عسل برای سرماخوردگی | آیا عسل برای سرماخوردگی خوب است؟

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از مصرف عسل برای سرماخوردگی توسط زن جوان با موهای بلند قهوه‌ای نشسته بر کاناپه ایی طوسی
بروزرسانی شده در
18 آبان 1402

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی مجاری تنفسی است و عمدتاً بینی همراه با گلو و سینوس را درگیر می کند. علائم و نشانه های سرماخوردگی شامل سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، سردرد و تب می باشد.

اصولا درمان سرماخوردگی حدود 7 تا 10 روز طول میکشد، به همین دلیل است که بسیاری از خانوادها از درمان های خانگی سرماخوردگی به ویژه درمان آن با عسل استفاده می کنند.

بسیاری از محققان، انواع مختلفی از درمان‌های خانگی را توصیه می کنند، زیرا هیچ عارضه‌ای ندارند، اما رایج‌ترین درمان، استفاده از عسل برای سرماخوردگی و درمان آن می باشد.

پس با ما همراه باشید تا با تاثیر مصرف عسل برای سرماخوردگی آشنا شویم.

آیا عسل برای سرماخوردگی خوب است؟

تحقیقات زیادی در مورد اثرات عسل بر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا انجام شده و تا کنون نتایج بسیار امیدوارکننده بوده است.

همان طور که میدانید، سرفه یک علامت رایج سرماخوردگی است که می تواند خواب را مختل کند و منجر به گلودرد شود، اما نشان داده شده است که عسل این علامت را نیز کاهش می دهد.

جالب است بدانید که در یک مطالعه خاص به کودکان دو سال و بالاتر که از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی رنج می بردند، قبل از خواب، دو قاشق چای خوری عسل داده شد. نتایج نشان داد که این امر باعث کاهش سرفه شبانه و بهبود خواب آنها می شود.

چرا عسل واسه سرماخوردگی خوبه؟

همچنین، محققان به این نتیجه رسیدند که عسل به اندازه دکسترومتورفان که اغلب در داروهای سرفه استفاده می شود، مؤثر است.

علاوه بر این، عسل حاوی آنتی اکسیدان، خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که به ما در مبارزه با سرماخوردگی و علائم آن کمک می کند.

و در آخر، عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، که به بهبود سریعتر سرماخوردگی و به کاهش احتمال ابتلا به آن در آینده کمک می کند.

از این رو درمان سرماخوردگی با عسل بسیار رایج است.

عسل و سرماخوردگی؛ نکاتی دیگر

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

از نیاز به آنتی بیوتیک جلوگیری می کند

آنتی بیوتیک ها اخیراً در سرفصل های بسیاری قرار گرفته اند و بسیاری از کارشناسان وضعیت بحرانی آن را هشدار داده اند.

دلیلش این است که اتکای ما به این داروها در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است و این بدان معنی است که آنها می توانند در آینده نزدیک اثربخشی خود را از دست بدهند.

در نتیجه، اکنون بسیاری از پزشکان و دانشمندان در جستجوی جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها هستند و وقتی صحبت از سرماخوردگی به میان می‌آید، عسل می‌تواند بهترین گزینه برای درمان آن باشد.

اخیراً دستورالعمل های جدیدی توسط مؤسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی و بهداشت عمومی انگلستان منتشر شده است که توصیه می کند عسل باید اولین گزینه برای کسانی باشد که از سرفه رنج می برند.

همچنین عسل در درمان گلودرد و سرفه موثر است و در عین حال به جلوگیری از بحران آنتی بیوتیک کمک می کند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

بدون عوارض جانبی

بسیاری از داروهای سرماخوردگی که بارها و بارها به آنها روی می آوریم می توانند با عوارض جانبی مانند خواب آلودگی همراه باشند.

بنابراین، عسل یک راه حل طبیعی برای علائم سرماخوردگی ارائه می دهد، در حالی که از عوارض درمان های معمولی نیز جلوگیری می کند.

عسل با چه چیزی برای سرماخوردگی خوب است؟

مصرف منظم عسل برای سرماخوردگی، می تواند به درمان سرماخوردگی و همچنین سایر مشکلات سلامتی کمک کند.

پس بهتر است به محض مشاهده برخی علائم، یک یا دو قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید و از تاثیر فواید مختلف آن شگفت زده شوید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل و پیاز خام

ترکیبی از پیاز خام و عسل برای سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بسیار کمک کننده است.

ابتدا فقط یک پیاز کامل، ترجیحا یک پیاز قرمز را به صورت خلالی خرد کنید. سپس برش های پیاز را با عسل و کمی شکر بپوشانید. این مخلوط عسل و پیاز را یک شب خیس کنید و صبح زود یک قاشق از آن را مصرف کنید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

عسل با آب گرم

به یک لیوان آب گرم، یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و این مخلوط  را برای سرماخوردگی و آنفولانزا هر روز صبح مصرف کنید زیرا به تسکین سوزش گلو کمک می کند.

عسل و آبلیمو برای سرماخوردگی؛ آیا آبلیمو و عسل برای سرماخوردگی مفید است؟

به دنبال داروهای بسیار موثر برای سرماخوردگی با عسل هستید؟ اینجا برای شماست.

مصرف روزانه این مخلوط نه تنها یک راه خوب برای غلبه بر سرماخوردگی و آنفولانزا است، بلکه یک راه بسیار موثر نیز می باشد.

برای مصرف، 2 قاشق غذاخوری عسل را با 1 قاشق آب لیمو ترکیب کنید. به اندازه کافی آب داغ اضافه کنید تا لیوان تا بالای آن پر شود.

سپس مخلوط را به شدت هم بزنید و زمانی که به درستی مخلوط شد، فقط بنشینید و در حالی که تلویزیون تماشا می کنید یا روزنامه می خوانید از آن لذت ببرید زیرا هم با طراوت و هم آرامش بخش است و بعد از چند روز شما را در مسیر بهبودی قرار می دهد.

چه نوع عسلی برای سرماخوردگی خوب است؟

سوپرمارکت محلی شما احتمالاً حاوی طیف وسیعی از محصولات عسل است، اما اگر از آن برای درمان علائم سرماخوردگی خود استفاده می کنید، کیفیت آن ضروری است!

عسل های خام و طبیعی که تصفیه نشده اند، دارای خواص درمانی بیشتری نسبت به عسل های تصفیه شده می باشد پس اگر می خواهید از مزایای عسل بهره مند شوید بهتر است که از عسل های پاستوریزه نشده استفاده کنید.

ما در مجموعه دیجی ایران به دنبال ارائه با کیفیت ترین عسل برای شما عزیزان می باشیم.

کلام آخر

اگرچه عسل می تواند طیف وسیعی از فواید را به همراه داشته باشد، اما اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده دچار سرماخوردگی شدید، باید چند نکته را در نظر بگیرید.

اول از همه، و مهمتر از همه، عسل برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود، زیرا گاهی اوقات حاوی باکتری هایی است که می تواند باعث بوتولیسم نوزاد شود.

نکته بعدی اینکه اگر سرفه شما بدتر شد، احساس ناخوشی یا تنگی نفس می کنید، برای مشاوره بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید.

همچنین زمانی که سرفه، بخشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد، یا زمانی که فرد مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک ضروری باشد.

و در آخر، عسل سرماخوردگی را درمان نمی کند، اما می تواند به کاهش علائم کمک کند.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران