10 خواص موم عسل | موم عسل چه فوایدی دارد؟

موم عسل یکی از محصولات طبیعی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. خواص موم عسل برای سلامتی انسان بسیار می‌باشد. این ماده از سلول‌های کوچکی توسط زنبور عسل تشکیل شده است که با انبار کردن عسل توسط زنبور عسل همراه می‌شود.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از خواص موم عسل قاب شان برای سلامتی
بروزرسانی شده در
29 دی 1402

موم عسل یکی از محصولات طبیعی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. خواص موم عسل برای سلامتی انسان بسیار می‌باشد. این ماده از سلول‌های کوچکی توسط زنبور عسل تشکیل شده است که با انبار کردن عسل توسط زنبور عسل همراه می‌شود . موم عسل دارای خواص فراوانی از جمله؛ خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد قارچی است که برای مصرف انسان بسیار مفید بوده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

موم عسل چیست؟

این بسیار زیباست که موجودات زمین، به ویژه زنبورها، می‌توانند شگفت انگیزترین ساختارها را بسازند. به عنوان مثال، لانه زنبور یا همان کندو را در نظر بگیرید.

حتی شگفت‌انگیزتر است که چنین ساختاری، چیزی را تولید می‌کند که کاربردها و فواید زیادی را برای زندگی روزمره ما فراهم می‌کند.

این ماده شگفت‌انگیز از زنبورهای عسل کارگر (ماده) و لانه زنبور عسل به دست می‌آید و معمولاً برای کاهش کلسترول، تسکین درد، تورم و التهاب استفاده می‌شود.

موم، پایه کندو است.

در واقع زنبورهای عسل، شانه خود را از موم زنبور عسل می‌سازند و شکل هندسی سلول های شش ضلعی را با عسل و نوزاد پر می کنند.

در واقع زنبورهای کارگر از هشت غده مومی ویژه در قسمت زیرین شکم خود موم ترشح می کنند. موم به صورت مایع خارج می شود اما به سرعت سرد و جامد می گردد.

زنبور کارگر با پاهایش موم را از شکم خود جمع می کند. او موم را آنقدر می جوید که قابل انعطاف باشد و آن را به شکل سلول های شش ضلعی که لانه زنبوری را تشکیل می دهند، در می آورد.

پس شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که خواص موم عسل چیست و چه کاری می تواند برای ارتقای سلامتی ما انجام دهد؟

بیایید به بزرگترین مزایا و کاربردهای این محصول طبیعی نگاهی بیندازیم.

خواص موم عسل در طب سنتی

زنبورها برای سلامتی و وجود کلی ما بسیار مهم هستند.

آیا می‌دانستید که ما تقریباً برای یک سوم کل مواد غذایی خود به زنبور عسل تکیه می‌کنیم؟

در واقع زنبورهای عسل با چندین موضوع حیاتی برای سلامت انسان و محیط زیست از جمله تنوع زیستی، امنیت غذایی، تغذیه و استفاده پایدار از زمین، مرتبط هستند.

در واقع دنیای بدون زنبورها ممکن نیست زیرا سلامت زنبور عسل گامی حیاتی برای کشاورزی پایدار می باشد.

همچنین استفاده از موم زنبور عسل چیز جدیدی نیست زیرا هزاران سال است که در پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است بطوری که خواص موم عسل بیشمار بوده که در ادامه چند مورد آن را بررسی می کنیم.

موم عسل چه فایده ای دارد؟

موم عسل برای درمان درماتیت، پسوریازیس و اگزما

موم زنبور عسل یک انتخاب عالی برای بسیاری از بیماری های پوستی می باشد.

مخلوط عسل، موم زنبور عسل و روغن زیتون در درمان درماتیت، پسوریازیس و اگزما مفید است.

محققان معتقدند که عسل و مخلوط‌های عسل می‌توانند از رشد باکتری‌هایی که ممکن است روی پوست تأثیر بگذارند و باعث بیماری‌های پوستی شوند، جلوگیری کنند.

موم عسل برای رطوبت پوست

موم طبیعی یک روش شگفت انگیز برای مرطوب کردن پوست است و معمولا در محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی یافت می شود.

در واقع موم عسل می تواند به محافظت و ترمیم پوست خشن، خشک یا ترک خورده کمک کند، زیرا توانایی نگهداری رطوبت در پوست را دارد.

همچنین محققان معتقدند که که این موم سرشار از ویتامین A است و دارای خواص نرم کنندگی است که پوست را نرم و آبرسانی می کند و همچنین به رشد سالم بازسازی سلولی کمک می کند.

مزیت دیگر آن این است که چون غیر کومدون زا است، منافذ را مسدود نمی کند.

در واقع موم عسل یک مرطوب کننده طبیعی برای درمان خشکی پوست است که می توانید از آن به صورت روزانه، با روغن بادام یا روغن جوجوبا، چند قطره روغن ویتامین E و آلوئه به عنوان یک درمان خانگی برای پوست خشک خود استفاده کنید.

موم عسل برای محافظت از کبد

در سال 2013؛ مجله کره ای پزشکی، مطالعه ای را منتشر کرد که در آن الکل های موجود در موم زنبورعسل و اینکه آیا اثرات آنتی اکسیدانی آنها به محافظت از کبد کمک می کند، بررسی شد.

محققان، این مطالعه را با استفاده از مخلوطی از الکل موم زنبور عسل برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب انجام دادند.

این مطالعه در یک دوره 24 هفته ای انجام شد و نشان داد که استفاده از موم زنبور عسل، به عادی سازی عملکرد کبد و بهبود علائم کبد چرب کمک می کند.

موم عسل برای تعادل سطح کلسترول

تحقیقات نشان می دهد که الکل های چرب با زنجیره بلند به دست آمده از موم های گیاهی، کلسترول را در انسان کاهش می دهند.

تحقیقات نشان می دهند که اثرات تغذیه‌ای و خواص موم عسل و بسیاری از غذاهای گیاهی به کاهش کلسترول LDL  از 21 درصد تا 29 درصد و افزایش کلسترول HDL از 8 درصد تا 15 درصد کمک می کند.

موم عسل برای تسکین درد و التهاب

یکی از خواص موم عسل این است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند در بهبود علائم التهابی موثر باشد.

موم زنبور عسل به عنوان دارو در تسکین درد و التهاب موثر می باشد و اثرات ضد تورمی خفیفی دارد.

همچنین محققان معتقدند که موم زنبور عسل برای کمک به تسکین التهاب ناشی از آرتروز بسیار موثر می باشد.

به عنوان یک ماده ضد التهابی طبیعی، موم عسل می‌تواند در کاهش التهاب‌های مختلف در بدن موثر باشد.

این خاصیت باعث می‌شود که موم عسل به عنوان یک راهکار طبیعی برای درمان بیماری‌های التهابی نظیر التهاب مفاصل، التهاب روده و همچنین به عنوان درمانی برای بیماری‌های پوستی و زخم‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار گیرد.

موم عسل برای درمان جوش و آکنه

درنظر گرفتن خواص موم عسل یکی از شناخته شده ترین درمان های خانگی برای آکنه می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که خواص موم عسل، شامل ضد عفونی کنندگی، التیام بخشی و ضد التهابی قوی بوده که به ویژه به دلیل داشتن ویتامین A در درمان آکنه موثر می باشد.

همچنین یکی دیگر از خواص موم عسل نرم کنندگی عالی پوست بوده که به حفظ بافت صاف پوست بعد از رفع آکنه کمک می کند.

اما بدانید که ترکیبی از برنامه های مراقبت از پوست، رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه بهترین راه برای کنترل و پیشگیری از آکنه می باشد.

موم عسل برای درمان خشکی لب

مرطوب کننده های طبیعی موجود در موم زنبور عسل آن را به یک بالم لب عالی تبدیل کرده است.

در واقع اگر از ترک خوردن لب‌های خود رنج می‌برید، استفاده موضعی از موم طبیعی و چند ماده دیگر، می‌تواند تسکین بسیار خوبی برای شما باشد.

همچنین شما می توانید با ترکیب موم زنبور عسل با روغن نارگیل یا زیتون، عسل، روغن ویتامین E و روغن‌های ضروری مورد علاقه‌تان، مانند پرتقال، نعناع، اسطوخودوس یا لیمو، بالم لب خودتان را درست کنید.

موم عسل برای کاهش علائم کشش پوستی

ترک‌های پوستی می‌توانند خجالت‌آور باشند و شما را از پوشیدن برخی از مدهای مورد علاقه تابستانی خود باز دارند، بنابراین اگر می‌خواهید از شر ترک‌های پوستی خلاص شوید، موم زنبور عسل را امتحان کنید.

در واقع کلاژن یک جزء اصلی ماتریکس خارج سلولی است که در بهبود زخم بسیار مهم است و محققان معتقدند که ترک‌های پوستی به دلیل کاهش کلاژن و فیبر الاستیک هستند.

از آنجایی که موم زنبور عسل حاوی ویتامین A است، با تولید کلاژن می تواند تا حد زیادی برای کاهش علائم کشش پوستی مفید باشد و با توجه به توانایی در محافظت از پوست و حفظ آب آن، می تواند اثرات مثبتی بر روی آن علائم ناخوشایند داشته باشد.

پس شما با ترکیب موم زنبور عسل، ژل رویال، روغن هسته انگور و روغن نارگیل، یک درمان خانگی طبیعی برای پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی دارید، در حالی که به بهبود سطوح کلاژن به طور همزمان کمک می‌کنید.

موم عسل برای درمان خارش و عفونت های قارچی پوست

خارش و عفونت های قارچی پوست قطعا آزاردهنده هستند، اما با استفاده از موم زنبور عسل قابل درمان می باشند.

از آنجا که موم زنبور عسل ضد التهاب است، می تواند به کاهش درد ناشی از خارش و عفونت های قارچی پوست کمک کند و فواید مرطوب کنندگی آن به کاهش خارش پوست شما کمک می کند.

استفاده از مخلوطی از موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون در ناحیه آسیب دیده ممکن است به بهبود خارش و عفونت های قارچی پوست کمک کند.

موم عسل برای آرامش شما

بسیاری از ما وقتی به موم زنبور عسل فکر می کنیم، شمع های مومی را به یاد می آوریم.

این چیز خوبی است زیرا شمع های ساخته شده از پارافین به دلیل دوده موم پارافین که قابل استنشاق است، می تواند سلامت شما و خانواده شما را به خطر بیندازد. همچنین، می تواند آسیب قابل توجهی به داخل خانه شما، مانند کامپیوتر، وسایل برقی و کانال ها وارد کند.

در عوض، شمع های مومی خالص یا طبیعی را انتخاب کنید، که به خوبی به عنوان تسکین دهنده استرس عمل می کنند.

اگر خودتان شمع درست می‌کنید، حتما برچسب‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که موم زنبور عسل خالص و ارگانیک دریافت می‌کنید تا فاقد سم باشد و اگر قصد دارید چندین شمع بسازید، می توانید موم زنبور عسل خالص را به صورت عمده سفارش دهید.

اگر شمع‌های موم زنبور عسل را می‌خرید، انتخاب شمع‌های 100 درصد موم زنبور عسل با فتیله‌های پنبه‌ای بهترین انتخاب است.

موم عسل برای تقویت لثه‌ها

موم عسل یکی از روش‌های سنتی و مؤثر برای تقویت لثه است که از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی است که برای بهبود و تقویت سلامت دهان و لثه استفاده می‌شود. موم عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که باعث می‌شود به عنوان یک راهکار طبیعی برای تقویت لثه و پیشگیری از بروز عفونت‌ها و آسیب‌های دهانی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر گونه روش درمانی یا طبیعی، ابتدا با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که استفاده از موم عسل برای تقویت لثه برای شما مناسب است و هیچ عوارض جانبی و حساسیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر خواص عسل با موم و فواید آن در بالا، موم عسل کاربردهای دیگری نیز دارد.

جالب است بدانید که رنگ موم زنبور عسل به صورت موم زنبور عسل زرد، موم زنبور سفید و موم زنبور عسل مطلق می باشد.

موم زرد محصول خامی است که از لانه زنبور عسل به دست می آید که فیلتر نشده است و رنگ طبیعی دارد.

موم سفید از موم زنبور عسل زرد با سفید کردن و موم زنبور عسل مطلق با درمان موم زرد با الکل ساخته می شود و اغلب برای خرید به شکل گلوله یا پاستیل یافت می شود که رنگ طلایی عمیقی دارد و می توان آن را به صورت عمده خریداری کرد.

از موم زنبور عسل با رنگ های مختلف برای مصارف گوناگونی استفاده می شود که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها از موم سفید و موم زنبور عسل به عنوان سفت کننده استفاده می شود.

پس اگر برای تهیه غذا از آن استفاده می کنید، ساده ترین راه کار این است که آن را چند ساعت در فریزر بگذارید و سپس رنده کنید.

  • از موم زنبور عسل زرد و سفید به عنوان غلیظ کننده و سفت کننده در تولید لوازم آرایشی استفاده می شود.

با این حال، موم خالص زنبور عسل بیشتر برای تهیه مرهم و مرطوب کننده هایی که به صورت خارجی استفاده می شوند، کاربرد دارد.

  • موم زنبور عسل به طور معمول به عنوان عطر در صابون ها و عطرها استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که  قبل از استفاده از هر شکلی از موم زنبور عسل، حتماً مواد و دستورالعمل‌ها را بررسی کنید و اگر حساسیتی دارید که ممکن است مرتبط باشد، از آن استفاده نکنید.

خطرات و عوارض مصرف موم عسل

موم زنبور عسل زمانی که به صورت خوراکی در مقادیر کم مصرف شود ایمن تلقی می شود، اما نباید در مقادیر زیاد مصرف شود زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

علاوه بر این موم زنبور عسل هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود بی خطر در نظر گرفته می شود، اما برخی از افراد ممکن است به آن حساس باشند یا حتی علائم آلرژی را تجربه کنند.

پس اگر بعد از استفاده از موم زنبور عسل یا محصولی که حاوی آن است، متوجه خارش و تورم پوستی یا قرمزی شدید، فورا مصرف را قطع کنید.

مهم است که قبل از استفاده از آن به هر شکلی، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی یا مصرف دارو هستید.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “به 10 دلیل عسل موم دار نخورید” را مطالعه کنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران