میزان کالری عسل | 1 قاشق عسل چقدر کالری دارد؟

عسل به دلیل ویژگی‌هایی مانند آنتی‌اکسیدانی، ضد‌باکتریایی و ضد التهابی، به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی شناخته شده است. اما یکی از مسائلی که ممکن است برای...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از میزان کالری عسل در هر قاشق عسل
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

عسل یکی از محصولات طبیعی و مفید است که از زمان‌های قدیم مورد استفاده انسان‌ها قرار گرفته است. این ماده غذایی خوشمزه و مغذی، به دلیل ویژگی‌هایی مانند آنتی‌اکسیدانی، ضد‌باکتریایی و ضد التهابی، به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی شناخته شده است. اما یکی از مسائلی که ممکن است برای برخی افراد مهم باشد، میزان کالری موجود در عسل است.

محاسبه کالری عسل، به واسطه ترکیب شیرینی و قند موجود در آن، ممکن است برای برخی افراد مهم باشد که ما در ادامه بصورت جامع به آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

میزان کالری عسل چقدر است؟

به طور کلی، هر یک قاشق غذاخوری عسل، حاوی تقریباً ۶۴ کالری است. این مقدار ممکن است برای برخی افراد که در حال رژیم کاهش وزن هستند، مهم باشد. اما باید توجه داشت که عسل حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که از لحاظ سلامتی بسیار مفید است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله “عسل برای لاغری و کاهش وزن، دروغی زیبا یا واقعیتی جذاب” مراجعه کنید.

یک قاشق عسل چقدر کالری دارد؟

محققان معتقدند که 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل دارای ترکیبات زیر می باشد.

کالری: 64

چربی: 0 گرم

سدیم: 0 میلی گرم

کربوهیدرات: 17 گرم

فیبر: 0 گرم

شکر: 17 گرم

پروتئین: 0.1 گرم

پتاسیم: 10.9 میلی گرم

آهن: 0.1 میلی گرم

کلسیم: 1.3 میلی گرم

عسل کالری دارد!

یک قاشق غذاخوری عسل 64 کالری دارد که تقریباً تمام آن از کربوهیدرات به شکل قند تامین می شود.

هیچ چربی در عسل وجود ندارد.

بدون چربی

کالری ناشی از کربوهیدرات ها

کالری موجود در عسل، از کربوهیدرات ها و به ویژه شکر تشکیل شده است.

در واقع عسل، از ترکیب 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز تشکیل شده است که به عنوان یک منبع انرژی قابل هضم برای بدن انسان محسوب می‌شود. از این رو، کربوهیدرات عسل یکی از مهمترین اجزای غذایی آن می‌باشد.

علاوه بر این، کربوهیدرات عسل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است که می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند و به عنوان یک عامل محافظتی در برابر بیماری‌ها و التهاب‌ها عمل می کند و برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می باشد.

عسل حاوی مقادیر کمی پروتئین است که برای تامین نیاز روزانه شما به پروتئین کافی نیست.

پروتئین

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل شامل ویتامین‌های گروه B، کلسیم، مس، آهن، روی و غیره می باشد که عمدتاً از خاک و گیاهان شهدآور به دست می‌آیند.

همچنین کیفیت عسل و میزان مواد معدنی آن بر اساس محل رشد و نحوه فرآوری آن تعیین می شود.

توجه داشته باشید که عسل معمولاً در مقادیر کم مصرف می‌شود که کمک قابل توجهی به تامین نیازهای روزانه ویتامین و مواد معدنی شما نمی‌کند.

کالری هر قاشق عسل

به طور متوسط در یک قاشق چای خوری عسل ۲۱ کالری وجود دارد و این مقدار در هر قاشق غذاخوری عسل، به حدود 64 کالری می‌رسد.

کالری انواع عسل

میزان کالری در انواع عسل یکسان نیستند. بنابراین کالری عسل در هر قاشق غذاخوری می تواند از60 تا 70 کالری متغیر باشد. اما اکثر شرکت ها و تامین کنندگان عسل، از 64 کالری در هر قاشق غذاخوری به عنوان هنجار پذیرفته شده استفاده می‌کنند.

کالری عسل خام در مقابل عسل فرآوری شده

عسل خام، همان عسل پاستوریزه یا فیلتر نشده است و ممکن است کمی گرم شود تا به بسته بندی عسل کمک کند و تقریباً همانطور که زنبورها آن را ساخته‌اند به دست مصرف کننده می‌رسد. اما عسل فرآوری و بسته‌بندی شده را تا 160 درجه فارنهایت حرارت می‌دهند و سپس آن را به سرعت سرد می‌کنند تا پاستوریزه شود.

همچنین عسل فرآوری شده از طریق فیلتر مشبک با فشار بالا پردازش می‌شود تا محصولی شفاف ایجاد شود و همچنین این عمل از کریستالی شدن عسل جلوگیری می‌کند (این فرآوری، تقریباً ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم موجود در عسل خام را تخریب یا از بین می‌برد). اما وقتی صحبت از کالری عسل می شود، محتوای کالری عسل خام و عسل فرآوری شده تقریباً یکسان است و یک قاشق غذاخوری عسل خام و فرآوری شده به طور متوسط همان 64 کالری دارد.

کالری در عسل‌های تقلبی

زنبورهای عسل موجوداتی سخت کوش هستند که از گلی به گل دیگر پرواز می‌کنند و قطرات کوچک شهد را جمع آوری کرده و در شکم خود ذخیره می‌کنند. در آنجا، شهد با آنزیم‌هایی ترکیب می‌شود که شهد را می‌پزد و کربوهیدرات‌های پیچیده را به قندهای ساده (عمدتا فروکتوز و گلوکز) تجزیه می‌کند.

همچنین زنبورها قبل از اینکه عسل را در شان موم زنبور قرار دهند، مقدار زیادی آب را از شهد خارج می‌کنند. وقتی عسل خام و فرآوری نشده می‌خرید، عسل را دقیقاً همانطور که زنبورها درست کرده‌اند، دریافت می‌کنید. متأسفانه برخی از تولیدکنندگان غیراخلاقی برای افزایش فروش، چیزهایی مانند آب قند یا شربت ذرت را به عسل اضافه می کنند. این به عنوان عسل “تقلبی” شناخته می‌شود و باید از آن اجتناب شود.

همان طور که می‌دانید اصالت و کالری عسل از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و عسل تقلبی با کالری بالا از افزودن قند به عسل طبیعی حاصل شده که باعث افزایش کالری و کاهش ارزش غذایی آن می‌شود. این موضوع می‌تواند بر سلامتی افراد تأثیر بسزایی داشته باشد، به خصوص برای افرادی که به دنبال کنترل وزن یا مشکلات سلامتی مانند دیابت هستند.

کالری عسل در مقایسه با سایر

در مقایسه با برخی غذاها، مانند سبزیجات خام، عسل کالری بسیار بالایی دارد. اما کالری بیشتری در یک تکه کیک شکلاتی نسبت به وزن معادل عسل وجود دارد. پس به یاد داشته باشید که عسل یک شیرین کننده است و به همین دلیل باید در حد اعتدال از آن استفاده کرد.

کلام آخر

عسل یک ماده طبیعی و خوشمزه است که از شهد گل و گیاهان تولید می‌شود. این ماده غذایی دارای خواص ضد‌باکتری، ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و به عنوان یک منبع انرژی طبیعی برای بدن شناخته می‌شود. اما یکی از مسائلی که ممکن است برای برخی افراد مهم باشد، میزان کالری عسل است.

با توجه به مطالعات، هر قاشق غذاخوری عسل حاوی حدود ۶۴ کالری است. این مقدار ممکن است برای برخی افراد کمی زیاد به نظر برسد، اما باید توجه داشت که عسل حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای سلامتی بدن ضروری هستند. بنابراین، استفاده از عسل به عنوان یک منبع طبیعی انرژی و مواد مغذی می‌تواند برای بدن مفید باشد. البته برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و یا مبتلا به دیابت می باشند، توصیه می‌شود با مشورت پزشک متخصص عسل را مصرف کنند.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران