کدوم عسل برای کبد چرب خوبه؟ | عسل و کبد چرب

مسئله عسل برای کبد چرب یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامتی و پزشکی است که می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند سیروز و سرطان کبد شود. بنابراین، اهمیت یافتن ...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تاثیر عسل برای کبد چرب در سلامتی زنان
بروزرسانی شده در
17 فروردین 1403

موضوع عسل برای کبد چرب یکی از موضوعات مهم و جالب در حوزه سلامتی و پزشکی می باشد.

کبد چرب یکی از مشکلات شایعی است که در جوامع مختلف به ویژه در کشور ما ایران، با افزایش نرخ چاقی و بی‌حرکتی، رو به رو شده است.

این مشکل می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند سیروز و سرطان کبد شود و بنابراین، اهمیت یافتن راه حل‌هایی برای پیشگیری و درمان این مشکل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل و کبد

طب سنتی عسل را برای درمان بیماری های مختلف کبد توصیه می‌کند. زیرا قندهای فراوان عسل به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره می‌شوند. گلیکوژن، انرژی کبد را زیاد می‌کند تا بتواند حالت تعادل را به وجود آورده و مواد سمی و سموم میکروبی را از بین ببرد. میاسنیکوف و لوگینوف تأیید می‌کنند که در سال های اخیر برای درمان بیماری های کبد و مجاریهای کبد و مجاری صفراوی از عسل به صورت جدی استفاده کرده اند.
والترستامبولیو تأکید میکند که عسل باید در رژیم های ویژه غذایی بیماران کبدی و صفراوی وارد شود.
عسل به دلیل سرشاربودن از مواد معدنی، اسیدهای آلی و آنزیم ها موجب فعال کردن کبد جهت انجام وظایف و امورا ت خود شده که بسیار مفید می‌باشد
ضمناً اگر مقداری گرده گل و ژل رویال به آن اضافه شود برای درمان بیماری های کبدی بسیار ارزشمند و سودمندتر است.
شیرم دانشمند معروف از محلول عسل برای درمان التهاب عفونی کبد و التهاب کیسه ی صفرا استفاده کرده است متعاقباً التهاب یرقان کاهش یافته و تجمع خون در کبد (احتقان کبدی) از بین رفت. کخ دانشمند مشهور دیگر، نقل می‌کند که اگر عسل به صورت محلول در ورید تزریق شود، نقشی جالب در فعال کردن وظایف کبد متابولیسم قندها خواهد داشت.
از دیدگاه کخ؛ وجود فاکتور گلیلوتیل در عسل که موجب بهبود عملکرد قلب، کبد و خون در بدن می‌شود علت این امر می‌باشد
دکتر عادل قندیل و خانم اسماء منير با انجام آزمایش های متعدد روی موش ها، به شواهدی مبنی بر تأثیر عسل بر مسمومیت های کبدی دست یافتند
این پژوهشگران به آن‌ها الکل اتیلک و متیل کلرید کربن را که اختلال‌های زیادی در وظایف کبد ایجاد می‌کند، دادند. سپس موش‌ها را به سه گروه تقسیم کرده بودند. گروه اول بدون درمان ماندند، گروه دوم عسل را از دهان خوردند و مجموعه‌ای از گروه سوم با هپارین و برخی دیگر از این گروه با آب مقطر تحت درمان قرار گرفته‌اند.
نتایج این آزمایش نشان داد که همه‌ی موش‌ها بعد از دو هفته مرده‌اند به غیر از گروه دوم که عسل خورده بودند که ۹۰% از آن‌ها زنده ماندند.
بطور معمول کبد موش ها عملکرد عادی خود را دارند. این درحالی است که حتی 60% موش های درمان شده با هپارین نیز زنده ماندند
تجارب فوق تماما مستندات و گواهی است بر اهمیت نقش عسل در درمان مسمومیت های کبدی که هرکدام نیز به خوبی نشان داده شده است
عسل برای کاهش فشار خون و همچنین ذخیره سازی گلیکوژن در کبد و نیز فعال سازی سلول‌های کبدی و غلبه بر رسوبات چربی در آنها نیز سودمند است.
یک قاشق غذاخوری از بلوط پوست کنده را خوب پودر کرده و سپس در یک فنجان عسل ممزوج کنید. به مدت ۱۵ روز ناشتا و به طور مستمر، آن را مصرف کنید. این شیوه برای درمان بیماری‌های کبد به گونه‌ای عجیب مفید است.

عسل و کبد چرب

عسل به عنوان یک ماده طبیعی و خوشمزه، از خصوصیاتی برخوردار است که می‌تواند در کاهش چربی کبد و بهبود عملکرد آن مؤثر باشد.

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم عسل می‌تواند به کاهش سطح چربی‌های ناشی از مصرف غذاهای پرچرب و ناسالم کمک کند و در نتیجه، به بهبود وضعیت کبد کمک می کند.

همچنین، عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند در کاهش التهابات کبد و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از استفاده از مواد مخدر و الکل مؤثر باشد.

لطفا توجه داشته باشید که این مقاله فقط برای افرادی است که از بیماری کبد چرب غیر الکلی

(Non-alcoholic fatty liver disease: NAFLD)، بدون هیچ گونه عارضه دیگری مانند دیابت رنج می برند، می باشد.

پس اگر دیابت یا هر عارضه دیگری همراه با NAFLD دارید، بیشتر تحقیقات ذکر شده در این مقاله ممکن است در مورد شما صدق نکند.

پس با ما همراه باشید تا مزایای استفاده از عسل برای کبد چرب را بررسی کنیم.

آیا عسل برای کبد چرب مضر است؟

از زمان های قدیم عسل به دلیل خواص درمانی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی اش معروف بوده است. در گذشته های نه چندان دور، عسل را مستقیماً روی زخم ها می زدند تا سریع تر بهبود یابد.

چه عسلی برای کبد چرب خوبه؟

مطالعات متعددی وجود دارد که فواید مصرف عسل برای کبد چرب و بیماری های تابعه آن را نشان داده است که چند مورد آن را با هم بررسی می‌کنیم.

عسل از آسیب کبد محافظت می کند

جالب است بدانید که کبد به کمک صفرا به هضم غذا کمک می کند.

با این حال، اگر چیزی مجرای صفراوی را در بدن مسدود کند، می تواند منجر به آسیب شدید کبدی شود.

در مطالعه ای که در سال 2008 منتشر شد، عسل در واقع از آسیب کبدی ناشی از چنین شرایطی جلوگیری می کند.

این خاصیت می‌تواند از عسل برای کبد چرب و مشخصا برای افرادی که از کبد چرب رنج می‌برند نیز مفید باشد.

عسل به کنترل سطح قند خون کمک می کند

یک مطالعه اخیر توسط محققان نشان داده است که سطوح بالای قند خون منجر به افزایش تورم سلول‌های کبدی می‌شود، که وضعیت کبد چرب را حادتر می کند.

عسل به طور طبیعی حاوی فلاونوئیدهایی است که اثرات مثبتی بر مقاومت به انسولین، التهاب و استرس اکسیداتیو دارد که همگی برای کبد مفید هستند.

عسل همراه با فلاونوئیدها دارای ترکیب متعادلی از گلوکز و فروکتوز است که شرایط ذخیره سازی گلیکوژن بهینه را در سلول های کبدی فراهم می کند و در نتیجه قند خون را بهتر کنترل می کند.

حفاظت از کبد در برابر مواد شیمیایی

مطالعات نشان داده اند که می‌توان از عسل برای کبد چرب در برابر مواد شیمیایی سمی محافظت کند، بنابراین از استرس و آسیب کبد جلوگیری می کند.

عسل به هضم غذا کمک می کند

عسل منبعی از باکتری های خوب است که به هضم غذا کمک می کند.

میزان بالای باکتری های خوب روده با محافظت از کبد در برابر استرس و آسیب به کبد کمک می کند و عسل خام حاوی 10 گونه مختلف از این باکتری های سالم می باشد.

اکنون که فواید بالقوه عسل برای کبد چرب را مشخص کرده‌ایم، بیایید دریابیم که چگونه عسل را در بهبود کبد چرب خود به کار ببریم.

محافظت از کبد در برابر آسیب انسداد صفرا

صفرا یک مایع گوارشی است که در کبد ساخته می شود و از مجاری صفراوی خاصی عبور کرده و در کیسه صفرا جمع می شود تا به هضم غذا کمک کند.

مشکلات رایجی مانند سنگ کیسه صفرا، التهاب یا حتی تومورها می توانند مجاری صفراوی را مسدود کرده و باعث آسیب به کبد شوند.

استفاده از عسل به عنوان یک روش طبیعی برای محافظت از صفرا می‌تواند به دلایل زیر موثر باشد:

اولاً، عسل دارای خواص ضد‌باکتریایی است که می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های صفرا موثر باشد.

 با مصرف منظم عسل، می‌توان از بروز التهاب‌ها و عفونت‌های مختلف در صفرا جلوگیری کرد.

ثانیاً، خواص ضد‌التهابی عسل می‌تواند به تسهیل فرایندهای تصفیه خون و حذف سموم از بدن کمک کند. این خواص می‌توانند به بهبود عملکرد صفرا و جلوگیری از اختلالات آن کمک کنند.

سوماً، عسل دارای خواص ضد‌اکسیدانی است که می‌توانند در حفظ سلامتی سلول‌های صفرا موثر باشند. این خواص می‌توانند از آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس این ارگان جلوگیری کرده و به حفظ عملکرد صحیح آن کمک کنند.

جالب است بدانید که مصرف عسل با محافظت از صفرا و تقویت کبد، در درمان کبد چرب بسیار موثر می باشد.

خوردن چه مقدار عسل برای کبد چرب مفید است؟

در بخش قبل، فواید خوردن عسل برای کبد چرب را مطرح کردیم. با این حال، بدون اینکه بدانید چه مقدار عسل برای خوردن آن بی خطر است، ممکن است در نهایت به خوردن بیش از حد عسل منجر شود و در واقع به کبد خود آسیب برسانید.

در نظر داشته باشید که نه تنها مصرف بیش از حد عسل برای کبد چرب فایده‌ بیشتری ندارد، بلکه باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه و حتی اسهال نیز می شود. بنابراین توصیه می کنیم نوع مناسب عسل را حداکثر 5 روز در هفته و حداکثر 1/2 تا 1 قاشق چایخوری در روز مصرف کنید.

همچنین توجه داشته باشید که هر عسلی که مصرف می کنید، باید در مصرف کربوهیدرات و قند روزانه خود حساب کنید.

در واقع مصرف مقادیر زیاد عسل می تواند به کبد شما آسیب جدی وارد کند، پس در حد اعتدال مصرف کنید تا به درمان کبد چرب شما کمک کند.

بهترین عسل برای کبد چرب

همه عسل ها برابر نیستند.

در واقع، بیشتر عسل های خریداری شده از فروشگاه های زنجیره‌ای، صنعتی و فرآوری شده و حاوی قندهای اضافه شده بیش از حد است و از این رو، نمی‌توانند این نوع عسل برای کبد چرب مفید باشند.

مهمترین چیزی که هنگام خرید عسل باید به آن توجه کنید این است که عسل باید خام و طبیعی باشد.

در واقع عسل خام حاوی هیچ گونه قند افزودنی نیست و فرآوری نشده، جوشانده یا پاستوریزه نشده است. در حالت ایده آل، عسل خام فقط عسلی است که بلافاصله پس از گرفتن آن از زنبورها بسته بندی می شود پس می تواند برای بهبود بیماری شما مفید باشد.

کلام آخر

با توجه به این مطالب، به نظر می‌رسد که مصرف عسل برای کبد چرب به عنوان یک راهکار طبیعی و ایمن برای کاهش چربی و بهبود عملکرد آن می‌تواند مفید باشد.

البته، لازم به ذکر است که هر گونه تغییر در رژیم غذایی و مصرف مواد طبیعی باید با مشورت پزشک متخصص و تحت نظر او انجام شود تا از ایمنی و موثر بودن این روش‌ها اطمینان حاصل شود.

به طور کلی، می‌توان گفت که مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات عسل برای کبد چرب و بهترین شیوه مصرف آن نیاز است، اما از آنجایی که عسل دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است، مصرف معقول و متعادل آن می‌تواند به بهبود وضعیت کلی سلامتی کمک کند.

منابع:

مقاله مواظب کبد خود باشید، مجله بهداشت مسکو

کتاب زنبورها و طب؛ نوشته ایوریش – به نقل از Chuvin

مقاله لمپ در مجله Der Chirurg چهارمین کنفرانس بین‌المللی طبی اسلامی، کویت

https://fixfattyliver.com/is-honey-ok-to-eat-for-fatty-liver-nafld/

https://www.livestrong.com/article/478981-is-honey-good-for-your-liver/

 

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران