بهترین عسل برای کم خونی | کدام عسل برای کم خونی خوب است؟

همچنین از آنجایی که عسل منبع غنی آهن است، می‌توان از عسل برای کم خونی و درمان افرادی که از کم خونی و فقر آهن خفیف رنج می‌برند، استفاده کرد. در واقع عسل منبع قوی ...
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تاثیر مصرف بهترین عسل برای کم خونی در افراد با بهبود سطح هموگلوبین خون
بروزرسانی شده در شنبه , 6 مرداد , 1403

به طور سنتی، استفاده از عسل به زمان های بسیار قدیم باز می‌گردد اما هنوز هم عسل یکی از گرانبهاترین هدایای طبیعت به بشر محسوب می‌شود. همچنین تحقیقات مدرن نشان می‌دهد که عسل دارای خواص دارویی و تغذیه ای منحصر به فردی است که به طور طبیعی برای سلامت کلی شما مفید بوده و عوارض جانبی ندارد.

همچنین از آنجایی که عسل منبع غنی آهن است، می‌توان از عسل برای کم خونی و درمان افرادی که از کم خونی و فقر آهن خفیف رنج می‌برند، استفاده کرد. در واقع عسل منبع قوی آهن، مس و منگنز بوده و هنگامی که این عناصر با هم ترکیب شوند، به سنتز هموگلوبین کمک می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که عسل یک سلاح قدرتمند در برابر کم خونی شما می‌باشد.

شما می‌توانید برای دریافت آهن و انرژی کافی، از عسل برای کم خونی خود، همراه با تکه‌های سیب یا موز استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کم خونی چیست؟

کم خونی ناشی از فقر آهن، نوعی است که در صورت کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود و شایع ترین نوع کم خونی است.

علائم کم خونی چیست؟

افراد مبتلا به کم خونی خفیف یا متوسط ممکن است علائمی نداشته باشند. اما کم خونی جدی‌تر ممکن است باعث علائم رایج کم خونی مانند؛ خستگی، تنگی نفس یا درد قفسه سینه شود.

همچنین علائم دیگر آن عبارتند از:

خستگی

سرگیجه یا سبکی سر

سردی دست و پاها

چهره رنگ پریده

عسل برای کم خونی خوبه؟

کم خونی فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که دریافت یا جذب آهن در رژیم غذایی ناکافی باشد و ظرفیت حمل اکسیژن خون به خطر بیفتد. این کاهش ظرفیت حمل اکسیژن منجر به خستگی، تنگی نفس و گاهی اوقات افسردگی و سایر مشکلاتی برای فرد می‌شود و عسل، با ایجاد ظرفیت حمل اکسیژن خون می تواند این مسائل را خنثی کند.

فواید عسل برای کم خونی

ساختن سطح اکسیژن در خون بسیار مهم است زیرا میزان سلامتی بدن به آن بستگی دارد. در واقع عسل بسته به نحوه مصرف شما، به روش‌های مختلفی بر بدن تأثیر می‌گذارد. اگر عسل را در آب ولرم مخلوط کرده و بنوشند، تأثیر مفیدی بر شمارش گلبول های قرمز خون (RBC) شما دارد.

در واقع گلبول‌های قرمز عمدتاً مسئول حمل اکسیژن در خون به قسمت‌های مختلف بدن هستند و مخلوط آب ولرم و عسل، سطح هموگلوبین خون را بالا برده و از شرایط کم خونی مراقبت می‌کند. همچنین، عسل نیز برای کاهش اثرات افت فشار خون یا فشار خون پایین مصرف می شود.

علاوه بر این شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد عسل می‌تواند از کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون (WBC) در بیماران شیمی درمانی جلوگیری کند.

در دوران بارداری

کم خونی در بارداری، وضعیتی است که در آن سطح هموگلوبین در سه ماهه اول و سوم، کمتر از 11 گرم در لیتر و در سه ماهه دوم کمتر از 10.5 گرم در لیتر باشد.

کم خونی در این دوران، با علائمی همچون خستگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات خفیف بینایی، خواب آلودگی و سوء هاضمه خود را نشان می دهد. همچنین علل کم خونی در بارداری، تخریب بیش از حد گلبول های قرمز خون، از دست دادن خون، تولید نامناسب گلبول های خون و مصرف کم آهن میباشد و میتواند موجب نوزادان نارس، عفونت پس از زایمان و ضعف شدید مادر گردد.

خبر خوش این که این مورد با مصرف عسل برای کم خونی در بارداری قابل حل و درمان است. زیرا محتوای عسل شامل ویتامین A، ویتامینC ، آهن (Fe) و ویتامین B12 است که نقش موثری در تشکیل گلبول های قرمز و هموگلوبین دارند.

همچنین عسل به عنوان یک منبع غنی از آهن شناخته میشود که میتواند به تولید سلول های خونی جدید کمک کند.

علاوه بر این، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عسل نیز میتوانند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از عفونت ها و بیماری های مختلف جلوگیری نمایند.

بنابراین، در دوران بارداری به عنوان یک راهکار طبیعی و موثر استفاده از عسل برای کم خونی در این دوران توصیه میشود. با این حال، قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی یا مصرف مکمل های غذایی، توصیه میشود که با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده تا از ایمنی و اثربخشی آن مطمئن شوید.

انواع معجون های خانگی عسل برای کم خونی

موز و عسل برای کم خونی

استفاده از موز به عنوان یک منبع غنی پتاسیم و ویتامین B6  است که ترکیب آن با عسل برای کم خونی می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند. زیرا این ترکیب علاوه بر جذب آهن، اسید فولیک و B12 را نیز جذب بدن شما کرده که همگی در درمان کم خونی بسیار مفید می‌باشند.

معجون سیب و عسل برای کم خونی

همچنین عسل منبع قوی آهن، مس و منگنز است که به سنتز هموگلوبین کمک می‌کنند. بنابراین هنگام درمان کم خونی، می‌توانید عسل را به تنهایی و یا با سیب یا موز برش داده شده مصرف کنید تا آهن را جذب کرده و انرژی از دست رفته را به بدنتان بازگردانید. در واقع هم عسل و هم موز مواد مغذی ضروری را برای تولید گلبول‌های قرمز و بهبود سطح هموگلوبین بدن فراهم می‌کنند تا یک درمان موثر خانگی عسل برای کم خونی و فقر آهن شما می‌باشند.

درمان کم خونی با جعفری و عسل

جعفری به جذب سریع آهن در بدن کمک می‌کند و در نتیجه ترکیب آن با عسل، نسبت هموگلوبین خون را افزایش داده و کم خونی را درمان می‌کند. برای مصرف جعفری، مقداری از آن را در یک فنجان آب بریزید و روی گاز بگذارید تا جعفری خوب بجوشد. سپس جعفری صاف شده را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب و مصرف کنید.

این ترکیب را 2 تا 3 بار در روز بنوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

عسل و کنجد برای کم خونی

کنجد یکی از مهم‌ترین غذاهایی است که در درمان سریع کم خونی بسیار مفید می‌باشد. کافی است یک قاشق چای خوری کنجد را در آب ریخته و بگذارید 3 ساعت خیس بخورد. سپس کنجدها را خوب خرد کرده تا خمیری به دست آید و در مرحله بعد، عسل را به آن اضافه و مصرف کنید.

شما می‌توانید 2 قاشق غذاخوری از این مخلوط را دو بار در روز میل کنید یا می‌توانید این مخلوط را به یک فنجان شیر اضافه کنید و هر روز قبل از خواب مصرف کنید.

کلام آخر

کم خونی یک وضعیت پزشکی است که در آن سطح هموگلوبین در خون کاهش می‌یابد و موجب کاهش تامین اکسیژن به سلول‌ها می‌شود. این مشکل می‌تواند به علت کمبود عناصر مغذی مانند آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک، خونریزی، بیماری‌های کلیوی یا بیماری‌های خونی ایجاد شود.

عسل به عنوان یک ماده طبیعی و خوشمزه، می‌تواند موثر در درمان کم خونی باشد. زیرا عسل حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند آهن، منگنز، پتاسیم و ویتامین C است که می‌تواند در افزایش سطح هموگلوبین و بهبود وضعیت کم خونی موثر باشد. همچنین، عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر کمک کند که ممکن است عامل کمبود خون باشند.

با این حال، قبل از استفاده از عسل برای کم خونی، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، باید توجه داشت که مصرف عسل در مقادیر معقول و با توجه به وضعیت سلامتی شخص مصرف کننده صورت گیرد تا احتمال واکنش‌های ناخوشایندی مانند افزایش قند خون یا حساسیت‌های غذایی کاهش یابد.

در نهایت، انتخاب عسل برای کم خونی می‌تواند یک انتخاب موثر و طبیعی برای کمک به درمان آن باشد و از طرفی، می‌توان با تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌های مغذی مانند آهن و ویتامین B12 نیز به بهبود وضعیت کم خونی فرد نیز کمک کرد.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران