پخت حلوا با گلاب | طرز تهیه حلوا زعفران، هل، سیب و مراسم ختم

حلوا یک دسر شیرینی است که در فرهنگ‌ های مختلف، با دستورهای پخت متنوعی یافت می‌شود. تهیه و پخت حلوا با گلاب نه تنها به افزایش خواص بهداشتی و طعم حلوا کمک می‌کند، بلکه تجربه مصرف این شیرینی و دسر خوشمزه را به یک تجربه لذت‌بخش و خاص‌تر تبدیل می‌کند.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
عصرانه سنتی ایرانی حلوا با گلاب در کنار چای قند پهلو روی میز چوبی

شاید شما هم علاقمند باشید تا با دستور پخت حلوا با گلاب بیشتر آشنا شوید.

حلوا یک شیرینی قنادی است که در فرهنگ‌ های مختلف، با دستورهای پخت متنوعی یافت می‌شود. برای مثال حلوای یزدی بر پایه ارده کنجد است که اغلب به عنوان میان وعده یا وعده صبحانه سرو می‌شود در صورتی که حلوای شناخته شده برای ما ایرانی ها که بیشتر در شب های جمعه به عنوان خیرات عزیزان سفر کردمان یا متأسفانه برای عزیز تازه از دست رفته سرو می‌کنیم از مخلوط؛ آرد، کره و شکر با عطر شیرین گلاب تهیه می‌شود و به صورت سنتی برای مراسم تدفین، یادبود و سایر مراسم تشریفاتی سرو می‌شود.

حالا برای یادگیری تهیه و پخت این شیرینی خوشمزه، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

 

استفاده از گلاب در آشپزی

گلاب از گل محمدی به دست می‌آید و از آن به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و همچنین به عنوان یک ماده اصلی در برخی از غذاها استفاده می‌شود. گلاب یک ماده محبوب در آشپزی ما ایرانی هاست که به دلیل طعم و عطر خوشایندی که به غذاها می‌بخشد، مورد توجه بسیاری از آشپزان و علاقمندان به آشپزی قرار گرفته است.

 

از جمله غذاهایی که از گلاب برای پخت آن استفاده می‌شود می‌توان به حلوا، شیرینی، دسرها، مربا و حتی برخی از غذاهای اصلی ایرانی مانند خورشت قیمه اشاره کرد. زیرا گلاب به غذاها طعم و عطری خاص و منحصر به فرد می‌بخشد که آن ‌ها را بسیار خوشمزه و جذاب می‌کند.

 

از طرفی، گلاب همچنین خواص بهداشتی و آرام‌بخشی خاص خود را نیز دارد که برای سلامتی بدن و روح بسیار مفید است. بنابراین، استفاده از گلاب در آشپزی نه تنها به غذاها طعم و عطری خاص می‌بخشد، بلکه به سلامتی و آرامش شما نیز کمک می‌کند.

 

 

 

پخت حلوا با گلاب

گلاب یکی از عطرهای محبوب و مورد استفاده در آشپزی است که به دلیل بوی خوشایند و خواص آنتی باکتریالی و ضد التهابی خود، در بسیاری از غذاها و شیرینی ‌ها به‌عنوان یک ماده اصلی یا ادویه استفاده می‌شود.

 

یکی از غذاهایی که گلاب در پخت آن بسیار محبوب است، حلوا است. حلوا یکی از دسرها و شیرینی‌ های سنتی و محبوب در ایران و کشورهای خاورمیانه است که از موادی چون آرد، شکر، روغن و مواد افزودنی مختلفی تهیه می‌شود. اما اضافه کردن گلاب به حلوا، آن را به یک سطح دیگری از خوشمزگی و عطر فوق العاده و بالاتر می‌برد. بوی گلاب در حلوا حس آرامش و شادی را به ارمغان می‌آورد و طعم خاصی به آن می‌بخشد. بنابراین، توصیه می‌شود که در آشپزی و پخت حلوا با گلاب را به عنوان انتخاب برتر خود قرار داده و از آن غافل نشوید.

 

از جمله مزایای اضافه کردن گلاب به دستور پخت غذا و دسرها، می‌توان به اثر آنتی باکتریال و ضد التهابی گلاب اشاره کرد که می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش و سلامت پوست کمک کند. همچنین بوی خوشایند گلاب می‌تواند احساس رضایت و شادی را در افراد افزایش داده و تجربه آشپزی را به یک تجربه لذت‌ بخش‌تر تبدیل کند.

 

در نتیجه، تهیه و پخت حلوا با گلاب نه تنها به افزایش خواص بهداشتی و طعم حلوا کمک می‌کند، بلکه تجربه مصرف این شیرینی و دسر خوشمزه را به یک تجربه لذت‌بخش و خاص‌تر تبدیل می‌کند.

 

 

طرز تهیه حلوا با گلاب

در این بخش با ما همراه باشید تا با دستور پخت انواع مختلف و متنوعی از ترکیب حلوا با گلاب آشنا شوید.

 

 

مواد اولیه پخت حلوا با گلاب و زعفران

برای تهیه این حلوای خوشمزه ایرانی به مواد زیر نیاز دارید؛

 

۲ پیمانه آرد گندم
۲۵ گرم کره (یا روغن)
۳/‏۱ پیمانه گلاب
۵/‏۱ پیمانه شکر
۱ پیمانه روغن (یا کره)
به میزان لازم پودر هل
به میزان لازم زعفران

 

  

طرز تهیه حلوا با گلاب و زعفران

 

مرحله اول؛

مخلوط شکر و آب را در یک قابلمه به جوش آورده و مدام هم بزنید تا شکر کاملا حل شود (حدود 5 دقیقه).

 

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن گلاب

بعد از اینکه شکر کاملا در آب حل شد، زعفران دم کرده، پودر هل و گلاب را به آن اضافه کنید.

دقت نمایید که در این مرحله نیاز به حرارت بالا و طولانی مدت نیست و پس از حل شدن مواد و یکدست شدن شربت، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

 

 

مرحله سوم؛

در این مرحله آرد را سه بار الک کنید تا کاملا یکدست گردد. سپس آرد الک شده را درون تابه بریزید و آن را حرارت دهید تا طلایی رنگ شده و بوی خامی آن از بین برود.

 

 

 

مرحله چهارم؛

کره را در تابه دیگری حرارت دهید تا کاملا آب شود.

سپس کره آب شده یا روغن را به آرامی به آرد اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا در آرد حل شده و رنگ آن به طلایی تغییر یابد.

 

 

مرحله پنجم؛

در این مرحله شهد حلوا  که در ابتدا تهیه کردید را به آرامی به آرد اضافه کرده و هم بزنید تا شربت کاملا جذب آن شده و ترکیب یکنواختی بدست آید.

دقت فرمایید که شعله گاز ملایم باشد.

 

 

مرحله ششم؛

زمانی که حلوا با گلاب کاملا مخلوط شدند، آن را درون ظرفی بریزید تا سرد شود سپس آن را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل تزئین کرده و با چای میل نمایید.

 

 

منابع:

 

https://www.allrecipes.com/recipe/233364/persian-halva/

https://plantbasedpersian.com/iranian-halva/

 

 

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران