موم عسل سیاه | 2 علت سیاه بودن موم عسل چیست؟

موم زنبور عسل، به طور طبیعی سفید است. با این حال، یافتن موم سفید خالص، بسیار نادر می باشد. گاهی اوقات موم عسل سیاه و یا قهوه ای تیره نیز می شود. اما رایج ترین رنگ موم، موم زرد است که ترکیبی از موم خالص سفید، عسل و گرده می باشد.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی نزدیک از تکه ایی موم عسل سیاه
بروزرسانی شده در
18 اسفند 1402

موم زنبور عسل، به طور طبیعی سفید است. با این حال، یافتن موم سفید خالص، بسیار نادر میباشد.

اما رایج ترین رنگ موم، موم زرد است که ترکیبی از موم خالص سفید، عسل و گرده می باشد. گاهی اوقات موم عسل سیاه و یا قهوه ای تیره نیز می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

علت سیاه بودن موم عسل

موم زنبور عسل سیاه به دلیل وجود مواد رنگی مختلف مانند پروپولیس و مواد آلی دیگر، به رنگ سیاه می‌باشد.

این ویژگی‌ها ممکن است به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر انواع مختلف از میکروب‌ها و باکتری‌ها عمل کرده و به زنبورها کمک می‌کند تا به خوبی از خانه و محصولات عسل خود محافظت کنند. همچنین این موم سیاه ممکن است به عنوان یک نشانگر سلامتی و قدرت زنبورها عمل کند.

علاوه بر این، زباله های کندو و لانه زنبور عسل باعث سیاه شدن موم می شود.

یعنی هنگام جداسازی موم زنبور عسل، برای به دست آوردن موم خالص، باید مقدار زیادی زباله را فیلتر کنید. که این زباله ها، تمام  اجزا موم زنبور عسل را تیره می کنند.

همچنین ممکن است متوجه لانه زنبوری تیره در سلول‌هایی شوید که در آنجا پرورش بچه‌ها انجام شده است. استفاده مداوم از این سلول ها هم باعث تیره شدن رنگ موم می شود.

موم سیاه زنبور عسل دلیلی برای نگرانی نیست زیرا کاملا طبیعی و بی خطر می باشد.

پس با ما همراه باشید تا دلایل رنگ سیاه موم را بررسی کنیم.

چرا موم عسل سیاه میشود؟

دیدن شانه های تیره و موم زنبور عسل در کندو پس از یک فصل برداشت عسل، غیرعادی نیست. اما می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که با هم بررسی می کنیم.

عوامل زیست شناسی (زنبور سیاه)

موم زنبور عسل به دلایل مختلفی ممکن است به رنگ تیره باشد.

یکی از دلایل اصلی این موضوع می‌تواند از نظر زیست‌شناسی و فیزیولوژی زنبور عسل سیاه باشد.

این نوع زنبور عسل در مناطق گرمسیری و مرطوب زندگی می‌کند و به دلیل تطابق با محیط زیست خود، موم آن رنگ تیره و سیاه است. علاوه بر این، ممکن است ترکیبات شیمیایی موجود در محیط زیست بر زنبور عسل سیاه نیز تأثیر گذار باشد و باعث تغییر رنگ موم آن شود.

در این رابطه، مطالعات علمی نشان داده است که موم زنبور عسل سیاه حاوی موادی مانند فنل ها و فلاونوئید ها است که می‌تواند باعث تغییر رنگ موم شود.

علاوه بر این، فعالیت زنبور عسل سیاه در محیط زیست خود نیز می‌تواند به عنوان یک عامل مؤثر در تغییر رنگ موم آن مطرح شود. به عنوان مثال، زنبور عسل سیاه ممکن است برای ساخت سلول‌های خود از موادی استفاده کند که باعث تیره شدن رنگ موم آن شود.

در نتیجه، می‌توان گفت که موم زنبور عسل سیاه به دلایل زیست‌شناسی و شیمیایی ممکن است سیاه باشد.

این موضوع نشان می‌دهد که عوامل مختلفی می‌توانند بر رنگ موم زنبور عسل سیاه تأثیر گذار باشند و این امر نیازمند تحقیقات بیشتر و مطالعه عمیق‌تر در این زمینه است.

عوامل داخل کندو

شانه نوزادان که ساختار موم زنبور عسل است، معمولاً موم عسل سیاه رنگ کندو می باشد. اینجا جایی است که زنبور ملکه تخم‌های خود را می‌گذارد و همچنین محل پرورش زنبورهای جدید توسط کلنی است.

در واقع فعالیت های زیادی در شانه بچه ها اتفاق می افتد. گفته می‌شود، تعداد زیاد فعالیت‌هایی که در شانه بچه‌ها انجام می‌شود، آن را به موم عسل سیاه و تیره‌تر در کندو تبدیل می‌کند. این به نوبه خود به موم عسل سیاه ترجمه می شود.

برای نشان دادن، تصور کنید که کلنی چقدر شلوغ است. زنبورها دسته جمعی رفت و آمد می کنند تا لاروهای در حال رشد را تغذیه کنند.

چنین زنبورهایی معمولاً از گرده، گرد و غبار، قطرات آب و سایر اجزا پوشیده شده اند. همه این مواد باعث تیره شدن شانه بچه و در نتیجه تبدیل آن به موم عسل سیاه می شود.

به همین ترتیب، تجمع پیله‌های زنبور عسل در داخل لانه‌ها نیز به رنگ تیره کمک می‌کند.

در واقع هنگامی که چرخه جدیدی از زنبورهای بالغ ظاهر می شود، پیله های چسبنده زیادی از خود به جا می گذارند.

یک زنبور کارگر در 21 روز بالغ می شود. بنابراین هر 21 روز یک پیله استفاده شده در لانه زنبوری قرار می گیرد.

در واقع زنبورهای مسن برای خلاص شدن از شر این همه زباله مشکل دارند. این تجمع پیله ها در داخل سلول های لانه زنبوری باعث سیاه شدن موم زنبور عسل می شود.

همچنین یکی دیگر از دلایل سیاه شدن موم زنبور عسل، بره موم است که تنوع رنگی متفاوتی دارد، اما محبوب ترین آن قهوه ای تیره است.

در واقع زنبورها از بره موم برای صیقل دادن سلول هایی استفاده می کنند که ملکه زنبور از آن برای تخم گذاری استفاده می کند. خوب، استفاده مکرر از بره موم باعث می شود موم عسل سیاه رنگ به مرور زمان تیره و تیره تر به نظر برسد.

آیا می‌توانید موم عسل سیاه بخورید؟

به یاد داشته باشید که وقتی زنبورها به طور مکرر از سلول‌های شان استفاده می‌کنند، موم و حفره‌های آن، تیره می‌شوند.

جالب است بدانید که این موم عسل سیاه و تیره رنگ، خوراکی و لذیذ هستند اما دارای اسیدهای چرب با زنجیره بلند بوده که فواید تغذیه‌ای بسیاری دارند.

با این حال، طعم این موم عسل سیاه، بسته به محیط کندو و اینکه زنبورها از کدام گل برای شهد استفاده می‌کنند، ممکن است متفاوت باشد.

شما می‌توانید موم عسل سیاه را به تنهایی یا با چیز دیگری بخورید. به عنوان مثال، می‌توانید آن را با پنیر یا شکلات بخورید. ممکن است این یک ترکیب غیرمعمول باشد، اما امتحان کردن آن ضرری ندارد.

علاوه بر این، می‌توانید موم عسل سیاه را با نان یا پنکیک بخورید و آن را به بشقاب‌های پنیر خود اضافه کنید.

اگر نمی‌توانید جویدن و قورت دادن موم عسل سیاه را تحمل کنید، آن را با میوه‌ها و مغزها مخلوط کنید تا اسموتی‌های خوشمزه‌ای داشته باشید. همچنین می‌توانید آن را با مقداری بستنی خانگی مخلوط کنید.

علاوه بر این، برای یک صبحانه مقوی‌تر، تکه‌های موم عسل سیاه را به ماست خود اضافه کنید.

جالب است بدانید که موم عسل سیاه دارای تجمع گرده و سایر بقایای عسل است که آنزیم‌های مفیدی را به شان‌ منتقل می‌کند.

به همین دلیل است که موم عسل سیاه برای درمان عطسه و سرفه بسیار موثر می‌باشد به حدی که عطسه و سرفه را بسیار بهتر از عسل خام درمان می‌کند.

همچنین یک چیز خوب در مورد این موم‌ها این است که منقضی نمی‌شود.

این بدان معنی است که می‌توانید آن را برای استفاده در آینده نگهداری کنید، به خصوص در زمستان که سرفه، عطسه و آبریزش بینی شایع است.

با موم عسل سیاه چه کنیم؟

به غیر از مصارف خوراکی، از موم سیاه استفاده های دیگری نیز می‌شود که در ادامه به مواردی از آن اشاره خواهیم کرد…

موم سیاه برای مصارف دارویی

گرده، بقایای لارو زنبور عسل، ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی، اجزای تشکیل دهنده لانه زنبور سیاه هستند. به همین دلیل، لانه زنبوری و موم سیاه حاصل از آن، سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، کلرید سدیم، منیزیم، آهن و پتاسیم می باشد.

همچنین موم سیاه دارای مقداری عسل خام است که یک پری بیوتیک خوب است.

این پری بیوتیک ها، پروبیوتیک های موجود در روده را فعال کرده و به بهبود سلامت روده شما کمک می کنند.

علاوه بر این، عسل خام موجود در موم سیاه، موجب حفظ سطح PH بدن می گردد و به بهبود مشکلات اسیدی معده کمک می کند.  

با موم سیاه از کبد خود محافظت کنید

عسل خام موجود در موم سیاه برای کبد شما بسیار مفید است و به کبد کمک می کند تا سموم را خنثی کند.

همچنین موم سیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند پپتیدهایی است که به محافظت از کبد کمک می کند.

به همین دلیل می توانید به جای شکر از موم سیاه نیز استفاده کنید زیرا این یک جایگزین خوب برای افراد حساس به قند نیز می باشد.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران