ساخت عسل تقلبی | 2 شیوه متداول طرز تهیه عسل تقلبی

ساخت عسل تقلبی یک مسئله جدی است که برای صنعت عسل و مصرف کنندگان اهمیت دارد. توجه به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است تا مصرف کنندگان بتوانند از عسل اصلی و سالم بهره‌مند شوند.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از ساخت عسل تقلبی و طرز تهیه عسل تقلبی در رنگ و وزن های مختلف
بروزرسانی شده در
14 فروردین 1403

ساخت عسل تقلبی یک مسئله جدی است که برای صنعت عسل و مصرف کنندگان آن اهمیت دارد. ساخت عسل تقلبی ممکن است شامل افزودن مواد شیمیایی یا اضافی به عسل طبیعی باشد و این مواد ممکن است برای سلامتی مضر باشند. برای تشخیص عسل تقلبی میتوان از تست‌های مختلف شیمیایی و آزمون‌های میکروسکوپی استفاده کرد. از این رو، توجه به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است تا مصرف کنندگان بتوانند از عسل طبیعی و سالمی بهره‌مند شوند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل تقلبی چیست؟

عسل واقعی و خام به عسلی اطلاق می شود که از کندوی زنبور عسل بدست می آید و به هیچ وجه پاستوریزه و فیلتر نمی شود و با آب یا  هر ماده دیگری رقیق نخواهد شد.

این بدان معنی است که عسل واقعی، تمام مواد مغذی خود را در حالت طبیعی دارد و بدون شک از نظر طعم و فواید سلامتی بهترین نوع عسل می باشد.

توجه به این نکته مهم است که برخی از تولیدکنندگان، از مقادیر کمی از فیلتراسیون برای حذف زباله هایی مانند حشرات و برگ ها استفاده می کنند. عسلی که به این روش آماده سازی می شود هنوز هم طبیعی تلقی می شود.

همچنین، برخی از عسل‌های واقعی/خام ممکن است برای کاهش ویسکوزیته و امکان جوشاندن یا بطری کردن، به حرارت ملایم نیاز داشته باشند که این نوع عسل ها هنوز هم جز عسل های طبیعی می باشند.

ولی عسل هایی که با مواد دیگری رقیق می شوند، عسل های تقلبی می باشند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

فرآیند ساخت عسل تقلبی

زنبورها، عسل واقعی را که یک شیرین کننده طبیعی با فواید بسیاری برای سلامتی از جمله خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است، می سازند.

انواع مختلف عسل واقعی با توجه به نوع گلی که زنبورها برای تهیه آن گرده افشانی می کنند، تعیین می شود.

اما عسل تقلبی مخلوطی از شربت شکر و عسل است که به عنوان شربت ارزان قیمت شناخته می شود.

اما بسیاری از شرکت‌ها، عسل واقعی را با ذرت، برنج، چغندر و دیگر شربت‌های شیرین، رقیق می‌کنند و ادعا می‌کنند که عسل خالص است، در حالی که این چنین نمی باشد.

همچنین تولید عسل تقلبی، ارزان تر از عسل واقعی است زیرا زمان و انرژی کمتری نیاز دارد و به میزان قابل توجهی رقیق می شود.

در واقع عسل تقلبی برای سلامتی شما مضر نیست ولی از نظر ارزش غذایی و فواید سلامتی با عسل واقعی قابل قیاس نمی باشد.

به طور مثال، عسل خام و فرآوری نشده می تواند به آلرژی و سلامت کلی بدن کمک کند.

حاوی ذرات گرده است که با تحریک سیستم ایمنی از طریق قرار گرفتن در معرض آلرژن ها که به جلوگیری از واکنش های آلرژیک کمک می کند، دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند.

از سوی دیگر، عسل تقلبی حاوی هیچ ذرات گرده ای نیست زیرا در طول فرآوری فیلتر شده اند و این باعث می شود عسل تقلبی فرآوری شده در فروشگاه در کاهش علائم آلرژی بی تأثیر باشد.

شربت عسل

موضوعی که ما در اینجا به آن پرداخته‌ایم، عسل تقلبی و مواد تشکیل دهنده آن می باشد.

عسل یکی از محصولات طبیعی و مفید است که از زنبور عسل تولید می‌شود. اما متأسفانه در برخی موارد، عسل تقلبی تولید و به بازار عرضه می‌شود که باعث تضعیف کیفیت و ارزش غذایی آن می‌شود.

عسل تقلبی که گاهی اوقات “شربت عسل” نامیده می شود، به دلیل قیمت پایین‌تر و مواد شیمیایی اضافی که در آن استفاده می‌شود، معمولاً به عنوان یک جایگزین برای عسل طبیعی به بازار عرضه می‌شود. اما برای تهیه عسل تقلبی، باید به یک سری از روش‌های غیرقانونی و ناخوشایند پایبند باشید.

در واقع عسل های تقلبی می تواند ترکیب رقیق شده ای از عسل های طبیعی باشد یا ممکن است از عسل تشکیل نشده باشد.

طرز تهیه عسل تقلبی

ساخت عسل تقلبی یک مسئله مهم است. عسل تقلبی معمولاً کیفیت پایینی دارد و از نظر طعم و ارزش غذایی نسبت به عسل طبیعی قابل مقایسه نیست. این موضوع باعث افت اعتماد مصرف کنندگان به بازار عسل می‌شود و برای صنعت عسل ضررزننده است. در ادامه 2 روش از متداول‌ترین انواع روش های طرز تهیه عسل تقلبی را عنوان کرده‌ایم.

عسل تقلبی چگونه درست میشود؟

عسل تقلبی حاوی عسل

روش ساخت عسل تقلبی با عسل، به این صورت است که ابتدا عسل طبیعی را با شکر و سایر مواد اضافی مخلوط می‌کنند.

سپس این مخلوط را با گلوکز و فرکتوز تقویت کرده و در نهایت با مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها و عطرهای مصنوعی، به شکلی شبیه به عسل طبیعی تبدیل می‌کنند.

عسل تقلبی بدون عسل

عسل تقلبی بدون عسل، با طعم، پرکننده، رنگ و شکر اصلاح شده است.

در واقع این عسل های تقلبی که اصلاً عسل زنبور عسل ندارد، از ترکیبی از شربت‌های گلوکز، محلول‌های قند معکوس (از شکر تصفیه شده) یا شربت ذرت، نیشکر یا چغندر ساخته می‌شوند.

تقلبی ترین عسل حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) به عنوان ماده اصلی آن نیز می باشد.

پدیده عسل شویی چیست؟

عسل سومین محصول تقلبی در جهان است که در برخی از آنها شربت یا آب به عنوان پرکننده اضافه شده است. برخی دیگر از آنها حاوی عسل است که خیلی زود برداشت شده و سپس به طور مصنوعی خشک شده است. همچنین ادعا می شود برخی از عسل ها از یک منبع خاص (کشور یا منطقه) تهیه شده است، در صورتی که اینگونه نمی باشد و از منبع دیگری تامین می گردد.

در حالی که عسل معمولی و باکیفیت، برای خلاص شدن از شر ذرات و قطعات زنبور عسل، یک فرآیند صافی ملایم را طی می کند، بسیاری از شرکت ها مرحله ای به نام اولترافیلتراسیون را که در چین توسعه یافته است، اضافه می کنند که باعث افزایش ماندگاری، از بین رفتن فواید طبیعی موجود در عسل و غیرقابل ردیابی  بودن کشور مبدا می شود که آن را «عسل‌شویی / Honey laundering» می‌نامند.

جالب است بدانید که تحقیقات در ایالت متحده نشان می دهد که 75 درصد عسل موجود در قفسه‌ سوپرمارکت‌های آنها مطلقاً هیچ گرده‌ای به دلیل تکنیک اولترا فیلتراسیون ندارد.

 چرا این یک مسئله است؟ زیرا گرده‌ مانند DNA عسل است و بدون گرده بودن عسل ها یعنی هیچ مدرک واقعی برای کشور مبدا وجود ندارد و در واقع هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که محصول از نظر قانونی عسل است و صرفا می تواند شیشه ای با برچسب عسل و حاوی شربت ذرت رنگ شده و فروکتوز باشد.

طرز تهیه عسل قاصدک خانگی

بعضی از افراد بدلیل هزینه بالای عسل‌های طبیعی، قادر به تهیه آن نیستند. به همین دلیل بر آن شدیم یک دستور تهیه عسل خانگی را بیان کنیم که طعمی تقریباً شبیه عسل واقعی دارد و صرفا مضرات عسل‌های تقلبی بازاری را نخواهد داشت. اضافه کردن این عسل خانگی به کوکی‌ها و برای شیرین کردن چای‌تان عالی است و اگر آن را به لیموناد ساده اضافه کنید، نوشیدنی عالی، شیرین و با طراوت برای شما فراهم می‌کند.

همچنین این عسل خانگی، بسیار ارزان‌تر از عسل واقعی است و می‌توانید به جای استفاده از قاصدک، از گل‌های دیگر استفاده کنید و عسل‌های خانگی خود را با طعم‌های مختلف تهیه نمایید.

قاصدک خانگی مرحله 1

مرحله اول

مواد اولیه را فراهم نمایید:

  • 10گرم قاصدک (شما فقط به گل آن نیاز دارید)
  • 5 کیلوگرم شکر
  • 2 قاشق غذاخوری شکر وانیل
  • 2 عدد لیمو ترش کامل
  • 1 لیتر آب

مرحله دوم

  • گل ها و لیمو را بشویید.
  • آب را گرم کنید و سپس گل ها و لیمو را داخل آن بریزید و به مدت 3 دقیقه بپزید.
قاصدک خانگی مرحله 2
قاصدک خانگی مرحله 3

مرحله سوم

  • آب گل ها و لیمو را از صافی رد کنید و در ظرف دیگری بریزید.

مرحله چهارم

  • با یک قاشق، لیموها و گل ها را چند بار فشار دهید تا تمامی مایعات آن خارج شود (می توانید لیمو و گل ها را دور بریزید)
  • اکنون فقط به آب نیاز دارید.
قاصدک خانگی مرحله 4
قاصدک خانگی مرحله 5

مرحله پنجم

  • آب را دوباره روی اجاق بگذارید و شکر و شکر وانیل را اضافه کنید.

مرحله ششم

  • آن را به مدت 120 دقیقه بپزید.( فراموش نکنید که همیشه آن را هم بزنید تا زمانی که خنک شود)
  • بگذارید کمی خنک شود و سپس آن را در شیشه بریزید.
  • عسل تقلبی شما حاضر شد. (در نظر داشته باشید که عسل خانگی شما مانند عسل واقعی، چسبناک به نظر نمی رسد).
قاصدک خانگی مرحله 6

کلام آخر

باید توجه داشت که عسل تقلبی نه تنها ارزش غذایی کمتری نسبت به عسل طبیعی دارد، بلکه ممکن است برای برخی افراد باعث حساسیت و عوارض جانبی شود.

در واقع، مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت عسل تقلبی ممکن است باعث آسیب به سلامتی شما شود.

بدین ترتیب، بهترین راه برای خرید عسل طبیعی، این است که از فروشندگان معتبر و خوشنام فعال در این حوزه اقدام کنید.

این باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و تلاش شما جهت اخذ بهترین تصمیم برای شما می شود.

مجموعه دیجی ایران، عسل های طبیعی را با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می دهد تا بتوانید با خیالی آسوده از عسل و فواید بی شمار آن لذت ببرید.

همچنین، باید به نحوه تشخیص عسل تقلبی نیز آگاه باشید. برای مثال، عسل تقلبی معمولاً شفافیت و براقیت کمتری نسبت به عسل طبیعی دارد و در برخی موارد، بوی شیمیایی دارد.

در نهایت، برای حفظ سلامتی خود و خانواده خود، بهترین راه این است که از محصولات طبیعی استفاده کنید و از خرید عسل تقلبی خودداری کنید.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید مقاله؛ “تشخیص عسل طبیعی | چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟” را مطالعه کنید.

منابع:

https://reviveabee.com/real-honey-vs-fake-honey/

https://balqees.com/blogs/stories/what-is-honey-laundering-and-how-can-you-avoid-fake-honey

Homemade Fake Honey

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران