بهترین ظرف نگهداری عسل | 4 ویژگی مهم ظروف مناسب این امر

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از انواع ظرف نگهداری عسل چیده شده در قفسه چوبی کنار یک گلدان سبز
بروزرسانی شده در
28 فروردین 1403

درصورت انتخاب اشتباه ظرف نگهداری عسل، این امر میتواند موجب از بین رفتن خواص قابل توجهی از آن عسل طبیعی در آن ظرف شده بطوری که فقط صرفا به عنوان یک شیرین‌کننده معمولی میتوان از آن استفاده نمود بدون حتی ذره ای فایده تغذیه ای. انتخاب بهترین ظرف نگهداری عسل یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و از آن به هیچ عنوان نباید غافل بود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا در ادامه با ویژگی های یک ظرف مناسب نگهداری عسل آشنا شویم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل را در چه ظرفی نگهداری کنیم؟

ظرف نگهداری عسل، انبار یا هر جایی که عسل در آن نگهداری میشود باید پاکیزه و به راحتی قابل تمیز شدن باشد و در دسترس حشرات، جانوران و یا آلودگی های نظیر گرد و خاک نباشد. دمای انبار و طول مدت نگهداری نیز بر کیفیت عسل تأثیر میگذارد. اگر عسل را بعد از بسته‌بندی نهایی در دمای 22 تا 25 درجه سانتیگراد انبار کنیم تغییرات آن در سطح قابل قبول بوده و موجب از بین رفتن رنگ، طعم و آنزیم های عسل خواهد شد.

عسلی که مرحله نهایی (حرارت) را نگذرانده است باید در دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد نگهداری شود. انجام این کار روی رنگ، عطر و طعم عسل حتی پس از سال ها هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. بهترین دما برای نگهداری عسل 7 الی 12 درجه سانتیگراد می‌باشد.

عسل خیلی زود بوهای خارجی را به خود جذب می‌کند،بنابراین نباید ظرف نگهداری عسل را نزدیک موادی مانند: پارافین، قیر، بنزین و ماهی های دودی نگهداری نمود.

از آنجایی که عسل شدیدا جاذب الرطوبه است بنابراین در هر جا که نگهداری میشود اعم از جاهای مرطوب، خشک، داخل یخچال و قفسه ها باید فقط در ظروف سربسته با سرپوش محکم باشد.

 

ظرف نگهداری عسل؛

برخلاف اغلب مواد غذایی عسل را می‌توان برای مدت نامحدودی نگهداری نمود که البته برای تحقق این امر نبایستی نقش و تأثیر ظرف نگهداری عسل را نادیده گرفت و به نوعی از آن چشم پوشی کرد. عسل طبیعی بسته بندی شده در اثر گذشت زمان کمی از نظر طعم تندتر و از نظر رنگ تیره تر میشود، اما کیفیت آن در صورتی که در معرض هوا قرار نگیرد تغییری نخواهد کرد.

نگهداری عسل به مدت طولانی، روی ترکیبات آن اثرات زیادی میگذارد. افزایش میزان هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در عسل در طی مدت نگهداری (زمان و حرارت) بیانگر کیفیت عسل میباشد.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید مقاله شکرک زدن عسل، توضیحات کامل و 7 نکته کلیدی “ را مطالعه کنید.

ظرف مناسب برای نگهداری عسل

متداول‌ترین ظروف بسته‌بندی عسل و عرضه آن به بازار شیشه‌های، 250 گرمی، نیم‌کیلویی و یک کیلویی در اشکال مختلف می‌باشند که در اکثر کشورهای جهان از جمله کشور ما نیز به کار می‌روند ولی در سال‌های اخیر باتوجه به مشکلاتی که در تأمین و عرضه این‌گونه ظروف شیشه‌ای به وجود آمده است تمایل بیشتری برای استفاده از سایر ظروف وجود دارد. ظروف پلاستیکی شفاف یا روشن باتوجه به ارزان بودن وزن سبک و دوام عمر، کاربرد بیشتری در بسته‌بندی و عرضه عسل به بازار پیدا کرده‌اند.

بعضی از انواع ظروف پلاستیکی به شکل جعبه مکعب مستطیل و از نوع پلاستیک خشک و شکننده هستند که معمولا برای عرضه عسل شان به کار برده می‌شوند. باید توجه داشت که ظروف بسته‌بندی عسل باید عاری از هرگونه بو، مقاوم و بادوام در برابر خاصیت اسیدی عسل و عدم نفوذ رطوبت به داخل آنها بوده و به راحتی قابل پر شدن و تخلیه شدن باشند.

بهترین ظرف برای نگهداری عسل

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

نگهداری عسل در ظرف فلزی

نمای نزدیک برش لیمو چوب ظرف فلزی عسل با قاشق چوبی

ظرف نگهداری عسل نباید آهنی و فلزی باشد و به نوعی ظروف آهنی نامناسب ترین انتخاب برای ظرف نگهداری عسل ها هستند چرا که خاصیت اسیدی عسل باعث اکسیداسیون شده و نگهداری و بسته‌ بندی آن در ظروف فلزی بسیار خطرناک بوده و واکنش ترکیبات فلز و اسید موجود در عسل موجب خوردگی فلزات شده و با مواد قندی عسل ترکیب شده و موجب شکل گیری ترکیبات بسیار خطرناکی شده که ضمن تأثیر منفی بر روی کیفیت عسل، به بدن نیز آسیب جدی وارد میکند.

پس به هیچ وجه عسل را در ظروف آهنی یا فلزی نگهداری نکنید. لازم به ذکر است که، مصرف عسل طبیعی با قاشق فلزی مشکلی برای شما ایجاد نمیکند.

منظور از اهمیت عدم استفاده از ظروف آهنی صرفا در مواردی است که ارتباط طولانی مدتی بین عسل با فلز برقرار باشد که باعث خوردگی آن شده و خطراتی را به همراه دارد و گرنه زدن قاشق یا چاقوی فلزی در عسل در هنگام استفاده برای لحظات یا دقایقی مشکلی برای کیفیت و خواص آن عسل ایجاد نخواهد کرد.

 

نگهداری عسل در ظرف پلاستیکی

نگهداری عسل در ظروف پلاستیکی نیز انتخاب مناسبی نیست؛ زیرا مانند ظروف آهنی اسید عسل میتواند باعث خوردگی در ظروف پلاستیکی شده و از طرفی مواد پلاستیکی به راحتی میتوانند با عسل ترکیب شوند.

همه این عوامل باعث میشود کیفیت عسل به مرور کاهش یافته و عطر و طعم آن را از بین ببرد.

امروزه اغلب زنبورداران ایرانی نیز از ظروف پلاستیکی 30 تا 40 لیتری به عنوان ظرف نگهداری عسل استفاده میکنند. این‌گونه ظروف برای نگهداری عسل مناسب نبوده زیرا در جریان حمل و نقل موجب شکسته شدن آن و ضایع شدن عسل می‌شود. از یک طرف در انبار تحت تأثیر اسیدهای عسل قرار میگیرند و خورده میشوند و از طرف دیگر بوی پلاستیک موجب کاهش کیفیت عسل شده و پس از متبلور شدن عسل در آنها در موقع حرارت دادن و ذوب کردن عسل با مشکلات زیاد مواجه خواهد گشت.

با این حال امروزه بیشتر تولیدکنندگان و یا عرضه‌کنندگان عسل طبیعی، سفارشات خود را به سبب به حداقل رساندن و شکسته نشدن ظرف آن در حین انتقال و ارسال برای مشتریان خود از ظروف پلاستیکی یا پت استفاده میکنند.

اصلا جای نگرانی نیست! نگهداری بیش از چند ماه در این ظروف پلاستیکی میتواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود.

نمایی از ظروف پلاستیکی دسته دار کوچک نیم کیلویی عسل خام، خالص و طبیعی
پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

باعنایت به اهمیت و ضرورت توجه به مراتب فوق، بلافاصله پس از انجام خرید عسل خود و دریافت آن، سریعا محتویات آن را درون مناسب ترین ظرف ریخته و نگذارید عسل طبیعی بیش از آن حد در ظروف پلاستیکی باقی بماند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

نگهداری عسل در ظرف استیل

ظروف استیل ضد زنگ، گزینه ای منحصر به فرد و مدرن برای نگهداری عسل است که به دلیل دوام، خواص غیر واکنشی و مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده اند.

هنگام انتخاب این ظروف به عنوان ظرف نگهداری عسل، مطمئن شوید که درب محکمی دارند تا از قرار گرفتن در معرض هوا جلوگیری کرده و باعث ماندگاری و حفظ تازگی عسل شوید.

یکی از مزایای ظروف استیل ضد زنگ، توانایی آنها در محافظت عالی در برابر نور است که میتواند به حفظ رنگ و طعم عسل کمک کند.

علاوه بر این، این ظروف، به راحتی تمیز و ضدعفونی میشود و آن را به یک انتخاب بهداشتی برای نگهداری عسل تبدیل میکند.

توجه به این نکته مهم است که ظروف استیل ضد زنگ، ممکن است به اندازه گزینه های شیشه ای و یا پلاستیکی رایج نباشند، اما میتوانند افزودنی شیک و کاربردی برای آشپزخانه شما باشند.

همچنین این ظروف، مورد مصرف زنبورداران بوده و به دلیل داشتن مقاومت در برابر خوردگی، به صورت حلب های 20 لیتری، برای مصارف بالا از آن ها استفاده میشود .

با این حال، هنگام استفاده از ظروف استیل ضد زنگ برای نگهداری طولانی مدت مراقب باشید، زیرا تماس طولانی مدت با فلز، ممکن است طعم عسل را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، اگر به دنبال گزینه ای بادوام و شیک برای نگهداری عسل خود هستید، ظروف استیل ضد زنگ، میتواند انتخابی عالی باشد.

برای نگهداری عسل به حجم زیاد باید از ظروف استیل، گالوانیزه و یا ظروفی که سطح داخلی آنها به وسیله مواد مقاوم به اسید عسل پوشیده شده باشد، استفاده نمود.

نگهداری عسل در ظرف شیشه ای

در صورتی که قصد دارید عسل طبیعی را به مدت طولانی نگهداری نمایید، بهترین ظرف برای نگهداری عسل، انتخاب ظروف شیشه‌ ایست.

این ظروف خاصیت عسل را حفظ کرده و به عطر و طعم آن لطمه ای وارد نمیکنند.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب درب شیشه، از درب‌های محکم استفاده نمایید زیرا از ورود هوا به داخل شیشه جلوگیری کنند.

در صورت در دسترس نبودن ظروف شیشه ای از ظروف سفالی و لعابی نیز میتوان استفاده نمود. البته باید به محکم بودن درب آن نیز دقت و توجه ویژه ای داشته باشید.

سالم‌ترین و بهترین ظرف نگهداری عسل در حجم کم ظروف شیشه‌ای، لعابی یا سفالی است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

کلام آخر

اگر اقدام به خرید عسل طبیعی میکنید که از خواص آن بهترین نتیجه را بگیرید، باید از بهترین ظرف نگهداری عسل نیز جهت این امر استفاده کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ظروف شیشه‌ای بهترین ظروف برای نگهداری بلندمدت عسل است. پس سعی کنید به هیچ وجه عسل را در ظروف دیگر به ویژه ظروف فلزی نگهداری نکنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران