قند عسل | میزان 5 نوع قند موجود در عسل چقدر است؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که قند عسل از چیست و چه چیزی باعث شیرینی آن و طعم عسل می‌شود؟ در واقع عسل یک ماده شیرین است که دارای خواص ضد‌باکتری، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و مصرف آن می‌تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از قند عسل و میزان 5 نوع قند موجود در یک قاشق چوبی عسل
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که قند عسل از چیست و چه چیزی باعث شیرینی آن و طعم عسل می‌شود؟

در واقع عسل یک ماده شیرین است که دارای خواص ضد‌باکتری، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و مصرف آن می‌تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند. طعم شیرین عسل از ترکیب قندهای موجود در آن حاصل می‌شود. در واقع مواد شیمیایی موجود در قند عسل شناسایی شده و به حسگرهای چشایی روی زبان منتقل می‌شوند، که بدین رو به نوبه خود سیگنال شیرینی به مغز فرستاده می‌شود.

جزئیات بیشتری در مورد این فرایند شیرین وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل قند ساده یا پیچیده، آیا عسل قند دارد؟

عسل توسط زنبورهای عسل از شهد گل‌ها و گیاهانی که جمع آوری می‌کنند، تهیه می‌شود که با آنزیم زنبورعسل مخلوط شده و سپس در حفره های موم ریخته و ذخیره می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی به عسل خاصیت شیرینی می‌دهد، باید به ترکیب عسل و همچنین نقش جوانه‌های چشایی خود در تشخیص شیرینی وسوسه‌انگیز قند عسل نگاه کنید.

قند موجود در عسل چقدر است؟

با توجه به اینکه عسل بیشتر از شهد گل‌ها و گیاهان ساخته می‌شود، تعجب آور نیست که حاوی طیف وسیعی از قندها باشد. در واقع قند عسل در هر 100 گرم آن، تنها 82g بوده که میزان هر کدام از قندها به شرح ذیل می‌باشد:

 

ساکارز         890    میلی گرم

گلوکز       35744    میلی گرم

فروکتوز     40934    میلی گرم

مالتوز         1440    میلی گرم

گالاکتوز      3100    میلی گرم

 

قابل ذکر است که مقادیر بالا بسته به نوع عسل آزمایش شده ممکن است کمی متفاوت باشد.

قند احیا کننده عسل چیست؟

با اینکه که فروکتوز موجود در قند عسل از ساکارز شیرین‌تر است، اما سایر قندهای موجود در عسل مانند گلوکز، مالتوز و گالاکتوز دارای امتیاز شیرینی کمتری نسبت به ساکارز هستند و این امر بر نمره شیرینی کلی عسل تاثیرگذار می‌باشد. در واقع، بسته به نوع عسل و شهد جمع آوری شده توسط زنبورها، برخی از عسل‌ها شیرین‌تر از سایرین بوده و در مقیاس شیرینی، امتیاز بیشتری نسبت به شکر سفید دارند.

عسل به عنوان یک شیرین کننده

هر قاشق غذاخوری عسل، حاوی 17 گرم کربوهیدرات است.

 گفته می‌شود طعم عسل کمی شیرین‌تر از شکر دانه‌بندی شده است و می‌تواند جایگزینی عالی در دستور العمل‌هایی باشد که به شکر نیاز دارند.

هنگام جایگزینی عسل به جای شکر در محصولات پخته شده، این مراحل توصیه شده را دنبال کنید:

 

  • با جایگزین کردن نیمی از شکر با عسل شروع کنید.
  • برای هر فنجان عسل استفاده شده در دستور غذا، مایع موجود در دستور غذا را ¼ فنجان کاهش دهید تا از شل شدن خمیر شما جلوگیری شود.
  • به ازای هر فنجان عسل استفاده شده، حدود ½ قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه کنید.

این کار به محصولات پخته شده شما کمک می کند همانطور که باید عمل بیاید.

  • دمای فر را 25 درجه کاهش دهید تا از سوختن غذاهای پخته شده خود جلوگیری کنید زیرا قندهای طبیعی عسل سریعتر از شکر کاراملی می شوند و سریعتر می سوزند.
  • هنگام اندازه گیری عسل، یک لایه روغن سبک در ظرف اندازه گیری خود اسپری کنید تا عسل به آرامی بیرون بیاید.

چگونه شیرینی را تشخیص می دهیم؟

توضیح این امر در جوانه های چشایی یا گیرنده های چشایی در دهان نهفته است (اگرچه حس بویایی نیز در تجربه چشایی نقش دارد).

به عبارت دیگر، در حالی که عسل حاوی تعدادی قند است که پتانسیل طعم شیرین را دارند، تجربه شیرینی عسل به جوانه های چشایی فرد بستگی دارد تا بتواند آن شیرینی را تشخیص دهد.

در واقع شبکه ای از اعصاب چشایی در بین سلول های چشایی در هم تنیده شده است و شیرینی توسط گروه های بین 50 تا 150 سلول گیرنده مبتنی بر پروتئین در جوانه های چشایی تشخیص داده می شود..

این اعصاب چشایی با اتصال مواد شیمیایی موجود در غذاهای شیرین مانند عسل به گیرنده های چشایی، تحریک می شوند و در نتیجه پیامی را که ما به عنوان طعم شیرین توصیف می کنیم، به مغز منتقل می شود.

جالب است بدانید که همه حیوانات نمی توانند طعم شیرین را تشخیص دهند. برای مثال گربه ها نمی توانند طعم قند را بچشند، بنابراین بعید است که طعم شیرین عسل را درک کنند.

اما با توجه به اینکه عسل عمدتاً حاوی قند است، چه چیزی عسل را تا این حد لذت بخش می کند؟

به‌طور ساده، خواص معطر عسل (به لطف زنبورها و شهد معطر گل‌ها، مانند مواردی که در گیاهان یافت می‌شود)، یکی از دلایل کلیدی طعم خوب عسل است.

باز هم باید به این نکته اشاره کرد که سلیقه، یک تجربه شخصی برای هر فردی است که من را به نکته بعدی می رساند.

قند عسل برای همه یکسان است؟

به طور کلی پنج نوع طعم توسط انسان تشخیص داده شده است که عبارتند از: شیرین، شور، تند، ترش و تلخ. در انسان، تنوع فوق العاده‌ای در توانایی تشخیص انواع مختلف طعم وجود دارد. به همین دلیل، افراد ممکن است تجربیات خود را متفاوت توصیف کنند، یا تجربات متفاوتی برای هر یک از انواع طعم از عسل آویشن یا چهل گیاه و گونه های دیگر عسل داشته باشند.

این تفاوت‌ها نشان دهنده تعداد جوانه های چشایی خاص هر فرد برای هر نوع طعم است که به نوبه خود بر ظرفیت تشخیص و تجربه طعم تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل، حتی اگر دو نفر طعم یک عسل مانند عسل کنار را «شیرین» توصیف کنند، با این حال آن شیرینی را متفاوت تجربه خواهند کرد.

عسل گل گاوزبان اغلب به عنوان طعمی لطیف توصیف می شود، اما بدون شک هر فردی درک خاص خود را از طعم آن خواهد داشت.

جالب است بدانید که حدود یک نفر از هر چهار نفر به عنوان یک “ابر طعم” در نظر گرفته می شود، با جوانه های چشایی به طور قابل توجهی حساس تر از افراد دیگر، و کاملا واضح است که طعم عسل و همچنین سایر غذاها برای هر فرد متفاوت است.

نقش حس بویایی در چشایی

عسل بسته به تنوع انتخاب شده، طیف وسیعی از رایحه های متمایز و خوشمزه را ارائه می‌دهد، اما به طور بالقوه، توانایی شما در تشخیص ظرافت طعم و قند عسل های مختلف، ممکن است تا حدی به حس بویایی شما بستگی داشته باشد.

آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه حس چشایی شما در هنگام سرماخوردگی و گرفتگی بینی مختل می‌شود؟ زیرا حس بویایی بر حس چشایی نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین تجربه کلی چشیدن شیرینی و قند عسل تا حدی به حس بویایی شما نیز بستگی دارد.

چرا هوس خوردن غذاهای شیرین می‌کنیم؟

احتمالاً به این دلیل که طعم غذاها نشان دهنده وجود برخی فواید بیولوژیکی برای بدن است. غذاهای شیرین معمولاً نشان دهنده مواد مغذی سرشار از انرژی هستند، بنابراین پس از مصرف، بدن با انرژی پاداش می‌گیرد.

کلام آخر

عسل یکی از مواد طبیعی است که از طریق گرده‌افشانی توسط زنبورها تولید می‌شود. قند موجود در عسل نقش مهمی در تغذیه انسان دارد و به عنوان منبع انرژی برای بدن عمل می‌کنند و می‌توانند به عنوان جایگزینی برای قندهای پردرآمد مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین، قند عسل می‌تواند به عنوان یک ضد باکتری و ضد التهاب عمل کند و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. با این حال، برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلات سلامتی مانند دیابت یا حساسیت به قند، نیاز داشته باشند که مصرف عسل را محدود کنند یا از آن خودداری نمایند. در این موارد، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه مناسب است تا مقدار مصرف عسل منطبق با وضعیت سلامتی فرد تعیین شود.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “عسل و دیابت | بایدها و نباید های مصرف عسل برای دیابتی ها” را مطالعه کنید.

منابع:

https://www.buzzaboutbees.net/what-makes-honey-taste-sweet.html

https://www.canr.msu.edu/news/benefits_of_honey#:~:text=Honey%20as%20a%20sweetener,in%20recipes%20calling%20for%20sugar.

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران