عوارض خوردن موم عسل | به 10 دلیل عسل با موم نخورید!

عده‌ای عقیده دارند که عوارض خوردن موم عسل همانند خوردن عسل خام و بدون موم بوده و گاها نیز مدعی بر توجه به آن هستند. در صورتی که از نظر علمی، موم عسل نه تنها...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از عوارض خوردن موم عسل داخل شان با زنبورعسل های روی آن در کندو توسط زنبوردار
بروزرسانی شده در
28 فروردین 1403

برخی از افراد قاطعانه منکر عوارض خوردن موم عسل هستند و عقیده دارند که عسل را باید حتما با موم خرید و منطقشان هم این است که عسل موم دار را قطعا زنبورعسل تولید کرده، پس طبیعی است.

عده‌ای دیگر حتی به تکه ای از موم هم قانع نیستند و اصرار به تهیه شان کامل موم عسل (قاب کامل موم) دارند. اما آیا واقعا خوردن موم عسل فایده ای مضاعف تر از خود عسل برای ما دارد یا نه این موارد صرفا ادعاهای کاذبی از سوی فروشندگان برای فروش و تبلیغ بیشتر محصولاتشان است؟ 

تا پایان همراه ما باشید تا پی ببریم که آخر؛ عسل موم دار بخریم یا نه!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خوردن موم عسل ضرر دارد!

عده‌ای تصور میکنند نه تنها عوارض خوردن موم عسل نسبت به دیگر محصولات زنبور به جهت حفظ ماهیت طبیعی ساختار آن خیلی ناچیز بوده، بلکه خوردن موم عسل خواص بیشتری نسبت به عسل بدون موم دارد. در صورتی که از نظر علمی، موم عسل نه تنها هیچگونه خواصی ندارد بلکه به هیچ وجه در معده هضم نشده و به طور کامل دفع میشود.

اگر چه به برخی از بیماران که ناراحتی های گوارشی دارند توصیه میشود که از عسل با موم استفاده کنند. (به این علت که موم به صورت یک لایه پوششی روی زخم های سیستم گوارشی را پوشانده و از تماس اسیدهای معده با زخم ها جلوگیری کرده که این امر باعث شده تا سیستم دفاعی و ترمیمی بدن فرصت یافته و در بهبود زخم ها سریعتر و راحتتر فعالیت کرده که در نتیجه زخم ها زودتر خوب و درمان میگردند و این بیماران باید موم عسل استفاده کنند) اما در بیشتر مواقع همین عوارض خوردن موم عسل باعث مشکلات گوارشی در بدن میشود.

پس به یاد داشته باشد که مصرف عسل با موم از نظر علمی هیچگونه خاصیتی برای بدن ندارد.

آیا موم عسل قابل خوردن است؟

شاید تعجب کنید اما متاسفانه در بیشتر مواقع خود موم نیز، طبیعی نیست. بیشتر زنبورداران حتی زنبوردارانی که عسل طبیعی تولید میکنند از موم مصنوعی در کندو‌های خود استفاده میکنند. علت آن هم این است که پروسه موم سازی پروسه زمان‌ بری بوده و زنبورداران ترجیح میدهند این مدت صرف درست کردن عسل شود تا بافت موم. این موم از ذوب موم خالص و مقادیری پارافین به دست آمده، که پارافین موجود در آن برای بدن بسیار خطرناک بوده و عوارض خوردن موم عسل را مضاعف تر خواهد کرد.

ضمن اینکه به ازای هر یک کیلوگرم مومی که زنبورعسل درست میکند تقریبا ۶ کیلوگرم عسل مصرف میکند! در نتیجه به هیچ وجه برای زنبوردار به صرفه نیست که اجازه دهد زنبور خودش موم تولید کند. تولید عسل طبیعی در موم مصنوعی به خودی خود هیچ مشکلی ندارد چرا که در بیشتر کشور‌های دنیا نیز از همین شیوه استفاده میشود اما نباید این موم به عنوان موم طبیعی به دست مشتری رسیده و این نوع موم ها را مصرف کرد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

استفاده چند باره از موم

همانطور که گفتیم تولید موم توسط زنبورعسل هم زمان بر است و هم هزینه بر. در نتیجه حتی اگر موم را زنبور تولید کرده باشد زنبورداران ترجیح میدهند از موم بافته شده چندین بار استفاده کنند.

با این اوصاف زنبورداران معمولا شان موم هایی را به بازار عرضه میکنند که چندین سال از آن ها استفاده کرده اند. بدیهی است عوارض خوردن موم عسل هایی این چنینی که غالبا شکسته، مستهلک و خُرد شده، سیاه و عمدتا آلوده به تخم، لار و پروانه موم‌خوار هستند بیشتر از حد معمول خواهد بود

برخی از مردم اگر منظره چنین شان‌ موم هایی را بلافاصله پس از برداشتن از کندو و قبل از تمیز کردن کثافات، تخم، لار و پروانه موم خوار از روی آن‌ها مشاهده کنند، ممکن است از هر نوع عسل متنفر شوند.

ممکن است موم سمی باشد

بسیاری از زنبورداران برای از بین بردن بیماری های زنبور و از بین بردن آفت ها از حشره کش های شیمیایی و آنتی بیوتیک ها استفاده میکنند. این مواد به راحتی جذب موم میشوند و تا مدت ها در آن میمانند. پس حتی اگر موم تازه باشد و توسط زنبورعسل هم تولید شده باشد ممکن است به خاطر استفاده زنبوردار از آنتی بیوتیک ها و حشره کش ها آلوده باشند. در این صورت قطعا عوارض خوردن موم عسل با این حجم از سموم شیمیایی به فرد نیز منتقل شده و آسیب ها و بیماری هایی را موجب خواهد شد.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

آیا موم عسل را میشه خورد؟ شما نه!

به دلیل مجموع عوارض خوردن موم عسل، افراد زیر نباید تحت هیچ شرایطی موم زنبور عسل مصرف کنند:

از آنجایی که موم، حاوی عسل است، خطر آلودگی به هاگ کلستریدیوم بوتولینوم وجود دارد، به همین دلیل به ویژه برای زنان باردار و کودکان زیر 12 ماه مضر هستند.

در برخی موارد، مصرف مقادیر زیاد موم عسل، ممکن است باعث انسداد معده شود. پس برای به حداقل رساندن خطر این اتفاق، بهتر است از خوردن مقدار زیادی موم در روز اجتناب کنید یا به سادگی سلول های مومی را بیرون بریزید.

افرادی که به زهر زنبور عسل یا گرده گل حساسیت دارند، بهتر است در خوردن موم عسل احتیاط کنند، زیرا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

همچنین میبایست در عوارض خوردن موم عسل، به قند بالای آن اشاره کرد. بنابراین بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

پرداخت پول بیشتر!

مورد بعدی عوارض خوردن موم عسل که شاید هیچوقت به آن فکر نکرده باشید، پرداخت پول بیشتر توسط شما به عنوان مصرف کننده موم عسل نسبت به عسل خام بصورت مایع است. حال اگر در مقابل این وجه اضافی، خاصیتی هم نصیب شما میشد، شاید این علاقه به خوردن موم قابل توجیه بود.

اما علاوه بر بی خاصیتی مطلق موم از لحاظ تغذیه‌ ای، خریدار عسل موم دار به سه شکل خسارت می‌بیند:

  1. ما به التفاوت قیمت هر کیلوگرم موم عسل (شان) نسبت به عسل مایع
  2. پرداخت پول برای دریافت مومی که برای آن‌ها هیچ خاصیت تغذیه‌ای ندارد. به عبارت دیگر، خریدار عسل اگر یک کیلوگرم عسل مایع بخرد، دقیقا یک کیلوگرم عسل دریافت میکند، اما وقتی یک کیلوگرم موم عسل (شان) میخرد، به اندازه موم موجود در آن عسل کمتری دریافت میکند.
  3. برخی از شان‌ها (قاب‌های موم) به تخم، لار و پروانه موم خوار آلوده اند که این آلودگی در صورت زیاد بودن، قبل از عرضه به بازار توسط زنبوردار تمیز میشود، اما زدودن کامل شان‌ها از این آلودگی غیرممکن است. لذا خریدار عسل شان (قاب موم)، عسل را به همراه موم، تخم، لار و پروانه موم خوار میخورد، بدون این که متوجه شود عوارض خوردن موم عسل با این حجم از آلودگی را میپذیرد. حال خوردن این نوع مواد آلوده چقدر برای سلامتی انسان ضرر دارد یا ندارد، باید مورد تحقیق قرار گیرد.
پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

دلایل قیمت بیشتر موم نسبت به عسل

این نوع قیمت گذاری از سوی برخی از زنبورداران دلایل زیادی دارد اعم از این که…

.

اولا؛ زنبوردار کُل این اختلاف قیمت را در مورد مقدار مومی که به صورت قاب شان عرضه میکند، در قالب گرانتر فروختن موم عسل از مصرف کننده میگیرد.

.

دوما؛ با استفاده از نا آگاهی مصرف کنندگان بخشی از محصول خود را سریعتر در بازار میفروشند.

.

سوما؛ زحمت ذوب کردن، تصفیه کردن و تحویل دادن موم های تصفیه شده به کارخانه و دریافت ورق موم پرچ شده را به خود نمیدهند.

ملاحظه میکنید که تا این جا خسارت نا آگاهی مصرف کننده موم عسل (شان) و زرنگ‌بازی برخی از زنبورداران بی انصاف به مصرف کننده وارد میشود.

حال صرف نظر از این که زنبوردار موم با ارزشی را که میتوانست به طریق دیگری به پول تبدیل کند و در این روش با قیمت بالا به مردم فروخته و این موم برای مردم هیچ ارزش و خاصیتی ندارد و فقط موجب خسته کردن آرواره های مصرف‌کننده و درنهایت متوجه کردن عوارض خوردن موم عسل به آن ها میشود.

بیاییم و این موضوع را از لحاظ اقتصاد ملی نیز بررسی کنیم.

عوارض خوردن موم عسل بر اقتصاد ملی

معمولا زنبوردار پس از برداشت قاب های پُر از عسل از کندوها، شان های تمیز، نسبتا نو و عاری از تخم، لار و پروانه موم‌خوار را با دستگاه اکستراکتور از عسل تخلیه کرده و قاب های خالی را در جای مناسبی برای استفاده در سال بعد انبار میکند. اما همواره تعدادی از قاب های پُر از عسل (شان‌ها) آن هایی هستند که چندین سال مورد استفاده قرار گرفته اند و لذا رنگ آن‌ ها در برخی از نواحی دو طرف شان سیاه است.

این موم ها تُرد و شکننده بوده و ظاهری کثیف دارند و معمولا آلوده به تخم، لار و پروانه موم خوار هستند و قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

قاعدتا زنبوردار باید این گونه قاب ها را با دور آهسته‌ تر دستگاه از عسل تخلیه کرده و در اولین فرصت ممکن موم آن ها را ذوب و تصفیه کند و در وقت مناسب آن ها را به کارخانه موم پرچ کُنی (کارخانه سازنده پایه شان) تحویل دهد و به اندازه قیمت موم تصفیه شده از کارخانه، پایه شان دریافت کند.

اگر زنبوردار چنین کاری کند، وظیفه اش را در مقابل هموطنان خود و حفظ سرمایه های کشور به خوبی انجام داده و کارش قابل تقدیر و تشکر است. اما متأسفانه تولیدکنندگان عسل شان به جای تقبل زحمت فوق و به دست آوردن پول موم از راه بازیافت موم های سیاه و فرسوده، به شیوه ای غیر مسئولانه راه راحت را طی کرده و چه بسا از این راه بی زحمت، سود بیشتری نیز به شرح زیر به‌دست می‌آورند:

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

کاسبی از ساده لوحی مردم!

با عرضه موم عسل ها (شان ها) به بازار، در واقع زنبوردار از ساده لوحی عامه مردم سو استفاده کرده و به جای بازیافت موم های کهنه، فرسوده، سیاه، کثیف و لارو زده، آن ها را به شکلی عامه پسند و با قیمت گران تر از عسل مایع به بازار عرضه میکند. همانطور که ذکر شد، مردم نیز با خیالات پوچی که از خوردن موم عسل دارند، بی توجه به عوارض خوردن موم عسل، موم ها را به قیمت گزاف خریداری کرده و به این ترتیب زنبوردار نامرغوب ترین محصول خود را به شکل قاب های موم عسل سریع تر و گران تر از بخش مرغوب محصولش میفروشد.

با این روش غیر مسئولانه، در حالی که زنبوردار به منافع ظاهری بیشتری ممکن است برسد، از یک طرف مصرف کننده موم عسل، بدون این که بفهمد، مغبون شده و از طرف دیگر، مقادیر بسیار هنگفتی موم قابل بازیافت بدون این که هیچ خاصیت و ارزش غذایی برای مردم داشته باشد، نابود میشود که برای تامین آن باید سالانه مقادیر هنگفتی ارز از کشور خارج شود.

شک نیست که این ترفند، هرگز برای افراد آگاه کارساز نیست و اگر مردم اهل مطالعه باشند، باورهای خود را بر پایه گفته های این و آن یا افراد فرصت طلب بنا نکرده و سلامتی خود را تحت الشعاع عوارض خوردن موم عسل نمیکنند. اما این دلیل نمیشود که چون مردم خوش‌ باورند، پس بلامانع است که هر بلایی سر آن ها بیاوریم. دیگر این که ما همه ایرانی هستیم و انسانیت حکم میکند که تحت هیچ شرایطی اجازه ندهیم حتی یک ذره کاه هم از بین برود، چه رسد به مواد ارزشمندی چون موم عسل؛ چرا که درنهایت دود هر نوع اسراف و نابودسازی منابع کشور به چشم فرزندان آینده این مرز و بوم میرود که آن‌ها فرزندان خود ما هستند و جوابگویی این اعمال رِندانه و بنیان سوز در آخرت کار ساده‌ای نخواهد بود.

تبعات شایعه ای کهنه

یقینا قیمت عسل شهد گل ها به مراتب بیش از آن است که امروز مردم ما حاضر به پرداخت آن هستند. به راستی علت چیست؟!

آیا مردم ما از قیمت واقعی عسل شهد گُل آگاه نیستند؟

خیر، چنین نیست. زیرا مردم آمادگی دارند که قیمت هر کالایی را مطابق ارزش واقعی آن بپردازند. اما وقتی احساس می‌کنند یک کالا نامرغوب است یا از مصرف آن صرف نظر میکنند یا فقط تحت شرایطی که آن کالا با قیمت ارزان عرضه شود، حاضر به خرید آن میشوند.

درخصوص عسل، زنبورداران بهتر از دیگران میدانند که مردم ما عموماً تصور میکنند که عسل شهد گُل در بازار یافت نمیشود و تمام عسل های موجود در بازار عسل شربت شکر است. براثر این شایعه، بسیاری از مردم چنین برداشت کرده اند که زنبورداران شربت غلیظ شکر را با عسل مخلوط میکنند و با این تصور، محصول زنبوران عسل و دسترنج زنبورداران را معادل شربتی غلیظ میپندارند و پُر واضح است که با چنین تصوری حاضر به پرداخت قیمت واقعی عسل نیستند.

عسل غذایی بسیار مغذی و شفای برخی از دردهاست و از بین تمامی مخلوقات خداوند، زنبورعسل مفیدترین و ارزشی ترین جانداران است. به این دو دلیل، از بین تمامی مشاغل موجود، زنبورداری مقدس ترین و ارزشی ترین مشاغل است و در اقتصاد کلان کشور، هیچ شغلی مؤثرتر از زنبورداری نیست. زیرا زنبورداری فقط زنبورداری نیست، بلکه زنبورداری است که به کشاورزی و باغداری بازدهی و رونق میدهد و اگر فعالیت زنبورعسل نباشد، هیچ مزرعه ای، هیچ باغی، هیچ مرتعی و هیچ جنگلی از بازدهی مطلوب برخوردار نخواهد بود و در چنین شرایطی زندگی انسان و پرورش حیوانات اهلی و زندگی حیات وحش نیز دچار اختلال بسیار شدیدی خواهند شد.

بنابراین در این راه، زنبورداران باید پیشگام شوند و سعی کنند که پول بیشتر را در این شغل از تلاش بیشتر به دست آورند، نه از فروش موم عسل (قاب) یا خدای ناکرده عسل تقلبی.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

کلام آخر

باعنایت به توضیحات و دلایل مستند فوق، از شما تقاضا داریم که حقایق فوق را از هر طریق و شیوه ای گسترش و انتشار دهید تا علاوه بر ایجاد درک درست مردم از عسل و زنبورعسل و ارزش واقعی شغل زنبورداری، عموم کشاورزان و باغداران کشور را به ضرورت و نیاز مُبرم باغ ها و مزارع آن ها به گرده افشانی شدن توسط زنبورعسل آگاه سازیم.

بدیهی است که نتیجه این تلاش معتقد شدن عموم کشاورزان و باغداران به استفاده از زنبورستان های زنبورداران شده و وقتی آن ها به حقیقت این نیاز پی ببرند و بفهمند که در همکاری با زنبورداران محصول بسیار بیشتری از باغ یا مزرعه خود به دست خواهند آورد، آن زمان نه تنها از استقرار یک زنبورستان در باغ یا مزرعه خود جلوگیری نخواهند کرد، بلکه حاضر خواهند شد که همچون تمام کشاورزان و باغداران کشورهای پیشرفته، در مقابل استقرار هر کندو به زنبوردار طرف قرارداد خود طبق تعرفه ای که توسط اتحادیه زنبورداران تعیین میشود، پول بپردازند.

علاوه برآن کل شهد باغ ها و مزارع عسل خیز توسط زنبورداران قابل برداشت میشود و به این ترتیب درآمد آن ها بیشتر میشود و اقتصاد کشور به خاطر افزایش قابل توجه در تولید محصولات زراعی و باغی و عسل به شکوفایی بیشتری خواهد رسید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران