رنگ عسل | بهترین عسل طبیعی چه رنگی است؟

بهترین رنگ عسل طبیعی چه رنگی است؟ این سؤالی است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به عسل مطرح می‌شود. برای پاسخ به این سؤال، باید گفت که بهترین رنگ برای عسل، به ویژگی‌های آن بستگی دارد.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از انواع رنگ عسل طبیعی و گرده گل پولن و موم زنبورعسل
بروزرسانی شده در
14 فروردین 1403

بهترین رنگ عسل طبیعی چه رنگی است؟ این سؤالی است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به عسل مطرح می‌شود. عسل یکی از محصولات طبیعی و ارزشمندی است که از گل‌ها و گیاهان به دست می‌آید و به دلیل خواص درمانی و غذایی بسیار مورد توجه است. در واقع، عسل به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های شیرین کننده، میتواند به سلامتی بسیاری از ما کمک کند. اما برای پاسخ به سؤال اصلی، باید گفت که بهترین رنگ برای عسل، به ویژگی‌های آن بستگی دارد.

عسل می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد، از جمله سفید، زرد، قهوه‌ای و حتی سیاه. هر رنگی نشان‌دهنده خواص و ویژگی‌های خاصی است و برای انتخاب بهترین عسل، باید به این ویژگی‌ها توجه کنیم. برای مثال، عسل سفید به دلیل خواص ضدعفونی کننده و آنتی‌اکسیدانی بیشتر، می‌تواند به عنوان بهترین عسل برای سلامت دهان و دندان باشد. همچنین، عسل قهوه‌ای به دلیل خواص آنتی‌باکتریالی و ضد التهابی، می‌تواند به عنوان بهترین عسل برای درمان بیماری‌های گوارشی و التهابی باشد. در نهایت، برای انتخاب بهترین عسل، باید به ویژگی‌های آن و نیازهای خود توجه کنیم. برای پی بردن به تمایز و تفاوت رنگ های مختلف عسل تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

رنگ عسل طبیعی چه رنگی است؟

عسل در مجموعه­‌ای از رنگ­‌ها وجود دارد. در این مقاله بررسی می کنیم که رنگ های مختلف عسل از کجا آمده و رنگ عسل موجود در شیشه شما، چه معنایی دارد.

در خواربارفروشی، ردیف به ردیف بطری های عسل طلایی رنگ را می یابیم. با این حال، عسل در واقع در رنگ های بی شماری وجود دارد که عسل خام از رنگ های شفاف یا “سفید” گرفته تا رنگ های “کهربایی عمیق” را شامل می شود. همچنین مواردی از عسل با رنگ غیرعادی مانند قرمز یا سبز آبی وجود دارد.

همچنین رنگ های عسل در فروشگاه های مواد غذایی معمولاً در وسط این محدوده قرار دارند، اما در نظر داشته باشید رنگی که در قفسه می بینید ممکن است اصلی نباشد.

علت تغییر رنگ عسل چیست؟

زنبورهای عسل هم شهد و هم گرده گل جمع ­آوری می­کنند.

شهد منبع انرژی زنبور عسل است در حالی که گرده به دلیل اینکه منبع پروتئین و سایر مواد مغذی است مصرف می شود.

زنبورهای عسل، گرده‌ها را در سبدهای گرده روی پاهای عقبی خود جمع می‌کنند که در واقع نواحی مقعر کوچکی هستند که توسط موهایی احاطه شده‌اند.

در واقع وقتی زنبور گرده می کند، دانه های گرده روی سرش جمع می شود. سپس زنبور از پاهای جلویی خود برای انتقال گرده به سبدهای گرده استفاده می کند. سپس، زنبورها گرده های خشک را با شهد مخلوط می کنند تا گرده های موجود در سبد گرده را فشرده کنند.

زنبورها گرده گل را به عنوان منبع پروتئین جمع آوری می کنند تا نوزادان خود را پرورش دهند.

گرده گل؛ عامل تنوع رنگ های عسل

عسل رنگ خود را از گرده هایی می گیرد که زنبور، برای ساختن آن جمع آوری می کند. از آنجایی که گیاهان در زمان‌های مختلف سال شکوفا می‌شوند و زنبورها تقریباً در تمام طول سال عسل تولید می‌کنند، یک کندو می‌تواند شامل رنگ‌های کاملاً متفاوتی از عسل باشد.

در واقع بسته به گونه گیاهی که زنبورها گرده را از آن جمع می کنند، سبد گرده می تواند سفید یا حتی آبی تیره به نظر برسد. اگر در مورد گونه‌های گیاهی که زنبورهای شما از آن شهد و گرده جمع‌آوری می‌کنند کنجکاو هستید، می‌توانید با بررسی رنگ سبد گرده و دانستن اینکه چه گونه‌هایی ممکن است در آن زمان شکوفا باشند، آنها را شناسایی کنید.

تأثیر دیگر بر رنگ عسل نیز مواد معدنی مانند گوگرد، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس، آهن و منگنز است که در منبع گل یافت می شود.

در پاسخ به سوال؛ علت تغییر رنگ عسل چیست؟ باید گفت که علت این تغییر و تنوع رنگی عسل، منابع غذایی زنبورعسل است.

رنگ عسل توسط منبع غذایی زنبورها تعیین می شود. گرده و شهد گیاهان مختلف، عسل با رنگ های متفاوتی تولید می کند.

اگر عسل حاصل از کندوها را در مناطق مختلف (یا آب و هوا) مقایسه کنید، به احتمال زیاد طیف رنگی عسل را به دلیل تفاوت منبع گرده و شهد در هر منطقه مشاهده خواهید کرد.

در دسترس بودن گیاهان نیز برای هر کندو در طول سال تغییر می کند. این بدان معنی است که عسل یک کندو می تواند چند بار از فصلی به فصل دیگر تغییر رنگ دهد.

رنگ عسل و فصل برداشت آن

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، بسته به نوع گلی که شهد از آن استخراج شده است، طعم، رنگ و عطر عسل متفاوت می‌باشد. در واقع بین رنگ و طعم عسل رابطه وجود دارد.

یک قانون کلی این است که عسل‌های کم رنگ و شفاف طعم نرم و لطیفی دارند، در حالی که عسل‌هایی با رنگ تیره طعم تندتر و واضح‌تری دارند.

علاوه بر منبع تغذیه زنبورهای عسل، یکی دیگر از عواملی که موجب رنگ‌های مختلف عسل می‌شود، فصل برداشت آن می‌باشد.

  • عسل برداشت شده در بهار نشان دهنده رنگ‌های روشن و شفاف است: به عنوان مثال: عسل اقاقیا، عسل شبدر
  • در تابستان، عسل برداشت شده دارای رنگ زرد شاد با طعم‌های میوه‌ای است: به عنوان مثال: عسل آفتابگردان
  • و در نهایت عسل‌های برداشت شده در پاییز، از نظر طعم تیره‌تر و تندتر نیز می‌باشد.

چرا رنگ عسل تیره میشود؟

عسل های موجود در فروشگاه های مواد غذایی، معمولاً تحت پردازش قرار گرفته است که می تواند روی رنگ آن‌ها تأثیر بگذارد.

جالب است بدانید که، با گرم شدن عسل، رنگ آن تیره‌تر می‌شود، به همین دلیل، در طی فرآیند پاستوریزه کردن، تیره می‌شود.

همچنین رنگ عسل در انباری گرم و در انتظار انتقال به فروشگاه، می‌تواند تیره شود.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “چرا رنگ عسل سیاه میشود، علت تغییر رنگ عسل چیست؟” را مطالعه کنید.

عسل های تک گل در مقابل چند گل

عسل تک گل عسلی است که از شهدهای گل یک گونه گیاهی به دست می آید. در حالی که عسل چند گل، عسلی است که منبع گیاهی غالبی ندارد، بلکه از چندین گیاه گل‌دار در نزدیکی کندو به دست می آید. این عسل اغلب عسل گل وحشی نامیده می شود.

عسل مرغوب چه رنگی است؟

رنگ عسل معمولاً با استفاده از یک مقیاس پیوسته به نام مقیاس اندازه گیری Pfund اندازه گیری می شود. این ترازو از یک قلم شیشه ای تشکیل شده است که رنگ آن از روشن ترین تا تیره ترین کهربایی متفاوت است. عسل مورد ارزیابی در ظرف دیگری ریخته می شود و سپس رنگ آن با مقیاس کهربایی مقایسه می شود. سپس محلی که رنگ عسل با ترازو مطابقت دارد به عنوان نتیجه مشخص می شود. بنابراین اندازه گیری نهایی در عددی از 0 تا 140 میلی متر (با توجه به طول مقیاس که در آن مسابقه رخ می دهد) داده می شود.

انجمن شیمیدانان تحلیلی روش کمتر مورد استفاده دیگری به نام مقایسه کننده بصری Lovibond را اجرا می کند. در این فرآیند، یک پرتو نور از طریق عسل تابیده می شود و رنگ برای نتیجه نهایی با مقیاس مقایسه می شود.

بهترین عسل چه رنگی است؟

وزارت کشاورزی ایالات متحده (The U.S. Department of Agriculture classifies)، عسل را به 7 دسته رنگ طبقه بندی می کند:

سفید شفاف (Water White)

سفید روشن (Extra White)

سفید (White)

کهربایی فوق العاده سبک (Extra Light Amber)

کهربایی روشن (Light Amber)

کهربایی (Amber)

کهربایی تیره (Dark Amber)

سفید شفاف (Water White)

لطفا توجه داشته باشید که رنگ سفید در اینجا به این معنی نیست که عسل در واقع سفید است، در واقع به این معنی است که عسل بی رنگ و شفاف است.

عسل سفید شفاف در مقیاس Pfund، کمتر از 9 میلی متر است.

عسل سفید روشن (Extra White)

رنگ عسل سفید روشن، تمایل به داشتن رنگ زرد بسیار روشن دارد در حالی که همچنان شفاف است.

عسل سفید روشن در مقیاس Pfund (پی-فُند)، 17 – 9 میلی‌متر است.

عسل سفید (White)

عسل سفید با رنگ آمیزی زرد خیلی روشن کهربایی یک درجه به سمت بالا حرکت می کند. این عسل نیز شفاف است.

عسل سفید در مقیاس Pfund (پی-فُند)، 34 – 18 میلی‌متر است.

عسل کهربایی بسیار سبک (Extra Light Amber)

عسل کهربایی بسیار سبک معمولا در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی دیده می شود. شفاف است و رنگ نارنجی/کهربایی روشن دارد.

عسل کهربایی بسیار سبک در مقیاس Pfund (پی-فُند)، 50 – 35 میلی‌متر است.

عسل کهربایی سبک (Light Amber)

عسل کهربایی سبک نیز معمولاً در فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شود. در این مرحله، عسل کاملاً شفاف نیست و رنگ نارنجی/کهربایی عمیق‌تری دارد.

عسل کهربایی سبک در مقیاس Pfund (پی-فُند)، 85 – 51 میلی‌متر است.

عسل کهربا (Dark Amber)

عسل کهربایی رنگ نارنجی پررنگی است و شفاف نیست.

عسل کهربا در مقیاس Pfund (پی-فُند)، 114 – 86 میلی‌متر است.

عسل کهربایی تیره (Dark Amber)

عسل کهربایی تیره گاهی اوقات به عنوان “سیاه روغن موتور” شناخته می شود. بسیار تاریک و مات است.

عسل کهربایی تیره در مقیاس Pfund (پی-فُند)، بیش از 114 میلی‌متر است.

رنگ عسل؛ عسل روشن در مقابل عسل تیره

رنگ عسل ارتباط مستقیمی با ظاهر کلی، طعم و ارزش غذایی عسل دارد. از آنجایی که رنگ توسط منبع غذایی زنبور عسل ایجاد می شود، گرده و شهد، طعم، ظاهر و تغذیه عسل را تعیین می کند.

عسل سبک

گفته می شود عسل سبک‌تر دارای محتوای آب بالاتری است که منجر به مواد مغذی کمتر و طعم ملایم می شود.

نمونه هایی از منابع گل عسل سبک عبارتند از:

شبدر

پنبه

اقاقیا

یونجه

شکوفه سیب

توت سیاه

زغال اخته

توپلو

عسل تیره

عسل تیره‌تر حاوی آب کمتری است و طعم پیچیده‌تر و غنی‌تری دارد. همچنین محققان بیان می کنند  که عسل های تیره نسبت به عسل های روشن دارای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری هستند.

نمونه هایی از منابع گل عسل تیره:

گندم سیاه

آووکادو

فندق

قهوه

قاصدک

مانوکا

گل لاله

چگونه رنگ عسل را تیره کنیم؟

به خاطر داشته باشید که عسل فرآوری شده ممکن است به دلیل سوختن قندها در طول فرآوری، تیره تر به نظر برسد، حتی اگر عسل در ابتدا تیره نبوده باشد.

در نظر داشته باشید تفاوت های ذکر شده در اینجا به طور کلی درست است، اما بسته به نوع گرده گیاهی که عسل را تشکیل می دهد، استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال، عسل توپلو عموماً رنگ روشن‌تری دارد، اما بسیار معطر و خوش طعم است.

کدام رنگ عسل بهتر است؟

آیا رنگ عسل بر کیفیت آن تأثیر می گذارد؟ بله، رنگ عسل به طور قطع در کیفیت و به خصوص از نظر طعم و مزه تاثیرگذار است. معمولاً عسل‌های رنگ روشن‌تر طعم ملایم‌تری دارند در حالی که عسل‌های تیره‌تر طعمی قوی و غنی دارند. با این حال، استثناهایی برای این قاعده وجود دارد، مانند عسل های رنگ روشن از چوب های باس یا نمدار که طعم قوی دارند و عسل لاله با رنگ تیره و در عین حال با طعم ملایم.

رنگ عسل نیز نشان دهنده محتوای آنتی اکسیدانی محصول است. معمولاً هر چه رنگ تیره تر باشد، محتوای آنتی اکسیدانی عسل بیشتر می شود. عسل گندم سیاه تیره تقریبا 20 برابر بیشتر از عسل مریم گلی دارای آنتی اکسیدان مفید است. بنابراین اگر به دلایل سلامتی به دنبال مصرف عسل هستید، این نکته مهمی است که باید در انتخاب محصول مورد نظر در نظر بگیرید.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

چرا رنگ عسل کدر میشود؟

عسل یکی از محصولات طبیعی و مفید است که به دلیل ویژگی‌ها و خواص درمانی و طعم خوش‌مزه‌اش، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اما گاهی اوقات ممکن است عسل کدر شود و این موضوع برای برخی افراد سوال برانگیز باشد.

در واقع دلایل اصلی کدر شدن رنگ عسل، برخی از عوامل خارجی مانند رطوبت، حرارت و اکسیژن است. وقتی که عسل با رطوبت مواجه می‌شود، ممکن است باعث تغییر در ساختار شیمیایی آن شود و به علت اکسیداسیون، رنگ آن تغییر کند.

همچنین حرارت نیز می‌تواند باعث تغییر در رنگ و ساختار عسل شود.

اکسیژن هم یکی از عواملی است که می‌تواند باعث اکسیداسیون عسل شود و در نتیجه باعث کدر شدن رنگ آن شود.

علاوه بر این، دلیل دیگری که ممکن است باعث کدر شدن رنگ عسل شود، می‌تواند کریستال‌های موجود در آن باشد. در واقع وقتی که عسل بلوری می‌شود، رنگ آن تاریک‌تر و کدرتر می‌شود. این کریستال‌ها معمولاً به دلیل تغییر در دما یا زمان طولانی انبار شدن عسل ایجاد می‌شوند.

در نهایت، برای جلوگیری از کدر شدن عسل، می‌توان از روش‌هایی مانند نگهداری در شرایط مناسب در محیط خنک و خشک و استفاده از بسته‌بندی مناسب استفاده کرد.

همچنین می‌توان با استفاده از فیلتراسیون و روش‌های دیگر، از تغییر رنگ و کدر شدن عسل جلوگیری کرد.

در نتیجه، عسل یک ماده طبیعی و مفید است که ممکن است به دلایل مختلفی کدر شود. اما با انجام مراقبت‌های لازم و استفاده از روش‌های مناسب می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد و از عسل با کیفیت و تازه‌ای برخوردار شد.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران