ریختن عسل روی فرش | چگونه عسل را از روی فرش پاک کنیم؟

ریختن عسل روی فرش و مواد مصنوعی، مشکل بسیاری از افراد می‌باشد ولی اگر از ترفندهای صحیح زیر در مورد نحوه بیرون آوردن آن از فرش پیروی کنید، می‌توانید بدون...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از ریختن عسل روی فرش با یک قاشق چوبی عسلی
بروزرسانی شده در
14 فروردین 1403

ریختن عسل روی فرش و مواد مصنوعی، مشکل بسیاری از افراد میباشد ولی اگر از ترفندهای صحیح زیر در مورد نحوه بیرون آوردن آن از فرش پیروی کنید، می‌توانید بدون دردسر، جای لکه‌های آن روی فرش را با چند تکنیک ساده از بین ببرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

همانطور که همه ما می دانیم، عسل از انواع مختلفی از قندها ساخته شده است. در حالی که هر ذره از این مواد، عسل را فوق‌العاده خوشمزه، غلیظ، چسبناک و لذت بخش می‌کند، اما به چالش تمیز کردن عسل از روی فرش، نیز می افزاید. در واقع عسل به دلیل حاوی قند بسیار، لزج است و آب داخل آن با قند ترکیب شده و اتصال هیدروژنی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود چسبیدن عسل به فرش می‌شود.

پس بهتر است یاد بگیرید که درصورت ریخته شدن عسل روی فرش، چگونه آن را پاک کنید تا بتوانید با هر تهدیدی از ریزش عسل، روبرو شوید.

ما در این مقاله، چندین روش پاک کردن عسل از روی فرش را ذکر کرده‌ایم که می‌توانید در صورت نیاز از آن بهره‌مند شوید.

چگونه عسل را از روی فرش پاک کنیم؟

روش‌های مختلفی برای پاک کردن عسل روی فرش وجود دارد که در ادامه، چند مورد از موثرترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

پس با ما همراه باشید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ترکیب لیمو و آب

قبل از اینکه وقت خود را روی روش‌های پیچیده‌ای بگذارید، ابتدا یک روش ساده و سریع، یعنی مخلوط آب و لیمو را امتحان کنید،گام های زیر را پیروی کنید و ببینید که این روش می تواند عسل را از روی فرش شما پاک کند.

عسل اضافی را بردارید

با پاک کردن مقادیر اضافی عسل روی فرش شروع کنید. برای این کار می‌توانید از یک چاقو یا قاشق استفاده کرده و عسل را از روی فرش برداشته و جمع کنبد.

محلول جادویی را تهیه کنید

با آب ولرم، مایع ظرفشویی دستی و چند قطره لیمو، محلولی جادویی تهیه کرده و در کاسه یا اسپری ریخته و از آن استفاده کنید.

منطقه آسیب دیده را لکه برداری کنید

بهتر است از یک کاسه برای تهیه محلول جادویی استفاده کنید.

یک پارچه سفید تمیز را به محلول آغشته کرده و از آن پارچه برای اسفنج کردن ناحیه آسیب دیده استفاده کنید و به آرامی فرش لکه دار را مالش دهید تا همه عسل از روی فرش پاک شود.

حال اگر از اسپری استفاده می‌کنید، مایع را روی لکه اسپری کرده و ناحیه را به اندازه کافی مرطوب کنید و با پارچه تمیز لکه عسل روی فرش پاک کنید.

محلول اضافی را جذب کنید

پس از بین بردن لکه، تمام محلول فرش را با پارچه تمیز، جذب کرده و  وقتی کارتان تمام شد، فرش را بشویید و بگذارید به درستی خشک شود. همچنین برای تسریع روند کار می‌توانید از یک سشوار استفاده کنید. در غیر این صورت، رطوبت ممکن است به فرش شما آسیب برساند.

علاوه بر این، قطره لیمو باعث واکنش اسیدی می‌شود، بنابراین ماندن محلول برای مدت طولانی روی فرش ایده خوبی نیست و باید به سرعت شسته شود.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

آمونیاک

ممکن است به نظر نرسد که عسل روی فرش لکه‌های سختی ایجاد کند، اما اگر فوراً عسل را پاک نکنید، مطمئناً یک لکه قابل مشاهده روی فرش شما باقی می‌ماند. جای نگرانی نیست زیرا شما می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های سخت، از محلول آمونیاک طبق گام‌های زیر، استفاده نمایید.

محلول آمونیاک را تهیه کنید

برای تهیه محلول آمونیاک، دو قاشق غذاخوری آمونیاک را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. فقط مراقب باشید از آمونیاک حاوی سفید کننده استفاده نکنید زیرا چند ثانیه طول می‌کشد تا سفید کننده، فرش شما را بسوزاند.

همچنین آمونیاک و سفید کننده یک واکنش شیمیایی ایجاد کرده و یک گاز سمی آزاد کرده که مضر می‌باشد.

با استفاده از محلول، لکه برداری کنید

یک اسفنج یا پارچه سفید تمیز را به محلول آمونیاک آغشته کرده و به آرامی بر لکه عسل روی فرش بمالید و سپس با استفاده از پارچه یا اسفنج لکه برداری را از روی فرش انجام دهید.

منطقه را خشک کنید

پس از پاک شدن لکه عسل روی فرش، محل آن را با یک پارچه خشک و تمیز دیگر مرطوب کرده و تمام محلول را از سطح فرش پاک کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ مخلوط آمونیاکی روی فرش باقی نمانده است زیرا باقیمانده آن می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ترکیبات خانگی

هنگامی که محصولات تجاری بی فایده می‌شوند، روش ها و مواد خانگی به کمک شما می‌آیند. دسته‌ای از مواد معمولی طبق گام های زیر می‌توانند لکه های عسل روی فرش شما را پاک کنند.

همه چیز را مخلوط کنید

فقط یک بطری اسپری بگیرید و آن را با یک فنجان سرکه سفید، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب گرم پر کنید. سپس بطری را به خوبی تکان دهید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

با استفاده از محلول، لکه برداری کنید

مخلوط را روی لکه اسپری کرده و بگذارید 10-15 دقیقه بماند.

جوش شیرین یا سرکه سفید بی خطر است و هیچ ماده مضری ندارد. بنابراین این مخلوط در این دقایق به الیاف فرش شما آسیب نمی‌رساند.

اکنون، از یک برس نرم استفاده کنید و ناحیه را به آرامی بشویید. خواهید دید که لکه عسل روی فرش به سرعت پاک می‌شود.

در آخر محل لکه را با یک پارچه خشک، پاک کنید تا رطوبت آن پاک شود و به این ترتیب لکه های عسل را از روی فرش خود پاک کنید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

چگونه عسل خشک شده را از روی فرش پاک کنیم؟

عسل خشک شده، چالش برانگیزترین ماده به خصوص از پارچه‌های مصنوعی می‌باشد اما امیدواریم که این روش بتواند شما را از دردسر آن خلاص کند.

برای پاک کرده لکه‌های عسل خشک شده، فقط کافی است مراحل زیر را اجرا کنید:

  • پارچه سفید تمیز را با آب جوش مرطوب کنید.
  • پارچه را روی عسل خشک شده بگذارید که این عمل به آب شدن سریع عسل کمک می‌کند.
  • با استفاده از یک قاشق، عسل آب شده را بردارید.
  • چند ورق خشک کن تهیه کنید و محل لکه را برای آخرین بار تمیز کنید.
  • علاوه بر استفاده از ورق های خشک کن، در این مرحله می توانید از یکی از روش های لکه برداری عسل در قسمت قبل استفاده کنید.
  • اگر آب جوش آنطور که می‌خواهید کار نمی‌کند، می‌توانید با احتیاط، از اتو روی پارچه استفاده کنید تا حرارت بیشتری برای آب کردن عسل روی فرش  تولید کند.
پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ساده ترین راه برای پاک کردن عسل روی فرش چیست؟

برای مقابله با ریختن عسل روی فرش، به راه حلی نیاز دارید که سریع، کارآمد و بدون زحمت باشد و بهترین راه حل برای چنین شرایطی، ورق های خشک کن خواهد بود. در واقع ورق های خشک کن به طور شگفت انگیزی برای تمیز کردن عسل از روی فرش یا پارچه عمل می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید پس از برداشتن عسل اضافی با قاشق، ناحیه مورد نظر را با یک ورق خشک کن پاک کرده تا با طرح جاذب خود، بیشتر عسل را از روی فرش شما خارج کند.

به خاطر داشته باشید که این ورق‌ها در از بین بردن لکه‌ها چندان مناسب نیستند، اما می‌توانند بیشتر باقیمانده‌ها را از بین ببرند، بنابراین یک لکه، به یک مشکل کوچک تبدیل می‌شود که می‌توانید به راحتی آن را برطرف کنید.

کلام آخر

در مورد پاک کردن عسل از روی فرش، باید ابتدا به این نکته توجه کنیم که عسل یکی از مواد چسبناک بوده و به سختی پاک می‌شود. بنابراین برای پاک کردن آن از روی فرش باید از روش‌های مناسب و موثر استفاده کرد.

ابتدا باید عسل خشک شده را با یک ابزار تیز و نرم مانند چنگال یا قلم مو یا قاشق برداشت و سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب و مایع پاک‌کننده مناسب، مانند محلول آب و لیمو یا محلول آمونیاک، روی نقطه عسلی فشار داده و آن را پاک کرد. سپس با استفاده از پارچه خشک، محل پاک شده را خشک کرده و تمیز کنید. در نهایت می‌توانید از آب ولرم برای شستشوی نهایی استفاده کنید تا اثرات مایع پاک‌کننده را از روی فرش بردارید.

موارد فوق الذکر همگی به منظور حفظ و حراست از فرش و جلوگیری از آسیب دیدگی آن می‌باشد. در نهایت، اگر هنوز عسل باقی مانده باشد، بهتر است از خدمات یک شرکت تمیز کننده حرفه‌ای فرش استفاده کنید تا از آسیب دیدگی فرش جلوگیری شود.

با این روش‌ها می‌توانید عسل را از روی فرش پاک کرده و فرش خود را در حالت ابتدایی حفظ کنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران