آیا عسل برای زخم معده خوب است؟ | بهترین زمان و نحوه مصرف آن

استفاده از عسل برای زخم معده یکی از درمان های طبیعی در کنار دیگر درمان های دارویی و طبیعی برای زخم معده است که به سبب استفاده از آنتی اسیدها و آنتی بیوتیک ها...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تاثیر مصرف عسل برای زخم معده در آناتومی بدن
بروزرسانی شده در
8 اسفند 1402

زخم معده به زخم های دردناک در پوشش معده یا قسمت جلویی (بالایی) روده کوچک به نام دوازدهه اشاره دارد که در نتیجه عدم تعادل مایعات گوارشی در معده و دوازدهه اتفاق می افتد. بسیاری از زخم های معده در اثر عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری ایجاد میشوند و در موارد نادر، تومورهای معده به نام سندرم زولینگر-الیسون باعث ایجاد زخم معده نیز میشود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

استفاده از عسل برای زخم معده یکی از درمان های طبیعی در کنار دیگر درمان های دارویی و طبیعی برای زخم معده است که به سبب استفاده از آنتی اسیدها و آنتی بیوتیک ها برای رهایی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری میباشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

زخم معده علائم مختلفی دارد که شایع ترین علامت آن درد و سوزش معده است که بیشتر در شب یا بین وعده های غذایی شروع میشود. برخی از عواملی که خطر ابتلا به زخم معده را افزایش میدهند، مصرف بیش از حد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا مسکن ها، تولید بیش از حد اسید از سلول های پوششی معده یا سیگار کشیدن و نوشیدن الکل زیاد میباشد.

خواص عسل برای زخم معده

عسل یکی از محصولات طبیعی است که از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده شده است. یکی از مواردی که عسل میتواند در آن تاثیرگذار باشد، استفاده از عسل برای زخم معده و درمان آن میباشد.

زخم معده یکی از مشکلات شایع در دستگاه گوارش است که میتواند باعث درد و ناراحتی شدید در فرد مبتلا شود. اما با استفاده از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل، میتوان به بهبود زخم معده کمک کرد.

همچنین عسل به عنوان یک ترکیب ضد میکروبی، به طور خاص از رشد هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده زخم معده است، جلوگیری مینماید.

اگر دوست دارید بیشتر درباره خواص عسل برای زخم معده بدانید می‌توانید “5 روش درمان رفلاکس معده با عسل | آیا عسل برای اسید معده خوب است؟” را مطالعه کنید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل ضد میکروبی است

پراکسید هیدروژن و متیل گلیوکسال موجود در عسل، خاصیت ضد میکروبی دارند.

همچنین فعالیت ضد باکتریایی عسل عمدتاً به دلیل پراکسید هیدروژن است که برای مهار رشد باکتری و حفظ تعادل باکتریایی در روده نیز مفید میباشد.

در نظر داشته باشید که pH  عسل به اندازه کافی پایین است و این امر از رشد باکتری ها جلوگیری میکند. علاوه بر این، قند زیاد و رطوبت کم عسل از دیگر عوامل باکتری کش آن نیز میباشد.

جالب است بدانید که عسل برای زخم معده، یکی از درمان های طبیعی و موثر علیه عامل ایجاد کننده آن یعنی هلیکوباکتر پیلوری به حساب می آید.

عسل پتانسیل ضد زخم دارد

عسل دارای اثرات محافظتی معده است و به میزان قابل توجهی شاخص زخم را کاهش میدهد و از آسیب دیدن دیواره معده جلوگیری می کند.

همچنین عسل سطح آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی و همچنین آنزیمی مانند اکسید نیتریک معده، گلوتاتیون (آنتی اکسیدان) و سوپراکسید دیسموتاز (آنزیمی که تخریب رادیکال های آزاد را کاتالیز می کند)، به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و اثر ضد زخم را در معده و روده اعمال می نماید.

پس میشود که گفت به سبب اعمال اثرات ضد زخم و کاهش علائم آن میتوان گفت عسل برای زخم معده مفید است. این بدان معنی است که عسل میتواند از زخم معده پیشگیری نماید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران
پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل فعالیت ضد التهابی دارد

زخم معده باعث یک پاسخ التهابی می شود که منجر به فعال شدن نوتروفیل ها (سلول های اصلی درگیر در التهاب) و عدم تعادل در نسبت اکسیدان و آنتی اکسیدان می شود.

عسل محافظ دستگاه گوارش است زیرا سیتوکین های پیش التهابی (واسطه های التهابی) را که نقش مهمی در تشکیل زخم معده ایفا می کنند را مهار می نماید.

همچنین عسل از بافت معده محافظت می نماید و به طور قابل توجهی از آزادسازی واسطه التهابی، توسط سلول های آلوده به هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می کند.

در نهایت التهاب ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به زخم معده شایع است که در بدترین موارد می تواند باعث زخم معده شود و

عسل برای زخم معده، با مهار عواملی که باعث شروع التهاب میشوند، علائم التهاب را کاهش میدهد.

عسل یک مهار کننده اوره آز (urease) است

عامل عفونی زخم معده که همان هلیکوباکتر پیلوری است، یک آنزیم منحصر به فرد به نام اوره آز تولید میکند. در واقع اوره آز، اوره را به آمونیاک و اسید کربنیک که مسئول تکثیر باکتری است، هیدرولیز می کند و باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود.

عسل از عملکرد آنزیم بیماری زا، اوره آز که نقش مهمی در ایجاد زخم معده دارد، جلوگیری می کند.

علاوه بر این، عسل مهارکننده خوبی برای هلیکوباکتر پیلوری اوره آز می باشد.

جالب است بدانید که در تحقیقات انجام شده درخصوص اثرات مصرف عسل برای زخم معده مشخص شد که، عصاره عسل تقریباً 51 درصد مهار هلیکوباکتر پیلوری را از خود نشان داده است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

نحوه مصرف عسل برای زخم معده

توصیه میشود برای افزایش ایمنی بدن، روزانه یک تا دو قاشق چایخوری عسل مصرف نمایید. به این ترتیب، هیچ محدودیتی مصرف عسل برای زخم معده،  به جهت درمان و پیشگیری از آن وجود ندارد، اما بیماران دیابتی باید عسل را در حد اعتدال مصرف کنند.

کلام آخر

عسل پتانسیل های درمانی بسیاری دارد. همچنین عسل ضد زخم بوده و دارای خواص ضد التهابی نیز میباشد که میتواند از زخم معده پیشگیری کند.

علاوه بر این به دلیل ضد میکروبی بودن آن، به طور خاص از رشد هلیکوباکتر پیلوری که عامل ایجاد کننده زخم معده است، جلوگیری مینماید.

پس شما میتوانید جهت پیشگیری و درمان زخم معده، از عسل استفاده کنید و از خواص بی شمار آن نیز بهره مند گردید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران