک (مواد شیمیایی که برای افزایش رشد عضلات و قدرت بدن به صورت قرص یا تزریقی مصرف می‌شوند) هم نمی ‌توانند با آن‌ها مطابقت داشته باشند!

از این گذشته، عسل به دلیل غنی بودن استثنایی آن از ویتامین های B، مانند B2 یا B6، که مسئول تسریع فرآیندهای آنابولیک (این فرآیندها در اصطلاحات ورزشی، به عنوان ساخت و تقویت عضلات شناخته می‌شوند) هستند و می‌توانند تولید تستوسترون را افزایش دهند، که این بسیار ارزشمند است. در نتیجه، می‌توان بهبود سریعتر و رشد بافت عضلانی را به روش های بسیار کمی به دست آورد.

عسل به خودی خود باعث بهبود سریع زخم، افزایش آستانه درد و بهبود حالت کلی بدن می‌شود.

کلام آخر

عسل برای ورزشکاران به طور ایده‌آل تمام الزامات تعیین شده قبل از مسابقه ورزشی را برآورده می‌کند، بطوری که تلاش را در طول مسابقه کاهش داده و برای بهبود و ریکاوری سریع بدن بعد از یک ورزش سنگین و حرفه‌ای، بسیار مفید می‌باشد.

عسل به دلیل طعم مطبوعش یکی از قندهای رایج در بین ورزشکاران است که به دلیل ارزش کالری بالایی که دارد، انرژی زیادی را حتی زمانی که به مقدار کم مصرف شود، آزاد می‌کند.

علاوه بر این، عسل غذای خالص و عاری از میکرو ارگانیسم ها و محرک های مصنوعی است. به همین دلیل است که ورزشکاران عموماً عسل را بسیار بهتر از مکمل های تقویت کننده یا نوشیدنی های انرژی زا می‌دانند و از آن در زندگی حرفه ای ورزشی خود استفاده می‌کنند.

منابع

https://www.letstalkhoneycomb.com/post/when-should-athletes-eat-honey

https://www.manukanatural.com/blogs/news/how-honey-can-optimise-athletic-performance

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران