عسل برای طوطی سانان | آیا عسل برای طوطی خوب است؟

به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از خواص و مضرات تغذیه عسل برای طوطی سانان
بروزرسانی شده در
3 فروردین 1403

مطالعه‌ موضوع مضرات عسل برای طوطی سانان نشان دهنده‌ اهمیت بالایی است که باید برای آن به سلامتی طوطی و دیگر پرنده‌ها در نظر گرفته شود. زیرا این ماده طبیعی از جمله مواد غذایی است که برای انسان‌ها مفید و مغذی است، اما مصرف عسل برای طوطی سانان و دیگر پرندگان ممکن است مضراتی داشته باشد.

یکی از مضراتی که مصرف عسل برای پرندگان می‌تواند داشته باشد، احتمال تحریک دستگاه گوارشی آنها است. زیرا عسل شیرین و غنی از قند است و مصرف آن می‌تواند باعث اختلال در سیستم گوارشی پرندگان شود. علاوه بر این، عسل ممکن است حاوی باکتری‌ها یا قارچ‌های مخرب باشد که برای پرندگان مضر باشد و به آنها بیماری‌های مختلف منتقل کند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که همه عسل‌ها شامل عسل خام، پاستوریزه و یا حتی محصولات حاوی عسل برای طوطی سانان و دیگر پرندگان مضر می‌باشد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را با هم بررسی کنیم.

عسل ارگانیک

متأسفانه، حتی عسل خام ارگانیک درجه یک نیز می‌تواند دارای پاتوژن‌های بالقوه باشد و باعث بیماری یا حتی مرگ در پرندگان شود.

حتی عسل ارگانیک نیز قند بالایی دارد، فواید تغذیه‌ای کمی برای پرندگان دارد و سطح pH اسیدی دارد.

عسل پاستوریزه

عسل پاستوریزه عسلی است که مراحل پاستوریزه شدن را طی کرده باشد.

این فرآیند شامل حرارت دادن عسل برای از بین بردن پاتوژن‌های موجود در آن است. این فرآیند به افتخار لوئی پاستور، میکروبیولوژیست فرانسوی که در دهه 1860 با استفاده از پردازش حرارتی برای غیرفعال کردن میکروارگانیسم‌های ناخواسته تحقیق کرد، نامگذاری شد.

عسل پاستوریزه خطرات مشابه عسل خام در مورد باکتری‌ها یا رشد احتمالی کپک را ندارد ولی فواید تغذیه‌ای و سلامتی عسل برای طوطی و پرنده‌ها را نیز کاهش می‌دهد و در نتیجه این عسل چیز زیادی فراتر از کالری خالی ارائه نمی‌کند.

سایر محصولات حاوی عسل برای طوطی سانان

غلات سرشار از شکر یا حاوی عسل، گزینه‌های خوبی نیستند و بهتر است از دادن آن به پرندگان خودداری کنید. به عنوان مثال، محصولات عسلی جو دوسر سرشار از قند هستند، بنابراین به هیچ وجه این عسل برای طوطی و پرندگان دیگر نیز مفید نیستند.

بعید است که یک خرده کیک یا بخشی از سایر محصولات پخته شده حاوی کمی عسل آسیب زیادی به پرندگان وارد کند. اما مطمئناً، این‌ها باید تازه باشند و به سرعت مصرف شوند تا عوامل بیماری‌زا در آن نفوذ نکنند.

عسل برای طوطی و پرندگان، در کیک یا دیگر مواد غذایی

قرار دادن عسل در توپ‌های چرب یا کیک‌ها ایده خوبی نیست. دانه‌ها و آجیل‌های غنی از پروتئین که با چربی طبیعی در کنار هم قرار می‌گیرند، برای تامین نیاز پرندگان باغ بهتر است.

در واقع هر قندی که می‌خواهید برای تقویت رژیم غذایی پرندگان تهیه کنید، باید از منابع غذایی طبیعی مانند انواع توت‌ها تهیه شود. زیرا توت‌ها یا میوه‌های خشک می‌توانند افزودنی عالی برای رژیم غذایی پرندگان در زمستان باشند. اما همیشه به یاد داشته باشید که در حالی که تغذیه تکمیلی می‌تواند برای پرندگان مفید باشد، به خصوص در زمستان و در دیگر زمان‌های بحرانی سال، باید روی ایجاد یک باغ پرندگان پر از غذاهای سالم تمرکز کنید.

باغ شما باید پر از گیاهان بومی باشد که غذای مغذی را برای طیف وسیعی از پرندگان فراهم می‌کند و حشراتی را که بسیاری از پرندگان دوست دارند بخورند را جذب می‌کند. اگر به جای تغذیه، روی کاشت تمرکز کنید، بهترین کار را برای پرندگانی که فضای خود را با آنها به اشتراک می‌گذارید، انجام خواهید داد.

کلام آخر

همان طور که در قسمت‌های قبل بیان شد، برای حفظ سلامت و رفاه پرندگان، مصرف عسل و محصولات حاوی عسل، برای آنها توصیه نمی‌شود. بهتر است که در صورت تمایل به تغذیه پرندگان با مواد غذایی طبیعی و مفید، از منابع مناسبی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات استفاده کنید که برای آنها مفید و بدون ضرر باشند. در نهایت، لازم است تاکید شود که مراقبت از حیوانات و رعایت سلامت آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به دقت به این مسئله توجه شود. امیدوارم که با اطلاعات ارائه شده، بتوانیم به بهبود رفاه حیوانات کمک کنیم.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “عسل برای پرنده | آیا پرندگان می‌توانند عسل بخورند؟” را مطالعه کنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران