عسل برای دیابتی ها | 11 نکته از بایدها و نباید های مصرف آن

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
مصرف عسل دیجی ایران برای افراد دیابتی
بروزرسانی شده در
19 اسفند 1402

دیابت یکی از بیماری های مهم مدرن است که بیش از 285 میلیون نفر در سال 2010 مبتلا شده و حدود 438 میلیون نفر برای سال 2030 در سراسر جهان پیش بینی شده اند. افزایش بروز آن ممکن است به دلیل تغییرات جمعیت شناختی و نتایج نامطلوب عوامل خطر مانند چاقی و زندگی بی تحرک باشد.

بدلیل اینکه رژیم غذایی نقش بسزایی در کنترل این بیماری دارد، در این مقاله قصد داریم اثرات مصرف عسل برای دیابت را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دیابت چیست؟

دیابت یک اختلال متابولیک با علل چند عاملی و ناهمگن است.

سطح قند خون بالا “علامت” شناخته شده برای دیابت است، اما سایر علائم مانند افزایش تشنگی و گرسنگی، خستگی بی دلیل، افزایش ادرار، تاری دید و کاهش وزن غیر منتظره را نباید نادیده گرفت.

انواع دیابت

دو نوع دیابت در بین انسان ها رایج است:

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

دیابت نوع 1

زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به انسولین حمله کرده و آن را از بین می برد.

اعتقاد بر این است که این نوع دیابت از نظر ژنتیکی تعیین می شود، اما عوامل محیطی نیز در تعیین بیماری مهم هستند. همچنین علائم این نوع دیابت معمولاً به سرعت و در عرض چند هفته شروع می شود.

دیابت نوع 2

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

دیابت نوع 2 که شایع ترین شکل آن است، ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد که مهم ترین آنها سبک زندگی است، اما ممکن است توسط ژن های مختلف نیز تعیین شود.

 این نوع بیماری در طی چندین سال ایجاد می شود و علائم نیز قابل توجه نیستند. به همین دلیل، بسیاری از افراد خود را بدون علائم خاص یا غیر معمول مبتلا به دیابت می بینند.

لازم به ذکر است که دیابت نوع 2 بیشتر مواقع مربوط به اضافه وزن یا چاقی است.

آیا عسل با سایر شیرین کننده ها تفاوت دارد؟

عسل یک شیرین کننده است. همچنین روی برچسب غذا به آن “شکر افزوده” نیز گفته می شود زیرا به طور طبیعی بخشی از سایر غذاها نیست. در عوض، آن را به غذا اضافه می کنند تا شیرین شود.

همچنین عسل منبع کربوهیدرات است. این کربوهیدرات ها عمدتاً از گلوکز و فروکتوز که قندهای ساده هستند به دست می آیند.

ترکیبات و خواص یه قاشق عسل طبیعی دیجی ایران

در هر قاشق غذاخوری عسل؛

64 کالری

17 گرم شکر

17 گرم کربوهیدرات

0.06 گرم پروتئین

0.04 گرم فیبر وجود دارد.

همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، روی و ویتامین C و آنتی اکسیدان است. اما نه در مقادیر قابل توجه، بنابراین به عسل به عنوان منبع اصلی این مواد مغذی نگاه نکنید.

عسل با شکر سفید متفاوت است، زیرا شکر هیچ ویتامین و مواد معدنی ندارد اما همان طور که در بالا اشاره شد، عسل سرشار از مواد مغذی می باشد.

اگر دوست دارید بیشتر درباره تفاوت عسل و شکر بدانید می‌توانید “عسل یا شکر | بهترین شیرین کننده کدام است ؟” را مطالعه کنید.

 

همچنین عسل دارای شاخص گلیسمی (GI: glycemic index) کمتری نسبت به قند است. در واقع شاخص گلیسمی نشان می دهد که یک کربوهیدرات چقدر سریع سطح قند خون را افزایش می دهد. عسل دارای نمره GI 58 و قند دارای GI 60 است. این بدان معناست که عسل (مانند همه کربوهیدرات ها) قند خون را به سرعت افزایش می دهد، اما نه به سرعت قند. با این حال، این تفاوت زیادی نیست.

اگر دیابت دارید، جایگزین کردن قند با عسل هیچ فایده ای ندارد، زیرا قند خون شما را به روش های مشابهی تحت تاثیر قرار می دهد. اگر می‌خواهید عسل بخورید، مطمئن شوید که چقدر عسل دریافت می‌کنید.

همچنین غذاهایی که در نام یا سس خود عسل دارند ممکن است بیش از آنچه تصور می کنید عسل و کربوهیدرات داشته باشند. این می تواند بر قند خون و توانایی شما در مصرف مقدار مناسب انسولین تأثیر منفی بگذارد.

برای همین همیشه حد اعتدال را در مصرف عسل حفظ کنید زیرا زیاده روی آن، باعث افزایش قند خون شما شده که این امر میتواند استفاده از عسل برای دیابت را با محدودیت هایی مواجه کند.

عسل برای دیابت چگونه است؟

کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به دیابت از تمام غذاهای حاوی قند اضافه شده خودداری کنند. اما برخی می گویند که خوردن آنها در مقادیر کم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم اشکالی ندارد.

اما اگر انسولین مصرف می کنید، شمارش تعداد کربوهیدرات هایی (از جمله عسل) که هر روز مصرف می کنید بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا دوز صحیح انسولینی را که باید مصرف کنید تعیین کنید.

به علاوه حفظ مقدار کربوهیدرات ها و فیبرهای مصرفی نیز می تواند به شما کمک کند تا از بالا رفتن بیش از حد قند خون خود جلوگیری کنید.

حتی اگر انسولین مصرف کنید، قند خون بالا می تواند به مرور زمان منجر به مشکلات سلامتی شود. به همین دلیل، محدود کردن عسل ایده خوبی است. با مربی دیابت، پزشک یا یک متخصص تغذیه که در دیابت تخصص دارد صحبت کنید تا بفهمید مصرف چه میزان عسل برای دیابت شما بی خطر است.

بهترین عسل برای دیابتی ها

رژیم غذایی انسان باید تمامی مواد مغذی مورد نیاز در تحولات متابولیک را داشته باشد.

آب، پروتئین ها، لیپیدها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، مواد معدنی  و اسیدهای آمینه، مورد نیاز بدن انسان هستند و همه این ترکیبات از رژیم غذایی گرفته می شوند. حفظ یک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل و دریافت هر یک از این مواد مغذی، عامل کلیدی سلامتی است.

بیماری های مختلف به دلیل کمبود یا بیش از حد یک یا چند ماده مغذی، به عنوان نقطه شروع عدم تعادل در متابولیسم بدن هستند.

همانطور که قبلاً گفته شد دیابت نشان دهنده سطح بالای قند خون به دلیل تولید کم یا عدم تولید انسولین در بدن می باشد. مطالعات تجربی بر روی حیوانات و انسان ها، اثرات مفید عسل را به عنوان مکمل رژیم غذایی نشان می دهد و نتایج دلگرم کننده ای بر کنترل دیابت و عوارض این بیماری در مطالعات پزشکی ارائه شده است.

همچنین امروزه دنیای پزشکی بیش از پیش به فواید سلامتی محصولات طبیعی، گیاهان دارویی و همچنین عسل در مدیریت بیماری دیابت می پردازد. به علاوه بیماران دیابتی همراه با درمان های طبی کلاسیک، با استفاده از دستور العمل های طب سنتی از جمله استفاده از فرآورده های زنبورداری (یعنی عسل) می توانند سطح طبیعی انسولین خون و همچنین وضعیت سلامت کلی خود را حفظ کنند.

می توان گفت ترکیب عسل شامل بیش از 200 جزء است که فروکتوز، گلوکز و آب به عنوان مواد اصلی تشکیل شونده آن می باشد.

اثرات آنتی اکسیدانی عسل در مدیریت بیماری دیابت بسیار مهم است. همچنین مطالعات مختلفی نشان می دهد که مصرف عسل باعث کاهش وزن بدن و همچنین قند خون در بیماران سالم و دیابتی در مقایسه با مصرف قند می شود. یک مطالعه بر روی بیماران دیابتی نوع 2 که عسل طبیعی مصرف می کنند نشان می دهد که وزن بدن ممکن است کاهش یابد و چربی خون و گلوکز نیز کاهش یابد.

همچنین شواهد قابل‌توجهی نشان می‌دهد که عسل در مدیریت دیابت مفید می باشد. مزایای آن می تواند کنترل بهتر وضعیت هیپرگلیسمی، محدود کردن سایر اختلالات متابولیک و کاهش اثرات مضر آن روی اندام های مختلف باشد که ممکن است عوارض دیابت ایجاد کند. همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که عسل باعث افزایش بیشتر انسولین در مقایسه با ساکارز می شود.

به علاوه شکر  در مقایسه با عسل یک محصول تصفیه شده است که از منابع طبیعی مختلف به دست می آید، اما از یک فرآیند تکنولوژیکی پیروی می کند که منجر به یک ماده تقریباً خالص – ساکارز – می شود که در زندگی مدرن، در صنایع غذایی استفاده می شود.

وقتی در مورد شکر تصفیه شده صحبت می کنیم، به راحتی می توان ترکیب شیمیایی دقیق را بیان کرد، اما در مورد عسل، باید جنبه های بسیاری را در مورد ترکیب آن در نظر گرفت.

خاستگاه گیاه شناسی و جغرافیایی، ترکیبات و خواص خاص همه انواع عسل ها را تعیین می کند. چندین نوع عسل از نقاط مختلف جهان ناهنجاری های متابولیک را در بیماران دیابتی نوع 1 و 2 بهبود می بخشد.

در پاسخ به سوال اصلی مطالعه، درست است که عسل ممکن است به عنوان یک عامل ضد دیابت بالقوه استفاده شود که پتانسیل کاهش عوارض دیابت را دارد، اما عسل هم مانند شکر و سایر مواد قندی دارای شیرینی است و استفاده بیش از حد عسل برای دیابتی ها می تواند خطرناک باشد و آنها را با مشکلات جدی مواجه کند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله « بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی » مراجعه کنید.

آیا خوردن عسل برای دیابت مفید است؟

مطالعات نشان می دهد که خوردن عسل در حد اعتدال، می تواند فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد. برای این منظور میتوان از عسل برای دیابت آنان استفاده نمود. در ادامه چند مورد آن را با هم بررسی می نماییم.

سطح انسولین را افزایش می دهد

انسولین هورمونی است که در پانکراس ساخته می شود و به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

در واقع هنگامی که سطح قند خون شروع به افزایش می کند، سیگنالی برای ترشح انسولین به پانکراس ارسال می شود. سپس انسولین مانند یک کلید عمل می‌کند و سلول‌ها را باز می‌کند تا اجازه دهد گلوکز از جریان خون حرکت کند و به سلول‌ها برای انرژی استفاده شود. در این فرآیند، سطح قند خون کاهش می یابد.

بسته به نوع دیابت، افراد مبتلا به دیابت، یا دیگر انسولین تولید نمی کنند (دیابت نوع 1) یا نمی توانند به درستی از انسولین استفاده کنند (دیابت نوع 2).

در واقع، گلوکز (قند) زمانی که انسولین کافی در خون وجود ندارد یا به درستی توسط بدن استفاده نمی شود در جریان خون باقی می ماند و در نتیجه سطح قند خون بالا می رود.

جالب است بدانید که عسل نسبت به سایر قندها واکنش انسولین بیشتری را تحریک می‌کند. به همین دلیل، برخی افراد حدس می‌زنند که در واقع عسل برای دیابتی ها  مفید باشد.

تحقیقات کلی در مورد این موضوع متناقض بوده است، و تحقیقات بیشتری با کارآزمایی‌های بالینی بزرگ‌تر و طولانی‌مدت مورد نیاز می باشد.

آیا عسل برای زخم دیابت خوب است؟

بیماران دیابتی گاهی اوقات از عوارض مختلفی مانند بیماری شریانی، مشکلات عروقی، زخم و عوارض پا رنج می برند.

علاوه بر فواید سلامتی مصرف عسل برای دیابت، یکی دیگر از کاربردهای مهم آن می تواند در مدیریت زخم های دیابتی باشد. این زخم‌ها مانند زخم‌های معمولی نیستند زیرا دیرتر بهبود می‌یابند یا اصلاً التیام نمی‌یابند که در نهایت منجر به عوارضی می‌شود که داروهای معمولی مؤثر نیستند.

همچنین عسل از زمان های قدیم برای التیام زخم های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است، اما استفاده از عسل در درمان زخم دیابت، اخیراً مورد توجه پزشکان بوده است.

حتی اگر زخم های دیابتی مشابه زخم های بیماران عادی باشد، روند بهبودی در اولی بسیار کند و مشکل ساز است و هزینه های درمانی بسیار زیاد است.

عسل یک کاندید بالقوه برای استفاده در این درمان ها است زیرا در دسترس، طبیعی است.

چگونگی بهبود زخم دیابتی ها

آنتی اکسیدان های موجود در عسل برای دیابتی ها از طریق دو مکانیسم مختلف در زخم عمل می کنند:

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

اول، آنتی اکسیدان ها با میکروارگانیسم ها مبارزه می کنند و عفونت در زخم را کاهش می دهند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

دوم، همان آنتی اکسیدان ها، گونه های فعال اکسیژن و التهاب ناشی از زخم را کاهش می دهند و به روند بهبودی کمک می کنند.

همچنین فعالیت های ضد میکروبی عسل، روند بهبودی زخم ها را در افراد مبتلا به دیابت تسریع می بخشد.

محققان معتقدند که بوی زخم، تشکیل اسکار و کنترل التهاب در مدیریت زخم های دیابتی بسیار مهم است. روند بهبود آهسته در زخم های دیابتی به دلیل بیماری های شریانی محیطی و نوروپاتی محیطی است که در دیابت رخ می دهد.

در واقع رگ های خونی تمایل به کوچک شدن دارند و گردش خون را در نواحی مربوطه کاهش می دهند. اعصاب خون کافی (مواد مغذی) دریافت نمی کنند و ممکن است آسیب ببینند و آسیب پذیرتر شوند.

تحریک رشد بافت هنگام استفاده از عسل به دلیل ترکیب شیمیایی، وجود قندهای قابل جذب، ویتامین ها، اسیدهای آمینه و فنولیک است که باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی در ناحیه زخم می شود .

مطالعات متعدد، شواهدی از درمان موفقیت آمیز عسل علیه زخم های دیابتی در سراسر جهان نشان می دهد که مصرف عسل باعث کاهش درد زخم و اندازه و رفع بو و کاهش زمان التیام زخم می شود و بی خطر بوده و عوارض جانبی ندارد.

همچنین مطالعات اخیر شواهد جدیدی در اثبات اثرات عسل مانوکا در بهبود زخم به ارمغان می آورد.

نتایج گزارش شده توسط نویسندگان، بر اساس ظرفیت این نوع عسل برای بهبود پاسخگویی به آسیب اکسیداتیو و همچنین تحریک تکثیر سلولی، می‌تواند به درک اینکه چگونه عسل مانوکا اثر درمانی خود را بر روی زخم‌ها ایجاد می‌کند، کمک کند.

کلام آخر

همه کارشناسان در مورد اینکه آیا عسل عسل برای دیابت انتخاب خوبی است یا خیر موافق نیستند. تحقیقات نشان می دهد که عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

این ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت که اغلب سطوح بالاتر التهاب در بدن خود دارند، مهم باشد. اما بسیاری از غذاها، آنتی اکسیدان ها را بدون افزایش قند خون شما تولید می کنند.

بنابراین قطعاً برای دریافت این مواد مغذی به عسل نیاز ندارید. شما گزینه های دیگری دارید که برای شما بهتر است. کلام آخر اینکه، از آنجایی که آزمایشات رابطه عسل و دیابت، نتایج متفاوتی داشته و شامل گروه‌های کوچکی از افراد می‌شود، تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه چه مقدار عسل برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطرتر است، مورد نیاز است.

به همین خاطر اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، برای مصرف عسل در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت نمایید.

منابع:

Bobiş, Otilia, Daniel S. Dezmirean, and Adela Ramona Moise. “Honey and diabetes: the importance of natural simple sugars in diet for preventing and treating different type of diabetes.” Oxidative medicine and cellular longevity 2018 (2018).

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران