عسل برای پرنده | آیا پرندگان می‌توانند عسل بخورند؟

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تغذیه عسل برای پرنده توسط دو خانم محجبه در هوای برفی بوستان
بروزرسانی شده در
29 دی 1402

عسل یک شیرین‌کننده طبیعی فوق‌العاده سالم و مفید برای ما انسان‌هاست. مطمئناً این دلیلی بر آن نیست که شما باید از عسل برای پرنده و تغذیه آن نیز استفاده کرده و به پرندگان باغ یا حتی پرندگان زینتی و خانگی خود مثل طوطی سانان عسل بدهید.

مردم اغلب در مورد فواید معجزه‌آسای عسل برای سلامتی انسان می‌خوانند و از خود می‌پرسند که؛ آیا عسل برای پرنده می‌تواند همان فواید سلامتی برای انسان را داشته باشد؟

متأسفانه حتی عسل وحشی نیز غذای شگفت‌انگیزی برای پرندگان نیست. کاملا برعکس، می‌تواند برای آنها مضر نیز باشد و بهتر است به طور کامل از آن اجتناب شود. بنابراین، هنگام غذا دادن به دوستان پردار خود، سلامتی آنها را به عسل ترجیح دهید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آیا پرندگان عسل می‌خورند؟

متأسفانه، پرندگان هم مانند ما انسان‌ها، اغلب چیزهایی را می‌خورند که برای آنها مفید نبوده و عسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما عسل برای پرنده مضر است و می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی برای آنها شود. بنابراین عسل چیزی است که هرگز نباید به آنها بدهید.

در حالی که برخی از انواع عسل مشکل‌سازتر از سایرین هستند، اما هیچ کدام گزینه مناسبی برای تغذیه پرندگان شما نیستند.

چرا عسل برای پرنده مضر است؟

دلایل مختلفی برای مضر بودن عسل برای پرنده وجود دارد که در ادامه چند مورد آن را بیان کرده‌ایم.

  • عسل می‌تواند حاوی باکتری‌ها و کپک‌های مضر باشد که پرندگان شما را بیمار می‌کند.
  • عسل همچنین دارای محتوای قند بسیار بالایی است که آن را به یک ماده غذایی ناسالم برای زندگی پرندگان تبدیل می کند، با این حال از نظر اکثر مواد مغذی مورد نیاز پرندگان، فوق العاده بالا نیست.
  • همچنین عسل اسیدی است که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی پرنده شود.

در ادامه هر زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خطر بوتولیسم و سایر عوامل بیماری‌زا

حتی بهترین کیفیت عسل هم می‌تواند حاوی باکتری‌ها و کپک‌هایی باشد که برای پرندگان شما کشنده می‌باشد و باعث بوتولیسم و سایر مشکلات جدی برای سلامتی آنها می‌شود. خطر میکروارگانیسم های موجود در عسل خام هم می‌تواند برای پرندگان بسیار خطرناک باشد.

علاوه بر این عسل خام می‌تواند حاوی بوتولیسم باشد، سم خطرناکی که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. این امر باعث مرگ سریع پرندگان یا بیماری شدید، مشکلات عصبی، ضعف و حتی فلج شدن آنها می‌شود.

محتوای قند بالا

دلیل دوم از مضر بودن عسل برای پرنده، قند طبیعی بسیار بالای آن است و درست مانند ما، مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند به سلامت پرندگان آسیب برساند.

فواید ناچیز تغذیه‌ای

پرندگان نیز مانند ما به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند. آنها به مقدار زیادی پروتئین، چربی و ویتامین نیاز دارند و مصرف عسل برای پرنده هیچ یک از این موارد را برای آنها تامین نمی‌کند.

اگرچه عسل برای سلامتی ما مفید است و برخی از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند، اما یک پرنده از خوردن آن فواید کمی خواهد داشت و خطرات این کار به میزان قابل توجهی بیشتر از فواید آن است.

اسیدیته با Ph پایین

دلیل نهایی اینکه عسل گزینه مناسبی برای خوردن پرندگان نیست این است که عسل معمولا اسیدیته بالایی دارد. سطح PH عسل بسته به نوع عسل و شهدی که از آن تهیه شده است متفاوت است، اما به طور معمول،  pH عسل بین 3.4 تا 6.1 است.

در واقع اسید گلوکونیک موجود در عسل، به ویژه آنهایی که اسیدی‌تر هستند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی پرنده و ایجاد ناراحتی آنها شود.

کلام آخر

با توجه به مطالعات علمی، استفاده از عسل برای پرندگان می‌تواند مضر باشد. زیرا عسل حاوی باکتری‌ها و قارچ‌های مخربی است که می‌تواند به پرندگان آسیب برساند. همچنین مصرف عسل برای پرنده می‌تواند باعث افزایش قند خون پرندگان شود که می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد.

علاوه بر این، برخی از انواع عسل حاوی مواد شیمیایی مخرب نیز می‌باشد که می‌تواند به سلامتی پرندگان آسیب برساند بنابراین، بهتر است از مواد و منابع غذایی مناسب برای پرندگان استفاده کنیم تا از سلامتی آن‌ها محافظت کنیم.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “عسل برای طوطی سانان | آیا عسل برای طوطی خوب است؟” را مطالعه کنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران