موم عسل و یبوست | آیا موم عسل باعث یبوست میشود؟

موم عسل و یبوست مسئله‌ای شایع در بین افراد می‌باشد که می‌توانند به‌طور جدی بر روی کیفیت زندگی و سلامت آنان تاثیر بگذارند. اگرچه این موارد ممکن است به نظر بیاید که بی‌اهمیت هستند، اما اهمیت آنها در بهبود وضعیت سلامتی نقش قابل توجهی است.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تاثیر موم عسل و یبوست در زنان
بروزرسانی شده در
18 اسفند 1402

موم عسل و یبوست مسئله‌ای شایع در بین افراد می‌باشد که میتوانند به‌طور جدی بر روی کیفیت زندگی و سلامت آنان تاثیر بگذارند. اگرچه این موارد ممکن است به نظر بیاید که بی‌اهمیت هستند، اما اهمیت آنها در بهبود وضعیت سلامتی نقش قابل توجهی است.

همانطور که بسیاری از مردم می دانند موم زنبور عسل تنها موم موجود در طبیعت است و از میان هزاران کاربرد تجاری، صنعتی، دارویی و آرایشی آن، یکی از مواردی که دست کم گرفته شده، خوراکی بودن آن و ترکیب موم عسل و یبوست است.

بله، موم زنبور عسل قابل خوردن است. در واقع، در غذاهای بسیاری به کار برده می شود ولی جالب است بدانید که قابل هضم نمی باشد.

در واقع موم زنبور عسل دارای ترکیب شیمیایی پیچیده ای با تقریباً 300 ترکیب طبیعی از جمله استرهای اسید چرب، هیدروکربن ها، دی استرها، تری استرها، پلی استرهای اسیدی و … است. اما از نظر فیزیولوژیکی، بی اثر است و با دستگاه گوارش انسان تعاملی ندارد، بنابراین بدون تغییر از بدن عبور کرده و دفع می‌شود.

به همین دلیل (بی اثر بودن)، مواد حل شده یا محصور شده در موم به آرامی آزاد می شوند، به همین دلیل، چندین کاربرد مرتبط با مواد غذایی دارد.

برخی نیز موم را به عنوان نوعی آدامس می جوند.

همچنین می توان از آن به عنوان قوام دهنده یا عامل پیوند دهنده برای آب نبات هایی مانند دانه های ژله ای یا خرس صمغی استفاده کرد.

علاوه بر این، سرآشپزها اغلب از موم زنبور عسل به عنوان لعاب برای آب نبات، شیرینی، ژامبون و بوقلمون در آشپزی استفاده می کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نمایی از واکنش کودک در زمان استفاده از موم عسل و یبوست

موم عسل و یبوست

در غذاها و نوشیدنی ها، موم زنبور عسل به عنوان عوامل سفت کننده استفاده می شود.

از آنجایی که موم زنبور عسل دارای خواص ضد میکروبی در برابر تعدادی از باکتری ها و قارچ ها است، اغلب به عنوان پوشش مومی برای غذاهای تخمیر شده مانند انواع پنیرها استفاده می شود.

وقتی موم زنبور عسل به عنوان غذا یا دارو مصرف شود، “احتمالاً بی خطر” در نظر گرفته می شود، به استثنای موارد نادری که افراد ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند مثل موم عسل و یبوست

انواع ادعاهای سلامتی در مورد مصرف موم زنبور عسل مطرح شده است. موم زنبور عسل هنگام بلعیده شدن ممکن است در مهار رشد باکتری های خاص موثر باشد و به محافظت از معده در برابر زخم های ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی کمک کند.

همچنین ممکن است به متابولیسم بالاتر، کاهش کلسترول بد، کاهش خطر عفونت و تقویت سلامت قلب و کبد کمک کند و سرشار از کربوهیدرات، آنتی اکسیدان و مقادیر کمی از چندین ماده مغذی باشد.

با این حال منابع دیگر می گویند که موم زنبور عسل در صورت مصرف مستقیم هیچ فایده ای ندارد زیرا در بدن بی اثر بوده و هیچ رابطه مفیدی بین موم عسل و یبوست نیز نمی‌باشد.

هر ادعایی ممکن است در مورد تسکین درد، کاهش کلسترول، کاهش تورم، یا استفاده به عنوان درمانی برای زخم، سکسکه و اسهال وجود داشته باشد اما مهم است که بدانیم این ادعاها از نظر علمی تأیید نشده اند زیرا موم غیر قابل هضم است و از بدن دفع می شود.

آیا موم عسل قابل هضم است؟

موم زنبور عسل در بسیاری از اقلام مختلف روزمره از بالم لب گرفته تا پولیش چوب و شمع استفاده می شود! اما یک سوال همچنان باقی است، که آیا موم زنبور عسل قابل هضم است و ترکیب موم عسل و یبوست برای بدن و سلامتی آن مفید است؟

موم زنبور عسل یک موم طبیعی است که توسط زنبورهای عسل در فرآیند ساخت لانه زنبوری ترشح می شود و هنگام خوردن به شما آسیبی نمی رساند.

با این حال، نمی تواند به خوبی توسط شیره های گوارشی مختلف در معده انسان تجزیه شود و اغلب به همان شکلی که وارد شده از بدن دفع می شود.

از آنجایی که انسان نمی تواند موم عسل را تجزیه کند، ما هیچ گونه تغذیه ای از آن دریافت نمی کنیم، بنابراین توسط انسان به عنوان مواد غذایی غیر قابل هضم طبقه بندی می شود.

در واقع مواد غذایی غیر قابل هضم مانند موم زنبور عسل نمی تواند در روده تجزیه یا هیدرالزه شود و به جای اینکه جذب یا هضم شود، صرفاً از سیستم گوارش انسان عبور می کند.

جالب است که Healthline.com تخمین می‌زند که لانه زنبوری همچنین حاوی موم زنبور عسل است که اسیدهای چرب با زنجیره بلند و الکل‌های سالم برای قلب را فراهم می‌کند. این ترکیبات ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. با این حال، اگر موم زنبور عسل قابل هضم نباشد، بعید است که از هیچ یک از این فواید بهره مند شوید. پس موم عسل و یبوست هیچ رابطه‌ای باهم و فایده‌ای برای بدن و سلامتی آن ندارند.

نکته کلیدی در اینجا این است که موم زنبور عسل هیچ آسیبی به شما نمی‌رساند، پس جای نگرانی نیست!

اگرچه موم زنبور عسل قابل هضم نیست، اما از سیستم گوارشی شما عبور می کند و هیچ آسیب یا ناراحتی برای شما ایجاد نمی کند. تنها زمانی که موم زنبور عسل ممکن است مضر باشد این است که موم شما خالص نباشد و به نوعی آلوده باشد.

آیا موم عسل باعث یبوست میشود؟

درباره این موضوع که آیا موم زنبور عسل باعث یبوست می شود یا خیر، می‌توان گفت که موم زنبور عسل با دستگاه گوارش انسان سازگاری و تعامل ندارد و در صورت استفاده از ترکیب موم عسل و یبوست، موم عسل از بدن دفع می شود.

به نظر می رسد کسانی که مستعد مشکل یبوست هستند، مصرف موم زنبور عسل می تواند مشکل آنها را حادتر کند.

پس موم زنبور عسل باید در حد اعتدال مصرف شود. اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، به معنای واقعی کلمه روده خود را با موم پر کرده اید و نتیجه آن ناراحتی گوارشی خواهد بود.

پس بهتر است در صورت داشتن مشکل یبوست یا هرگونه مشکل گوارشی، به متخصص تغذیه یا پزشک مراجعه کرده و نظر کارشناسانه ای را درباره ترکیب موم عسل و یبوست دریافت نمایید.

همچنین، مصرف متعادل موم زنبور عسل و مصرف منابع غذایی دیگر به همراه ورزش منظم و مصرف آب کافی می‌تواند به بهبود وضعیت گوارش کمک کند.

در نهایت، این موضوع بستگی به شرایط فردی و مقدار مصرف دارد و برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، بهتر است که قبل از هر تصمیمی، نظر متخصصان را دریافت کرده و بعد ترکیب موم عسل و یبوست را امتحان کنید.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “عسل برای یبوست | آیا خوردن عسل باعث یبوست میشود؟” را نیز مطالعه کنید.

چه کسانی نباید موم عسل بخورند؟

موم زنبور عسل خام یکی از مواد غذایی غیر قابل هضم است و همه نباید آن را مصرف کنند.

نه عسل و نه موم زنبور عسل نباید به نوزادان زیر یک سال داده شود. زیرا سیستم ایمنی آنها به طور کامل توسعه نیافته است

همچنین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف نیز باید از این درمان چشم پوشی کنند.

البته، کسانی که دارای آلرژی های خاص هستند، باید در مصرف موم زنبور عسل جانب احتیاط را رعایت کنند.

پس اگر برای ترکیب موم عسل و یبوست نگران هستید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

موم زنبور عسل یکی از شگفتی های طبیعت است.

این ماده ای است که به طور کامل توسط زنبورهای عسل ساخته می شود و به دلیل کاربردها و فواید فراوان آن شناخته شده است.

در واقع موم زنبور عسل سنگ ساختمان هر کندوی زنبور عسل و مکانی است که زنبورها، گرده ها را آورده و عسل درست می کنند.

الگوی موم زنبور عسل به راحتی با الگوی شش ضلعی مشخصه آن قابل تشخیص است و به دلیل رنگ زرد قوی و ظاهر خوش طعمش طرفداران بسیاری دارد.

در واقع موم زنبور عسل از محصولات آرایشی تا برخی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ولی جز مواد غذایی غیر قابل هضم است که از دستگاه گوارش عبور می کند به همین دلیل است که به شما توصیه می شود در صورت مبتلا بودن به یبوست، در حد اعتدال از آن مصرف کنید و حتما با پزشک معالج خود درباره ترکیب موم عسل و یبوست مشورت نمایید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران