14 نقش عسل برای روده تحریک پذیر | سندرم های FODMAP, IBS, IBD آن

سندروم روده تحریک پذیر یکی از اختلالات شایع دستگاه گوارش است که با علائمی همچون درد مکرر شکم، تغییر در حرکت روده ها و یبوست یا اسهال همراه می‌باشد. عسل برای روده تحریک پذیر به دلیل دارا بودن ویژگی‌ های ضد‌ باکتریایی، ضد‌ التهابی و آنتی‌ اکسیدانی، یک روش طبیعی و موثر برای کنترل علائم آن  بوده و به بهبود علائم این بیماری کمک می‌نماید.
به روزرسانی شده در : شنبه, 6 مرداد, 1403

عسل برای روده تحریک پذیر به دلیل دارا بودن ویژگی‌ های ضد‌ باکتریایی، ضد‌ التهابی و آنتی‌ اکسیدانی، یک روش طبیعی و موثر برای کنترل علائم آن  بوده و به بهبود علائم این بیماری کمک می‌نماید.

سندروم روده تحریک پذیر یکی از اختلالات شایع دستگاه گوارش است که با علائمی همچون درد مکرر شکم، تغییر در حرکت روده ها و یبوست یا اسهال همراه می‌باشد. جالب است بدانید که مصرف مواد غذایی مناسب از جمله عسل، موجب کاهش و بهبود علائم این بیماری می‌گردد.

همچنین مواد مغذی موجود در عسل، باعث کاهش التهاب و تسکین درد شده که این امر می ‌تواند به تنظیم فعالیت روده و بهبود عملکرد گوارش کمک کند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با نقش عسل برای روده تحریک پذیر و فواید بیشتر آن آشنا شوید.

 

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS (Irritable Bowel Syndrome) یکی از اصطلاحات پزشکی است که به یک وضعیت خاص در دستگاه گوارش اشاره دارد و به معنای واکنش غیرعادی و بیش از حد روده به تحریکات مختلف است که ممکن است منجر به علائم مختلفی گردد.

 

در واقع سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است که پزشکان اکنون آن را اختلالات تعاملات روده و مغز می‌نامند و به مشکلاتی در نحوه عملکرد مغز و روده با هم، مربوط می‌باشد. این مشکلات موجب حساس تر شدن روده ها شده و نحوه انقباض ماهیچه های روده را تغییر می‌دهد و با علائمی همچون درد شکم و نفخ همراه است. در واقع این تغییر در نحوه انقباض ماهیچه های روده، منجر به اسهال، یبوست یا هر دو می‌گردد.

 

جالب است بدانید که علت اصلی سندرم روده تحریک پذیر هنوز مشخص نیست، اما فرضیاتی وجود دارد که بیان می‌کند عوامل مختلفی از جمله استرس، تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی و حتی تغییرات در ترکیب باکتریایی روده، می‌توانند در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند.

 

 

علائم سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یا همان IBS معمولا به عنوان یک اختلال گوارشی شناخته می‌شود و با علائم آزار دهنده‌ای همراه است.

در ادامه به چند مورد از این علائم اشاره خواهیم کرد؛

 

درد و گرفتگی شکم

نفخ

گاز اضافی

فوریت رفتن به سرویس بهداشتی

احساس اجابت مزاج ناقص

حرکات نامنظم روده

مخاط سفید رنگ در مدفوع

اسهال یا یبوست

 

برای تشخیص IBS؛ پزشک در طول زمان به دنبال الگوی خاصی در علائم شما خواهد بود با این حال، علائم ممکن است به صورت دوره ای بیایند و از بین بروند. در واقع IBS می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد و همچنین دردناک نیز باشد اما منجر به سایر مشکلات سلامتی یا آسیب به دستگاه گوارش شما نخواهد شد.

 

 

آیا عسل برای روده تحریک پذیر خوب است؟

اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هستید، غذاهایی که در بشقاب خود می‌گذارید، می‌توانند تا حد زیادی بر علائم شما تأثیر گذار باشند. در واقع، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، یکی از موثرترین راه ‌ها برای مدیریت علائم IBS مانند درد معده، یبوست، گرفتگی عضلات و اسهال می‌باشد.

 

عسل اغلب به عنوان یک شیرین کننده طبیعی سالم با خواص دارویی قوی، به دلیل توانایی آن در مبارزه با التهاب، جلوگیری از رشد باکتری ها و کاهش استرس اکسیداتیو معرفی می‌شود. با این حال، ممکن است تعجب کنید که عسل هم به کاهش و هم به تشدید علائم IBS کمک می‌کند. پس در ادامه به بررسی این امر می‌پردازیم تا مشخص کنیم که آیا عسل علائم IBS را تسکین و کاهش می‌دهد یا برعکس آن را تشدید می‌کند.

 

 

خواص عسل برای روده تحریک پذیر به چه صورت می باشد؟

اگرچه تحقیقات کمی در مورد عسل و IBS وجود دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که این شیرین کننده طبیعی بر چندین جنبه از سلامت دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

 

در واقع عسل یک ماده طبیعی است که از زمان‌ های قدیم برای درمان بیماری ‌ها و افزایش سلامتی بدن مورد استفاده بوده است. یکی از فواید برجسته عسل برای سلامتی انسان ‌ها، تحریک پذیری روده‌ ها است که در ادامه به بررسی جنبه های مختف آن می‌پردازیم.

 

روده‌ ها یکی از اعضای حیاتی بدن ما هستند که نقش مهمی در جذب مواد غذایی و انتقال مواد زاید دارند. عسل با تحریک پذیری روده‌ ها می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کند.

 

 

کمک به درمان یبوست

عسل به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان یبوست در روده تحریک پذیر شناخته شده است. زیرا عسل دارای ویژگی ‌های ضد میکروبی و ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود عملکرد روده‌ ها کمک کند. همچنین، مصرف عسل موجب تسهیل حرکت مدفوع در روده ها گشته و در نتیجه از یبوست در سندروم روده تحریک پذیر جلوگیری می‌نماید.

 

بنابراین عسل به عنوان یک ملین طبیعی، به افراد مبتلا به IBS که علائمی مانند یبوست و نفخ را تجربه می‌کنند، کمک می‌نماید. جالب است بدانید که یک مطالعه روی موش ها نشان داد که عسل با کشیدن آب به مدفوع و اصلاح ترکیب باکتری های مفید در روده حیوانات، یبوست را کاهش می‌دهد.

 

 

کمک به رشد باکتری های مفید روده

یکی از مکانیسم ‌هایی که عسل برای تحریک پذیری روده ‌ها دارد، پروبیوتیک‌ های طبیعی موجود در آن است که به رشد باکتری ‌های مفید روده‌ کمک می‌کند. در واقع این باکتری ‌ها به بهبود فرآیند هضم و جذب مواد غذایی کمک کرده و از بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست جلوگیری می‌نمایند.

همچنین، پروبیوتیک‌ های موجود در عسل می ‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و از بیماری‌ های روده‌ ای جلوگیری نمایند.

 

 

کمک به التهاب روده ها

عسل یکی از محصولات طبیعی است که خواص ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند در بهبود و تسکین التهاب ‌های سندرم روده تحریک پذیر موثر باشد.

 

خواص ضد التهابی عسل به وجود ترکیبات مختلفی نظیر فنول ‌ها، فلاوونوئیدها و اسیدهای آمینه در آن برمی ‌گردد که می‌‌توانند به کاهش التهاب‌ ها و تحریک‌ های روده و تسکین دردهای مربوط به این بیماری کمک کنند. با توجه به خواص ضد التهابی عسل و اثرات مثبت آن بر سندروم روده تحریک پذیر، مصرف این ماده به عنوان یک راهکار طبیعی و موثر برای کنترل علائم این بیماری مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

کمک به عملکرد مناسب روده

عسل حاوی آنزیم‌ های گوارشی مختلفی است که به عملکرد بهتر روده‌ ها کمک می‌کنند. این آنزیم‌ ها، مواد غذایی را به شکل ‌های قابل جذب تبدیل می‌کنند و از ایجاد مشکلات هضمی مانند سوزش معده یا گاز معده جلوگیری می‌نمایند. همچنین، آنزیم‌ های گوارشی موجود در عسل می‌‌توانند به بهبود عملکرد کلی سیستم گوارشی کمک کرده و از بروز التهابات و عفونت‌ های روده ‌ای جلوگیری کنند.

 

 

دیگر مزایای درمان روده تحریک پذیر با عسل

عسل همچنین مزایای سلامتی بسیاری دارد که از بهبود علائم IBS حمایت می‌کنند:

 

ضد التهاب

آنتی اکسیدان

آنتی باکتریال

ضد قارچ

ضد ویروس

ضد دیابت

طرفدار سیستم ایمنی

تنظیم کننده هورمون

ضد سرطان

کاهش وزن

 

بنابراین می‌توان گفت که عسل با داشتن پروبیوتیک‌ ها و آنزیم‌ های گوارشی مفید، می‌تواند به تحریک پذیری روده ‌ها و درمان علائم این سندروم کمک کند و از بهبود عملکرد این عضو حیاتی بدن نیز جلوگیری نماید. پس بهتر است در صورت داشتن مشکلات گوارشی یا عفونت روده ‌ای، مصرف عسل را به عنوان یکی از روش‌های طبیعی برای درمان و پیشگیری از این مشکلات مدنظر قرار دهید.

 

 

عسل باعث ایجاد علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود؟

الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلیول‌های قابل تخمیر (FODMAPs)، گروهی از کربوهیدرات ها با زنجیره کوتاه هستند که در روده کوچک، جذب ضعیفی دارند ولی مستعد جذب آب در روده بزرگ می‌باشند و توسط باکتری های موجود در آن تخمیر می‌شوند. برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، خوردن برخی از غذاهای با FODMAP بالا ممکن است علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و درد معده را تشدید کند.

 

عسل در حالی که ممکن است اثرات مثبتی بر هضم غذا داشته باشد، سرشار از فروکتوز (نوعی قند عسل ساده) است که دارای FODMAP بالایی می‌باشد. به همین دلیل، افرادی که از رژیم غذایی کم FODMAP پیروی می‌کنند، اغلب مصرف عسل خود را در کنار سایر غذاهای سرشار از فروکتوز مانند هلو، گلابی، سیب و گیلاس محدود می‌کنند. با این حال، افراد مبتلا به IBS ممکن است سطوح مختلفی از حساسیت به غذاهای مختلف را نیز داشته باشند.

 

در حالی که برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که عسل باعث مشکلات گوارشی می‌شود، برخی دیگر ممکن است مشکلی در تحمل عسل یا سایر غذاهای با فروکتوز بالا نداشته باشند. پس امتحان کردن یک رژیم غذایی کم FODMAP ممکن است به تعیین اینکه آیا عسل باعث ایجاد علائم IBS می شود یا خیر، کمک کند.

 

در واقع این رژیم شامل نادیده گرفتن غذاهای با FODMAP بالا از جمله عسل و وارد کردن آهسته آنها به رژیم غذایی و بررسی علائم این بیماری می‌باشد. علاوه برFODMAP ، عسل و به ویژه عسل مانوکا، حاوی ماده فعالی به نام متیل گلیوکسال است.

 

مطالعات نشان می‌دهد که متیل گلیوکسال ضد باکتری است، اما ممکن است باعث اسهال، سردرد و شاید حتی افسردگی شود. تحقیقات در سال 2014 نشان می‌دهد که متیل گلیوکسال ممکن است باعث تحریک IBS شود. در نظر داشته باشید اینکه آیا این داروی طبیعی به تسکین علائم IBS کمک می‌کند، به عوامل متعددی از جمله نوع عسل، میزان مصرف و علائم خاصی که تجربه می‌کنید بستگی دارد.

به عنوان نکته پایانی، عسل برای بهبود علائم IBS  یک غذای بحث برانگیز است پس تا زمانی که علائم سندرم روده تحریک پذیر کنترل نشده باشد، خوردن هیچ عسلی در رژیم IBS را پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

 

آیا مصرف عسل در صبح موجب تشدید علائم IBS  می شود؟

تولید نامنظم ملاتونین در عسل می‌تواند کیفیت و مدت خواب بیماران را کاهش دهد و علائم IBS را در اول صبح ایجاد کند. پس اگر به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، قبل از مصرف عسل با پزشک معتمد خود در این خصوص مشورت نمایید.

 

 

کلام آخر

تحقیقات محدودی در مورد چگونگی تأثیر عسل از جمله انواع خاصی مانند عسل مانوکا بر علائم IBS وجود دارد. با این حال، عسل سرشار از فروکتوز بوده که ممکن است مشکلات گوارشی مانند گاز، اسهال و نفخ را در برخی از افراد مبتلا به IBS بدتر کند.

بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی حذفی مانند رژیم کم FODMAP ممکن است به شما کمک کند در صورت داشتن IBS تصمیم بگیرید که آیا از مصرف عسل اجتناب کنید یا خیر.

 

 

منابع:

https://primehealthdenver.com/take-honey-every-morning-treats-ibs/

https://www.healthline.com/nutrition/honey-for-ibs

 

فهرست مطالب

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران

فرصت انتخاب بهترین و پرفروش ترین عسل طبیعی در فروشگاه اینترنتی دیجی ایران در دسترس شماست. هم اینک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

مشخصات ، خرید و قیمت عسل چهل گیاه کندو یک کیلویی فروشگاه اینترنتی دیجی ایران