آیا عسل برای سگ مضر است؟ | 5 دلیل مهم

یکی از موضوعاتی که در حال حاضر برای صاحبان سگ‌ها همواره بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این است که عسل برای سگ مضر است یا خیر؟
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403
نمایی از تاثیر عسل برای سگ مضرات مصرف آن در سگ سفید
بروزرسانی شده در
14 فروردین 1403

یکی از موضوعاتی که در حال حاضر برای صاحبان سگ‌ها همواره بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این است که عسل برای سگ مضر است یا خیر؟

عسل به عنوان یکی از محصولات طبیعی و سالم، برای انسان‌ها بسیار مفید است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همواره این سوال مطرح بوده که آیا عسل برای سگ مضر است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده، عسل برای سگ‌ها می‌تواند مفید باشد، اما باید به مواردی توجه شود. اولین نکته این است که عسل باید به مقدار محدودی به سگ‌ها داده شود زیرا عسل دارای قند بالایی است و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث افزایش وزن و مشکلات گوارشی در سگ‌ها شود.

همچنین، باید به این نکته توجه داشت که عسل تنها برای سگ‌های سالم و بدون مشکلات گوارشی مناسب است. زیرا  سگ‌هایی که دارای مشکلات گوارشی هستند، مثلاً دارای اسهال یا یبوست هستند، نباید عسل مصرف کنند، زیرا می‌تواند مشکلات آنها را بیشتر کند.

در نهایت، باید به این نکته نیز توجه داشت که عسل باید از محصولات طبیعی و خالص باشد. عسل هایی که شامل شکر و افزودنی‌های دیگر هستند، نباید به سگ‌ها داده شوند، زیرا میتواند آن عسل برای سگ مضر بوده و باعث مسمومیت و آسیب های بیشتری شود.

اما فارق از همه موارد فوق، صاحبان سگ‌ها باید در صورت تمایل به مصرف عسل برای سگ خود، ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنند و درصورت تایید پزشک، مقدار مناسبی از آن استفاده کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آیا خوردن عسل برای سگ مضر است؟

عسل اگر در حد اعتدال مصرف شود، نه تنها مصرف آن عسل برای سگ مضراتی نداشته بلکه مصرف درست و به اندازه آن برای اکثر سگ‌ها غیر سمی و بی خطر می‌باشد.

اما نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از دادن عسل به سگ خود در نظر بگیرید، به خصوص اگر قصد دارید از آن به عنوان یک مکمل طولانی مدت استفاده کرده تا عسل برای سگ مضرات کمتر یا حداقلی داشته باشد.

پس با ما همراه باشید.

محتوای قند بالا

شکر جزء اصلی عسل است، بنابراین مصرف آن در حد اعتدال ضروری است.

زیرا مصرف بیش از حد عسل، یا هر غذای دیگری که قند و/یا کالری بالایی دارد، می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات مربوط به سلامتی در سگ‌ها شود.

پس مانند هر خوراکی یا مکمل دیگری، کالری عسل را به عنوان بخشی از مصرف کلی روزانه سگ خود در نظر بگیرید و مابقی خوراکی ها و تغذیه سگ خود را تغییر دهید تا به طور کلی، کالری دریافتی سالمی داشته باشید.

بوتولیسم

عسل می‌تواند حاوی باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد که می‌تواند باعث بوتولیسم که نوعی فلج لنگی است، شود.

سگ‌های بالغ با عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و دستگاه گوارش سالم به این باکتری مقاوم هستند و در معرض خطر بالای ابتلا به بوتولیسم نیستند.

اما توله سگ هایی که دستگاه گوارش نابالغ دارند، سگ هایی که دارای نقص ایمنی هستند یا سگ هایی با بیماری جدی دستگاه گوارش در معرض خطر بوتولیسم هستند و نباید با عسل تغذیه شوند تا مصرف عسل برای سگ مضراتی در پی نداشته باشد.

عکس‌العمل های آلرژیتیک

عسل منبع شایع واکنش‌های آلرژیک در سگ‌ها نیست.

اما بسته به منبع عسل، حاوی انواع مختلفی از گرده است و در موارد بسیار نادر، مصرف عسل برای سگ مضر بوده و ممکن است منجر به علائم واکنش آلرژیک شود.

این علائم شامل کهیر، تورم صورت، استفراغ، اسهال ویا مشکل در تنفس است و در صورت مشاهده هر یک از این علائم، ادامه استفاده و مصرف عسل برای سگ مضر بوده و در این مواقع فوراً به دامپزشک مراجعه کنید و از دادن عسل به سگ خود خودداری کنید.

سموم از سایر مواد تشکیل‌دهنده

به یاد داشته باشید که مواد تشکیل دهنده هر محصولی را که می ‌خواهید به سگ خود بدهید بررسی کنید.

برخی از محصولاتی که برای انسان کاملاً ایمن هستند، مثل عسل طبیعی می‌تواند همان عسل برای سگ مضر و سمی باشد.

این در مورد محصولاتی که به صورت موضعی نیز استفاده می شوند صادق است، به خصوص به این دلیل که سگ‌ها تمایل دارند هر چیزی را روی خز خود بچشند و اغلب آن را لیس می زنند.

پس مطمئن شوید که از عسل خالص استفاده می کنید نه چیزی که فقط برای انسان در نظر گرفته شده است.

آلودگی خز سگ‌ها

این بیشتر یک مزاحمت است تا یک خطر بزرگ.

اما قبل از دادن عسل به سگ خود، به خاطر داشته باشید که چقدر چسبنده است.

زیرا مالیدن عسل برای سگ مضراتی دارد مثل، خز آنها را از بین می‌برد و آهنربایی برای جمع آوری انواع کثیفی‌ها و زباله‌ها در حین سرگردانی آنها خواهد بود.

در حالت ایده آل، از حداقل مقدار عسل در محلی که خز آن کوتاه شده است استفاده کنید و سعی کنید سگ خود را برای چند ساعت پس از استفاده از آن تمیز و ساکت نگه دارید.

ضرر عسل برای دندان سگ

با توجه به تحقیقات علمی، مصرف عسل ممکن است برای دندان‌ سگ ها ضرر زیادی داشته باشد. زیرا عسل شامل قند طبیعی است که می‌تواند باعث ایجاد ترکیبات اسیدی در دهان سگ ها شود که موجب تخریب و زردی دندان‌های آنها می گردد.

بنابراین، بهتر است که صاحبان حیوانات خانگی از عسل در حد اعتدال استفاده کنند و از مکمل‌های دندان‌پزشکی مخصوص آنها استفاده کنند که برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های آنها مناسب است. همچنین، مراقبت دندانی منظم و تغذیه مناسب نیز می‌تواند به حفظ دندان‌ سگ ها، کمک کند.

مشکلات گوارشی مصرف عسل برای سگ

مشکلات گوارشی، یکی از مشکلات شایعی است که در صورت مصرف عسل، می‌تواند برای سگ‌ها پیش بیاید.

اولین مشکلی که ممکن است توسط عسل برای سگ‌ها ایجاد شود، حساسیت‌های گوارشی است. برخی از سگ‌ها ممکن است به عسل حساسیت داشته باشند و مصرف آن می‌تواند منجر به علائمی مانند استفراغ، اسهال و تورم گوارشی شود.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد معمول عسل می تواند موجب التهاب در روده‌ سگ‌ها گردد که درنهایت منجر به مشکلات گوارشی مختلف می‌شود.

پس بهتر است از مصرف بیش از حد عسل برای سگ خود، جلوگیری کنید و اگر سگ‌ها به طور مداوم علائم مشکوکی از مشکلات گوارشی از خود نشان می دهند، بهتر است به یک دامپزشک مراجعه کرده و مشکلات آن‌ها را بررسی کنید.

چقدر می‌توانم به سگ‌ عسل بدهم؟

دوز خاصی از عسل برای موثر بودن در سگ‌ها وجود ندارد و از آنجایی که عسل به دلایل مختلف می‌تواند به عنوان مکمل استفاده شود، احتمالاً تفاوت‌های زیادی در اثربخشی آن وجود دارد.

حال اگر عسل را از طریق دهان می‌دهید، بسیاری از منابع پیشنهاد می‌کنند که روزانه یک قاشق چای‌خوری عسل محلی، خام و فیلتر نشده مصرف کنید.

اما باز هم قبل از مصرف عسل برای سگ مضراتش را شناخته و به جهت جلوگیری از بروز آن‌ها با دامپزشک مشورت کرده و از دوز دقیق و مدت زمان مصرف آن آگاه شوید.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید می‌توانید “آیا عسل برای سگ خوب است؟ | 6 خواص عسل برای سگ” را مطالعه کنید.

قبل از دادن عسل به سگ باید با دامپزشک مشورت کنم؟

قبل از دادن عسل به سگ‌ها، بسیار مهم است که با دامپزشک خود مشورت کنید.

در حالی که ممکن است مصرف عسل برای سگ مضر بوده و ناهنجاری‌های خاصی را در سگ خود مشاهده کنید، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نتوانید آنها را ببینید. پس با یک معاینه فیزیکی کامل و احتمالاً آزمایش‌های اضافی، دامپزشک شما تشخیص خاصی را می‌دهد که ممکن است به داروهای تجویزی یا سایر مداخلات نیاز داشته باشد.

در موارد دیگر، عسل ممکن است مکملی کاملا بی خطر برای سایر درمان‌های سگ شما باشد، اما بهتر است ابتدا مطمئن شوید و با دامپزشک خود مشورت کنید.

منابع:

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران