آب نمک

غرغره آب نمک یک راه موثر برای از بین بردن باکتری ها، کاهش درد و شل شدن مخاط است. غرغره کردن مخلوطی از 1/2 قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب گرم را در نظر بگیرید.

جوش شیرین

غرغره آب نمک رایج تر است، اما غرغره جوش شیرین مخلوط با آب نمک می تواند به کشتن باکتری ها و جلوگیری از رشد مخمرها و قارچ ها کمک کند. محققان، غرغره کردن ترکیبی از 1 فنجان آب گرم، 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1/8 قاشق چایخوری نمک را توصیه می کند.

آب لیمو

لیمو می تواند درد را تسکین دهد و مخاط را تجزیه کند، به علاوه سرشار از ویتامین C است. نوشیدن یک لیوان آب گرم با یک قاشق چایخوری آب لیمو را در نظر بگیرید.

انواع دمنوش ها

دمنوش ها نیز می توانند با تسکین درد، کاهش التهاب یا مبارزه با باکتری ها، گلودرد شما را کاهش دهند. دمنوش هایی از قبیل:

چای نعنا

چای تمشک

چای بابونه

چای سبز

و چای میخک .

همچنین می توان عسل را در چای گرم مخلوط کرد تا اثر تسکین دهنده بیشتری به آن اضافه شود.

به علاوه اگر گلودرد شما با مشکل در بلع، تب و لرز، ناتوانی در نوشیدن مایعات همراه است و به نظر نمی رسد درمان های خانگی مانند عسل کمک کننده باشد، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

سایر خواص و فواید عسل

عسل علاوه بر اینکه یک درمان بالقوه برای گلودرد است، دارای طیف گسترده ای از مزایای احتمالی دیگر است که بخش‌های بعدی با جزئیات بیشتری به این موارد می‌پردازند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ضد میکروبی

بسیاری از محققان معتقدند که عسل خاصیت ضدمیکروبی دارد، به علاوه از بسیاری از آنتی بیوتیک های رایج در برابر باکتری ها، موثرتر می باشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

آنتی اکسیدان

عسل همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالقوه اش شناخته شده است. به گفته محققان، آنتی اکسیدان ها مواد مصنوعی یا طبیعی هستند که ممکن است از برخی از انواع آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که مصرف عسل به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی ممکن است منبع طبیعی آنتی اکسیدان ها و موثر در درمان بیماری ها باشد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

درمان زخم

مردم هزاران سال است که از عسل به عنوان درمان زخم استفاده می کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است  اما شواهد نشان می دهد که عسل ممکن است در تسریع بهبود زخم نقش داشته باشد.

همچنین یک بررسی در سال 2015 نشان داد که عسل سوختگی‌های ضخیم جزئی را سریع‌تر از درمان‌های معمولی التیام می‌بخشد و زخم‌های عفونی پس از عمل را سریع‌تر از ضدعفونی‌کننده‌ها و گاز معالجه می‌کند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ضد سرطان

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از عسل ها ممکن است خاصیت ضد سرطانی از خود نشان دهند.

کلام آخر

عسل به دلیل خواص بالقوه ای که برای سلامتی دارد می تواند یک درمان خانگی عالی برای گلودرد باشد.

متخصصان مراقبت های بهداشتی حتی ممکن است استفاده از عسل را به عنوان خط اول درمان گلودرد پیشنهاد کنند.

اگر سایر داروهای خانگی تسکین مورد نیاز شما را ارائه نمی دهد یا اگر علائم دیگری مانند تب همراه با گلودرد خود را تجربه می کنید، با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله « 8 خاصیت عسل خام بر سلامتی انسان » مراجعه کنید.

منابع

https://health.clevelandclinic.org/honey-for-sore-throat-and-cough/