عوارض گلاب | مضرات مصرف آن برای قلب،معده،فشارخون،پوست و مو

با تمامی فواید، عوارض گلاب هم در برخی مواقع می‌تواند مضرات و آسیب هایی را برای افراد به همراه داشته باشد.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
عوارض گلاب بر پوست زنان جوان و پیری پوست

با تمامی فواید، عوارض گلاب هم در برخی مواقع می‌تواند مضرات و آسیب هایی را برای افراد به همراه داشته باشد.

گلاب، مایعی است که از تقطیر گل رز بدست می‌آید و دارای فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی شما می‌باشد. یک مکمل غذایی که برای کمک به بهبود هضم، کاهش التهاب و بهبود سلامت پوست استفاده می‌شود. علاوه بر این، از گلاب به عنوان یک درمان طبیعی برای سردرد، اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود.

در ادامه قصد داریم به جوانب مختلف این موضوع پرداخته و با عوارض گلاب آشنا شده و به بررسی آن موارد می‌پردازیم.

 

 

گلاب چیست؟

گلاب مایعی است که از گلبرگ های گل رز تهیه شده و به عنوان مکمل غذایی و مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که گلاب دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است و تصور می‌شود که به بهبود هضم، کاهش استرس و بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

 

 

آیا خوردن گلاب برای بدن ضرر دارد؟

گلاب یک مکمل غذایی محبوب است که اعتقاد بر این است که فواید زیادی هم برای بدن و سلامتی آن دارد. از جمله کمک به کاهش التهاب، بهبود هضم و کاهش استرس. همچنین می‌تواند به بهبود سلامت پوست، کاهش آکنه و کاهش ظاهر چین و چروک کمک کند. علاوه بر این، گلاب در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سردرد و بهبود خلق و خوی موثر می‌باشد.

 

توجه به این نکته مهم است که عوارض گلاب خطرات بالقوه‌ خود را نیز دارد. این خطرات شامل واکنش‌های آلرژیک بالقوه، تداخل با برخی داروها و عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و اسهال است.

علاوه بر این، گلاب ممکن است حاوی آلاینده هایی مانند باکتری ها، قارچ ها و فلزات سنگین باشد که در صورت بلعیدن می‌تواند مضر باشد. پس مهم است که قبل از مصرف هر مکمل غذایی این چنینی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی و تغذیه صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر بوده و عوارض گلاب بر شما تأثیری نخواهد گذاشت. 

 

 

عوارض استفاده از گلاب برای پوست

گلاب به عنوان یک محصول طبیعی جهت امر زیبایی در طول تاریخ و به دلیل خواص تقویت کنندگی پوست در لوازم آرایشی، عطر و سایر محصولات مراقبت شخصی بارها مورد استفاده قرار گرفته است. گلاب نتیجه یک مایع معطر و با طراوت است که طیف وسیعی از فواید زیبایی را دارد. در نظر داشته باشید که استفاده از آن برای پوست مستلزم رعایت نکات و نبایدهایی جهت به حداقل رساندن عوارض گلاب است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

بسیاری از محققان، گلاب را بی خطر می‌دانند و هیچ خطر شناخته شده‌ای برای عموم مردم برای استفاده موضعی یا مصرف آن وجود ندارد. ولی در صورت داشتن هرگونه حساسیت، از مصرف گلاب اجتناب کنید و با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

 

از گلاب روی پوست آسیب دیده، استفاده نکنید!

اگر بریدگی، خراش یا پوست آسیب دیده دارید، از گلاب استفاده نکنید زیرا محتوای الکل موجود در گلاب می‌تواند باعث سوزش ناحیه آسیب دیده شود.

 

 

گلاب ضد آفتاب نیست!

در حالی که گلاب می‌تواند به تسکین پوست آفتاب سوخته کمک کند ولی هیچ محافظتی در برابر آفتاب ایجاد نمی‌کند. پس زمانی که قرار است برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب باشید، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

 

اگر به گل رز حساسیت دارید از گلاب استفاده نکنید

اگر در حین استفاده از گلاب روی صورت خود، حساسیت پیدا کردید، باید فوراً مصرف آن را متوقف کنید. چرا که همیشه توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر محصول زیبایی، تست آن را انجام دهید تا از شدت و تشدید عوارض گلاب مصون بوده و در امان باشید.

 

 

گلاب را با محصولات شیمیایی مراقب از پوست استفاده نکنید

گلاب نباید با سایر محصولات مراقبت از پوست که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند استفاده شود زیرا مصرف آن می‌تواند باعث تحریک و آسیب بیشتر پوست شما شود.

 

 

دیگر عوارض گلاب برای پوست

اگرچه استفاده از گلاب روی پوست شما بی خطر است اما برخی از مهمترین عوارض گلاب را باید در نظر گرفت:

 

 

تحریک پوست

برخی افراد ممکن است به گلاب حساسیت داشته باشند و استفاده از آن باعث تحریک، قرمزی و خارش پوست آنان شود.

 

 

سوزش چشم

اگر گلاب با چشم ها تماس پیدا کند، می‌تواند باعث قرمزی و سوزش چشم شما شود.

 

 

واکنش آلرژیک

در موارد نادر، استفاده از گلاب می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود که شامل علائمی مانند کهیر، مشکل در تنفس یا تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو نیز می‌باشد.

 

 

خشکی پوست

استفاده بیش از حد گلاب می تواند باعث خشکی پوست شود.

 

 

حساسیت به نور

گلاب می‌تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد و ممکن است باعث آفتاب سوختگی و سایر اشکال آسیب پوست شود.

 

 

کلام آخر

حساسیت مورد از رایج ترین عوارض گلاب است که برخی از افراد با آن مواجه می‌شوند.

 

گلاب یکی از محصولات طبیعی و معروف است که از گل رز استخراج می‌شود و خواص آن برای سلامتی و پوست و زیبایی بسیار می باشد، اما برخی از افراد ممکن است به این ماده حساسیت نشان دهند و عوارضی نظیر تهوع، قرمزی، خارش و تحریک پوستی را تجربه کنند.

 

افراد می‌توانند برای پیشگیری از حساسیت به گلاب، از محصولات حاوی گلاب که دارای ترکیبات طبیعی و خالص هستند استفاده کنند.

 

همچنین، قبل از استفاده از هر محصول حاوی گلاب، تست حساسیت را بر روی یک قسمت کوچک از پوست خود انجام دهند تا مطمئن شوند که به آن حساسیت ندارند. ولی افراد باید در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک به گلاب، از استفاده از محصولات حاوی این ماده خودداری کنند و بهتر است با پزشک مشورت نمایند.

 

همچنین افرادی که به حساسیت پوستی مبتلا هستند باید ویزیت پوستی را به عنوان بخشی از مراقبت از پوست خود در نظر بگیرند و از محصولاتی که ممکن است حساسیت آنها را افزایش دهند، اجتناب کنند.

 

با رعایت این نکات و احتیاط های لازم، افراد می‌توانند از خواص مفید گلاب برای سلامتی و زیبایی و پوست خود بهره مند شوند و از ماهیت نرم و لطیف آن برخوردار شوند بدون اینکه با مشکلات حساسیتی و یا دیگر عوارض گلاب روبرو گردند.

 

 

 

منابع:

https://strictlyorganics.co/blogs/strictly-organics-blogs/rose-water-benefits-side-effects#:~:text=Allergic%20reaction%3A%20In%20rare%20cases,the%20skin%20is%20already%20dry. 

https://www.digicomply.com/dietary-supplements-database/rose-water

 

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران