خواص عسل آویشن | 5 دلیل مصرف از سرفه تا سرطان

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از خواص عسل آویشن در ظرف شیشه ای کوچک با درب طلایی در کنار یک قاشق چوبی در یک روز آفتابی

این محصول یکی از محبوب ترین عسل ها در سراسر جهان است که به دلیل طعم بی نظیر و خواص عسل آویشن بسیار ارزشمند می باشد.

گیاه آویشن در ابتدای تابستان شکوفا می شود و گل های آن تقریباً 40 روز شهد تولید می کنند. تولید عسل در این زمان به دلیل دوره کوتاه گلدهی گیاه آویشن و شرایط سخت آب و هوایی می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که عسل آویشن اغلب گرانتر از سایر انواع عسل می باشد.

همچنین بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد، زیرا رنگ های قرمز، نارنجی و زرد آن به همان اندازه که برای بدن تسکین دهنده است، برای چشم ها نیز تسکین دهنده می باشد.

این عسل لذیذ نسبتا گران قیمت، روی نان تست و کرپ خوشمزه است، اما همچنین می تواند طعم و شیرینی خوبی به چای و عرقیات گیاهی بیافزاید. جدا از جنبه های آشپزی، عسل آویشن به دلیل خواص طبیعی که از کل گیاه تهیه شده از آن گرفته می شود، به عنوان مکملی برای مصرف روزمره بسیار مفید می باشد.

علاوه بر خواص عسل آویشن اعم از؛ آنتی اکسیدانی قوی، ضد سرطان و ضد حساسیت این محصول فواید سلامتی بسیاری نیز دارد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آویشن و تاریخچه آن

انواع مختلفی از گیاهان آویشن وجود دارد که همگی از خانواده آویشن هستند و در دسته نعناع قرار می گیرند. رایج ترین نوع مورد استفاده تجاری، آویشن ولگاریس (Thymus Vulgaris) است و از این جنس خاص است که بیشتر عسل های آویشن تولید می شود. خود این گیاه چند ساله است (گیاهی که بیش از دو سال عمر می کند) و در مناطق گرم دنیا در خاکی با زهکشی مناسب، رشد می کند.

این گیاه همیشه سبز، یکی از گیاهانی است که در طول تاریخ، مورد استفاده قرار گرفته است و اولین مشاهدات از آن به یونانیان باستان باز می گردد، که معتقد بودند سوزاندن و بخور دادن آن چیزی است که باعث شهامت می شود.

همچنین رومی ها به عطرهای تولید شده آویشن علاقه مند بودند و همین باعث شد تا خانه های خود را با این گیاه “تصفیه” کنند و همچنین از آن برای طعم دادن به بسیاری از مواد غذایی استفاده کنند.

آویشن گیاهی بسیار پرکاربرد و مفید است و زمانی که از آن به شکل روغن یا عسل استفاده می شود، فواید و تاثیرات مفید بسیاری بر سلامتی انسان دارد.

خواص عسل آویشن

زنبورهای عسل، عسل آویشن را از گرده گیاه آویشن تولید می‌کنند و فواید زیادی برای سلامتی و کاربردهای دارویی دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از آن می پردازیم.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

آنتی اکسیدانی قوی

عسل آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد.

یک مطالعه لهستانی که خواص آنتی اکسیدانی 10 عسل را با هم مقایسه کرده است، نشان داد که عسل آویشن در کنار سایر عسل های تیره رنگ مانند عسل تمشک، زالزالک و سایر عسل ها، دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی و همچنین بالاترین سطح ترکیبات پلی فنول ها و فلاونوئیدها می باشد و به همین دلیل است که عسل آویشن با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود شناخته شده است.

همچنین آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایدار که توسط مواردی مانند نور خورشید، دود سیگار، آلودگی هوا، آفت کش ها، عفونت و متابولیسم تولید می شوند، کمک می کنند. اعتقاد بر این است که این مولکول های ناپایدار در ایجاد بیماری ها و شرایط متعددی از جمله بیماری قلبی، انواع مختلف سرطان، سلولیت، آب مروارید و آسم نقش دارند.

همچنین رادیکال های آزاد می توانند پیری زودرس پوست را افزایش دهند، به همین دلیل است که آنتی اکسیدان های پاک کننده رادیکال های آزاد، نقش کلیدی در رژیم های غذایی ضد چروک دارند.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ضد سرطان

سرطان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و پیش بینی می شود که مرگ و میر ناشی از این بیماری ترسناک همچنان در حال افزایش باشد.

اقدامات زیادی وجود دارد که شما می توانید با انجام آن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید. به طور مثال می توانید ورزش را برای کاهش وزن اضافی بدن، ترک سیگار، مصرف کمتر الکل و پیروی از یک رژیم غذایی پیشگیری از سرطان که شامل مقدار زیادی از غذاهای سالم با پتانسیل ضد سرطلانی است را شروع کنید.

همچنین، به عنوان بخشی از رژیم غذایی ضد سرطان، باید مصرف شکر سفید را کاهش دهید و به شیرین کننده های سالم تری مانند عسل آویشن روی بیاورید.

نه تنها عسل شکوفه آویشن به طور کلی انتخاب خوبی برای افرادی است که به دنبال جایگزین سالم تری برای شکر سفید هستند، بلکه نشان داده شده است که این عسل باعث کاهش زنده ماندن سلول های سرطانی آندومتر و سلول های سرطان پروستات می شود.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

ضد حساسیت

در طب عامیانه، عسل به دلیل داشتن مقدار کمی گرده، به طور گسترده ای به عنوان یک دارو برای آلرژی های فصل بهار استفاده می شود.

کسانی که عسل را به عنوان یک درمان برای آلرژی فصلی توصیه می کنند، ادعا دارند که مصرف روزانه عسل محلی قبل از فصل آلرژی می تواند به بدن شما کمک کند تا به گرده ها عادت کرده و بدن شما را در برابر آن ایمن کند. 

با این حال، دانشمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند که عموماً گرده‌ای که در باد می‌وزد (که توسط گیاهان غیر گلدار مانند درختان و علف‌های هرز آزاد می‌شود) باعث آلرژی‌های فصلی می‌شود، نه گرده گل‌هایی که توسط زنبورها حمل می‌شود.

با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داد که گرده‌های جمع‌آوری‌شده توسط زنبورها دارای اثرات ضد حساسیت است ولی بیشتر عسل‌هایی که در مغازه‌ها پیدا می‌کنید فیلتر شده‌اند و بنابراین حاوی گرده بسیار کمی هستند، بنابراین اگر می خواهید از خاصیت ضد حساسیت عسل بهره ببرید از عسل های طبیعی و محلی استفاده کنید.

بسیاری از بحث ها در مورد اینکه آیا عسل یک ماده غذایی ضد آلرژی خوب است یا خیر، بر روی محتوای گرده عسل متمرکز شده است.

با این حال، برخی از عسل ها، از جمله عسل آویشن، به طور طبیعی سرشار از موادی غیر از گرده هستند که ممکن است اثرات ضد حساسیت داشته باشند. 

برای مثال، نشان داده شده است که عسل آویشن در مقایسه با سایر عسل ها، حاوی سطوح فوق العاده بالایی از کورستین است. چندین مطالعه علمی نشان داده اند که کورستین می تواند واکنش های آلرژیک را با تثبیت غشای سلولی ماست سل ها و بازوفیل ها کاهش دهد و در نتیجه از آزاد شدن هیستامین آنها جلوگیری کند.

علاوه بر این، گزارش شده است که عسل آویشن حاوی سطوح بالایی از رزمارینیک اسید، پلی فنل است که به ویژه در برخی از گیاهان آشپزی مانند رزماری، آویشن، ریحان، مرزنجوش و مریم گلی فراوان است.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

خواص ضد التهابی

ویژگی های تسکین دهنده و ضد التهابی عسل آویشن از همان لحظه ای که اجازه می دهید بخارات آرام بخش آن بینی شما را پر کند مشهود است.

طعمی متمایز، تند و کمی تلخ دارد و به دلیل غلظت بالای تیمول (فنل گیاهی مفید) در مبارزه با التهاب سراسر بدن موثر است. به عنوان مثال، اگر گلو درد دارید، هیچ چیز به اندازه یک فنجان چای عسل آویشن، ملایم و آرامبخش نیست.

پولک سه تایی شان موم زنبور عسل دیجی ایران

سرکوب کننده سرفه

اگر سرفه‌های آزاردهنده دارید، عسل آویشن راهی عالی برای کنترل آن است، زیرا می‌تواند با علائم تجمع مخاط و ناراحتی‌های تنفسی مقابله کند و به شما احساس آرامش و تسکین دهد.

در فصل پاییز و زمستان، سرفه و سرماخوردگی همه جا را فرا می گیرد، بنابراین داشتن یک منبع عسل آویشن، برای خود یا خانواده تان ایده خوبی است.

خواص درمانی

در حالی که عسل آویشن به عنوان چیزی که می توانید روی نان تست بمالید و به عنوان بخشی از یک صبحانه خوشمزه از آن لذت ببرید، دلنشین است.اما هنگامی که به صورت موضعی برای بریدگی ها، سوختگی ها و زخم ها استفاده شود، بسیار مفید خواهد بود. 

دلیل این امر این است که دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که به کاهش تورم و التهاب در مناطق آسیب دیده پوست کمک می کند.

عسل آویشن را از کجا بخریم

آیا می خواهید عسل آویشن را تهیه کنید و از مزایای آن بهره مند شوید؟

اگر در یافتن عسل آویشن در خواربار فروشی یا بازار کشاورزان محلی خود شانسی ندارید، برخی از فروشگاه های مواد غذایی سالم را در منطقه خود بررسی کنید. یا، اگر دوست دارید آنلاین خرید کنید، طیف چشمگیر عسل های آویشن را در Digirann.com بررسی کنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران