تاریخ انقضا عسل | عسل تا چند سال قابل استفاده است؟

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تاریخ انقضا عسل شیشه کوچک نیم کیلویی با قاشق چوبی عسلخوری
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی، عسل اگر به درستی نگهداری شود، ممکن است فاسد نشده و تاریخ انقضا عسل را تعریف کرد.

مصریان باستان در کنار جواهرات و اشیای قیمتی، کوزه‌های عسل را در داخل مقبره‌های سلطنتی دفن می‌کردند، به این امید که عبور آنها به زندگی پس از مرگ را شیرین کند.

به طرز شگفت انگیزی، وقتی 3000 سال بعد این مقبره ها کشف شد، عسل کشف شده توسط باستان شناسان، کاملاً حفظ شده و هنوز کاملاً خوراکی بودند.

همچنین باستان شناسان مدرن با کشف اهرام مصر، آثاری را یافته اند که قدمت آنها به هزاران سال پیش می رسد، از جمله گلدان های پر از عسل که هرگز فاسد نشده بودند.

عواملی مانند رطوبت، حرارت و آلودگی می‌توانند باعث فساد عسل شوند. بنابراین، برای حفظ عسل در شرایط بهداشتی و مناسب، می‌بایست از روش‌های نگهداری صحیح استفاده شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عسل بعد از چند سال خراب میشود؟

از نظر علمی، تمامی عسل های طبیعی منقضی نمی شوند زیرا عسل به خودی خود فاسد نمی شود و نمی‌توان تاریخ انقضا عسل را تعریف کرد.

با این حال، عسل می تواند تغییر کند. می تواند از رنگ پریده به تیره تغییر رنگ دهد.

می تواند از صاف و شفاف به کدر تغییر حالت دهد.

از همه مهمتر، بافت آن می تواند از صاف و نازک به ضخیم و دانه دار در فرآیندی به نام کریستالیزاسیون تغییر کند.

با این حال، خوشبختانه، هیچ یک از این تغییرات، عسل را برای خوردن بد یا ناامن نمی کند.

یک استثنای مهم از این قاعده وجود دارد و آن این است که اگر عسل در معرض رطوبت قرار گیرد، می تواند تخمیر و فاسد شود، که بلافاصله آشکار خواهد شد.

در واقع بدبو، ترش، کپک زده و کاملاً غیر اشتها آور می شود.

تاریخ انقضا عسل؛ آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟

مشخص کردن زمانی تحت عنوان تاریخ انقضا عسل کاری است بی فایده چرا که عسل می‌تواند سال‌ها، حتی دهه‌ها قابلیت مصرف داشته باشد، اما عسل یک محصول طبیعی است که به این معناست که با گذر زمان تغییر می‌کند. برای عسل، این تغییرات ممکن است شامل تیرگی رنگ، غلیظ شدن و طعم متفاوت باشد.

تغییرات درعسل تا زمانی که نشانه های تخمیر در آن نباشد، نشانه های خوبی هستند. این ثابت می کند که عسل شما با کیفیت و غیر پاستوریزه است.

ماندگاری عسل چقدر است؟

پاستوریزه کردن، فرآیندی است که عسل را گرم می کند تا مخمرهای طبیعی را از بین ببرد.

انجام این عمل به عسل کمک می‌کند تا مدت بیشتری صاف‌ و شفاف بماند و ممکن است مقداری ناخالصی های طبیعی را از شانه پاک کند.

بسیاری ازغذاها از جمله عسل نیازی به تاریخ انقضا ندارند اما فروشگاه ها برای اطمینان از تازه بودن عسل و انبارگردانی خودشان، از این تاریخ استفاده می کنند.

بدیهی است که آنها می خواهند عسل را قبل از اینکه علائم پیری از خود نشان دهد بفروشند. پس اگر تاریخ انقضا عسل شما نزدیک است، همچنان بی خطر می باشد، مگر اینکه به وضوح تخمیر شده باشد.

بنابراین، دفعه بعد که عسل را به یک دسر اضافه می‌کنید یا آن را با قاشق به چای می‌زنید تا گلو دردتان را تسکین دهد، می‌دانید که فواید آن فراتر از طعم بی نظیرش است و اکنون می توانید خرید عسل را تا جایی که می خواهید توجیه کنید و بدانید که منقضی نمی شود.

عسل به طور کلی ماندگاری بسیار طولانی دارد که از سال ها تا دهه ها و حتی قرن ها ماندگاری دارد. تفاوت در ماندگاری، بستگی به نحوه تولید و همچنین نحوه نگهداری آن دارد.

معمولاً هنگام خرید عسل، تاریخ تولید آن را نشان می‌دهد که معمولاً حدود 2 سال است. این امر به دلایل خرده فروشی مورد نیاز است، زیرا زمانی که عسل به دست مصرف کنندگان می‌رسد، نگهداری و جابجایی عسل در شرایط نامناسب می‌تواند عمر مفید آن را کاهش دهد.

با این حال، نگران نباشید، تا زمانی که بدانید گرما و رطوبت بدترین دشمن عسل هستند، عسل شما ماندگاری زیادی خواهد داشت.

افزایش زمان ماندگاری عسل

می‌توانید عسل خود را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید که تمام فعالیت‌های عسل را متوقف می‌کند و به طولانی‌تر شدن ماندگاری آن کمک می‌کند.

 توجه داشته باشید که عسل هنگام نگهداری در فریزر منبسط می شود، بنابراین هنگام انجماد مقدار فضای داخل بطری را در نظر بگیرید.

همچنین هنگامی که برای استفاده از عسل آماده شدید، به سادگی آن را خارج کرده و در دمای اتاق ذوب کنید.

عسل تا چند سال قابل استفاده است؟

عسل ذاتاً با میکروب ها و باکتری ها دشمنی دارد. در واقع عسل یک قند بسیار کم رطوبت با pH اسیدی است که محیطی را ایجاد می کند که در آن باکتری ها به معنای واقعی کلمه نمی توانند رشد کنند. زنبورها عسل را “فرآوری” می کنند. بدین صورت که آنها شهد را می بلعند و دوباره آن را به شانه منتقل می کنند تا عسل درست شود.

آنزیمی در معده آنها شهد را به اسید گلوکونیک و پراکسید هیدروژن تجزیه می کند.

پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده طبیعی است که در داروخانه ها برای درمان انواع زخم ها و بیماری ها فروخته می شود.

به عبارت دیگر، علاوه بر مقاومت طبیعی آن در برابر باکتری ها، پراکسید هیدروژن عسل، هر گونه میکروارگانیسمی را که میل به تجاوز دارد را دفع می کند.

همچنین این یک ترکیب شیمیایی شگفت انگیز است که عسل را برای هزاران سال بدور از هر تاریخ انقضا عسل حفظ کرده و مورد استفاده بشر قرار می‌دهد.

کلام آخر

عسل از حدود 80 درصد شکر و 18 درصد آب تشکیل شده است. همین مقدار کم آب، آن را برای باکتری ها و کپک ها غیرقابل پذیرش می کند. عسل همچنین بسیار غلیظ است که مانع از نفوذ آسان اکسیژن به آن می شود (باکتری ها برای رشد به اکسیژن نیاز دارند).

وجود اسید گلوکونیک به عسل خاصیت اسیدی می دهد که مانع دیگری برای رشد میکروبی نیز می باشد. پس به طور کلی عسل فاسد شدنی نبود و تعریف تاریخ انقضا عسل نشدنی است. با این حال، اگر آلوده باشد یا نادرست ذخیره شود، می تواند خراب شود.

برای نگهداری عسل، می‌بایست آن را در ظرف محکم در بسته نگهداری کنید تا هوا و رطوبت از آن خارج نشود.

همچنین مکان ایده آل، مکانی خنک و دور از آفتاب است که می توانید عسل خود را در آنجا نگهداری کنید و از آن لذت ببرید.

اما اگر عسل شما کپک قابل مشاهده ای دارد، یا بوی تخمیر می دهد، وقت آن است که آن را دور بیندازید. 

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران