عسل را با چی نخوریم؟ | 5 ترکیب کشنده و ناسازگار با عسل را بشناسید!

عسل را با چی نخوریم شامل برخی از موادی که با عسل نباید مصرف شوند را در ادامه به شما خواهیم گفت. این مواد با ترکیب شدن با عسل ممکن است منجر به مشکلات گوارشی یا آسیب های دیگری شده و یا حتی میتوانند از خواص مفید عسل بکاهند.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از عسل را با چی نخوریم یک خانم جوان
بروزرسانی شده در
9 اسفند 1402

با توجه به اهمیت عسل برای سلامتی، بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای مصرف بهتر آن هستند. در این راستا، یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته است، موضوع “عسل را با چی نخوریم” می‌باشد.پرسشی است که گاهی عدم اطلاع و آگاهی از آن می‌تواند تبعات و آسیب‌های جدی را برای سلامتی ما و عزیزانمان داشته باشد.

بدین‌رو؛ در این مقاله قصد داریم به برخی از مواردی که با عسل نباید مصرف شوند اشاره کرده تا در پایان این مقاله بدانیم که عسل را با چی نخوریم. پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل را با چی نخوریم؟

عسل یکی از محصولات طبیعی و مفید غذایی و درمانی بسیار مهم است که به دلیل خواص آن، از گذشته ها تا به امروز مورد توجه و استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است. این ماده طبیعی، خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد اما صرف اهمیت این موضوع باید توجه داشت که عسل را با چی نخوریم و یا چه چیزهایی با آن بخوریم تا از خواص‌شان بهره مند شده تا از فواید این ماده نیز بهترین استفاده را ببریم.

از آنجایی که عسل دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد اکسیدانی است، ترکیب آن با مواد دیگر باید با دقت انجام شود. برای دانستن اینکه عسل را با چی نخوریم، در ادامه برخی از موادی که با عسل نباید مصرف شوند را به شما خواهیم گفت. چرا که ترکیب شدن این مواد با عسل ممکن است منجر به مشکلات گوارشی یا آسیب های دیگری شده و یا حتی می‌توانند از خواص مفید عسل بکاهند.

به گفته آیورودا که یک طب سنتی و درمانی هندی است، این شیرین کننده طبیعی، جدا از مزایای سلامتی، دارای ارزش دارویی فراوانی نیز می‌باشد.

با این حال، کارشناسان معتقدند که هنگام ترکیب عسل با برخی از مواد غذایی احتیاط کنید زیرا این ماده قوی در صورت مخلوط شدن با مواد نامناسب، نیز می‌تواند خطرناک شود. پس همیشه لازم که به این فکر کنیم که؛ عسل را با چی نخوریم!

روغن (کره) و عسل را به مقدار مساوی مخلوط نکنید

عسل و روغن ترکیب ایده آلی نمی‌باشد به همین دلیل است که محققان هشدار می‌دهند که از مخلوط کردن آنها در مقادیر مساوی خودداری کنید.

همچنین در بسیاری از آماده‌سازی‌های غذایی مانند کوکی‌های جو دوسر عسلی یا کلوچه‌ها، اغلب از کره همراه با عسل استفاده می‌شود که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی فرد دارد زیرا  مواد مغذی آنها با هم تلاقی می‌کنند و خوردن آن ممکن است باعث درد معده و سردرد شود.

اما اگر قصد آشپزی با عسل و روغن را دارید، بهتر است از نسبت نابرابر دو  به یک (2:1) استفاده کنید.

تربچه و عسل را ترکیب نکنید

طبق متون آیورودا، ترکیب تربچه با عسل می تواند منجر به تشکیل ترکیبات سمی شود.

پس دفعه بعد که یک سالاد را با سس عسل میل می کنید، مطمئن شوید که سالادی بدون تربچه دارید.

مخلوط کردن عسل با غذاهای غیر گیاهی

این روزها افزودن عسل به فرآورده های غیر گیاهی مخصوصاً هنگام تهیه انواع سس ها برای کباب ها رایج شده است.

عسل را هرگز نباید با این مواد  مصرف کرد.

نباید عسل را یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از خوردن مواد غیر گیاهی به خصوص ماهی و گوشت خورد، زیرا مصرف عسل با گوشت و ماهی برای سلامتی مضر است و باعث ایجاد مشکلات معده و لکه های پوستی می شود.

افزودن عسل به آب داغ در حال جوش

عسل اغلب به عنوان یک شیرین کننده در چای و سایر نوشیدنی های طعم دار استفاده می شود.

اما یکی دیگر از ممنوعیت های شدید دیگر در مورد استفاده از عسل، مخلوط کردن آن با آب داغ یا نوشیدنی های جوشان می باشد.

در حالی که عسل خام شهد محسوب می‌شود، عسل پخته خطرناک است زیرا حرارت دادن عسل در دمای بالای 60 درجه سانتیگراد باعث افزایش قابل توجه هیدروکسی متیل فورفورالدئید می شود که می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود.

عسل با شکر مضر است

پاسخی دیگر به این که عسل را با چی نخوریم؟ شکر است. چرا که خوردن عسل با شکر مانند سم عمل می‌کند. بنابراین هرگز آن را با شکر مخلوط نکنید. اگر عسل دارید حداقل تا یک ساعت آینده شکر نخورید.

شیر سویا با عسل

شیر سویا یکی از محصولات پرطرفدار و مفید، در رژیم غذایی بسیاری از افراد است. این نوشیدنی با ارزش حاصل از سویا، حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین D و فیبر است که به سلامتی بدن کمک زیادی می‌کند.

اما ترکیب شیر سویا با عسل باعث اسپاسم معده می شود و تنفس را سخت تر میکند به همین دلیل است که مصرف آن، به ویژه برای افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، در راستای موارد ممنوعه عسل را با چی نخوریم بوده و توصیه نمیشود.

برنج با عسل

برنج و عسل هر دو مواد غذایی مفیدی هستند که در تغذیه انسان نقش مهمی دارند.

زیرا عسل یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که میتواند به بهبود سلامتی عمومی بدن کمک کند.

از طرف دیگر، برنج یک منبع عالی از کربوهیدرات و فیبر است که انرژی لازم برای بدن فراهم میکند.

اما درخصوص این که عسل را با چی نخوریم بایستی در نظر داشته باشید که مصرف ترکیب عسل و برنج، بدلیل طبع سرد برنج، موجب دردهای شکمی و معده شده و به همین دلیل است که مصرف آن ها با هم توصیه نمیشود.

در این شرایط؛ عسل را با چی نخوریم...

  • در موارد ابتلا به اسهال یا نفخ، نباید از عسل استفاده کنید.
  • هنگامی که حباب‌های عسل ظاهر می‌شود، نباید آن را برای مدت طولانی رها کنید و از مصرف آن اجتناب کنید. در واقع در عسل مقدار زیادی شکر وجود دارد، که بسیار جاذب است ولی به دلیل سهل انگاری در نگهداری، مقدار آب موجود در عسل در صورتی که بیش از 20 درصد باشد، افزایش می‌یابد و باعث می‌شود مخمر به سرعت در عسل رشد کند و باعث تحلیل رفتن عسل شود. به نظر می رسد حباب های هوا نشانه ای از این دگردیسی باشد.
  • باید دقت داشت که عسل را با چی نخوریم که شیرینی زیادی دارد مثل شکلات یا کیک، مصرف نکنیم. چرا که این باعث افزایش قند خون و افزایش وزن می‌شود.
  • عسل با وجود اینکه ماده مغذی خوبی است، نباید برای کودکان خردسال و بخصوص کودکان زیر 12 ماه استفاده شود. زیرا عسل به راحتی توسط باسیل ها (نوعی باکتری) مورد حمله قرار می گیرد، آنها تکثیر می شوند و سموم ترشح می کنند. بزرگسالان مقاومت خوبی دارند، بنابراین به ندرت مانند کودکان دچار بیماری می‌شوند اما مطالعات علمی نشان می دهد که میزان سموم تولید شده توسط 2000 باسیل می‌تواند کودکی با وزن 7 کیلوگرم را بکشد.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “خطرات خوردن عسل برای کودکان | 10 اشتباه مرگ آور” را مطالعه کنید.

کلام آخر

عسل به عنوان یک ماده سالم در نظر گرفته می شود که تقریباً در هر خانواده استفاده می‌شود.

بسیاری از مردم آن را با آب ولرم مصرف می‌کنند تا لاغر بمانند و بسیاری آن را به درمان های خانگی آیورودا اضافه و ترکیب می‌کنند تا از عفونت ها نیز جلوگیری کنند.

برخی افراد نیز ممکن است به دلیل حساسیت به عسل، مشکلات گوارشی یا حتی حساسیت‌های پوستی از مصرف آن خودداری کرده وسوال مهمی که عسل را با چی نخوریم یا بخوریم را به جای تحقیق و حل کردن آن، حذف و پاک کرده و برای همیشه خود را از خواص بی‌نظیر آن محروم می‌کنند.

همان طور که در این مقاله بابت این که عسل را با چی نخوریم، به آن اشاره کردیم، عسل را نمی‌توان با برخی از مواد غذایی مصرف کرد زیرا اگر این ترکیبات با عسل خورده شوند مانند یک سم عمل کرده و آسیب‌هایی را برای ما ایجاد خواهند کرد.

پس در صورت استفاده از عسل، ترکیبات مضر آن را در نظر بگیرید تا بتوانید از مزایای آن به طور کامل بهره مند شوید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران