چرا رنگ عسل کدر میشود؟ | 2 علت کدر بودن عسل

وقتی عسل کدر است، میتواند نشان دهنده؛ اینکه این عسل به این صورت تولید شده است و بر خلاف حالت مایع، بافتی سفت مانند دارد. دوم اینکه عسل شما متبلور شده است.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از رنگ عسل کدر و کرستالیزه شدن و رس کردن عسل طبیعی
بروزرسانی شده در
8 اسفند 1402

عسل به طور کلی جهت عرضه به بازار دو ماهیت تجاری مختلف دارد.

یکی عسل مایع شفاف و دیگری عسل کدر یا خامه ای سفت میباشد. که هر دو نوع عسل را می توان در فروشگاه های بزرگ، مغازه محلی یا زنبوردار بومی خریداری کرد.

عسل کدر معمولاً به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شود، در حالی که عسل مایع و شفاف بیشتر برای دستور العمل ها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چرا رنگ عسل کدر میشود؟

وقتی رنگ عسل کدر میشود، میتواند دو معنی داشته باشد؛

اول اینکه بافت عسل سفت شده و حالت خامه ای پیدا کرده و یا عسل شما متبلور شده است.

عسل خامه‌ای، کدر خریداری می‌شود ولی عسل کریستالیزه فرآیندی است که به مرور زمان برای ذرات قند موجود در عسل اتفاق می‌افتد که باعث کدر شدن عسل میشود. جالب است بدانید که مصرف هر دو نوع عسل، کاملا بی خطر است.

اگر شما هم از علاقه مندان واقعی عسل هستید ولی نمیدانید چگونه و چرا عسل به شکل کدر در می آید، به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید که وقتی عسل کدر است دقیقاً چه معنایی دارد.

علت کدر بودن عسل

وقتی عسل کدر است، میتواند نشان دهنده دو چیز باشد؛

 اول اینکه این عسل به این صورت تولید شده است و بر خلاف حالت مایع، بافتی سفت مانند خواهد داشت.

دوم اینکه عسل شما متبلور شده است، یعنی ذرات شکر موجود در عسل، جامد شده اند و قوام سخت و ظاهری کدر به جا می گذارد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

کدر بودن عسل خریداری شده

عسل مایع و شفاف بیشتر از عسل کدر موجود میباشد. این عسل طلایی شفاف است که معمولاً در راهروی فروشگاه ها و سوپرمارکت محلی شما یافت میشود و در ظروف ریخته شده و میتوان آن را روی غذا ریخت، در دستور العمل ها استفاده کرد و برای شیرین کردن نوشیدنی ها از آن استفاده نمود.

از طرف دیگر عسل کدر به دلیل قوام سفتی که دارد، بیشتر به عنوان چاشنی غذاهایی مانند کروسان، نان تست و کیک استفاده میشود.

جالب است بدانید که فرآیند رسیدن به عسل کدر و سفت شامل هم زدن عسل خام با یک “دانه” است. “دانه” مقدار کمی عسل از قبل خامه شده است که به شروع روند کمک میکند.

یک تصور غلط رایج این است که عسل خامه ای حاوی لبنیات است. این درست نیست بلکه عسل خامه ای و سفت در واقع عسل مایع خامی است که به قوام سفت تری رسیده است. در واقع فرآیند تولید با افزودن ذرات هوا، کریستال های قند درون عسل را مختل میکند. این ذرات هوا باعث میشود عسل کدرتر و سفیدتر به نظر برسد و در عین حال قوام خامه ای و سفتی خود را نیز داشته باشد.

کدر شدن عسل کرستالیزه

عسل کریستالیزه زمانی است که ذرات قند درون عسل شروع به جامد شدن کرده و ترکیبی بلوری مانند ایجاد کنند.

نگران نباشید مصرف این عسل کاملاً بی خطر است زیرا دانه های قند موجود در عسل در اثر تغییر شیمیایی یا هر چیز دیگری ایجاد نمیشود. بلکه این یک فرآیند بسیار طبیعی برای عسل بوده و صرفاً مرتب سازی مجدد مولکول های درون ماده است که با کمی حرارت دادن میتوان این فرآیند را معکوس کرد و عسل را به حالت اولیه آن تبدیل کرد.

در واقع عسل کریستالیزه شده به دلیل وجود دانه های آن کدر میشود. برخی از انواع عسل میتوانند سریعتر از سایرین متبلور شوند، با این حال  این فرآیند، به شدت به دمای نگهداری عسل شما نیز بستگی دارد.

احتمال کریستالیزه شدن عسلی که در شرایط سرد نگهداری شده بسیار بیشتر از عسلی است که در کمد نگهداری میشود.

جالب است بدانید که اگر عسل خود را در یخچال نگه دارید، احتمالاً سریعتر از زمانی که آن را در انباری یا در دمای اتاق نگهداری کنید، متبلور میشود. در واقع میانگین دمای اتاق 68 درجه فارنهایت است و در زمستان احتمال متبلور شدن عسل، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، بنابراین از این تغییر در ذخیره سازی عسل خود آگاه باشید زیرا ممکن است در زمستان سریعتر متبلور شود.

همان طور که گفته شد، شرایط سرد باعث میشود عسل سریعتر متبلور شود زیرا گلوکز موجود در عسل بسیار سریعتر از دماهای گرمتر از آب جدا میشود. در فصل زمستان هم، عسل درون کندوها نیز میتواند این فرآیند را طی کند.

اگر عسل شما در حال متبلور شدن است، میتواند نشان دهنده این باشد که عسل شما یک محصول فرآوری شده بسیار کمتر و سرشار از مواد مغذی طبیعی است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

آیا خوردن عسل کدر خوب است؟

عسل کدر چه خام باشد، چه خامه ای یا کریستالیزه، برای خوردن کاملا بی خطر است و میتوانید آن را بدون نگرانی مصرف کنید. زیرا عسل یک ماده نگهدارنده است و میتواند هزاران سال باقی بماند.

همچنین استفاده انسان از عسل به هشت هزار سال پیش برمی‌گردد که توسط سوابق موجود در نقاشی‌ های قدیمی غار کشف شده است و مصریان از آن به دلیل خواص درمانی اش به طور مقدس استفاده میکردند.

علاوه بر این، عسل یک عامل شفابخش است و حاوی آنتی اکسیدان ها و آنزیم های زیادی است که سرشار از مواد مغذی برای بدن و پوست انسان نیز میباشد.

بحث های زیادی در مورد پاستوریزه کردن عسل وجود دارد و اینکه آیا این یک فرآیند ضروری برای مصرف انسان است؟ این به این دلیل است که فرآیند پاستوریزه کردن می‌تواند بسیاری از فواید عسل را از بین ببرد.

بنابراین، واقعاً باید این سؤال مطرح شود که آیا خوردن عسل شفاف یا کدر مناسب است و چرا آن را پاستوریزه کنیم؟

البته خوردن عسل شفاف نیز کاملاً بی خطر است و پاستوریزه کردن آن، به سادگی عسل را تمیزتر نشان میدهد. با این حال، این بدان معنا نیست که برای شما بهتر است.

عسل کدر هم، به شکل مایع خام خود، بهترین نوع عسلی است که میتوانید برای بهره مندی از تمام فواید سلامتی که دارد، آن را مصرف کنید.

همچنین مهم است که بدانید عسل خامه ای یا کدر با عسل خام یکی نیست.

در واقع عسل خامه‌ای، فرآیندی است که عسل را غلیظ‌تر می‌کند و ذرات هوا را به آن اضافه شده که به نوبه خود عسل را سفید و کدر می‌کند و قوام محکمی دارد در حالی که عسل خام عسلی است که در طبیعی ترین شکل خود از کندوهای عسل به دست می آید.

جالب است بدانید که در صورت تمایل می توانید عسل خام را خامه بزنید.

زنبورداران ممکن است این کار را با عسل خام خود نیز انجام دهند، زیرا برخی افراد عسل خامه ای را به عسل مایع ترجیح می دهند.

به این ترتیب آنها می توانند هم عسل مایع خام و هم عسل خامه ای خام را ارائه دهند. عسل خامه ای خام همان فواید سلامتی عسل مایع خام را دارد.

باید این نکته را بدانید که عسل خامه ای که در سوپرمارکت پیدا می کنید، پاستوریزه شده است.

برخی افراد عسل خامه‌ای تولید شده را با این اشتباه می‌گیرند که برای شما بهتر از عسل مایع پاستوریزه است. این نظر درست نیست، زیرا عسل خامه ای پاستوریزه به اندازه عسل مایع پاستوریزه فواید سلامتی خود را از دست داده است.

اگرچه عسل خام و پاستوریزه تفاوت‌های سلامتی خود را دارند، اما مصرف هر دو کاملاً مناسب است چه از نظر ظاهری کدر باشند یا شفاف.

به طور خلاصه، این ظاهر عسل نیست که می تواند تعیین کند که کدام یک برای شما بهتر است.

این کاملاً مربوط به فرآیندی است که طی آن برای رسیدن به کمدها و قفسه های شما طی شده است.

پس همیشه برچسب های عسل را بررسی کنید و به دنبال مزارع و زنبورداران محلی باشید تا بهترین انواع عسل را پیدا کنید.

چگونه کدر بودن عسل را برطرف کنیم؟

رفع کدری عسل، بستگی به علت کدر شدن آن دارد.

اگر عسل خامه‌ای خریداری کرده‌اید، ظاهر کدر آن قابل تغییر نیست. اما اگر در کمد خود عسل متبلور شده دارید، می توانید این نوع عسل کدر را با مقداری حرارت به حالت اولیه برگردانید.

شما باید مقداری آب را با استفاده از کتری یا اجاق گاز گرم کنید.

سپس درب شیشه عسل خود را محکم ببندید و در آب قرار دهید.

فقط مطمئن باشید که آب به داخل عسل نمی رسد زیرا می تواند عسل شما را آلوده کرده و باعث تخمیر آن شود و این تنها موردی است که عسل شما خراب می شود.

سپس بعد از 15 دقیقه غلظت عسل خود را بررسی کنید و مطمئن شوید عسل به حالت اولیه خود برگشته است.

حال اگر عسل شما تا حد زیادی متبلور شده است، چند بار تلاش کنید تا آن را به حالت مایع برگردانید.

جالب است بدانید، هنگامی که عسل شما گرم شد و به حالت مایع خود بازگشت، دیگر در اثر تبلور کدر نخواهد شد.

توصیه می شود هرگز عسل کریستالی شده خود را در مایکروویو قرار ندهید، زیرا این کار می تواند مواد مغذی آن را از بین ببرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر عسل مایع خام خریداری کرده اید و ظاهری کدر دارد، این چیزی نیست که بتوانید آن را تغییر دهید.

زیرا این دقیقاً ظاهر این نوع عسل است. عسل در شکل خام خود به طور طبیعی کدر و مه آلود است. این جایی است که تمام مواد مغذی وجود دارد، بنابراین اگر عسل شما شفاف نیست نترسید و با خیال راحت از آن استفاده کنید.

کلام آخر

اگر قبلاً این سؤال را از خود پرسیده اید که «چرا رنگ عسل کدر میشود»، نگران نباشید زیرا خوردن آن کاملا بی خطر و خوشمزه است.

در واقع عسل به دلایل مختلف از جمله تبلور عسل یا اضافه شدن هوا به آن و ایجاد عسل خامه ای می تواند کدر شود که مصرف عسل کدر فارغ از علت آن کاملا بی خطر می باشد.

همچنین این نکته در نظر داشته باشید که که نوع عسل و آنچه از آن ساخته شده است نیز می تواند بر رنگ، بافت و ظاهر عسل شما تأثیر بگذارد.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران