هزار و 25 دلیل برای نوشیدن عرق کاسنی

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
عرق کاسنی طوبی دیجی ایران

عرق کاسنی از گل آبی ارغوانی رنگ زیبایی به نام کاسنی گرفته می‌شود که در مناطق مختلف ایران، مثل آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان فراوان یافت ‌می‌شود.

کاسنی گیاه دارویی بسیار مهمی است که اگر به حد اعتدال مصرف شود، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. در گذشته از عرق کاسنی به عنوان شستشو دهنده کبد و پالاینده خون استفاده می‌کردند.

کاسنی منبعی سرشار از منیزیم، روی، منگنز، کلسیم، فولیک و ویتامین‌های مختلف است که برای سلامت انسان بسیار مهم هستند.

از فواید این عرق گیاهی می‌توان به ضد سرطان بودن، تقویت قلب، افزایش میل جنسی، تقویت گوارش و غیره اشاره کرد. البته مصرف بیش از حد کاسنی در برخی افراد مانند زنان باردار با مشکلاتی همراه است که توصیه می‌شود برای مصرف حتما با پزشکی معتمد مشورت شود.

طبع عرق کاسنی

طبع کاسنی سرد است و مصرف آن برای مقابله اثر گرمی‌جات و معتدل کردن طبع شما بسیار موثر خواهد بود.

خواص عرق کاسنی:

1. خواص عرق کاسنی برای کبد

 

وظیفه سم‌زدایی در بدن ما، بر عهده کبد است. کاسنی به نوسازی سلول‌های کبد کمک کرده و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر، خون را تصفیه می‌کند. این عرق گیاهی پرخاصیت، با کمک به خروج سموم از طریق ادرار، مشکلاتی مثل التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را برطرف می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده، کاسنی قدرت حفاظتی بالایی در برابر سموم کبدی دارد. این موضوع از طریق ماده‌ای به نام تتراکلروکربن ثابت شده است. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که مصرف عصاره کاسنی از طریق کاهش آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) که به‌عنوان شاخص‌های مهم خونی برای بررسی سلامت کبد به شمار می‌روند، نقش مهمی در سلامت کبد دارد. عصاره کاسنی به ویژه به بهبود کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که کاسنی باعث بهبود گردش خون می‌شود و از این طریق، به تسریع فرآیند تصفیه خون کمک می‌کند.

برای پی بردن به اهمیت و نقش کاسنی در بهبود کبد چرب، اینجا را کلیک نمایید.

2. خواص عرق کاسنی برای دیابت

کاسنی، به ویژه ریشه گیاه کاسنی، حاوی ماده‌ای به نام اینولین است. اینولین با تحریک تولید هورمون‌های کنترل کننده قند خون (به صورت غیر مستقیم) نظیر انسولین، نقش مهمی در پیش‌گیری و کنترل دیابت ایفا می‌کند. دیگر مواد موجود در کاسنی باعث می‌شوند که چربی سازی بیش از حد در سلول‌های بدن متوقف گردد.

برخی از تحقیقات نشان داده که مصرف کاسنی باعث برداشت بیشتر گلوکز خون که باعث کنترل قندخون شده و در نتیجه به بهبود بیماری دیابت نیز کمک می‌کند.

3. خواص عرق کاسنی برای قلب

کاسنی، منبعی سرشار از فنول‌هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. این خاصیت مانع از مشکلاتی مثل لخته شدن خون و بی نظمی طپش قلب می‌شود. ترکیبات موجود در کاسنی کلسترول موجود در خون را کاهش می دهد و در نتیجه از بروز بیماری های مختلف قلبی و عروقی پیشگیری می شود.

مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود. 

4. عرق کاسنی، آنتی اکسیدانی قوی

از مهم‌ترین فواید کاسنی و عصاره این گیاه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که این نیز به دلیل حضور ترکیبات پلی فنلی متعدد در این گیاه می‌باشد.

یکی از بیماری‌های کبدی، کلستاز انسدادی است که باعث بالا رفتن غلظت مواد اکسیدانی و التهابی کبد می‌شود. عصاره کاسنی می‌تواند سطح عوامل التهابی را کاهش دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان، از کبد در برابر آسیب‌ها حفاظت کند.

5. خواص عرق کاسنی برای کاهش چربی خون

عناصری از قبیل اینولین در گیاه کاسنی با کاهش سنتز اسیدهای چرب، باعث کاهش سطح‌ تری‌گلسیرید سرمی می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که با مصرف کاسنی می‌توان به طور معناداری شاهد کاهش سطح LDL (کلسترول بد) بود.

ترکیبات موجود در کاسنی، کلسترول مضر جمع شده در خون را کاهش داده و از بیماری‌هایی همچون سکته قلبی و مغزی، پیشگیری می‌کند.

6. خواص عرق کاسنی برای آلرژی

کاسنی با ترکیب های فعال خود می تواند تاثیر عواملی که باعث حساسیت و آلرژی های مختلف می شوند را مهار نماید و این گونه از واکنش های آلرژیک جلوگیری کند.

7. خواص عرق کاسنی برای کاهش وزن

کاسنی دارای فیبر است و در صورتی که به طور منظم مصرف شود، یبوست را درمان کرده و باعث کاهش وزن می‌شود. از طرف دیگر، کاسنی هورمون‌ها را کنترل کرده و باعث احساس سیری در فرد می‌شود.

8. خواص عرق کاسنی برای کاهش استرس و محافظت از نورون‌ها

کاسنی خاصیت آرام‌بخشی دارد و یک مسکن قوی طبیعی می‌باشد و در درمان اضطراب موثر است. این گیاه بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و مانع از استرس می‌شود. همچنین کاسنی مشکلات خواب را بهبود می‌بخشد و کیفیت خواب را بالا می‌برد.

به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از ایجاد آسیب به وسیله رادیکال‌های آزاد اکسیژن بر روی نورون‌ها نیز پیشگیری می‌کند.

9. خواص عرق کاسنی برای ایمنی بدن

کاسنی از طریق افزایش فعالیت بیفیدوباکترها نقش مهمی در ارتقا ایمنی بدن دارد.

10. خواص عرق کاسنی برای تنظیم کلسیم بدن

عصاره کاسنی از طریق افزایش جذب کلسیم می‌تواند بر سطح کلسیم بدن مؤثر باشد.

11. خواص عرق کاسنی برای سرطان

ترکیبات موجود در کاسنی، خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به همین دلیل مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. با مصرف عصاره کاسنی می‌توان از بروز سرطان‌هایی همچون سرطان سینه و روده پیشگیری کرد.

12. خواص ملینی عرق کاسنی

کاسنی غنی از اینولین و فیبر می‌باشد و خواص ملینی نیز دارد.

13. خواص عرق کاسنی برای کلیه و مثانه (ادرار آوری)

کاسنی خاصیت ادرارآوری بسیار بالایی دارد بطوری که مصرف عصاره گیاه کاسنی به ویژه قسمت ریشه آن، باعث افزایش فعالیت کلیوی و در نهایت اثر ادرارآوری شده که باعث دفع سموم و سنگ‌های کلیه و مثانه می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند مسئول بروز این پدیده، ماده‌ای به نام اینولین است. اینولین یک پلی‌فروکتان است که اثرات متعددی نظیر تحریک سیستم ایمنی، کاهش تعداد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از دستگاه گوارش، کاهش خطر پوکی استخوان از طریق افزایش جذب املاح به ویژه کلسیم، کاهش خطر آترواسکلروز از طریق کم نمودن سنتزتری گلیسریدها و اسیدهای چرب در کبد و تعدیل سطح هورمونی انسولین و کلوکاگون دارد.

14. خواص عرق کاسنی برای بهبود درد، وَرَم و کاهش التهاب

کاسنی می‌تواند با مهار عوامل پیش التهابی در بدن (مانند پروستاگلاندین E2 و COX2) اثر بسیار مهمی روی بهبود التهاب‌ها در بدن داشته باشد.

کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد و معمولا برای بهبود دردهای عضلانی و مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده افرادی که از دردهای عضلانی و مفصلی رنج می‌برده‌اند، با مصرف این گیاه دارویی تا حد زیادی بهبود یافته‌اند.

15. خواص عرق کاسنی برای جوش

یکی از مهم ترین و شایع ترین عوارض جانبی مصرف گرمی‌جات جوش زدن پوست، به خصوص پوست صورت است. کاسنی با طبع سرد خود، به خوبی با اثر مواد گرم مقابله کرده و با معتدل کردن طبع شما، جوش‌های ناشی از خوردن گرمی‌جات را درمان می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان طب سنتی، مصرف عرق کاسنی اصل را به عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان جوش تجویز می‌کنند.

16. خواص ضدمیکروبی عرق کاسنی

در سال‌های اخیر آثار ضد میکروبی عصاره گیاه کاسنی بر روی سویه‌های میکروبی بسیاری به اثبات رسیده است.

17. خواص عرق کاسنی برای پوست

کاسنی سرشار از فسفر، آهن و ویتامین c است. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن می‌کند و باعث بهبود مشکلاتی همچون اگزما، جوش و التهاب می‌شود.

18. خواص عرق کاسنی برای افزایش میل جنسی

اثر فوق العاده کاسنی روی کبد، به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند؛ زیرا وظیفه اصلی تنظیم هورمون‌های بدن نیز برعهده کبد است. شواهدی از تاثیر این عرق گیاهی روی افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده نیز وجود دارد که مرتبط با تاثیر این عرق گیاهی روی تنظیم هورمون‌هاست.

عرق کاسنی هورمون‌های بدن را تنظیم کرده و حجم اسپرم را افزایش می‌دهد. این کار باعث افزایش قدرت باروری و میل جنسی ‌نیز می‌شود.

19. خواص عرق کاسنی برای تقویت سیستم گوارش

عرق کاسنی سرشار از باکتری اینولین پروبیوتیکی است که برای بدن بسیار مفید بوده بطوریکه سوزش معده و مشکلات هضم را بهبود می‌بخشند.

20. خواص عرق کاسنی برای سرفه

عرق کاسنی خاصیت خلط آوری بالا دارد. با استفاده از شربت دم کرده ریشه کاسنی، می‎‌توان گلود درد و سرفه‌های خشک را درمان کرد.

21. خواص عرق کاسنی برای کاهش تب

کاسنی سرشار از ویتامین c است و با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، سموم بدن را دفع می‌کند و به صورت طبیعی تب را کاهش می‌دهد.

22. خواص عرق کاسنی برای جلوگیری از پیری

برگ کاسنی سرشار از ویتامین C و E است و به همین دلیل به رفع چین و چروک‌های ناشی از پیری زودرس کمک می‌کند. این گیاه دارویی در حفظ جوانی بسیار موثر است.

23. خواص عرق کاسنی برای دوران بارداری

مصرف کاسنی در دوره بارداری به کاهش فشار خون و تنظیم آن در بارداری کنترل می‌کند. خانم‌هایی که دچار فشار خون در بارداری هستند، می‌توانند با مشورت پزشک از عرق کاسنی استفاده کنند. از سوی دیگر عرق کاسنی ادرارآور است و مثانه‌ها را تقویت پاکسازی می‌کند. به این صورت احتمال بروز عفونت ادرار در بارداری کاهش می‌یابد. 

در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، مقدار مصرف مناسب عرق کاسنی را از پزشک خود بپرسید.

24. خواص عرق کاسنی برای درمان زردی در کودکان

زردی یکی از رایج‌ترین مشکلات نوزادان است. مصرف کاسنی در دوران بارداری باعث پاکسازی کبد و دفع سموم آن می‌شود و به این طریق از زردی نوزاد پیشگیری می‌کند. 

البته لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد این گیاه در دوران بارداری، خطر سقط به همراه دارد. برای مصرف کاسنی در دوران بارداری بهتر است با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

25. خواص عرق کاسنی برای لوزالمعده (پانکراس)

مطالعات نشان می‌دهند عصاره گیاه کاسنی از بروز علائم التهاب حاد پانکراس جلوگیری می‌کند.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی

در صورت مصرف بیش از حد عرق کاسنی، ممکن است موجب یکی از مشکلات زیر بسته به شرایط افراد ایجاد ‌کند. مشکلاتی عبارتند از:

خطر سقط جنین برای زنان باردار
زایمان زودرس
درد و ترش شدن معده
مشکلاتی همچون تخریب شبکیه چشم
افت فشارخون
افزایش ترشحات صفرا

معجون و ترکیبات رویایی

عرق کاسنی و عرق شاتره

ترکیب عرق شاتره و کاسنی حاوی ویتامین‌های A، E، C، K ، B  است و همچنین ویتامین‌های سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، فیبر، کلسیم، اسیدسیتریک و… را شامل می‌‎شود. ترکیب این شربت برای افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند و یا طبع گرم و خشکی دارند بسیار مفید است. برای درست کردن این شربت عرق کاسنی، عرق شاتره، گلاب، عرق بیدمشک و سکنجبین را با هم مخلوط کنید. همچنین می‌توانید برای طعم بهتر، آب لیمو ترش نیز به آن اضافه نمایید.

عرق کاسنی و ترنجبین

فیلم آموزشی این معجون گیاهی متشکل از؛ عرق کاسنی، عسل طبیعی، ترنجبین و خاکشیر را می‌توانید در این قسمت مشاهده نمایید.

بدون شک شما هم از کیفیت بالای عرقیات کاشان شنیده‌اید. ما تمامی عرقیات گیاهی عرضه شده را با تنوعی بالا و بهترین کیفیت بعد از تست و ارزیابی، به شما عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت عرق کاسنی طوبی ، سفارش این محصول و بهره بردن از خواص آن، روی لینک زیر کلیک کنید.

منابع:

کتاب عرقیات گیاهی و خواص آن ها – نوشته دکتر جواد کرمعلی

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران