خوردن عسل برای گربه | آیا عسل برای گربه خوب است یا مضر؟ – 7 توصیه مهم

گاهی اوقات، مردم تنهایی خوردن تنقلات را دوست ندارند و تمایل دارند یک لقمه خود را با یک دوست یا حتی یک دوست گربه‌سان خود تقسیم کنند! اما آیا عسل برای گربه خوب است؟
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از خوردن عسل برای گربه خوب است یا مضر؟
بروزرسانی شده در
30 فروردین 1403

در حال و هوای یک خوراکی شیرین هستید؟

یکی از گزینه‌ها و انتخاب بسیار عالی که در دسترس انسان‌ها قرار دارد، اضافه کردن قطره‌ای عسل به میان‌وعده انتخابی‌تان است.

با این حال، گاهی اوقات، مردم به تنهایی تنقلات را دوست ندارند و دوست دارند یک لقمه را با یک دوست یا شاید حتی یک دوست گربه‌سان خود تقسیم کنند!

اما آیا گربه‌ها می‌توانند عسل بخورند؟ و اصلا عسل برای گربه خوبه؟ اگر چنین است، چه نوع محدودیت‌هایی را باید در مصرف عسل برای بچه گربه خود اعمال کنید؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آیا عسل برای گربه خوب است؟

محققان معتقدند که عسل برای گربه خوب بوده و گربه‌ها نیز می‌توانند عسل بخورند و حتی می‌توان عسل را به عنوان یک درمان برای آنها در نظر گرفت.

با این حال، عسل نباید به بخش اصلی رژیم غذایی گربه‌سانان تبدیل شود.

زیرا به دلیل محتوای قند بالای عسل، توصیه می‌شود حدود 10 درصد از رژیم غذایی گربه‌ها به عسل اختصاص داده شود و مابقی رژیم غذایی آنها، خوراکی‌هایی با ارزش غذایی بالاتر باشد.

همچنین شایان ذکر است که مطالعات نشان داده‌اند که گربه‌ها ظرفیت طعم شیرین را ندارند، به این معنی که عسل احتمالاً برای بچه گربه‌ها خوراکی فریبنده‌ای نخواهد بود.

عسل برای بچه گربه

محققان معتقدند که بچه گربه‌ها نیز می‌توانند در صورت علاقه هر چند وقت یکبار، کمی عسل بخورند، اما باید به مقدار بسیار کمی محدود شود.

زیرا بچه گربه‌ها بسیار سریع رشد می‌کنند و برای حمایت از این رشد، نیاز به تغذیه مناسب دارند و عسل ارزش غذایی بالایی را برای رشد مناسب آنها ارائه نمی‌دهد.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “آیا عسل برای سگ خوب است؟ | 6 خواص عسل برای سگ” را مطالعه کنید.

عسل خام یا تصفیه‌شده

عسل برای گربه خوبه اما نه عسل خام، پس منظور از عسل در این مقاله عسل خام نبوده و استفاده از آن برای این امر توصیه نمی‌شود.

زیرا عسل خام، پاستوریزه نیست، بنابراین این خطر وجود دارد که مخمر یا باکتری‌های مضر در آن وجود داشته باشد.

همچنین گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها با خوردن عسل غیرپاستوریزه ممکن است دچار عفونت یا مسمومیت غذایی شوند.

پس توصیه می‌شود برای گربه‌ها از عسل‌های تصفیه شده و پاستوریزه استفاده شود.

آیا عسل برای گربه مفید است؟

عسل برای انسان، فواید سلامتی و دارویی بسیاری دارد.

از جمله اینکه عسل خواص ضد التهابی دارد و حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و پتاسیم می‌باشد و یک راه طبیعی برای تسکین گلودرد است.

اما در مورد گربه‌ها چطور؟

تحقیقات زیادی در مورد اینکه گربه‌ها چقدر مواد مغذی را از عسل جذب می‌کنند، انجام نشده است. بنابراین بله، این امکان وجود دارد که گربه‌ها بتوانند مقداری مواد مغذی را از عسل دریافت کنند، اما هیچ کس واقعاً آن را مطالعه نکرده است، بنابراین این موضوع از بحث تا به امروز اثبات نشده است.

اما در سطح پایه، عسل خام حاوی کربوهیدرات‌ها و قندها (فروکتوز و گلوکز) است. یک رژیم غذایی سالم گربه حاوی حداقل مقادیر هر دو است. زیرا سیستم گوارش آنها برای پردازش این مواد، ساخته نشده است.

علاوه بر این، برخی از منابع، استفاده از عسل خام مانوکا را برای گربه‌های مبتلا به آلرژی، گلودرد و معده درد توصیه می‌کنند. درست مثل کاری که برای خودمان انجام می‌دهیم. در این موارد، بهتر است عسلی را انتخاب کنید که بالاترین درجه بندی  UMF™ را دارد زیرا این درجه بندی T قدرت مواد خوب موجود در عسل مانوکا مانند متیل گلیوکسال را اندازه گیری می‌کند. اما نکته اصلی این است که شواهد علمی که به ما پاسخ قطعی در مورد دادن عسل به گربه و تایید این که عسل برای گربه خوب است، هنوز وجود ندارد.

چه زمانی عسل برای گربه ضرر دارد؟

در حالی که عسل به بیشتر گربه‌ها آسیب نمی‌رساند، گربه‌سانانی وجود دارند که نباید عسل بخورند.

همانطور که قبلا ذکر شد، عسل حاوی مواد معدنی ضروری است و محققان معتقدند که گربه‌های مبتلا به بیماری‌های مزمن نباید با عسل تغذیه شوند، زیرا می‌تواند تعادل مواد معدنی در سیستم بدن آنها را به هم بزند.

به عنوان مثال، گربه‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیوی ممکن است سطح فسفر بالایی داشته باشند و فسفر موجود در عسل برای سلامتی آنها خطرناک باشد.

همچنین گربه‌هایی که دیابت دارند نباید با عسل تغذیه شوند زیرا مصرف عسل می‌تواند باعث افزایش سطح قند آنها شود.

هر چند یک استثنا وجود دارد. عسل می‌تواند یک درمان اضطراری برای گربه یا بچه گربه‌ای باشد که به دلیل قند خون پایین بیمار شده‌اند.

می‌توانید عسل را روی لثه‌های آنها بمالید و آنها قند را جذب می‌کنند.

با این حال، همیشه باید قبل از انجام هر نوع درمان اورژانسی، با دامپزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

در حالی که بیشتر گربه‌ها می‌توانند مقدار کمی عسل را بدون هیچ مشکلی برای سلامتی خود بخورند، این چیزی نیست که باید در چرخش منظم درمان باشد.

در واقع گزینه‌های زیادی برای غذای گربه وجود دارد که از نظر تغذیه بسیار بیشتر از عسل می‌تواند برای آنها مفید باشد.

با این حال، اگر از یک ماست یا یک میان وعده دیگر با کمی عسل برای گربه خود استفاده می‌کنید، بعید است که مشکلی پیش آید.

باتوجه به توضیحات فوق با این که عسل برای گربه خوب می‌تواند خوب باشد اما بدیهی است که بهتر است قبل از مصرف آن با دامپزشکی معتمد در مورد گربه خود مشورت کنید تا از میزان مصرف آن مطلع شوید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران