چگونه در خانه عسل را از موم جدا کنیم؟ | 6 روش کاربردی

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
قاب کامل شان موم عسل و روش هایی که می‌توان عسل را از موم جدا کنیم

در این مقاله قصد داریم به این موضوع که چگونه در خانه عسل را از موم جدا کنیم، بپردازیم.

همانطور که می‌دانید، زنبورها فرآورده های بسیاری از جمله عسل و موم تولید می‌کنند. موم زنبور عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبور عسل تولید می‌شود و به عنوان ماده سازنده سلول‌های شهد و کندوها استفاده می‌شود. این ماده به دلیل خواص ضد‌ باکتریایی و ضد‌ التهابی خود، در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

.

اما برای این که بتوانیم عسل را از موم جدا کنیم، باید بدانیم که این فرایند یک فرایند حیاتی و حساس است چرا که نیازمند دقت و توجه به جزئیاتی می‌باشد که می‌تواند با استفاده از ابزارهای مناسب و روش‌های صحیح انجام پذیرد.

.

از آنجایی که عسل و موم دارای ارزش غذایی بالایی هستند، اهمیت دارد که این فرایند به درستی طی شده تا کیفیت محصول حفظ شود.

.

از سوی دیگر، فیلتر کردن موم زنبور عسل در خانه بسیار ساده است و راه های مختلفی نیز برای انجام آن وجود دارد. در اینجا ما قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه میتوانیم در خانه عسل را از موم جدا کنیم.

با رعایت اصول و فنون گفته شده در ادامه این مقاله، خواهیم توانست به بهترین شکل ممکن عسل را از موم جدا کنیم و از آن استفاده کرده و از خواص موم عسل بهره‌مند شویم.

.

.

روش جداکردن عسل از موم

اینکه موم چند ساله است و از کجا آمده، مشخص می‌کند که از چه روشی برای فیلتر کردن موم زنبور عسل می‌توانید استفاده کرده و عسل را از موم جدا کنیم.

اگر موم با مقداری عسل دارید، می‌توانید موم را در یک قابلمه آب قرار دهید و به آرامی آن را ذوب کنید. وقتی همه آن ذوب شد، موم روی آن شناور شده و با سرد شدن سفت می شود و عسل در آب جدا می‌شود.

هنگامی که موم کاملاً سفت شد، یک چاقو را در اطراف محیط موم بکشید و سپس موم را بیرون بیاورید و عسل را جدا کنید. تصویر زیر، موم جداسازی شده از عسل را با این روش نشان می‌دهد.

تصویر گام 01؛ چگونه عسل را از موم جدا کنیم

فیلتر کردن موم زنبور عسل

 

لوازم مورد نیاز برای فیلتر کردن موم زنبور عسل

پارچه تنظیف یا پارچه توری

موم و عسل زنبور عسل

ظرف

آب

.

برای انجام این روش، مراحل مختلفی است که می‌بایست به ترتیب، پشت سر هم انجام پذیرد که  در ادامه یک به یک آورده شده‌اند:

موم را در پارچه بپیچید و با نخ ببندید.

به این نکته توجه کنید که اگر موم شما آشغال زیاد داشت، می توانید از چند لایه پارچه استفاده کنید.

تصویر گام 02؛ چگونه عسل را از موم جدا کنیم
تصویر گام 03؛ چگونه عسل را از موم جدا کنیم

پارچه را در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و به آرامی حرارت دهید.

همانطور که موم ذوب می شود، زباله ها در پارچه محفوظ خواهند ماند.

تصویر گام 04؛ چگونه عسل را از موم جدا کنیم
تصویر گام 05؛ چگونه عسل را از موم جدا کنیم

وقتی موم ذوب شد، پارچه را به همراه زباله ها جدا کنید و اجازه دهید قابلمه خنک شود.

هنگامی که موم سفت شد، یک چاقوی را در اطراف محیط موم بکشید و موم را از آب خارج کنید.

تصویر گام 06؛ چگونه عسل را از موم جدا کنیم

اکنون می‌توانید موم تصفیه شده را دوباره ذوب کنید و قطعات کوچکتری از آن بسازید یا از آن در پروژه های مومی خود استفاده کنید.

.

برای ذوب مجدد موم، آن را در یک ظرف با حرارت قرار دهید و در یک قابلمه آب قرار دهید. آب را بجوشانید تا موم ذوب شود. همچنین می‌توانید موم را در قالب یا ظرف دیگری مانند کارتن های کوچک شیر یا خامه بریزید و بگذارید سفت شود و از آن استفاده کنید.

.

.

جدا کردن موم از عسل با آب سرد

موم، یکی از موادی است که ممکن است در عسل وجود داشته باشد و ممکن است باعث کاهش کیفیت و طعم عسل نیز شود. بنابراین، آشنایی با روش های جدا کردن موم از عسل، امری ضروری و حیاتی است.

.

جدا کردن موم از عسل با آب سرد، یکی از روش های متداول و کارآمد، جهت جداسازی موم از عسل است که بسیار ساده و قابل انجام نیز می‌باشد.

.

برای انجام این کار، ابتدا عسل را در یک ظرف مناسب قرار داده و سپس آب سرد را به آن اضافه کنید. با اضافه کردن آب سرد، موم که سبک‌تر از عسل است، به سطح آب آمده و می‌توان آن را با صافی یا ابزار دیگری، به راحتی از عسل جدا کرد. با انجام این روش، می‌توان به راحتی و به صورت موثر موم را از عسل جدا کرد و عسلی با کیفیت و تمیز به دست آورد.

.

این روش بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی یا تجهیزات پیچیده انجام می‌شود که از دیگر مزایای آن می‌باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که این روش را برای جدا کردن موم از عسل در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید.

.

.

چگونه در خانه عسل را از موم جدا کنیم؟

برای این که عسل را از موم جدا کنیم می‌بایست آب را داخل قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت مستقیم قرار داده تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، یک ظرف استیل که دهانه آن با قابلمه ما متناسب باشد را انتخاب کرده و روی قابلمه قرار داده و آبکش فلزی را نیز روی ظرف استیل برای قرار دادن تکه های موم می‌گذاریم.

.

عنایت داشته باشید علت و دلیل این نوع چینش این است که حرارت و گرما سبب از بین رفتن آنزیم‌ها، کیفیت و خواص عسل می‌شود به این دلیل ما قصد داریم با کمترین حرارت و البته بطور غیرمستقیم اقدام به جداسازی عسل از موم نماییم.

.

حالا می‌بایست تکه های موم عسل را داخل آبکش گذاشته تا گرم شوند. این فرایند تقریبا چیزی در حدود یک ساعت و نیم زمان خواهد برد تا موم به آرامی گرم شده و عسل آن آهسته آهسته از حفره‌های آن خارج شود. البته برای تسریع این امر میتوانید با پشت یک قاشق، کفگیر یا وسایلی مشابه موم ها را خرد و تکه تکه کرده و با کمی فشار روی آن‌ها باعث سریع‌تر خارج شدن عسل شوید البته خیلی آرام و با احتیاط!

.

.

می‌توانیم عسل را از موم جدا کنیم اما…

هرگز موم زنبور عسل را مستقیماً روی شعله ذوب نکنید زیرا موم می‌تواند مانند گریس، آتش بگیرد.

.

حمام آب برای فیلتر کردن موم زنبور عسل عالی است.

.

اگر می‌خواهید خواص ضد میکروبی طبیعی موم زنبور عسل را حفظ کنید، آن را بالاتر از حدود 175 درجه فارنهایت حرارت ندهید. زیرا موم زنبور عسل دارای نقطه ذوب 140 تا 145 درجه فارنهایت است، بنابراین دمای 170 درجه فارنهایت برای ذوب آن کافی است. با توجه به اینکه آب در دمای 212 درجه فارنهایت می‌جوشد، بنابراین اجازه ندهید آب به جوش بیاید.

.

بهتر است از قابلمه و ظروفی استفاده کنید که ویژه استفاده از موم هستند زیرا موم خشک شده، سخت پاک می‌شود، پس پیشنهاد میکنیم چند قابلمه مخصوص اینکار داشته باشید.

.

در نهایت، اگر مقدار زیادی موم را فیلتر می‌کنید، یک پارچه را روی زمین جلوی اجاق گاز و روی هر پیشخوانی که ممکن است روی آن بریزد، قرار دهید.

.

.

.

منابع:

Steps for Successfully Filtering Beeswax

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران